Gå til innhold

Hjemmelaget ...?

Fremhevede innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet

Hva i alle dager betyr at et produkt er hjemmelaget?

Så akkurat en reklame for fiskeprodukter fra Lofoten - der de reklamerer med at de er hjemmelaget.

Jeg har også sett på restauranter og hotellet at karamellpuddingen er hjemmelaget.

I min verden betyr dette da at mor står på kjøkkenet og lager greien fra grunnen av. Derfor mener jeg at fiskekaker laget på fiskemat fabrikk ikke er hjemmelaget. Og karamellpudding rørt ut av pakken er på ingen måte hjemmelaget.

Dette irriterer meg - for jeg antar at de som reklamerer på denne måten ønsker å skape et falskt inntrykk av at dette ikke er industriprodusert mat når det er nettopp det det er.

Videoannonse
Annonse
Gjest HappyWaffle
Skrevet

de vil at du skal assosiere produktet med mat du fikk feks av mor da du vokste opp, fordi at for mange er mors mat bedre en alt annet. det er juggel og bedrag akkurat som "mormors kjøttkaker" osv. bare tull

Skrevet

Jeg syns også at det er idiotisk å kalle produkter man kjøper ferdige i butikken for "hjemmelaget". Det samme gjelder folk som sier at de har lagd lasagne fra bunnen av, så har de egentlig brukt Toro-pakke. Er ikke noe jeg går rundt og tenker over konstant, men ja, det irriterer meg.

• Liker 3
Skrevet

Det betyr "Hei, vi tror du er dum og går på hva som helst av bløff. Hilsen Lofoten/Nora/Toro/etc"

• Liker 4
Gjest Badabing
Skrevet

Egentlig burde det ikke vært tillatt. Villedende markedsføring.

• Liker 6
Skrevet

Jeg syns også at det er idiotisk å kalle produkter man kjøper ferdige i butikken for "hjemmelaget". Det samme gjelder folk som sier at de har lagd lasagne fra bunnen av, så har de egentlig brukt Toro-pakke. Er ikke noe jeg går rundt og tenker over konstant, men ja, det irriterer meg.

Ja eller folkene som sier de har laget hjemmelaget brød også har de kjøpt melet og gjæren ferdig i butikken...

Hvis ikke Toro lasagne pakke er godkjent hvor langt ned i råvarene forventer du da at folk skal måtte gå før du godkjenner det som hjemmelaget? Må de dyrke kornet og gjærsoppen selv til brødet sitt og male kornet selv? Må de skyte partere og kværne kjøttet til kjøttdeigen i lasagnen selv?

Anonymous poster hash: 716b1...b90

• Liker 3
Skrevet

:fnise: Hjemmelaget lasagne for meg er å lage tomat/kjøttsaus og bechamel-saus fra bunnen av. Men jeg kjøper ferdige pastaplater med god samvittighet! Posesaus fra toro kvalifiserer ikke til å kalles hjemmelaget.

Bruker mye Toro selv, det er ikke det, men du kan ikke si du har hjemmelaget brunsaus hvis du har rørt Toropulver ut i vann.

• Liker 16
Skrevet

Ja eller folkene som sier de har laget hjemmelaget brød også har de kjøpt melet og gjæren ferdig i butikken...

Hvis ikke Toro lasagne pakke er godkjent hvor langt ned i råvarene forventer du da at folk skal måtte gå før du godkjenner det som hjemmelaget? Må de dyrke kornet og gjærsoppen selv til brødet sitt og male kornet selv? Må de skyte partere og kværne kjøttet til kjøttdeigen i lasagnen selv?

Mener du at toropakken med lasagne kvalifiserer til hjemmelaget?

Når jeg lager hjemmelaget lasagne lager jeg kjøttsausen og bechamelen selv. Nei, jeg lager ikke pastaplatene, men det står jeg for. Toropakken er absolutt ikke hjemmelaget i mine øyne! Det er et ferdig byggesett..

Anonymous poster hash: e8f8b...6ca

• Liker 7
Skrevet

Det kan ikke sammenlignes, og det forstår til og med du.

• Liker 5
Skrevet

Ah, det klassiske argumentet om å måtte skyte og flå kua selv! :hjerter_rundt:

Det er enten det eller Toro-pakke, ja. :jepp:

Anonymous poster hash: 7c972...965
  • Liker 10
Gjest Badabing
Skrevet

:fnise: Hjemmelaget lasagne for meg er å lage tomat/kjøttsaus og bechamel-saus fra bunnen av. Men jeg kjøper ferdige pastaplater med god samvittighet! Posesaus fra toro kvalifiserer ikke til å kalles hjemmelaget.

Bruker mye Toro selv, det er ikke det, men du kan ikke si du har hjemmelaget brunsaus hvis du har rørt Toropulver ut i vann.

Haha, helt enig.

Hjemmelaget er jo å lage noe fra bunnen. Ikke ferdigmat, men heller ikke halvfabrikata som det blir med en lasagnepakke.

• Liker 2
Skrevet

Jeg lager pastaplatene til lasagne også jeg, slå den! ;)

Men helt enig i at det er irriterende med alt som blir kalt "hjemmelaget" på reklamene. Kanskje kan det ikke regnes som villedende reklame fordi ingen er dumme nok til å tro at det faktisk er det?

• Liker 3
Skrevet

Jeg lager pastaplatene til lasagne også jeg, slå den! ;)

Men helt enig i at det er irriterende med alt som blir kalt "hjemmelaget" på reklamene. Kanskje kan det ikke regnes som villedende reklame fordi ingen er dumme nok til å tro at det faktisk er det?

