Gå til innhold

Får ikke til å bæsje, faen altså!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke, er det farlig?

Anonymous poster hash: da703...520

Ja, det kan føre til sår og sprekker i tarmen, som igjen kan føre til komplikasjoner. Ble brukt en del på sykehjem før, men det er de sluttet med da man risikerte å skade tarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette anbefales ikke! Ble brukt før på gamle mennesker, men dette har man gått helt bort i fra. Dersom man fortsatt driver med dette er det på tide med faglig oppdatering.

Jeg er ikke helseutdannet så hva som er oppdatert info på slik behandling vet jeg ikke, men jeg vet at man prøver det meste hvis man sitter langt inne i skogen uten tilgang til apotek og lege og er smertefult forstoppet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan føre til sår og sprekker i tarmen, som igjen kan føre til komplikasjoner. Ble brukt en del på sykehjem før, men det er de sluttet med da man risikerte å skade tarmen.

Men hvis man gjør det kun én gang, og er veldig forsiktig?

Anonymous poster hash: 3f6e0...e6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man gjør det kun én gang, og er veldig forsiktig?

Anonymous poster hash: 3f6e0...e6d

Man må jo velge hvilken risiko man tar, men personlig hadde jeg ikke tatt sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man prøver å gå bort fra det på sykehjem o.l. er faren for å komme borti nervus vagus, som kan føre til blodtrykksfall -> besvimelse.



Anonymous poster hash: aa533...0bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man prøver å gå bort fra det på sykehjem o.l. er faren for å komme borti nervus vagus, som kan føre til blodtrykksfall -> besvimelse.

Anonymous poster hash: aa533...0bf

Mulig det og er en av årsakene, men ikke den eneste.

Endret av Akiko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må jo velge hvilken risiko man tar, men personlig hadde jeg ikke tatt sjansen.

For min del er det gjort, det var absolutt siste utvei. Alternativet var å ikke gå på do, det alternativet var ikke et alternativ en gang. Å kjenne at man må på do, man har prøvd ALT ellers- da ER det siste utvei. Risiko? For min del gikk det greit, og jeg har ikke hatt noen forstoppelse eller problemer siden.

Anonymous poster hash: 3f6e0...e6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det gjort, det var absolutt siste utvei. Alternativet var å ikke gå på do, det alternativet var ikke et alternativ en gang. Å kjenne at man må på do, man har prøvd ALT ellers- da ER det siste utvei. Risiko? For min del gikk det greit, og jeg har ikke hatt noen forstoppelse eller problemer siden. Anonymous poster hash: 3f6e0...e6d

Ja, for min del må man gjerne utsette seg selv for den risikoen, men når man opplyser andre med forstoppelse er det fint å fortelle dem alle sider av saken. Å si at de gjerne må plukke seg selv uten å fortelle at det er en risiko er dumt, en hver fortjener å ta et overveid valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for min del må man gjerne utsette seg selv for den risikoen, men når man opplyser andre med forstoppelse er det fint å fortelle dem alle sider av saken. Å si at de gjerne må plukke seg selv uten å fortelle at det er en risiko er dumt, en hver fortjener å ta et overveid valg.

Veel, da jeg var i den situasjonen så var ikke tanken min å sjekke om det var ok å gjøre det først- da var tanken om å få det ut som var gjeldende. Risiko sikkert, men alternativet hadde vært å blø mye. Det var jeg ikke interessert i. Som sagt, en én gangs "forseelse" går an hvis man ikke gjør det flere ganger. :P

Må selvfølgelig spørre deg, hva hadde du gjort selv? Du er i en hytte langt vekk fra sivilisasjonen, du har ingenting som kan hjelpe deg, og du har ikke vært på do på en uke og det du kjenner er steinhardt. Det gjør nesten vondt å bevege deg. Du vet at hvis du presser på skikkelig kan du begynne å blø, eller revne.. Your call.

Anonymous poster hash: 3f6e0...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke satser på ruptur via plukking. Det ville vært krise på fjellet!

Jeg hadde forsøkt de vanlige ufarlige kjærringrådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man prøver å gå bort fra det på sykehjem o.l. er faren for å komme borti nervus vagus, som kan føre til blodtrykksfall -> besvimelse.

