Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om dette er rette stedet å spørre men jeg prøver.

Jeg har egentlig mange spørsmål.

1. For mange år siden var det en mann dom het Bjørnstjerne Bjørnson. Var det navnet(Bjørnstjerne) vanlig på 1700-1800 tallet? Heter noen det idag?

2. Hvordan fant man ut av man var gravid i gamle dager? Sånn 15-16-17 og 1800 tallet. Fant dei det ut da magen hadde vokst og ikke før?

3. Hvordan tok man abort i gamle dager, jeg vet at man satte barna ut i skogen på 1600-tallet, men gjor man ikke ting på andre måter også?

4. Hvordan beskyttet man seg mot graviditet i gamle dager?

Anonymous poster hash: 90b92...a3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man fant ut at man var gravid pga morgenkvalme eller ved at man mistet mensen.

Abort ble foretatt ved å ta giftige drikker laget av urter som drev fosteret ut. De brukte nok også fysiske metoder som pinner, strikkepinner ol.

Man hadde ikke mange metoder for å unngå å bli gravid, det ble sett på som synd å hoppe av i svingen (selv om mange sikkert gjorde det) Vet de hadde et slags dampapparat man skulle sette seg oppå for å unngå graviditet. Ang Bjørnstjerne så aner jeg ikke......

Gjest BettyBoop
Skrevet

Man fant ut at man var gravid pga morgenkvalme eller ved at man mistet mensen.

Abort ble foretatt ved å ta giftige drikker laget av urter som drev fosteret ut. De brukte nok også fysiske metoder som pinner, strikkepinner ol.

Man hadde ikke mange metoder for å unngå å bli gravid, det ble sett på som synd å hoppe av i svingen (selv om mange sikkert gjorde det) Vet de hadde et slags dampapparat man skulle sette seg oppå for å unngå graviditet. Ang Bjørnstjerne så aner jeg ikke......

men når ble det kjent at kvalme og manglende mens var tegn på graviditet? Og folk uten skolegang visste de ay dette var tegn på graviditet? Og hvordsn visdte de det?
Skrevet

Jeg vet ikke om dette er rette stedet å spørre men jeg prøver.

Jeg har egentlig mange spørsmål.

1. For mange år siden var det en mann dom het Bjørnstjerne Bjørnson. Var det navnet(Bjørnstjerne) vanlig på 1700-1800 tallet? Heter noen det idag?

Bjørnstjern, som Bjørnstjerne Bjørnson egentlig var døpt, var ikke et uvanlig navn da, da barn ble oppkalt etter steder, men jeg tror ikke noen heter det i dag.

4. Hvordan beskyttet man seg mot graviditet i gamle dager?

Sauetarm var ble brukt, det samme var en del urter, men ellers var "hopp av i svingen" den sikreste metoden, selv om den ble sett på som syndig. (Det sto i bibelen: Du skal ikke la din sæd falle til jorden)

Anonymous poster hash: 284b3...1c8

Skrevet

Analsex var svært utbredt i tidligere tider ved ikke-ekteskapelig sex, for å unngå graviditet. (les f. eks. de Sade: "du skal elske henne på den ekstravagante måten som ikke fjerne hennes dyd, og gjør henne lykkelig i stedet for gravid!")

Man vet at det har vært brukt kondomer av sauetarm.

Allerede i romertiden brukte man små knokler som ble ført inn i livmoren for å hindre graviditet (som spiral).

I den arabiske kulturen forsøkte man å drepe spermier ved å dyppe pungen i varmt vann før samleie.

Blant prostituerte var det vanlig å bruke et "utskyllingsapparat" for å fjerne sperm fra skjeden, i den hensikt å hindre graviditet.

Symptomene på graviditet er ikke spesielt mystiske. Medisinsk forskning begynte allerede i antikkens hellas, og sannsynligvis før det. Dette har vært utbredt kunnskap (i hvert fall blant kvinner) i lange tider.

Anonymous poster hash: 14a5a...8f3

• Liker 2
Skrevet

men når ble det kjent at kvalme og manglende mens var tegn på graviditet? Og folk uten skolegang visste de ay dette var tegn på graviditet? Og hvordsn visdte de det?

Fordi det har vært kjent i tusener av år. Kvinner snakker sammen,

• Liker 9
Skrevet

Hmmm spennende. Hva med de som kan se det på en med en gang. Før man veit det selv? Ekkelt. Fantes sikkert slike da også.

Skrevet

Kondomet ble oppfunnet i byen Condom i Frankrike for mange hundre år siden. Der finnes det i dag verdens eneste kondom-museum.

Anonymous poster hash: d4c97...628

Gjest BettyBoop
Skrevet

Fordi det har vært kjent i tusener av år. Kvinner snakker sammen,

når ble det kjent?
Gjest BettyBoop
Skrevet

Hmmm spennende. Hva med de som kan se det på en med en gang. Før man veit det selv? Ekkelt. Fantes sikkert slike da også.

ja det creeper meg ut. Hvordan ser de det liksom?
Skrevet

når ble det kjent?

