Gå til innhold

Dere som har født prematur - forvarsel?


Leanne

Anbefalte innlegg

Da jeg fikk minsten fikk jeg rier i uke 28, de kom helt uten noen forvarsel. På sykehuset fikk jeg drypp med rihemmende og det hele roet seg. Var innlagt i litt over en uke og måtte ta det med ro hjemme. Fødte i uke 35.

Er nå gravid igjen i uke 20, skal på kontroll i uke 24 med innvendig ultralyd for å se etter tegn til modning. Er redd for å føde veldig prematurt denne gangen. Har nå en ubehagelig følelse nedentil om jeg står mye, får også kynnere..

Dere som har født prematurt kan dere i etterkant se at dere hadde noen "forvarsel/tegn"?

Blir lange fire uker før jeg får svar på hvordan ting står til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. Jeg fikk sterke magesmerter og noe blødninger, 4 dager etterpå kom bebis, i uke 34. I ettertid viste det seg at morkaken var delvis løsnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde forkortet livmorhals sist (1 cm i uke 24), men gikk heldigvis ikke i fødsel før i slutten av uke 35. Hadde heldigvis aldri noen premature rier heller, kun kynnere som påvirket livmorhalsen.

Denne gangen har jeg fått oppfølging ift. om livmorhalsen slipper opp, og denne gangen ser det mye mer lovende ut. I uke 18 og 25 var det ingen tegn til forkortning, og selv om det fortsatt er en viss risiko for at den kan slippe seg ned, så virket det ikke som om gynekologen hadde veldig stor tro på at det kom til å skje denne gangen.

Når jeg ser tilbake på forrige svangerskap, så ser jeg det at jeg hadde vesentlig flere kraftige kynnere enn hva jeg burde synes var greit og jeg burde nok ikke ignorert følelsen av at barnet prøvde å bryte seg ut så lenge som jeg gjorde. Denne gangen har jeg derimot knapt nok en kynner og følelsen av nedpress forsvant ved kontrollen i uke 25 (mistenker at den satt mest i hodet pga opplevelsen sist), så nå tør jeg faktisk å være sånn smått optimistisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at det virker som det går bra denne gangen SmallTalk :)

Det var forkortet livmorhals på meg og den gangen i uke 28, og er vel det de skal se på nå i uke 24. Krysser fingrene for at den er som den skal da :) er bare så lenge å vente de siste 4 ukene... Har hatt nedtelling til uke 12 i forhold til risiko for sa, til uke 18 for ultralyd og sjekke at alt fortsatt var bra og nå til uke 24... Gleder meg til alt er over og jeg kan senke skuldrene :)

Fireandevil, det høres ut som en skremmende opplevelse! Er visst mye rart som kan skje i et svangerskap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et par kraftige kynnere i ukenexfør, men det er vel sånn som alle har? Ellers var det ingen forvarsler, unntatt en følelse av at hun kom til å komme tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Nå var snuppa ikke kjempetidlig født da (uke 36).

Men opplevde ingen andre "faretegn" enn lyserødt utflod samme morgen. Dette tenkte jeg ikke over før etter fødsel. Hadde ingen andre varsel enn det :)

Edit: hallo ammetåke.. Som susa sier, lakk litt fostervann 4 timer før riene kom. Men det var så lite at dersom jeg ikke hadde vært våken, hadde jeg ikke lagt merke til det før riene kom (var midt på natten ;) )

Endret av RompeRusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ut til at det oppleves veldig forskjellig, takk for at dere deler deres erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke helt om jeg kvalifiserer til å svare her da sønnen min ble født 36+5, men det er jo et par dager før prematurgrensen. Hadde ingen forvarsler i det hele tatt før vannet plutselig begynte å lekke ett par timer etter sex.

Spurte på sykehuset om det kunne være grunnen, men jeg fikk aldri noe godt svar på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet gikk om natten 34+6. Bare bitte litt, og da jeg ringte KK og forklarte fikk jeg en klR følelse av at de trodde jeg hadde tisser på meg.

Ganske nøyaktig et døgn etterpå begynte riene.

Utover at vannet gikk hadde jeg ingen forvarsel på at bruker skulle komme for tidlig. Ingen plager, lite kynnere osv. De hadde ingen forklaring på KK om hvorfor jeg fødte for tidlig.

Anonymous poster hash: bea32...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I etterpåklokskapens lys ser jeg at jeg hadde mye nedpress og murringer i ukene før fødselen, og markant mye mer vann i kroppen (men ingen tegn til SF). Fødte i uke 36.

Endret av Frøken Smilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg heller kvalifiserer, da vannet gikk 36+6, men jeg kan jo svare likevel :)

Hadde mye sterke kynnere i 2 uker før, som gjorde at jeg nesten ikke kunne gå. Føden sa bare at "det e vanlig med modningsrier", så jeg satt hjemme å pustet i 2 uker. Til slutt gikk jo vannet da, jeg tror rett og slett det ble for mye "stress" for fostervannshinna. Enten det, ellers så var det fordi hun snudde seg fra tverrleie til hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...