Gå til innhold

Bergen-for liten by?

Anbefalte innlegg

Skrevet

synes dere ikke byen blir for liten etter at man har bodd her en stund?

har selv bodd her i 7 år og føler meg ganske ferdig med byen, har jo vært på alle restaurantene, utestedene, butikkene.

Føler også at jeg hele tiden ser de samme ansiktene.. hva gjør du for å ikke gå lei?

det er jo veldig fint her, men veldig liten bykjerne og føler jeg har sett/gjort alt

Anonymous poster hash: 2ed5f...16d
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor i en "by" med 20 000 innbyggere, hvordan vi fikk bystatus må gudane vite.

Føler fortsatt den ikke er for liten, er det man gjør det til.

Men så er jeg mye i skog og mark også.

Anonymous poster hash: 395c4...2ff
Skrevet

synes det er forskjell på byer på østlandet og vestlandet, hvis man bor i en liten by på østlandet, så er det ofte ikke så langt til neste by, til Oslo, føles større uansett på en måte synes jeg

• Liker 1
Skrevet

synes det er forskjell på byer på østlandet og vestlandet, hvis man bor i en liten by på østlandet, så er det ofte ikke så langt til neste by, til Oslo, føles større uansett på en måte synes jeg

Ja, skjønner det, men jeg er i Finnmark :)

Anonymous poster hash: 395c4...2ff

• Liker 1
Skrevet

Nei den er ikke for liten. Jeg elsker Bergen og kommer aldri til å få en annen by så langt befestet inn i hjerte roten som denne fantastiske flotte byen!

By, fjell, skog og mark og sjø i et gjafs nei jeg kan aldri gå lei..

• Liker 12
Skrevet

Nei den er ikke for liten. Jeg elsker Bergen og kommer aldri til å få en annen by så langt befestet inn i hjerte roten som denne fantastiske flotte byen!

By, fjell, skog og mark og sjø i et gjafs nei jeg kan aldri gå lei..

men du er bergenser ikke sant?:)

Skrevet

Hvis man tror at Bergen bare er bykjernen, så skjønner jeg jo forsåvidt at man kan bli litt lei. Men Bergen eksisterer jo av 8 bydeler :-) Jeg er vokst opp litt utenfor sentrum, så for meg er det jo litt å oppdage byen på en annen måte nå som jeg bor i sentum. Veldig, veldig annerledes. I sentrum hører man jo mest østlandsk og ser mest studenter, kommer du 10 minutter unna med bil, så er det så og si bare bergensere.

Uansett. Føler byen byr på mye når det gjelder natur, sosialt, og muligheten for å oppleve noe selvom den aldri kan måle seg med kulturlivet som regjerer i Oslo.

• Liker 2
Skrevet

men bydelene i Bergen, skjer det noe der? det er jo ingenting annet enn kjøpesentre der

det spesielle med Bergen er jo nettopp bykjernen og den spesielle bebyggelsen der, bydelene utenfor kunne jo vært hvor som helst

• Liker 3
Skrevet (endret)

men du er bergenser ikke sant?:)Anonymous poster hash: 2ed5f...16d

I hjerte, hode og sinn:ja absolutt, men nei ikke opprinnelig, egentlig stril og har bodd her nå i 8 år.. elsker det..

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes Oslo er for liten, så ja.

Anonymous poster hash: 220f7...dd7

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg spiser mye på restaurant i Bergen. Her er det stor gjennomtrekk - nye oppstår og gamle dør hele tiden.

Bergen er akkurat stor nok for meg og jeg elsker Bergen sentrum.

Skrevet

Jeg spiser mye på restaurant i Bergen. Her er det stor gjennomtrekk - nye oppstår og gamle dør hele tiden.

Bergen er akkurat stor nok for meg og jeg elsker Bergen sentrum.

hva med sentrum elsker du? er du der ofte?

