Gå til innhold

Få fritak fra gym pga lavt stoffskifte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har man rett på fritak fra gym om man har nettopp fått påvist lavt stoffskifte? Hvor lenge kan man ha fritak, siden det kan jo ta flere måneder/år før man finner riktig dose? Kan man søke om å slette 10 dager fravær på grunn av det, og er det en kronisk sykdom?

Jeg har aldri hørt om lavt stoffskifte før jeg fikk diagnosen.



Anonymous poster hash: 5f439...98c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det tror jeg ikke. Det kan du spørre legen og kontaktlærer om. Kan jo hende du kan bli sykemeldt en stund. Uansett er det greit å få bevege seg litt. Ja, det er en kronisk sykdom. Anbefaler deg å melde deg inn i thyroideforbundet (NTF), der får du masse god hjelp og info:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller ha fritak fra gym enn å sykemelde meg fra skolen. Jeg går jo glipp av ganske mye da, og man har jo symptomer i hvertfall en måned. Jeg har allerede høyt fravær fra gym.



Anonymous poster hash: 5f439...98c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan vel få tilrettelagt gymmen? Mosjon og bevegelse er minst like viktig for oss som har lavt stoffskifte.



Anonymous poster hash: 1419a...b10
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke. Det kan du spørre legen og kontaktlærer om. Kan jo hende du kan bli sykemeldt en stund. Uansett er det greit å få bevege seg litt. Ja, det er en kronisk sykdom. Anbefaler deg å melde deg inn i thyroideforbundet (NTF), der får du masse god hjelp og info:)

Wow... har du vært skikkelig syk av lavt stoffskifte?

Jeg begynte å få symptomer på lavt stoffskifte da jeg var 19 år, og fikk diagnosen 1,5 år etterpå. I denne tiden ble jeg gradvis dårligere og etter at jeg begynte på medisiner, var jeg også periodevis ganske/veldig dårlig. Utmattet, sovnet stående (eller i alle fall sittende, ofte), null konsentrasjon, vektøkning selv om jeg spiste lite osv.

Jeg elsket å trene og var en veldig aktiv person, noe jeg også prøvde å være selv om jeg var trøtt og sliten pga stoffskiftet. For å si det sånn: det var IKKE lurt! Kroppen ble bare brutt ned, jeg ble dårligere, endte opp med sinnsyk hodepine etter en treningsøkt, ville bare legge meg ned på bakken og sove på vei hjem fra trening, og etter en hardøkt langrenn feks. måtte jeg ha mange, mange timer i senga de neste dagene for å hente meg inn igjen. Legen var helt inneforstått med at det var sånn, og anbefalte derfor å prøve å gå rolige turer så ofte som mulig i forhold til hva jeg klarte uten å bli helt fucked. Ikke noe jeg vanligvis ville kalt trening, men slitsomt nok for en med stoffskifte på utur.

Hadde dette skjedd mens jeg ennå gikk på videregående, så måtte jeg definitivt hatt tilrettelegging eller fritak fra gymmen. Vi ble kjørt hardt i gymmen på videregående.

Anonymous poster hash: 63105...861

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow... har du vært skikkelig syk av lavt stoffskifte?

Jeg begynte å få symptomer på lavt stoffskifte da jeg var 19 år, og fikk diagnosen 1,5 år etterpå. I denne tiden ble jeg gradvis dårligere og etter at jeg begynte på medisiner, var jeg også periodevis ganske/veldig dårlig. Utmattet, sovnet stående (eller i alle fall sittende, ofte), null konsentrasjon, vektøkning selv om jeg spiste lite osv.

Jeg elsket å trene og var en veldig aktiv person, noe jeg også prøvde å være selv om jeg var trøtt og sliten pga stoffskiftet. For å si det sånn: det var IKKE lurt! Kroppen ble bare brutt ned, jeg ble dårligere, endte opp med sinnsyk hodepine etter en treningsøkt, ville bare legge meg ned på bakken og sove på vei hjem fra trening, og etter en hardøkt langrenn feks. måtte jeg ha mange, mange timer i senga de neste dagene for å hente meg inn igjen. Legen var helt inneforstått med at det var sånn, og anbefalte derfor å prøve å gå rolige turer så ofte som mulig i forhold til hva jeg klarte uten å bli helt fucked. Ikke noe jeg vanligvis ville kalt trening, men slitsomt nok for en med stoffskifte på utur.

Hadde dette skjedd mens jeg ennå gikk på videregående, så måtte jeg definitivt hatt tilrettelegging eller fritak fra gymmen. Vi ble kjørt hardt i gymmen på videregående.

