Gå til innhold

Hvordan død framstilles i barnebøker kontra voksenbøker, noen ideer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei folkens! Jeg skal skrive en oppgave, og har valgt tema om hvordan døden framstilles i barnebøker kontra voksenbøker, men sitter litt fast i disposisjonen. Håper noen kan gi meg noen tips for å komme i gang!

I en slik oppgave, hvilke momenter ville dere skrevet om? Altså, HVA kan man snakke om for å fortelle om hvordan døden framstilles?

Og har dere forslag til en bok ment for voksne hvor døden er en sentral del av handlingen?

All hjelp hadde vært veldig verdsatt, tusen takk :)



Anonymous poster hash: 55ae8...eec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke er vant til å skrive oppgaver, vil jeg anbefale deg å lese noen artikler om emnet først, for å få noen ideer. Finn enten en bok om emnet (altså om død i litterære verker) og sjekk ut litteraturlisten som et utgangspunkt, eller gjør et søk f.eks. i JSTOR.



Anonymous poster hash: 4b749...7b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) Jeg har lest litt rundt på linkene, og mye nyttig ja! Men de presenterer bare handlingsforløpet i barnbøker (om døden), har du tips til noe som sier noe om ulike momenter man kan sammenlikne? F.eks.ordbruk, dialoger osv.



Anonymous poster hash: 55ae8...eec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bok for voksne med hvor død er en sentral del av handlingen: "Bildet av Dorian Gray" av Oscar Wilde! Spørs selvfølgelig litt hvordan man tolker den, men i mine øyne står døden ganske sentralt i denne boken.

Min oppfatning er at døden ofte fremstilles som noe nærmest fint i barnebøker, mens den i voksenbøker viser mer av sine mørke og dystre sider. Men det er bare min mening, ingen fasit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...