Imponerende!

Vurderer det selv, hver gang jeg sliter med å få disse ferdigplatene til å passe i min ildfaste form :glare:

• Liker 2
Skrevet

Men det er jo ikke så stor forskjell på å bruke en Toropakke og å lage sausene selv? Så skjønner ikke helt hvorfor den ene er hjemmelaget og den andre ikke, når man i begge tilfellene bruker ferdige plater. Da synes jeg det blir mer riktig å si at enten begge eller ingen av de er hjemmelagde.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Ja eller folkene som sier de har laget hjemmelaget brød også har de kjøpt melet og gjæren ferdig i butikken... Hvis ikke Toro lasagne pakke er godkjent hvor langt ned i råvarene forventer du da at folk skal måtte gå før du godkjenner det som hjemmelaget? Må de dyrke kornet og gjærsoppen selv til brødet sitt og male kornet selv? Må de skyte partere og kværne kjøttet til kjøttdeigen i lasagnen selv? Anonymous poster hash: 716b1...b90

Jeg lager:

Pastasausen med karbonadedeig, hermetisk eller fersk sopp, oliven, løk, gulrot, hvitløk, fersk eller hermetisk tomat og tomatpurre. Jeg bruker tørket eller ferskt krydder.

Jeg lager hvit saus med smør, mel og melk og tilsetter ost - f.eks, mozarella blandet med gouda, Gjesdal eller norvegia.

Det går an å lage pastaplater selv, men det har jeg ikke gjort enda. Jeg pleier egentlig ikke bruke hjemmelaget om denne, men jeg kaller det "min lasagne" oppskrift.

Å lage mat fra Toro pakker er ikke det samme. Jeg er ingen prinsippiell motstander av Toro poser eller Findus, men jeg kaller ikke det som er laget av kit for hjemmelaget.

Gjest Blondie65
Skrevet

Men det er jo ikke så stor forskjell på å bruke en Toropakke og å lage sausene selv? Så skjønner ikke helt hvorfor den ene er hjemmelaget og den andre ikke, når man i begge tilfellene bruker ferdige plater. Da synes jeg det blir mer riktig å si at enten begge eller ingen av de er hjemmelagde.

Det er stor forskjell på smaken.

Og til dere som mener at man ikke kan kalle pastaretter laget hjemme for hjemmelaget dersom man ikke har laget pastaen fra grunnen av så er det et litt tullete argument. Det skal noe kunnskap til å lage både hvit ostesaus og kjøttsaus og få den rette konsistensen. Det er ikke slik at man slenger ingrediensene til en hvit saus i en gryte i vilkårlig rekkefølge og vips så har man hvit saus. Med Toropakke slipper man å tenke på valg av ost, man slipper å lage jevning for å få en tykk saus og man trenger ikke tenke på farge (jeg får f.eks ikke til å lage brun saus - og bruker der Toropakke uten at jeg kaller den hjemmelaget).

Forøvrig synes jeg ikke et hotell eller en restaurant skal kalle noe hjemmelaget, det er ikke laget hjemme. Men de må gjerne kalle det <restaurantnavnets> rett eller <kokkens navns> oppskrift på eller vår egen ... Osv.

Skrevet

Jeg lager også kjøttsaus og hvit saus til lasagne selv og kaller det hjemmelaget selv om jeg ikke lager pastaplatene selv. Vil påstå at det er noe mere jobb å gjøre det på den måten enn å røre ut en pose, pluss at man slipper alt saltet. Å dra det helt ut på vidda og si at man må melke kua selv og plukke grønnsakene i åkeren selv blir bare tåpelig. For meg er noe hjemmelaget hvis det er laget av enkeltingredienser som er kjøpt i butikken (melk, smør, kjøtt, gulrot, tomat, hvitløk, osv)

Anonymous poster hash: db009...e1c

• Liker 2
Skrevet

Lage tomatsausen, ostesausen og slikt selv. Kanskje til nøds også pastaen. Hva med å krydre maten og smake den til selv? Det er hjemmelaget. Å kjøpe ost, melk og kjøtt på butikken har blitt gjort i århundrer allerede og er ikke noe krav til at det skal være hjemmelaget.

Man kjøper råvarene og komponerer det selv, det er hjemmelaget. Og alt det står Toro på kvalifiseres ikke som hjemmelaget.

• Liker 3
Skrevet

Du har ikke laget så mye saus selv eller? Det er jo en helt sinnsyk forskjell.

• Liker 12
Gjest Crazycatlady
Skrevet

Så det å røre ut pulver kvalifiserer til å kalle noe hjemmelaget? Ok, ikke det jeg tenker på som hjemmelaget.

Tenker at man må gjøre litt mer innsats da. At man vet hva en rett inneholder, og hvis noen hadde kommet med en toropose om jeg spurte hva den personen hadde hatt oppi sausen så er det ikke hjemmelaget. "Vent litt. Åja, det står her at bla bla".

Hjemmelaget for meg er at man vet hvordan man lager en rett og man vet hva som er oppi uten at det betyr at absolutt alle komponenter er hjemmelaget. Da tenker jeg på ting som smør, rømme osv.

Toroproduktene er det jo fabrikken som har laget også tilsetter man selv få ingredienser. Er det virkelig å lage mat? Bare den er stekt eller kokt i eller på egen ovn så er det nok?

Regner med at de kaller det hjemmelaget på reklamen for at det ikke skal virke som et industriprodukt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...