Gå til innhold

Sykmeldt og vikariatet mitt går ut! Hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Håper noen vet råd!

Jeg er gravid i uke 8 og er for tiden sykmeldt pga. kvalme. Vikariatet mitt går ut i midten av februar og blir da arbeidsledig. Har prøvd å forhørt meg litt rundt og de fleste sier at det er best jeg er sykmeldt ut svangerskapet for å klare meg økonomisk (også sjefen sa dette). Hva hadde du gjort? Er ikke lett å finne en annen jobb her jeg bor, og det er ikke aktuelt å flytte.

Regner med mange synes dette er lavmål og at jeg utnytter systemet hvis jeg prøver å være sykmeldt for å få penger. Men dette er faktisk avgjørende om vi klarer oss eller ikke.

Er ikke ute etter en skjennepreke. Lurer på om noen har råd å komme med eller har vært i samme situasjon?



Anonymous poster hash: 52d6c...83c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bestemmer ikke selv om du skal være sykmeldt eller ikke, så skjønner ikke helt hva problemstillingen er. Er du ikke syk, får du ingen sykemelding av legen. Så enkelt er det. Jeg ville begynt å søke jobb med en gang, ta alt du får!

Anonymous poster hash: 2eeec...b6d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bestemmer ikke selv om du skal være sykmeldt eller ikke, så skjønner ikke helt hva problemstillingen er. Er du ikke syk, får du ingen sykemelding av legen. Så enkelt er det. Jeg ville begynt å søke jobb med en gang, ta alt du får!

Anonymous poster hash: 2eeec...b6d

Er ikke så vanskelig å få seg sykmelding... Hun kan bare si at hun forsatt et kvalm (noen er det hele svangerskapet og klarer ikke å fungere), eller så kan hun skylde på bekkenløsning (det er noe legen ikke kan teste på noen måter...

Anonymous poster hash: 52d6c...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun skylder på bekkenløsning så vil legen henvise henne til en fysioterapeut. Og det blir for dumt at hun skal gå til en fysioterapeut og lyve.

Hvis du har videre kvalme så bli videre sykemeldt, får du bekkenløsning så kan du og bli sykemeldt. Men ikke lyv, blir det oppdaget så må du betale tilbake til NAV. For det er svindel.

Har du jobbet nok så kan du få dagpenger istedenfor, da lurer du ingen. Og/eller kontakt skoler og barnehager og spør om de trenger en tilkallingsvikar, jeg har selv jobbet 100% som tilkallingavikar over tid. Du kan ringe sykehjem og hjemmetjenesten og, men der er det tunge løft, så ikke lurt som gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Håper noen vet råd!

Jeg er gravid i uke 8 og er for tiden sykmeldt pga. kvalme. Vikariatet mitt går ut i midten av februar og blir da arbeidsledig. Har prøvd å forhørt meg litt rundt og de fleste sier at det er best jeg er sykmeldt ut svangerskapet for å klare meg økonomisk (også sjefen sa dette). Hva hadde du gjort? Er ikke lett å finne en annen jobb her jeg bor, og det er ikke aktuelt å flytte.

Regner med mange synes dette er lavmål og at jeg utnytter systemet hvis jeg prøver å være sykmeldt for å få penger. Men dette er faktisk avgjørende om vi klarer oss eller ikke.

Er ikke ute etter en skjennepreke. Lurer på om noen har råd å komme med eller har vært i samme situasjon?

Anonymous poster hash: 52d6c...83c

Når du er frisk av kvalmen så ringer du alle mulige vikarbyråer. Å få vikariat burde ikke være noe problem, men da må du være innstilt på å jobbe for hvis helsen skurrer er det dårlig ovenfor arbeidsgiver og du vil kunne miste vikariatet hvis du sykemelder deg noe i det hele tatt du har prøvetid.

Anonymous poster hash: 257d3...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen tester mange ting når man er der pga bekkenløsning, i allefall om det er en seriøs lege. Fysioterapeuten vil kjapt skjønne det ikke er noe galt med bekkenet også fordi de vet hvilke punkter som skal være vonde.

Du bør melde deg arbeidsledig med en gang vikariatet går ut, og søke iherdig etter nye jobber. Foreldrepengene beregnes ut fra de 6 beste av de siste 10 mnd, du må bare dokumentere hva du har tjent i perioden.

Les mer her:

http://www.babyverden.no/sider/Ny-struktur/Gravid/Okonomi-og-rettigheter/Stonader/NAV-svarer/

Endret av Sunshine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat dette har jeg opplevd 2 ganger faktisk...

Og jeg hadde ingen vansker med å få legen til å holde meg sykemeldt ut svangerskapene.

Jeg var faktisk også åpen om at vi ikke ville klare oss økonomisk hvis jeg misstet inntekten, og at jeg stresset mye med dette, og det er heller ikke bra for babyen. I tilegg slet jeg med utmattelse

Så hadde jeg vært deg deg, ville jeg prøvd å beholde sykemeldingen ut svangerskapet, du får evt, "overdrive" litt så er det fleste leger snille på dette.

Med mindre du har en MEGET ettertraktet kompetanse, er det nesten umulig å få seg jobb når man er gravid. Da er sykepenger det beste alternativet for deg, selv om enkelte mener det blir feil.

Jeg tenker på fremtiden til babyen, man trenger de pengene til utstyr osv....



Anonymous poster hash: 483ea...d64
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette har jeg opplevd 2 ganger faktisk...

Og jeg hadde ingen vansker med å få legen til å holde meg sykemeldt ut svangerskapene.

Jeg var faktisk også åpen om at vi ikke ville klare oss økonomisk hvis jeg misstet inntekten, og at jeg stresset mye med dette, og det er heller ikke bra for babyen. I tilegg slet jeg med utmattelse

Så hadde jeg vært deg deg, ville jeg prøvd å beholde sykemeldingen ut svangerskapet, du får evt, "overdrive" litt så er det fleste leger snille på dette.

Med mindre du har en MEGET ettertraktet kompetanse, er det nesten umulig å få seg jobb når man er gravid. Da er sykepenger det beste alternativet for deg, selv om enkelte mener det blir feil.

Jeg tenker på fremtiden til babyen, man trenger de pengene til utstyr osv....

Anonymous poster hash: 483ea...d64

Så da er det greit å svindle? Fordi babyen koster? Er å svindle når man er frisk og har sykemelding. Dagpenger har hun kanskje krav på.

Anonymous poster hash: e6bdd...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Håper noen vet råd!

Jeg er gravid i uke 8 og er for tiden sykmeldt pga. kvalme. Vikariatet mitt går ut i midten av februar og blir da arbeidsledig. Har prøvd å forhørt meg litt rundt og de fleste sier at det er best jeg er sykmeldt ut svangerskapet for å klare meg økonomisk (også sjefen sa dette). Hva hadde du gjort? Er ikke lett å finne en annen jobb her jeg bor, og det er ikke aktuelt å flytte.

Regner med mange synes dette er lavmål og at jeg utnytter systemet hvis jeg prøver å være sykmeldt for å få penger. Men dette er faktisk avgjørende om vi klarer oss eller ikke.

Er ikke ute etter en skjennepreke. Lurer på om noen har råd å komme med eller har vært i samme situasjon?

Anonymous poster hash: 52d6c...83c

Hold deg sykemeldt. Men ikke begynn å styre med bekkenløsning, klag heller på kvalme, slitenhet og vond rygg.

Anonymous poster hash: daac8...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...