AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #21 Skrevet 28. januar 2014 Hva i alle dager betyr at et produkt er hjemmelaget? Så akkurat en reklame for fiskeprodukter fra Lofoten - der de reklamerer med at de er hjemmelaget.Jeg har også sett på restauranter og hotellet at karamellpuddingen er hjemmelaget. I min verden betyr dette da at mor står på kjøkkenet og lager greien fra grunnen av. Derfor mener jeg at fiskekaker laget på fiskemat fabrikk ikke er hjemmelaget. Og karamellpudding rørt ut av pakken er på ingen måte hjemmelaget. Dette irriterer meg - for jeg antar at de som reklamerer på denne måten ønsker å skape et falskt inntrykk av at dette ikke er industriprodusert mat når det er nettopp det det er. Dette skal i teorien (hvis restauranten er seriøs) bety at de lager den selv. Ikke pose-pudding eller ferdig fabrikert. Anonymous poster hash: 17241...9eb 1
Viktualia Skrevet 28. januar 2014 #22 Skrevet 28. januar 2014 Dette skal i teorien (hvis restauranten er seriøs) bety at de lager den selv. Ikke pose-pudding eller ferdig fabrikert. Anonymous poster hash: 17241...9eb Hvis restauranten er seriøs burde det være fullstendig overflødig å presisere at noe er hjemmelaget. Da vil man jo måtte ta den konklusjonen at det andre de serverer er hel- eller halvfabrikata. Og uansett er det ikke laget hjemme hos noen, da hadde nok Mattilsynet hatt et par ting å si. Det er ingenting i veien med å kjøpe og spise hverken hel- eller halvfabrikata, det kommer jo bare an på kvaliteten på det man kjøper. Det som blir feil er å skrive hjemmelaget på pakka når det bevislig, åpenbart og heldigvis ikke er det. Det er å juge folk rett opp i trynet. 3
momo Skrevet 28. januar 2014 #23 Skrevet 28. januar 2014 Toro er for meg ikke hjemmelaget. Og jeg bruker ferdig lasagneplater jeg og, de få gangene jeg bruker det. Lager heller squash lasagne, da trenger jeg ikke lasagneplater. Hjemmelaget lasagne smaker jo bare så utrolig mye bedre. 1
Gjest Badabing Skrevet 28. januar 2014 #24 Skrevet 28. januar 2014 http://partisk.net/2013/06/17/17-forferdelige-fakta-matindustrien-ikke-vil-du-skal-vite-om_4654.html 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #25 Skrevet 28. januar 2014 Hva i alle dager betyr at et produkt er hjemmelaget? Så akkurat en reklame for fiskeprodukter fra Lofoten - der de reklamerer med at de er hjemmelaget. Jeg har også sett på restauranter og hotellet at karamellpuddingen er hjemmelaget. I min verden betyr dette da at mor står på kjøkkenet og lager greien fra grunnen av. Derfor mener jeg at fiskekaker laget på fiskemat fabrikk ikke er hjemmelaget. Og karamellpudding rørt ut av pakken er på ingen måte hjemmelaget. Dette irriterer meg - for jeg antar at de som reklamerer på denne måten ønsker å skape et falskt inntrykk av at dette ikke er industriprodusert mat når det er nettopp det det er. Skriver de ikke "som hjemmelaget"? Hjemmelaget for meg er fra bunnen av. Pizza laget på kjøpebunn feks er ikke hjemmelaget - det er pizza på kjøpebunn. Først om du har rørt sammen deigen selv er den hjemmelaget. Men jeg krever ikke at folk har laget kraften til grønnsakssuppen selv, så ting blir jo litt difust, selvsagt. Det sagt så er det helt sikkert en standard på det. Sjømat fisket for mindre enn 7 dager siden som ikke har vært frossen er jo "fersk" fisk feks (selv om den er på grensen til bedervet og smaker helt forferdelig). Pga en standard fra, antar jeg, sentralt hold så er det ok og lov å kalle ukesgammel fisk for fersk, så da er det nok et krav ferdigmat skal oppfylle for å være "hjemmelaget"? Feks mangel på tilsetningsstoffer, produksjonsmetode e.l. Men en pudding laget på stedet av melk og egg i et restaurantkjøkken er jo også "hjemme"laget. I motsetning til poseløsningen de fleste åpenbart bruker. Anonymous poster hash: 28fe1...1de