Herregud, kvinner snakker sammen. Er sikker på at dette var et kjent tema blant hulebeboerkvinner også Kvinner har alltid visst det.

• Liker 6
Skrevet

Det var ikke vanlig å ha regelmessig mens i tidligere tider. Nøyaktig når det endra seg vet jeg ikke, men det hadde med ernæring å gjøre.

Anonymous poster hash: 73269...6c3
Skrevet

når ble det kjent?

Når Gud skapte Eva så fortalte han henne om blomstene og biene og Tante Rød.

:idesmil:

Anonymous poster hash: e83af...ca0

• Liker 5
Gjest lillelarve
Skrevet

Jeg lurer på hva den aller første gravide kvinnen tenkte da hun merket at magen ble stor, og at det ploppet et mini-menneske ut av henne :fnise:

De fant nok ut om symptomer & graviditet fort etter de oppdaget at det skjedde med flere, altså, vanlige symptomer er å ikke få mensen, ha kvalme/oppkast, osv. De fant nok et mønster på det når de oppdaget at flere hadde de samme problemene. Sannsynligvis.. :)

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Herregud, kvinner snakker sammen. Er sikker på at dette var et kjent tema blant hulebeboerkvinner også Kvinner har alltid visst det.

men herregud man vet ikke bare ting uten grunn
Gjest BettyBoop
Skrevet

du trenger forresten ikke svare så surt
  • Liker 1
Skrevet

men herregud man vet ikke bare ting uten grunn

Joda. Noen ting bare vet vi. De visste jo at alle skulle dø også, fordi de hadde sett det. Ingen fortalte dem det akkurat.

Anonymous poster hash: 23871...1c6

• Liker 3
Skrevet (endret)

3. Hvordan tok man abort i gamle dager, jeg vet at man satte barna ut i skogen på 1600-tallet, men gjor man ikke ting på andre måter også?

Tull!

Det var lovlig å sette ut barn i skogen i vikingtiden, men med kristendommen ble dette ulovelig. Det skjedde selvsagt iblant, men det var strenge straffer for dette.

Man trodde da at det udøpte, drepte barnet ble en Utburd.

I Kong Christian Vs Norske Lov à 1687 bok 6 kan vi lese "Letfærdige Qvindfolk, som deris Foster ombringe, skulle miste deris Hals, og deris Hoved sættis paa en Stage.

Vorder noget letfærdigt Qvindfolk med Barn, og med sin Barnefødsel i Dølsmaal omgaar, og ikke bruger de ordentlige beskikkede Midler, som hende og Fosteret i saadant Tilfald kunde betiene, og samme Barn borte bliver, eller paaskydis at være dødt født, eller i andre Maader forkommet, da skal hun agtis saasom hun sit Foster med Villie hafde ombragt.

Ingen letfærdige og besovede Qvindfolkis Børn, som uden Egteskab avlede ere, og døde findis, maa jordis førend Præsten derom advaret haver givet Øvrigheden det tilkiende, hvilken strax lovligen dertil skal lade Synsmænd opkræve, som den Døde skulle syne. Findis da nogen kiendelig Tegn til Haandgierning, eller til Mistanke billig Anledning, at med Barnet ikke er lovligen omgaaet eller handlet, da forfølgis Sagen lovlig til Tinge af Husbonden som andet Drab.

Dersom nogen kand betrædis, eller nøiagtig overbevisis enten sit eget, eller andens Barn paa vilde Mark, hvor Folk ikke ere, eller lettelig formodis at komme, at henlægge og forlade, da skal den agtis som Manddraber, og have sit Liv forbrut, om end skiønt Barnet ved Guds Forsyn kunde fimdis og i Live erholdis; Men læggis det i Marken paa alfar Vej, eller æaa nær ved Bye, at det Folk letteligen kand forrekomme, da straffis den, som sligt giør, til Kagen, og brændis paa Kinden; Men læggis Barn i Huus, eller Bye, hvor det strax af Folk kand findis og reddis, da straffis den det giort haver til Kagen uden Brænde."

http://www.hf.uio.no/iakh/forskning/prosjekter/tingbok/kilder/chr5web/chr5_06_06.html

http://no.wikipedia.org/wiki/Utburd

http://www.forskning.no/artikler/2008/desember/203798

Jeg blir litt matt over historieløsheten hos enkelte.

Endret av Dorey
Skrevet

Jeg blir litt matt over historieløsheten hos enkelte.

Det er ikke alle som er god i historie, eller som klarer å huske slike ting. Jeg har "spagetthi-sil"-hjerne, og glemmer svært mye av ting jeg lærer på skolen, og det er jeg nok ikke alene om. Akkruat som at noen er dårlig i matte, så er noen dårlig i historie.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...