Gå til innhold

Noen som har erfaring med navnefest i regi av Human-etisk forbund?


frkharepus

Anbefalte innlegg

Vi driver og vurderer navnefest for vesla i stedet for dåp. Har aldri vært på noe slikt tidligere, og kjenner heller ingen som har hatt det, så lite erfaringer å få fra venner og bekjente. Utfra sidene til human-etisk forbund, så virker det jo som en fin seremoni med musikk og diverse kulturelle innslag. Men så var det stedet hvor det arrangeres da.... Her i området arrangeres det navnefest på en videregående skole den datoen som passer oss best. Ser ikke for meg at det blir så stas da jeg regner med at det er gymsalen som skal benyttes. Alternativet er samme dato i nabokommunen hvor navnefesten avholdes i rådhuset. Men i rådhuset er det begrenset med plass, man får kun 15 plasser pr familie, noe som blir litt snaut. Det står ikke noe om begrenset plass på den videregående skolen. Tenkte å sende en mail i morgen og høre.

Men tilbake til spørsmålet, hva er deres erfaringer med navnefest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært på to slike navnefester. Tror ikke du blir klokere av min erfaring, da jeg var liten :fnise:

Husker den siste best, og det var i rådhuset. Det var kun vår familie tilstede da. Det kan være fordi det ikke er den største kommunen, at det ikke var så stor pågang. Er jo også en 18-19 år siden :blink: Det var fint.

Etterpå spiste vi god mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt det til våre barn og det har vært kjempekoselig!

Hele seremonien handler om barna, ikke som i vanlig dåp hvor de siste 15 minuttene er satt av til dåpsbarna. Det var mye musikk, bl.a flotte barnesanger, diktopplesing og noe annen underholdning. Det var veldig høytidelig på en koselig og intim måte og alle som var gjester var veldig positive til opplevelsen (til og med min bestemor som var forferdet over at vi ikke valgte dåp!)

Her jeg bor har vi et veldig fint lokale på en gammel gård, så hele greia ble bare kjempefin. Jeg tror også at seremonien hadde vært like fin om det var i en gymsal, men det er klart at lokalene har litt å si på hele opplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også hatt navnefest med HEF til begge barna. Første gangen fikk vi egen seremoni kun for oss, fordi vi giftet oss samtidig. Veldig fint!

Andre gangen deltok vi på standard navnefest med bare ett barn til på samme seremonien. Også på et veldig fint sted.

Godt fornøyde, og vil gjøre det senere også. :)



Anonymous poster hash: 4c2ca...deb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i to stk (i Oslo rådhus). Det er en veldig fin sermoni og den varer ikke i altfor lang tid.



Anonymous poster hash: af75f...774
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du på et lite sted ts?

Da vi skulle ha navnefest var også lokalet egentlig gymsalen på en skole. Det var vårt barn og 2 barn til som skulle ha navnefest første gangen. Vi spurte om det var mulig å flytte seremonien til hotellet for å få et finere lokale. Dette var greit for HEF og for de andre parene, husker ikke hva vi betalte, men måtte dekke merkostnaden da hotellet tok mer i leie for lokalet. Var ikke så dyrt, delte det på 3 da de andre også gjerne ville flytte festen og være med å betale for det :)

Mulig det også kan gjøres der du bor?

Seremonien var veldig fin :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! Fint å høre at navnefestene har vært en positiv opplevelse. :) Får sende dem en mail og høre nærmere angående lokaler og antall gjester man kan ha med.

En ting til; hvor pyntet var dere? Som i en vanlig dåp? og hva hadde barnet på seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde bunader hele gjengen.



Anonymous poster hash: 4c2ca...deb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i 3 navnefester. 2 i Oslo og en på bygda. Veldig fine opplevelser! Mye mer personlig enn dåp spør du meg. Vi var like pyntet som i en dåp, og barna gikk med alt fra bunad til hjemmestrikk :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også humanetisk navnefest til gutten vår ig det var en kjempefin opplevelse. Veldig intimt og nært med barna i sentrum av seremonien.

Var diktopplesning, musikk og tale til hvert enkelt barn. Tror det var 6 barn totalt.

2 hadde dåpskjole som var arvet og derfor tradisjon i deres familie, 3 hadde bunader og en hadde en kjempefin kjole.

Skal absolutt ha navnefest neste gang også. Til og med den kjempe religiøse bestemoren min sa at kirka virkelig hadde noe å lære av seremonien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med den kjempe religiøse bestemoren min sa at kirka virkelig hadde noe å lære av seremonien.

Noe lignende sa bestemora mi også, og hun var VELDIG skeptisk til at vi ikke skulle døpe han i kirka. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnefest i regi av HEF her også. Kjempeflott seremoni med kun barna i fokus. Ikke tok det så lang tid heller :) Det var et par fine barnesanger også var det utdeling av navnetavle :)

Alle var fine i klærne men ikke overdådig pyntet. Hadde selskap etterpå med nærmeste familie tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...