Anonymous poster hash: 63105...861

Nettopp. Det finnes ulike grader og noen få er veldig plaget, mens de aller fleste lever fint med diagnosen. Og som du selv sier så går det an å gå rolige turer. Bevegelse og mosjon er ALDRI feil uansett! Ergo, kan gymtimene tilpasses.

Anonymous poster hash: 1419a...b10

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lavt stoffskifte og det har aldri hindret meg fra å ha gym og å trene og gjøre i bunn og grunn akkurat det jeg har lyst til. Men noen er jo veldig plaget, andre er mindre plaget, så det jeg synes du skal gjøre er at om det påvirker deg så mye at du synes gym blir vanskelig, kan du kanskje få skriv fra legen om tilpassing av gym evt. fritak til du og legen finner en dose som fungerer for deg.



Anonymous poster hash: f0807...536
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde gym var bra for en med lavt stoffskifte?



Anonymous poster hash: d6848...acc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det videregående du går på eller?

Sånn jeg har forstått det får man ikke fritak, men tilrettelegging. Om du ikke kan være i fysisk aktivitet i det hele tatt kan du måtte lese teori eller bare være tilstede å se på de andre i timen.

Når det gjelder sykemelding er vel det noe man bruker i jobb, ikke på skole? Det er vel mer en legeerklæring du trenger til skolen. Snakk med lege og rådgiver på skolen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få tilrettelagt gymtimene, men fritak får du ikke. Når du bare får "kontroll" på det (ja jeg vet det kan være vanskelig), så er det ikke dumt å mosjonere. Mange klarer det helt fint, men ja...tilrettelagt gym, og det å gå rolige turer er bra.

Thyroidea-foreningen kan nok hjelpe deg mye :)

http://www.stoffskifte.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow... har du vært skikkelig syk av lavt stoffskifte?

Ja, det har jeg. Innlagt på sykehus og greier. Selv 12 år etter at jeg fikk sykdommen så er jeg enda ikke frisk og 100%.

Uansett, jeg sa aldri at man skulle gå en lang treningsøkt. Jeg sa LITT. Om det så er bare 5 min, eller 10 min, eller bare å gå opp en trapp, så er det 1000 ganger bedre enn å bare legge seg ned å være syk. Det har jeg erfaring med, for det gjorde jeg selv. Jeg la meg ned, var syk, ble syk. Isteden for å bare være minimalt aktiv. Fordøyelsen f.eks går helt i stå om du bare ligger.

Som flere her sier så går det an å få tilrettelagt gym.

Endret av Dermika
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har vært borti sånt (ikke meg selv, men andre i klassen), så har de enten fått teori eller alternativ trening, som å gå en tur, lettere trening med små vekter eller tøyeøvelser. Gjerne også litt slike oppgaver som å hjelpe andre (støtte, holde, gi motstand).

De måtte alltid være til stede og skiftet, slik som alle andre. Det samme gjaldt dem som hadde store mens-smerter eller skader som hindret dem i å gjør ting de andre gjorde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har man rett på fritak fra gym om man har nettopp fått påvist lavt stoffskifte? Hvor lenge kan man ha fritak, siden det kan jo ta flere måneder/år før man finner riktig dose? Kan man søke om å slette 10 dager fravær på grunn av det, og er det en kronisk sykdom?

Jeg har aldri hørt om lavt stoffskifte før jeg fikk diagnosen.

Anonymous poster hash: 5f439...98c

Hvorfor skulle du få fritak fra gym på grunn av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har vært borti sånt (ikke meg selv, men andre i klassen),

Hvor ofte har du vært borte i lavt stoffskifte.

I HUNT 3 fant man at 4,6% av kvinnene hadde lavt stoffskifte og mange får det ikke før i godt voksen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få tilrettelagt gym går uten problemer, bare snakk med læreren din så ordnes det! Angående fraværet skal det være mulig å søke permisjon.



Anonymous poster hash: 8e290...d18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor ofte har du vært borte i lavt stoffskifte.

I HUNT 3 fant man at 4,6% av kvinnene hadde lavt stoffskifte og mange får det ikke før i godt voksen alder.

Ikke veldig ofte.. hvordan det?

Om du mener "vært borti sånt.." fra mitt innlegg, så mener jeg sånne ting som gjør at man ikke kan være like aktiv som andre i gymtimen. Jeg har en venninne med lavt stoffskifte og hun fikk tilrettelagt på samme måte som en person med kroniske magesmerter som ofte ble verre om hun anstrengte seg fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte har du vært borte i lavt stoffskifte.

I HUNT 3 fant man at 4,6% av kvinnene hadde lavt stoffskifte og mange får det ikke før i godt voksen alder.

Jeg kjenner til flere som har fått det i tenårene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...