Viktualia Skrevet 28. januar 2014 #26 Skrevet 28. januar 2014 Skriver de ikke "som hjemmelaget"? Anonymous poster hash: 28fe1...1de Nei, de skriver hjemmelaget. Eksempel: http://www.stabburet.no/Merker-Produkter/Merker/Nora#Nora-Hjemmelaget http://www.lofoten.no/produkter Jeg syns heller ikke man kan kalle det hjemmelaget når det er noe som serveres på en restaurant. Kan man ikke skrive "husets egen karamellpudding" eller noe sånt da? Kokkens spesialitet, bestemors oppskrift, karamellpudding a la "restaurantnavnet", hva som helst. Det kan da ikke være så vanskelig. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #27 Skrevet 28. januar 2014 Forskjellen på Toro-lasagne og hjemmelaget lasagne er at førstnevnte er industriell halvfabrikata, med et visst antall tilsetningsstoffer (for holdbarhet, konsistens etc), og et høyt innhold av salt og (som regel) sukker. Hjemmelaget derimot, eller laget fra bunnen, består av rene råvarer og er fritt for tilsetningsstoffer. Tørket pasta skiller seg fra posesaus ved at den inneholder mel og vann, og ikke noe annet. Etter mitt syn (og de fleste som lager mye mat fra bunnen) inngår tørket pasta som en selvfølgelig del av et kosthold bestående av hjemmelaget mat. Det springende punktet her er altså mengden industrielle tilsetninger, og smaken. Dvs de to tingene henger nøye sammen. Dessverre vil det i flere og flere sammenhenger være relevant å operere med begrepet "hjemmelaget" også i restaurantverdenen, da det blir mer og mer vanlig at maten man betaler dyrt for på restaurant også bare er pulver rørt ut i vann eller opptint industrielt framstilt ferdigmat. Om maten er laget fra bunnen i et privathjem eller på et restaurantkjøkken er mindre interessant, det viktige er graden av industriell halvfabrikata vs rene råvarer. Og selvsagt må man til en viss grad bruke foredlede/bearbeidede produkter også i et kosthold basert på hjemmelaget mat. Osten på toppen av lasagnen, hermetiske tomater i sausen (det er en ren råvare, bare hermetisert), smør til den hvite sausen. På samme måte bruker jeg feks sardiner i olje, spekeskinke, ansjos i olje, kapers i lake eller på salt, oliven i lake, røkelaks, gode pølser, (men gjerne fra småskalaprodusenter), rømme, yoghurt etcetc i maten jeg lager, men kaller den fortsatt hjemmelaget. Noen produkter kan man diskutere, som feks kraft/fond. Fond på flaske inneholder et stort antall kunstige tilsetningsstoffer, og er i min verden ikke forenlig med hjemmelaget mat. Kraft fra Jacobs på kartong, derimot, har kun naturlige råvarer, dvs de samme tingene jeg bruker når jeg koker kraft selv (bein fra storfe eller kylling, grønnsaker, urter, tomatpuré... ). Kanskje er det derfor rettere med betegnelser som industrielt fremstilt hel/halvfabrikata vs mat laget fra bunnen av rene råvarer. Men det er jo mer kronglete å si, da. Og for å svare på trådens hovedspørsmål: Industrielt framstilt mat er ikke hjemmelaget, nei. Enkelte produkter har sitt på det tørre om de reklamerer med småskalaprodusert eller bare naturlige råvarer. De som hevder å være hjemmelaget, kan som regel ikke påberope seg de to foregående kvalitetene, og prøver følgelig å selge ved å kommunisere ved å spille på følelser. Anonymous poster hash: 7c972...965 2
Wonderbitch Skrevet 28. januar 2014 #28 Skrevet 28. januar 2014 Ok, da er jeg med. Mat uten (mye) tilsetningsstoffer kan kalles hjemmelaget. For hjemmelaget kan være veldig ukomplisert, så det trenger ofte ikke å ta lengere tid å lage f.eks enn ferdigsupper, sauser osv. Såklart det er forskjell på retter med mange komponenter, men brun saus synes jeg f.eks ikke det er noe særlig mer jobb med om man lager den fra bunnen av enn om man bruker fra pose. Kraft trenger man jo ikke lage hver gang, men en gang i blant og fryse ned.