Anonymous poster hash: aa533...0bf

Anonymous poster hash: 54ecd...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veel, da jeg var i den situasjonen så var ikke tanken min å sjekke om det var ok å gjøre det først- da var tanken om å få det ut som var gjeldende. Risiko sikkert, men alternativet hadde vært å blø mye. Det var jeg ikke interessert i. Som sagt, en én gangs "forseelse" går an hvis man ikke gjør det flere ganger. :P

Må selvfølgelig spørre deg, hva hadde du gjort selv? Du er i en hytte langt vekk fra sivilisasjonen, du har ingenting som kan hjelpe deg, og du har ikke vært på do på en uke og det du kjenner er steinhardt. Det gjør nesten vondt å bevege deg. Du vet at hvis du presser på skikkelig kan du begynne å blø, eller revne.. Your call.

Anonymous poster hash: 3f6e0...e6d

Åh, jeg gjorde det for ett par år siden, og angrer fortsatt !:O

Sliter fortsatt med rifter etter den gangen :(

Anonymous poster hash: 8daa0...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man prøver å gå bort fra det på sykehjem o.l. er faren for å komme borti nervus vagus, som kan føre til blodtrykksfall -> besvimelse.

Anonymous poster hash: aa533...0bf

Hmmm, antar at det er den som gjør at jeg ofte må ta pauser og legge meg ned når jeg er veldig dårlig i magen og det tar lang tid før det kommer noe...

Svartner helt for meg og jeg kaldsvetter og er kvalm, så gjelder det å håpe at det ikke skjer noe mens jeg ligger nede på gulvet og prøver å komme til meg selv.

It's horrible! :snurt:

Anonymous poster hash: 54ecd...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Jeg hadde ikke satser på ruptur via plukking. Det ville vært krise på fjellet!

Jeg hadde forsøkt de vanlige ufarlige kjærringrådene.

Hvilke kjerringråd hvis du som TS i dette tilfellet er milevis unna sivilisasjonen, i en hytte til fjells, uten andre i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke kjerringråd hvis du som TS i dette tilfellet er milevis unna sivilisasjonen, i en hytte til fjells, uten andre i nærheten?

Sannsynligvis hjemmelaget klyx dersom kosthold og trening ikke hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det kan føre til sår og sprekker i tarmen, som igjen kan føre til komplikasjoner. Ble brukt en del på sykehjem før, men det er de sluttet med da man risikerte å skade tarmen.

Det er helt ufarlig å plukke seg selv, så lenge man utviser normal forsiktighet. Det ville gjort for vondt å skade sin egen tarm. Det er bedre å få det ut, enn at det blir liggende rett innenfor og blir steinhardt og skaper en propp.

Det du sikkert tenker på er når andre plukker eldre på sykehjem, som ikke alltid kan gjøre rede for seg, og som ikke gir uttrykk om noe er vondt. Da kan man også komme til å stimulere vagusnerven, noe som kan gi blodtrykksfall.

Anonymous poster hash: da14d...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette anbefales ikke! Ble brukt før på gamle mennesker, men dette har man gått helt bort i fra. Dersom man fortsatt driver med dette er det på tide med faglig oppdatering.

Ble brukt før?

Det ble brukt senest i høst på en eldre slektning av meg som var på et korttidsopphold på sykehjem i Oslo. Jeg ble helt sjokkert da jeg hørte om det.

Anonymous poster hash: 70a79...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan føre til sår og sprekker i tarmen, som igjen kan føre til komplikasjoner. Ble brukt en del på sykehjem før, men det er de sluttet med da man risikerte å skade tarmen.

Vil ikke de som har anal-sex utsette seg for den samme risikoen?

Og er ikke løsningen å handle før det har gått så lenge (1 uke) at det har dannet seg en propp?

Og er ikke (saltvanns)klyster alltid en skånsom og effektiv løsning, så sant man ikke har latt det gå for lenge?

Anonymous poster hash: 70a79...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke de som har anal-sex utsette seg for den samme risikoen? Og er ikke løsningen å handle før det har gått så lenge (1 uke) at det har dannet seg en propp?Og er ikke (saltvanns)klyster alltid en skånsom og effektiv løsning, så sant man ikke har latt det gå for lenge? Anonymous poster hash: 70a79...d6e

Enig! I denne tråden blir faren i fht plukking kraftig overdrevet. Mens de diskuterer analsex på sexualitesforumet.

Det er på eldre/svært svekkende personer man vil unngå å stimulere vagusnerven, sånn at de ikkee får blodtrykksfall. Men om man skulle få lavt blodtrykk, er det noe de fleste klarer seg helt greit i gjennom. Antar det ikke er så mange sykehjemspasienter i denne tråden (og der må man også plukke innimellom, ellers blir det en stor propp - men det viktigste er selvsagt nok vann og fiber i kosten).

Anonymous poster hash: da14d...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...