Gå til innhold

Kirurgisk abort? Erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på 17 som lurer på dette med kirurgisk abort. Jeg har lest en del og kommet frem til at dette muligens er best for meg da jeg har endometriose og at jeg derfor kanskje ikke bør blø så mye som i 4 uker noe jeg har lest mange gjør etter medisinsk abort.

Så jeg lurer på om det er noen som har erfaringer med kirurgisk abort? Eller begge deler og kan si hva som er best? Jeg er litt nysgjerrig.

(jeg vet ikke at jeg er gravid enda altså, pga at jeg må vente hele 2 dager til før testen viser riktig, så ikke bruk energien deres på meg dere som er i mot abort og skal avspore tråden min med snakk om drap som ikke har noen verdens ting med et svangerskapsavbrudd og gjøre)



Anonymous poster hash: 3400d...317
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tatt begge deler og anbefaler kirugisk da medisinsk, i mitt tilfelle hvertfall, er ekstremt smertefult. Jeg blødde like kort/lenge ved begge inngrepene, ca.2 uker. Ved kirugisk må du vente lengre da så det må du ta en vurdering på om du orker. Du vil få narkose, ikke kjenne noen ting, men oppleve noe smerter i dagene etterpå.

Må tilføye at begge mine aborter måtte gjennomføres pga dødt foster, graviditetene har vært ønsket. Sånn tilfelle noen skulle komme og kalle meg barnemorder ellerno..

Anonymous poster hash: 4a714...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt både medisinsk og kirurgisk.. Jeg synes uten tvil at kirurgisk var best! Hadde ingen smerter og blødde veldig lite, mens når jeg tok medisinsk så trodde jeg at jeg skulle dø av smerte (Men dette er jo forskjell fra person til person da) og blødde i tre uker.. Med M fikk jeg tilbake mensen etter 4-6 uker, men med K har jeg ikke fått tilbake mensen enda (Tok K i begynnelsen av november)..



Anonymous poster hash: dfca8...22d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke prøve å snakke deg bort fra abort om du mener dette er riktig for deg, men hadde jeg hatt endometriose så hadde jeg tenkt meg om både 2 og 3 ganger før jeg tok abort, siden de som har det kan slite leenge med å bli gravid.



Anonymous poster hash: 1baf0...f1c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke prøve å snakke deg bort fra abort om du mener dette er riktig for deg, men hadde jeg hatt endometriose så hadde jeg tenkt meg om både 2 og 3 ganger før jeg tok abort, siden de som har det kan slite leenge med å bli gravid.

Anonymous poster hash: 1baf0...f1c

TS er 17 år!

Jeg har hatt en kirurgisk abort. Var inn og ut på dagen. Fikk narkose, de gjorde det de skulle, hadde litt vondt etterpå, men fikk morfin mot smertene. Lå på oppvåkningen til jeg følte meg klar til å reise hjem. Veldig lite dramatisk for min del hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt kirurgisk abort under narkose, gikk helt fint. Blødde minimalt, nesten ingen smerter, bare lett omtåket etter narkosen. Var ønsket abort, og har aldri angret.



Anonymous poster hash: 6a83a...2e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok kirurgisk abort og blødde hver dag i ti av tolv måneder etterpå. Men det har heldigvis gått over nå, selv om jeg synes det var dårlig av legen å bare si "det går seg til" når jeg fant ut i ettertid at det kunne vært noe alvorlig.



Anonymous poster hash: 69847...8f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt kirurgisk og medisinsk abort. Kirurgisk er ganske greit fordi man får narkose og man har ikke noe særlig smerter, med medisinsk så kan du få ganske vonde smerter, det fikk jeg. Og når du i tillegg blir lagt i seng på et pasientrom med tre andre jenter med bare forhenget foran sengene som skille så kan opplevelsen være ganske jævlig..

Hadde vært litt greit å fått beskjed på forhånd at det kunne komme til å gjøre så vondt som det gjorde med medisinsk.

Jeg blødde ca en måned etter den kirurgiske, med den medisinske blødde jeg bare fem dager så hadde jeg et stopp på noen dager og plutselig kom det en svær ekkel "blodkake" (samme som jeg fikk på abortdagen) og så var det helt slutt på blødningene.

Anonymous poster hash: cab09...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt kirurgisk to ganger (shoot me...) Og ut i fra det jeg har hørt fra venner så er kirurgisk absolutt å anbefale, selv om det kan oppstå mer komplikasjoner.

Man er hos legen som fastsetter hvor langt du er på vei, så får du time på sykehuset innen en til to uker der du tar GU, får informasjon, fyller ut papirer, leverer urinprøve (og muligens blodprøve), måler blodtrykk og en dato når du skal inn for abort.

Man tar en pille dagen før som skal mykne opp livmoren for at inngrepet skal utføres enklere (denne taes mellom kl. 21 og 00, om jeg ikke husker feil) Noen kan få blødninger av denne pillen og i noen tilfeller så aborterer man kun av den.

Man møter opp fastende, man kan drikke litt inntil 7 timer før inngrepet, mat og røyk er utelukket samme dag man møter opp, man kommer inn, får beskjed om å skifte, får en seng på dagpost sammen med andre som er der av samme grunn, der man fort kan tilberinge noen timer før man kommer inn. Man får en kanyle i blodåren som narkose og smertestillende skal gjennom. Når det er din tur så rulles du inn der legen og sykepleiere skal utføre aborten, du får oksygenmaske og får beskjed om å puste gjennom den, før du vet ordet av det så våkner du forvirret på dagposten med et blodig bind.

Hvor raskt man kan dra hjem avhenger av hvordan formen er. Sykepleirne kommer med et par brødskiver for å se om du kan holde på maten. Første gangen ble jeg utrolig kvalm. Rakk så vidt å komme meg til toalettet for å kaste opp. Fikk beskjed om å henge rundt i korridoren til jeg følte meg bra, men dro raskt hjem. Andre gangen var jeg ute en halvtime etter at jeg våknet, ingen kvalme, ingen smerter. Dog følte jeg kramper i magen og blødde en hel del den første natten begge gangene, men det var overkommelig.

Får du feber kort tid etter inngrepet så må du ta kontakt med sykehuset da man kan ha infeksjon og/eller rester, kommer dette sammen med sterke smerter/kramper (rie-lignende) og illeluktende blod så er det mest sansynlig en infeksjon og man må tilbake for utskraping eller antibiotika-kur. Det er sjeldent det skjer, men greit å ha i bakhodet. Blødningene varer normalt fra noen dager til et par måneder og det skal brukes bind, tampong kan brukes ved neste menstruasjon, sett at den kommer etter 6 uker, dette gjelder sex og karbad også. Man må huske på at livmortappen er åpen og man er utsatt for infeksjon etter et slikt inngrep. Ta en graviditetstest etter 4 uker for å utelukke at aborten var mislykket.

Opplevde aborten som positiv til tross. Utrolig dyktige og hyggelige sykepleiere som passet på hele tiden. Man får litt samlebåndsassiasjoner, men det er ikke til å unngå. Det var veldig gode prossdyrer der jeg utførte aborten hvertfall.



Anonymous poster hash: dd2da...8fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...