Kjempeliten Skrevet 28. januar 2014 #29 Skrevet 28. januar 2014 Jeg sier at jeg har laga hjemmelaga lasagne om jeg lager sausene selv, men ikke pastaplatene. Det er da grenser for hvor mye utstyr en orker å ha på kjøkkenet sitt. Jeg kan også si at jeg har laga hjemmelaga kjøttkaker om jeg har lagd selve kakene selv, men brukt posesaus. Men så sitter jeg ikke der og skryter av å ha lagd absolutt ALT fra bunnen av heller, om noen spør. Da sier jeg hva som er hjemmelaga og hva som ikke er det. Men så er det jo grenser for hvor mye folk bryr seg og da. Om jeg inviterer til middag så er jeg ikke pålagt å forklare gjestene hvordan hver eneste del av retten er laget om jeg velger å kalle det hjemmelaget, og jeg brukte posesaus til de hjemmelagde kjøttkakene og stuingen. Om retten er for det meste ferdigmat, at du bare har rørt litt, tilsatt vann og smør, varmet/kokt opp så ville jeg ikke kalt det hjemmelaget i det hele tatt. Men jeg syns nå man skal få lov til å kalle det hjemmelaget om en del av det faktisk er det Og er man som gjest veldig påpasselig på dette så er det sikkert bare å spørre? Jeg hadde hvertfall vært ærlig. Ellers er det bare bullshit av Toro og slikt å kalle ting hjemmelaget. Alle vet at produktene deres er lagd på fabrikk. Hjemmelaget er jo laget for hånd på et vanlig kjøkken:)
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #30 Skrevet 28. januar 2014 Ah, det klassiske argumentet om å måtte skyte og flå kua selv! Det er enten det eller Toro-pakke, ja. Anonymous poster hash: 7c972...965 Jeg mener nå man burde føde kua selv hvis man skal kunne snakke om hjemmelaget! Anonymous poster hash: 51609...e72 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #31 Skrevet 28. januar 2014 Det er stor forskjell på smaken. Og til dere som mener at man ikke kan kalle pastaretter laget hjemme for hjemmelaget dersom man ikke har laget pastaen fra grunnen av så er det et litt tullete argument. Det skal noe kunnskap til å lage både hvit ostesaus og kjøttsaus og få den rette konsistensen. Det er ikke slik at man slenger ingrediensene til en hvit saus i en gryte i vilkårlig rekkefølge og vips så har man hvit saus. Med Toropakke slipper man å tenke på valg av ost, man slipper å lage jevning for å få en tykk saus og man trenger ikke tenke på farge (jeg får f.eks ikke til å lage brun saus - og bruker der Toropakke uten at jeg kaller den hjemmelaget). Forøvrig synes jeg ikke et hotell eller en restaurant skal kalle noe hjemmelaget, det er ikke laget hjemme. Men de må gjerne kalle det <restaurantnavnets> rett eller <kokkens navns> oppskrift på eller vår egen ... Osv. Sykt! Er det ikke kjedelig å bare spise den maten Toro tilbyr?Anonymous poster hash: d9f16...2cf 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #32 Skrevet 28. januar 2014 Dere som lager alt unntatt pastaplatene selv: Pasta er faktisk noe av det enkleste man kan lage, særlig lasagneplater. Mye enklere og mindre tidkrevende enn en god kjøttsaus. Anonymous poster hash: 51609...e72 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #33 Skrevet 28. januar 2014 Sier dere virkelig "Til middag er det HJEMMELAGET lasagne"?! Det burde jo være en selvfølge at du har laget den selv! Det burde heller være opplysningsplikt om man velger å bruke pulvermat. Anonymous poster hash: d9f16...2cf 5
Gjest Blondie65 Skrevet 28. januar 2014 #34 Skrevet 28. januar 2014 Sykt! Er det ikke kjedelig å bare spise den maten Toro tilbyr?Anonymous poster hash: d9f16...2cf Hæ? Jeg har svært lite Toro produkter i mitt kosthold, hvor fikk du den konklusjonen fra?