Gjest RompeRusk
Skrevet

Synes Bergen er akkurat passe stor, elsker byen! 😃 (er ikke bergenser 😜)

Gjest Blondie65
Skrevet

hva med sentrum elsker du? er du der ofte? Anonymous poster hash: 2ed5f...16d

Det er vel mer at jeg ikke forstår meg på utkantene.

Jeg gjør all min shopping i sentrum. Jeg reiser gjennom sentrum på vei til jobb. Dessverre har jeg ikke råd til å bo så sentralt som jeg skulle ønske ... Men en vakker dag ...!

Skrevet

det er jo så lite at det tar 5 min å gå gjennom sentrum. Står du på toppen av trappen utenfor Johanneskirken ser du enden på byen på andre siden:-)

synes det er synd at det er så lite liv utenfor torgallmenningen, tenker at det kunne vært gjort mer for å skape mer levende sentrum nedover Strandgaten mot Akvariet, på Nordnes/Nøstegaten, Nonneseter og Møhlenpris

Skrevet

Om du velger å bo i en større by som feks. Oslo eller London. Opplever du raskt at du kommer for det meste til å holde deg innenfor en viss radius. Så da trør du de samme sporene uansett om byen er stor. Så er det tanken på å bo i en STORby som gjør at du er lei?

Om du klaget på at det er for få spisesteder har du jammen en høy frekvens av å spie ute. Lære deg å lage mat hjemme kanskje?

Jeg liker ikke Bergen, ikke pga størrelsen, men for mangelen på en sjel i sentrum. Den store åpne Torgallmeningen som ikke har varme, der henger bare tiggere, drittunger og rusmisbrukere. Det totale fraværet av liv og røre i Skostredet som kunne blitt noe ala Fargegata i Stavanger. Marken med sine tullebutikker og som ikke har annet en brostein som ødelegger pumpsene. Jeg bor i en av bydelene, og er sjeldent i sentrum, får det jeg trenger av klær og mat her ute. Eneste jeg savner er en bydelspub.

Anonymous poster hash: 5f824...523
Skrevet

Bergen har gjort veldig lite fint ut av bryggeområdet sitt og sjøsonene. Det er industri og ferger. Så fort du går over på Nordnes-tungen, så er det ingenting av interesse. Det er pent på tuppen, men hele området ut langs strandgaten er et fucka høl.

De har en utrolig stygg spaghetti av jævlig trafikkløsning som noen politikere skulle vært hengt for. De har helt ødelagt potensielt idylliske landskapsområder ved å lage Los Angeles autostrada på bakkenivå i flere etasjer rett inn på utsiden av fineste bykjernen. Det som potensielt burde vært fine handlegater og gågater som bandt sammen Grieghallen med KODE, det er en jævla innfartsåre. Hallooooen???

Selv med litt bergenserforurensning, så anser jeg meg for å være 100% oslogutt, og det er ingen annen by i Norge enn Oslo. Bergen blir aldri en metropol. Grunnen til at Bergensere er så jævlig sjåvinistiske, er at de har mindreverdighetskomplekser. Alt er smått i Bergen. Småborgelighet, smålighet, små bygg, smått, smått. For å bøte på alt dette småtteriet schmækket de opp den jævligste betongklumpen de kunne på Årstad, rett i en småhusbebyggelse, og kalte det universitetssykehus. Megalol.

Ettersom jeg også kjenner litt til Bøndenes Hovedstad - Trondheim, så vil jeg så absolutt mene at det er nærmeste kandidat til å bli by. De har jævligere vær enn Bergenserene (sorry Bergen Boys - der er dere også nr 2) Men som by, så har Trondheim mye, mye mer potensiale. De har pirbadet og rockheim. De har Nidarosdomen, og Bergen har brent stavkirke. lol. Og så er trøndere mye mer laidback og trivelige enn hva bergensere er. Bare sammenlikne St. Olav med Haukeland. Det kommer absolutt ingenting bra ut av Haukeland. Alle er jo bare misfornøyde! Oslo har TO egne spesialiserte offentlige skadelegevakter, og Trondheim har legendariske "Skaden." Hva har Bergen? En bakgård hvor folk sniker seg unna, fordi de ikke vil jobbe der, og ikke en egen skadeavdeling engang. Og hvor er teknologistudentene i Bergen... bare kremmere.

Bergen har en bra samling av Munch, de har bra nasjonalromantiske bilder, og de har troldhaugen og Grieg. De har 3 utsiktspunkter og fjellklima med vidde kloss inntil byen. Det er unikt. De er også UNESCO world heritage city. Helt fortjent. Og det er vel to streker under svaret på Bergen. Et bastardisert museum, som livnærer seg på å blodsuge japser for sushi på zachen.

Det beste med Bergen er Kurt Nilsen. Og han begynner å bli gammel.

Anonymous poster hash: e0a04...bdf
  • Liker 7
Skrevet

Bergen har gjort veldig lite fint ut av bryggeområdet sitt og sjøsonene. Det er industri og ferger. Så fort du går over på Nordnes-tungen, så er det ingenting av interesse. Det er pent på tuppen, men hele området ut langs strandgaten er et fucka høl.

Anonymous poster hash: e0a04...bdf

Synes noen av avsnittene dine er litt arrogante, det tyder ikke på at du har vært i de skjule skattene av noen gater sentrum kan by på. Men akkurat her er jeg veldig enig med deg. Bare tenk hvordan Dokken kunne blitt om de hadde flyttet containerene til Flesland, og gjort det om til et livlig ekte sentrumsområde.

Ellers er ikke alle bergensere brautene med mindreverdighetskompleks altså, haha.

Men jeg synes det er trist at politikerne totalt ignorerer veier og trafikk på vestlandet. Det er bare å se forskjellen på oss og østlandet. Veiene våre er rett og slett triste.

• Liker 4
Skrevet

Det er vel mer at jeg ikke forstår meg på utkantene.

Jeg gjør all min shopping i sentrum. Jeg reiser gjennom sentrum på vei til jobb. Dessverre har jeg ikke råd til å bo så sentralt som jeg skulle ønske ... Men en vakker dag ...!

hva mener du med at du ikke forstår deg på utkantene?:-)

Helt enig, det er gjort altfor lite ut av andre områder enn akkurat rundt Torgallmenningen

kollektivtilbudet i Bergen er også altfor dårlig i forhold til feks Oslo, hvor det går en trikk eller buss hvert 5.min ca uansett hvor du skal, i Bergen må du gjerne ta 3 busser og bruke timesvis på korte strekninger

Gjest Blondie65
Skrevet

hva mener du med at du ikke forstår deg på utkantene?:-)Helt enig, det er gjort altfor lite ut av andre områder enn akkurat rundt Torgallmenningenkollektivtilbudet i Bergen er også altfor dårlig i forhold til feks Oslo, hvor det går en trikk eller buss hvert 5.min ca uansett hvor du skal, i Bergen må du gjerne ta 3 busser og bruke timesvis på korte strekninger Anonymous poster hash: 2ed5f...16d

Skal vi ta "nydelig som Nesttun sentrum" eller "vakkert som Åsane senter"? Hva med "slående som Oasen". Urk. Av de nevnte tror jeg egentlig det kun er håp for Åsane senter.

Det er et merkelig fenomen i Bergen og det er at utkant pub'er ikke fungerer. Man får det bare ikke til med pub i bydelene. Det store unntaket må være Bien har på Danmarksplass. Skulle likt å vite hvorfor. I Oslo finnes både lokale restauranter og pub'er f.eks i Nydalen og på Torshov, Grønnland etc. I andre byer utenfor Norge er det helt alminnelig at det ligger slikt også i ytre bydeler. Kanskje det sørgelige faktum er at Bergens bydeler ikke er store nok til å holde i liv i en pub eller en restaurant?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...