Gå til innhold

Veintli


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjemmes...men hva menes med ordet/uttrykket veintli?



Anonymous poster hash: b9aba...401
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det staves kanskje ventli...? :P



Anonymous poster hash: b9aba...401
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjemmes...men hva menes med ordet/uttrykket veintli?

Anonymous poster hash: b9aba...401

Aventli, sier jeg da og uttrykket er ganske komplekst og betyr noe sånt som "på slutten, etter en rekke hendelser", uttrykket er spekulativt, for å bruke det i en setning her da: "Hain vil vel rykk opp til daglig leder aventli..

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aventli, sier jeg da og uttrykket er ganske komplekst og betyr noe sånt som "på slutten, etter en rekke hendelser", uttrykket er spekulativt, for å bruke det i en setning her da: "Hain vil vel rykk opp til daglig leder aventli..

Aha, takk :) Noen som vet hvor dette uttrykket stammer ifra og hvor gammelt det er? Synes det er bare i de siste årene jeg har lest det og da som oftest på facebook.

Anonymous poster hash: b9aba...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, takk :) Noen som vet hvor dette uttrykket stammer ifra og hvor gammelt det er? Synes det er bare i de siste årene jeg har lest det og da som oftest på facebook.

Anonymous poster hash: b9aba...401

Det er nok en trøndersk form for ordet eventuelt, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det brukes som regel for å forklare at det er noe du tror skal skje. Altså at du venter det.

Jeg tror Arabella har rett når hun sier det stammer fra "ventelig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det kommer fra engelsk "eventually", altså til slutt. Har ikke vært borti det før, men engelske ord har det med å krype inn i norsk på de merkeligste måter!

Edit: Nei, ærlig talt, aner ikke i det hele tatt, kom bare med noe på bakgrunn av hva andre her sa :fnise:

Endret av Pringle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det muligens var "ventelig".

Det tror jeg også. Trønderne bruker det en del. Prøver å huske nyansene, og mener det brukes i betydningen "sannsynligvis" eller "antakelig" - litt avhengig av setningen for øvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det kommer fra engelsk "eventually", altså til slutt. Har ikke vært borti det før, men engelske ord har det med å krype inn i norsk på de merkeligste måter!

Edit: Nei, ærlig talt, aner ikke i det hele tatt, kom bare med noe på bakgrunn av hva andre her sa :fnise:

Meget gammelt uttrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel på uttrykket i bruk når en trønder kickstarter samtale med mørkhudet:

"Neger ja. Afrika veintle?"

Som på engelsk blir noe som "I notice you are black, you come from Africa I presume?"

Trøndere er effektive.

Anonymous poster hash: 99cd4...bf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker på ventle som et slags "kanskje", jeg?

Anonymous poster hash: 747c7...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...