Gå til innhold

Er 1 liter mme farlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ei venninne sa at det er farlig i lengden å gi mer enn 1 liter mme i løpet av et døgn pga nyrene. Jeg googlet det litt og fant bare at mme i så store mengder er dumt pga risiko for overvekt.

Hva stemmer? Noen som vet?

Jeg er ikke bekymret for poden da han drikker litt mindre enn det og vi skal snart begynne med mat. Han er snart 4 mnd.

Anonymous poster hash: f684d...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, men det blir ikke opplyst om hos alle helsestasjoner. Det er da over 30 skjeer, eller over en liter per dag over lengre periode som ikke er bra for nyrene, og kan gi overvekt i senere alder.m

Min helsestasjon har nevnt dette flere ganger da min var ekstreeeemt sulten, gikk over mindre enn ti ganger totalt av 15 uker. Tror jeg i starten gav henne selv om hun kanskje ikke var innmari sulten, men normalt sett regulererndet seg selv etterhvert. :)

Anonymous poster hash: b52ee...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre flaskebarn, men har aldri hørt om dette. Det jeg derimot tenker er at dersom barnet drikker mye mer enn den anbefalte mengden uten å bli mett så kan det være på tide med fast føde. Det er ikke uvanlig at flaskebarn begynner med grøt/mos når de er rundt 4 mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Jo, det er ikke bra for nyrene over lenger tid.

Vi fikk beskjed på HS om å heller innføre fast føde så fort babyen ble over fire mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man gjøre dersom barnet er sultent og er under 4mnd da? Vår hylskreik hvis hun ikke fikk mat, så ikke akkurat enkelt å la være å gi hvis man passerte den "magiske" liter-grensen.



Anonymous poster hash: 64eef...22a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Hva skal man gjøre dersom barnet er sultent og er under 4mnd da? Vår hylskreik hvis hun ikke fikk mat, så ikke akkurat enkelt å la være å gi hvis man passerte den "magiske" liter-grensen.

Anonymous poster hash: 64eef...22a

Man må jo bare gi mat, også håpe at man ikke går så mye over literen hver eneste dag 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skal man gjøre dersom barnet er sultent og er under 4mnd da? Vår hylskreik hvis hun ikke fikk mat, så ikke akkurat enkelt å la være å gi hvis man passerte den "magiske" liter-grensen.

Anonymous poster hash: 64eef...22a

Jeg var den som svarte først i tråden. Jenta vår var ganske ekstrem siden starten men likevel var det ikke ofte at vi var over en liter, men gjerne rundt 980 per dag eller akkurat 1 liter. Man kan jo ikke la babyen sulte. Det er snakk om å ikke gå over en liter over Til og med da hun var 6 uker lå hun over 800 ml per dag, så du kan si at helsestasjonen begynte å snakke om vekt og å være forsiktig. Husker jeg satt i stolen der og gråt og spurte om hva jeg skulle gjøre siden hun var sulten.

Så ja, vi har alltid gitt henne, men vi har testet ulike mengder i flaska over flere dager uten at det har fungert. Ofte føles det som om de har drukket ekstremt mye, men likevel ender man som regel ikke over 1 liter så det er greit. Da veier de bare litt mer et par mnd før de stabiliserer igjen.

Jenta vår begynte endelig å drikke normale mengder og ha system da hun var 16 uker. Det er jo sånn at når de blir eldre så spiser de gjerne færre måltider. F.eks i starten hadde vi 7-8 flasker per dag, men nå er det 4, noen dager 5 per dag. Ved 4 mnd var hun altså stabilisert og vi har prøvd å gi litt grønnsak-og fruktmos men det var hun ikke så gira på enda, så nå kan vi bare fortsette med MME siden hun uansett får i seg under 1 liter.

Det er jo ikke for å være slemme at det er en slik varsel på pakka, eller at helsestasjonen nevner det.

Det er for at over lengre tid kan det skade nyrene OG skape overvekt i senere leveår.

Er babyen sulten så må man jo gi, men kanskje istedet for en flaske på si f.eks 165 ml, hell ut 15 ml, så "sparer" du litt til senere på dagen. Alle monner drar.. Snuppa her drakk til det var tomt uansett.

Anonymous poster hash: b52ee...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...