Gå til innhold

Hva skal barnet hete?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen min er veldig uenige om navn til datteren vår. Den ene vil at hun skal hete Kristine eller Kristina, mens den andre vil ha Ingvild/Ingvill.

Hva synes dere? Fordeler og ulemper med noen av navnene?

Vet at det er mulig å kombinere, f.eks. Ingvild Kristine, men vi vil ikke ha dobbeltnavn :)

Hilsen nybakt mamma!



Anonymous poster hash: e98e0...adb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da hadde jeg rett og slett funnet et annet alternativ. Vi gjorde det ihvertfall sånn med andremann, hvor vi ikke klarte å bli enige før helt på slutten. For min del var det ihvertfall ikke aktuelt at noen av oss kompromisserte på noe sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg rett og slett funnet et annet alternativ. Vi gjorde det ihvertfall sånn med andremann, hvor vi ikke klarte å bli enige før helt på slutten. For min del var det ihvertfall ikke aktuelt at noen av oss kompromisserte på noe sånt.

Det er ikke slik at jeg hater navnet han vil og omvendt, men begge (som er ganske sta personer) vil ha et godt argument for at barnet skal hete det den andre vil. Men ingen av oss har noe godt argument... Ts

Anonymous poster hash: e98e0...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingvild Kristine?

Ja? Kjenner faktisk ei som heter Ingvild Kristine og ei som heter Yngvill Kristine :)

Anonymous poster hash: e98e0...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine diskuterte lenge på navnet til lillesøsteren min. De slo det til slutt sammen. Husk på at det første navnet som regel blir brukt hvis dere blir enige om dobbeltnavn(kanskje jeg akkurat gjorde dette verre?). Eller finne et annet navn...er ikke så mye mer enn det å gjøre.



Anonymous poster hash: 809f2...f2f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på en annen tråd ang navn om et par som ikke ble enige hvor de til slutt hadde forkastet de navnene de ikke ble enige om og så laget de begge hver sin liste over navn de likte og slik fant de et navn de kunne enes om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingstine? Krisvild?

Tenk litt på betydning, da. Kristine er kristent, Ingvild er norrønt. Er dere kristne eller norrøne?



Anonymous poster hash: e534d...8d0
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får dere jo bare droppe disse navnene da og finne noe begge to liker.

Det spiller altså liten rolle om jeg synes Ingvill er finest :)



Anonymous poster hash: 1d453...b22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingstine? Krisvild?

Tenk litt på betydning, da. Kristine er kristent, Ingvild er norrønt. Er dere kristne eller norrøne?

Anonymous poster hash: e534d...8d0

Spiller det noen rolle tro? Hadde jeg vært dem, ville jeg gått bort fra både Ingvild og Kristine.

Og de navnene du foreslår er jo helt på tryne.

Nei, både Ingvild og Kristine er navn som er mer vanlige i barnets foreldre-generasjon, og barnet kan få drøssevis av lærere eller venners mødre og venners tanter med de navnene, Ingvild og Kristine altså.

---

Jeg synes dere skal velge noe helt annet. Let etter andre navn dere liker, og se om dere blir enige da. Står dere fortsatt igjen med flere enn ett alternativ, så får dere kanskje flere barn etter hvert, som dere kan bruke det på

Endret av Millimani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Passing by

Ingstine? Krisvild?

Tenk litt på betydning, da. Kristine er kristent, Ingvild er norrønt. Er dere kristne eller norrøne?

Anonymous poster hash: e534d...8d0

Krisvild, herlig - hørtes helt spinvildt ut... Enig med dem som sier at dere må finne et annet navn som begge kan enes om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg valgt Kristine/Krisina. Argument: fordi det er fineste. Så får den andre ha siste ordet på navnet til neste barn, og det kan bli en Ingvild hvis det er jente. Blir det ikke flere barn, så blir det Kristine. E-endelse hvis dere ønsker å være litt sjeldne i aldersgruppen, Kristina hvis dere vil være sjeldnere enn Kristine i alle aldersgrupper.

Hvis etternavnet begynner på vokal: velg Ingvild. Argument: alliterasjon, dvs det klinger godt sammen. Ingvild Olesen, Ingvild Aschehoug, men Kristine Kvam. Ved andre konsonanter må dere eventuelt velge fornavn etter konsonant (Henriette Holm, Grete Guttormsen).

Sånn, det var noen argumenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker Kristine veldig godt. Vurderer det selv. Har aldri vært begeistret for Kristina, men det er pga assosiasjoner jeg personlig har. Ingvild er ok, liker ikke Ingvill. Tenker på spinnvill ;)

Anonymous poster hash: 3d0e6...d2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg heter Ingvild. Jeg liker ikke det navnet, jeg føler det det er altfor unorsk og utradisjonelt og litt sånn try-hard-moderne som blir harry. Men det er ok for meg siden mange andre på min alder heter det.

Ingvild er et vanlig navn i min aldersgruppe, jeg er 20 år. Tror ikke barnet deres vil bli så glad for å hete Ingvild, for det første er det ikke vanlig å kalle barnet sitt det lenger - og det er jo ikke spess. fint heller. Ville gått for Kristina eller Kristine, det er mye finere og mer tradisjonelt og klassisk.

Hvis dere ikke blir enige så dropp begge alternativene.



Anonymous poster hash: 265ad...b47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heter Ingvild. Jeg liker ikke det navnet, jeg føler det det er altfor unorsk og utradisjonelt og litt sånn try-hard-moderne som blir harry. Men det er ok for meg siden mange andre på min alder heter det.

Ingvild er et vanlig navn i min aldersgruppe, jeg er 20 år. Tror ikke barnet deres vil bli så glad for å hete Ingvild, for det første er det ikke vanlig å kalle barnet sitt det lenger - og det er jo ikke spess. fint heller. Ville gått for Kristina eller Kristine, det er mye finere og mer tradisjonelt og klassisk.

Hvis dere ikke blir enige så dropp begge alternativene.

Anonymous poster hash: 265ad...b47

Har du noen gang lest deg opp på hva ditt eget navn betyr? Siden du mener det er "unorsk" og utradisjonelt..

Ingvild er en form av kvinnenavnet Yngvild, som er en sammensetning av gudenavnet «Yngve» som kommer fra det norrøne ordet ing som betyr «stamfar» eller «stammor», og hildr, som betyr «strid».

Endret av Aqua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes helt klart Ingvild er finest, men om dere ikke blir enige synes jeg det et best å velge et annet navn enn disse to

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...