Gå til innhold

Dere som bor i Haugesund området


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skriver dere for det meste meldinger og lignende på dialekten deres?

For det er overhode ikke enkelt å forstår hva dere sier.

Jeg bare lurer på om det er bare en handfull menge folk som tviholder på dialekten sin, og vil tre den ned over ørene på de som prater med vedkommende.

Er jeg sær som synes at man burde holde seg til bokmål når det kommer til tekstmeldinger og lignende? Når jeg må svare med "Hva betyr xxxx" så blir det fryktelig tungvindt, synes jeg...

(Og før dere begynner å rette på absolutt hver eneste setning jeg har skrevet i mitt lille innlegg så spar dere. Jeg vet at jeg skriver som en gris og har null formening hva som er grammatisk korrekt skrivemåte)



Anonymous poster hash: c21a9...1ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg gjør det. Bokmål er såpass forskjellig fra dialekten at jeg føler det blir veldig upersonlig om jeg skriver på bokmål i tekstmeldinger.



Anonymous poster hash: be6f7...151
Lenke til kommentar
Del på andre sider

som andre oppegående mennesker svarer jeg på den målformen jeg blir tilskrevet på.



Anonymous poster hash: 51a55...7cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver på dialekt hvis den som skriver først gjør det, men bruker mye bokmål. Ellers synes jeg det blir helt uleselig. Utrolig tungvint å lese noe som er skrevet nøyaktig slik det uttales, synes jeg. I hvert fall med denne dialekten.

Hvordan mange jeg kjenner skriver:

"Ekje nåke å jørr på i dag"

Jeg skriver:

"Det e ikkje nåke å gjør på i dag."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke fra Haugesund, men det er ikke snakk om mange timene derfra. Skriver skikkelig dialekt til venner og bekjente som er fra eller bor på vestlandet. Snakker jeg med noen fra for eksempel Oslo så gjør jeg heller om på de vanskeligste ordene, og tar generelt sett hensyn til hva jeg kan tenke meg de ikke forstår. Bokmål blir så utrolig upersonlig at jeg nesten spyr av meg selv, det gjelder også når jeg skriver dette innlegget! Nynorsk er det så ufine meninger om og noen mener de ikke forstår det heller så det bruker jeg sjelden, selv om det egentlig er målformen som er nærest min dialekt.

For å ta eksempelet over så ville jeg skrevet ''da e kje nåke å gjer på i dag'' til vestlendinger.



Anonymous poster hash: 028fc...ae0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver på dialekt hvis den som skriver først gjør det, men bruker mye bokmål. Ellers synes jeg det blir helt uleselig. Utrolig tungvint å lese noe som er skrevet nøyaktig slik det uttales, synes jeg. I hvert fall med denne dialekten.

Hvordan mange jeg kjenner skriver:

"Ekje nåke å jørr på i dag"

Jeg skriver:

"Det e ikkje nåke å gjør på i dag."

Skriver også slik som du gjør. Blir forstått av østlendinger også, da.

Anonymous poster hash: be6f7...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skriver litt blanding av dialekt og bokmål. Alt etter hvem jeg sender meldingen til. Er det familie eller venner fra hjemstedet mitt skriver jeg på dialekt, men er det til arbeidsplassen min, eller venner fra ett annet sted i landet skriver jeg bokmål.



Anonymous poster hash: 24cdd...756
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Karmøy, og skriver dialekt til venner og familie som også har den samme dialekta. Er for det meste folk med samme dialekt jeg kjenner. :) Men om jeg prater med noen fra andre steder i landet (nettvenner, folk jeg har truffet på ferie etc) så skriver jeg bokmål. :)



Anonymous poster hash: f3cdb...d75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver dialekt til folk vet har samme dialekt som meg. Ellers går det i bokmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver kun dialekt til andre fra samme område. Jeg bor i Oslo, og har faktisk aldri fått kommentarer på at det er vanskelig å forstå dialekten min, snarere tvert imot. Haugesunds-dialekten er faktisk ganske tydelig og enkel å forstå for de fleste



Anonymous poster hash: 1be45...658
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt fra Haugesund, men litt i nærheten. Når det gjelder dialekt skrev jeg mye det før. Nå svarer jeg på dialekt om de jeg skriver med skriver på dialekt. Men etter å ha fått nye venner på folkehøgskole med forskjellige dialekter har jeg slått mye over på bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke fra Haugesund, men det er ikke snakk om mange timene derfra. Skriver skikkelig dialekt til venner og bekjente som er fra eller bor på vestlandet. Snakker jeg med noen fra for eksempel Oslo så gjør jeg heller om på de vanskeligste ordene, og tar generelt sett hensyn til hva jeg kan tenke meg de ikke forstår. Bokmål blir så utrolig upersonlig at jeg nesten spyr av meg selv, det gjelder også når jeg skriver dette innlegget! Nynorsk er det så ufine meninger om og noen mener de ikke forstår det heller så det bruker jeg sjelden, selv om det egentlig er målformen som er nærest min dialekt.

For å ta eksempelet over så ville jeg skrevet ''da e kje nåke å gjer på i dag'' til vestlendinger.

Anonymous poster hash: 028fc...ae0

Stord?

Anonymous poster hash: 5b6ff...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver selvfølgelig dialekt. Alle jeg kjenner gjør det. Blir merkelig å skrive rent bokmål i en tekstmelding.

Anonymous poster hash: a4d64...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ærlig talt ikke hva jeg skal si.

Ser jo at flertallet skriver dialekt ut ifra svarene.

Så jeg kan hvertfall ikke be h*n jeg snakker av og til med om å skrive bokmål, uten å fornærme h*n på det dypeste.

Hvordan mange jeg kjenner skriver:

"Ekje nåke å jørr på i dag"

Det er akkurat slike meldinger jeg får litt rykninger av.

Men forstår at det er meg det er noe gale med siden jeg skriver bokmål.

Jeg hadde planer om å skrive litt mer men klarte å holde kjeft...



Anonymous poster hash: c21a9...1ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en del dialekt når jeg sender tekstmeldinger til venner og familie. Det jeg ikke gjør, er å forandre på ordenes skrivemåte. Jeg skriver "gjør" og ikke "jørr", og jeg skriver "for" og ikke "fårr". Ser jeg slike skrivemåter får jeg hetta ;)

Anonymous poster hash: 710af...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...