Gjest Blondie65 Skrevet 28. januar 2014 #35 Skrevet 28. januar 2014 Sier dere virkelig "Til middag er det HJEMMELAGET lasagne"?! Det burde jo være en selvfølge at du har laget den selv! Det burde heller være opplysningsplikt om man velger å bruke pulvermat. Anonymous poster hash: d9f16...2cf Akkurat når det gjelder lasagnen pleier jeg å si det ja, men det er fordi folk kommenterer hvor god den er.
sullå Skrevet 29. januar 2014 #36 Skrevet 29. januar 2014 (endret) Jeg kommer ikke over at noen kaller Toro-lasagne for hjemmelaget... Og de som ikke har lest det Badabing linket til, bør gjøre det http://partisk.net/2013/06/17/17-forferdelige-fakta-matindustrien-ikke-vil-du-skal-vite-om_4654.html Endret 29. januar 2014 av sullå 1
Brunhilde Skrevet 29. januar 2014 #37 Skrevet 29. januar 2014 Men det er jo ikke så stor forskjell på å bruke en Toropakke og å lage sausene selv? Så skjønner ikke helt hvorfor den ene er hjemmelaget og den andre ikke, når man i begge tilfellene bruker ferdige plater. Da synes jeg det blir mer riktig å si at enten begge eller ingen av de er hjemmelagde. Jeg svarer på denne selv om andre allerede har gjort det. Jo, det er stor forskjell. Det er stor forskjell på om kjøtt- og bechamelsaus er i en smørje, og på om det lages hver for seg. Jeg har venner som har sluttet å bruke ferdigsett til lasagne etter at de har fått min oppskrift. Jeg sier ikke at den er hjemmelaget når jeg serverer den, men når jeg får spørsmål om jeg har laget den fra bunnen, så sier jeg ja. Hvorfor er det noen som føler at de må angripe at andre liker å lage mat uten for mye poseprodukter? Er det et snev av dårlig samvittighet som slår inn? 1
Herbolina Skrevet 29. januar 2014 #38 Skrevet 29. januar 2014 Når jeg kaller maten min for hjemmelaget så er den nettopp det - hjemmelaget. Det er greit at jeg bruker halvfabrikata som tomater i boks for å lage tomatsaus til lasagne, men jeg benytter meg ikke av toro og kaller det hjemmelaget. 1
venus_ Skrevet 29. januar 2014 #39 Skrevet 29. januar 2014 (endret) Avsporing, men Blondie65, vil du legge ut oppskrift på lasagnen din? Endret 29. januar 2014 av venus_
Gjest Blondie65 Skrevet 29. januar 2014 #40 Skrevet 29. januar 2014 Avsporing, men Blondie65, vil du legge ut oppskrift på lasagnen din? Ikke veldig anderledes enn jeg allerede har beskrevet før.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå