Gå til innhold

Er det lavstatus at barn ikke har bunad

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fant dagboken til min datter, hun er plaget på skolen og jeg føler at hun holder en del inni seg. Så når jeg skiftet skuffer i skapet hennes, fant jeg dagboken hennes.

Jeg ble sjokkert over hva jeg leste, men det er noe jeg vil spesielt ta opp.

Det som skjedde 17.mai 2012' da var min datter 11 år

Jeg hadde kjøpt inn ny fin kjole til 350 kr, datteren min var overlykkelig, da hun vet at vi har det vanskelig økonomisk og at dette er veldig mye penger for oss.

Hun skriver at de andre jentene hadde flotte nye bunader, og at de samlet seg i en flokk rundt henne. "Emilie" som var den værste mobberen starter med å si at jenta mi var teit som gikk en så billig,stygg kjole fra cubus. De andre jentene fortsatte med å rakke ned på henne fordi hun ikke hadde bunad. Etter det dunket de henne i søla så kjolen ble ødelagt og hun måtte gå gjennom hele byen seende ut som en uteligger.

Hun sa til meg at hun hadde falt.

Jeg har lagt merke til at det blir sett litt rart på å ikke ha bunad i min omgangskrets. En datter av en venn presiserte til og med at mi. Datter ikke fikk lov til å gå i 17. Mai selskapet dens fordi det var bare fordi med bunad, man måtte ha bunad

Råd? Erfaringer?

Anonymous poster hash: 03afe...3ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi da, stakkars dattra mi når hun blir større, kan ikke tenke meg noe styggere enn bunad.

Anonymous poster hash: 4d177...2c9
  • Liker 2
Gjest Sitronen
Skrevet (endret)

Jeg var den eneste jente uten bunad da jeg konfirmerte meg, og jeg ble misunnet av alle jentene fordi de kledde seg som foreldrene ønsket, ikke i det de selv ville ha.

Hvis bunad er årsaken til plagingen, kan misunnelse være en årsak.

Men jeg tror ikke det.

I alderen 6 år og opp til konfirmasjonsalder er hverken festdrakt eller bunad vanlig.

I denne alderen vokser jo barn så mye, og de færreste har råd til å kjøpe bunad hvert 2. - 3. år, så i denne alderen vil en vanlig kjole være det de fleste bruker.

Grunnen til at jeg skriver dette, er for å vise at bruk av bunad mest sannsynlig kun er et påskudd for å plage datteren din, og ikke den virkelige grunnen. Jeg er temmelig sikker på at hun hadde blitt like mye plaget om hun hadde gått i bunad også, men da med et annet påskudd.

Når datteren din blir plaget slik, må du ta det opp med foreldrene til de jentene som plager henne, gjerne sammen med rektor og klassestyrer.

Du har ikke noe valg!

Og samtidig tror jeg det er en god idé å be jenta di om unnskyldning for at du leste dagboka hennes, og forklare hvorfor du gjorde det.

For når du begynner å nøste opp i dette, vil hun skjønne hvor du har fått informasjonen i fra.

Dette er et veldig stort tillitsbrudd!

Endret av Sitronen
  • Liker 22
Gjest Abligøye
Skrevet

I min omgangskrets får de fleste jentene bunad til konfirmasjon, altså 15 årsalderen. Før dette er det kanskje 2 eller 3 utav 30 som bruker bunad. Det er også mange som aldri har brukt/hatt bunad, men kan ikke huske at noen engang har lagt merke til det. I den forstand at man komplimenterer både bunad og vanlige kjoler uten å tenke over hva som er hva... Jeg synes det var veldig rart at de mobbet datteren din for å gå uten. Men om de gikk så langt som å ødelegge kjolen hennes ville jeg gått til lærerene på skolen. Er vel de som styrer opplegget, kanskje de har noe å komme med? Selv om det kanskje blir litt i seineste laget nå, 2 år seinere.

Skrevet

Jeg tror de jentene ville funnet noe å plage henne for uansett hva hun hadde på.

• Liker 7
Skrevet

Du leste dagboka til dattera di???

Ja, jeg gjorde det. Hver eneste side var om vold, baksnakking og seksuelle tilnærmelser fra gutter.

Jeg må vite hva som plager datteren min

• Liker 23
Skrevet

Jeg hadde ikke bunad og har ikke nå heller. Moren min hadde det heller ikke som barn, har kanskje noe med at hun hadde engelsk mor som ikke hadde den tradisjonen. Jeg tenker å skaffe meg bunad nå i voksen alder, men min nederlandske forlovede synes det er villt å bruke over 20 000 kr på en "bondedrakt". Så vi får se... Når man er yngre har man jo akkurat ikke råd til det. Selv nå med grei lønn syns jeg det er dyrt.

Skrevet

Har du mulighet til å flytte så hun kan få bytte skole? Da kan du jo bare ta en spansk en, og si at du selv har lyst til å flytte til et annet område så hun ikke blir mistenksom.

Anonymous poster hash: 241d0...de2
  • Liker 3
Skrevet

Ja, jeg gjorde det. Hver eneste side var om vold, baksnakking og seksuelle tilnærmelser fra gutter.

Så nå har hun INGEN hun kan stole på? Sjakktrekk!

• Liker 12
Skrevet

Det er jo helt sykt!! Stakkars jente!!
Det er jo ikke lavmål? Jeg kunne fått bunad om jeg ville, men jeg sa alltid nei for jeg likte kjoler bedre. Når jeg konfirmerte meg kunne jeg velge mellom en flott rosa ballkjole, eller en bunad, og jeg valgte kjolen :fnise:Masse komplimenter fra venner fikk jeg også.

Har aldri hørt om at det er lavmål å ikke ha bunad, er nok desverre bare din datter som blir mobbet, hadde hun hatt bunad hadde de funnet noe annet å mobbe henne får.. Du bør snakke med foreldrene til disse jentene, hvis de er sånn mot henne på skolen, er det jo helt forferdelig :(

Anonymous poster hash: e69c0...f6a
  • Liker 1
Skrevet

Jepp...

Og TS, dette handler nok om at dattera di er et mobbeoffer, ikke at hun ikke har bunad. Mobbing kan ikke løses med materielle ting. Så ikke heng deg opp i bunaden, fokuser på det som er viktig.

Og ligg unna dagboka.

• Liker 19
Skrevet

Hallo? TS skriver faktisk at hun ikke er den som snakker for mye om det som plager henne. Jeg har en sønn som er akkurat sånn. Holder ting for seg selv, og vil ikke snakke om de vanskelige tingene eller hvis det er noe han grubler på. Det finnes ikke noe mer fortvilende enn å ikke kunne hjelpe og forstå barnet sitt når man ser at noe er galt! Hadde dattera til TS vært av den motsatte typen så hadde det nok ikke vært behov for å gjøre det.

Ærlig talt, når en snoker på mobilen til samboer eller mann og finner SMS'er til andre damer osv så er det jo helt greit. Men da får en jo fersket en potensielt utro dritt, så det er vel den store forskjellen her...

TS, dette har nok som andre her har skrevet ikke noe med bunaden å gjøre. Her i området er det faktisk veldig uvanlig at barn har bunad. Guttene har ikke en gang dress på seg, men heller noen tøffe, men ikke hverdagslige klær som de har valgt ut selv.

Jentene går stort sett i fine kjoler. Jenter som er over konfirmasjonsalder har av og til på bunad de første årene etterpå, men stort sett går de i penkjoler selv i konfirmasjonen sin.

Jeg har faktisk inntrykk av at det er uvanlig å bruke bunad nå til dags.

• Liker 1
Skrevet

Leste ført etter innlegget var ferdig at hun har skrevet om mange andre hendelser også.
Utrolig trist for datteren din at det er slik. På en måte må du få henne til å åpne seg. Det jeg har gjort er at jeg sier bare at jeg VET at det er noe som ikke er som det skal, og at det er trist å se at han har det vondt. Og at jeg gjerne vil hjelpe med det som er galt.
Hvis det ikke hjelper så kan du jo hinte om de aktuelle hendelsene, men si at du har hørt det fra noen andre som noen av de hadde fortalt det til. At du har overhørt det eller noe slikt.
Når hun da åpner seg (som jeg virkelig håper at hun gjør!) så tar du det videre til skolen. Lærer, rektor, undervisningsinspektør.. Hele gjengen. Forlang at det blir tatt tak i. Og som andre her sier, vurder å flytte. Jeg hadde ikke klart å få et godt forhold til mobbere så en ny start for henne kan på sikt være redningen for henne.

Nå kommer sikkert noen til å hoppe til og skrike om å lyve til barna, men når det er til barnas beste så får det nå bare være!

Gjest New_Girl
Skrevet

En dagbok full av fortellinger om hvor vondt datteren din har det, men du fokuserer på at hun ikke har bunad??

Du skjønner vel at det ikke er det som er problemet her?

Og jeg ville trådd veldig varsomt når du snakker med datteren din. At du leste dagboka hennes er et enormt tillitdbrudd.

• Liker 16
Gjest Coolaid
Skrevet (endret)

Jepp...

Og TS, dette handler nok om at dattera di er et mobbeoffer, ikke at hun ikke har bunad. Mobbing kan ikke løses med materielle ting. Så ikke heng deg opp i bunaden, fokuser på det som er viktig.

Og ligg unna dagboka.

Kjære ts. Du er en ansvarlig mamma som passer på. Det er jobben en mamma skal gjøre og det gjør du :) At noen, kanskje noen som ikke er mamma selv, syns det er feil å lese i dagboken til et barn eller ungdom, forteller meg at de ikke skjønner en mammas eller en pappas rolle og omsorg. Hjemme hos oss sjekker vi mobiltelefoner, datamaskiner, fb kontoer , e-post og its learning osv til våre barn på 11 og 16 år. De vet om det, det er på forhånd avtalt at vi har innsynsrett. Det er helt greit hos dem. Det handler om å være ansvarlige foreldre med tanke for barnas beste.

Det er trist at jenten din blir mobbet. Det handler ikke om materielle ting som en bundad. Det handler om et mobbeproblem. Et mobbeproblem er et voksent problem som bør løses av foreldre, skole og i mange tilfeller andre etater, som for eksempel politi. Jeg vet ikke hva du gjør med denne mobbesaken men håper inderlig ikke at du lar den ligge. Jeg håper også at du fortsetter å lese dagbok for å få et innblikk i hva som skjer.

Jeg har selv vært mobbet i mange år og opplevd grusomme ting. Det er ikke ofte at voksne har stilt opp. Jeg håper du stiller opp for barnet ditt.

Klem til deg :)

Og ikke ligg unna dagboken hennes !

Endret av Coolaid
Skrevet

En dagbok full av fortellinger om hvor vondt datteren din har det, men du fokuserer på at hun ikke har bunad??

Du skjønner vel at det ikke er det som er problemet her?

Og jeg ville trådd veldig varsomt når du snakker med datteren din. At du leste dagboka hennes er et enormt tillitdbrudd.

Skjønner at det er rart at jeg leser min datters dagbok og at jeg tar opp saken med 17.mai

Men hva skal jeg gjøre når min datter ikke tør å si noe. La hemne pines?

Skrevet

Det er nok kanskje sett litt "ned" på å ikke ha bunad når ungen konfirmeres, men det er vel ikke vanlig å ha bunad før dette. Kanskje en drakt, men ordentlig bunad koster maaaaange 1000 og de færreste har råd eller er dumme nok til å kjøpe det før ungen er utvokst.

Skrevet

Det er nok kanskje sett litt "ned" på å ikke ha bunad når ungen konfirmeres, men det er vel ikke vanlig å ha bunad før dette. Kanskje en drakt, men ordentlig bunad koster maaaaange 1000 og de færreste har råd eller er dumme nok til å kjøpe det før ungen er utvokst.

Jeg vet at min datter ikke kommer til å få bunad. Blir det også ett ned på? Skal hun hver dag bli sett ned på fordi hun ikke fikk iphone 5s til jul som alle andre men en bobllebukse, eller fordi vi var hjemme hele sommerferien og ikke på Maldivene.

• Liker 4
Skrevet

Skjønner at det er rart at jeg leser min datters dagbok og at jeg tar opp saken med 17.mai

Men hva skal jeg gjøre når min datter ikke tør å si noe. La hemne pines?

Du ser hun pines, så dette er ikke noen hemmelighet. Så jobben som foreldre er å opparbeide nok tillit hos henne til å få henne til å åpne seg og stole på deg til å fortelle det selv..

Dette er ikke enkelt, (been there, done that, got the t-shirt), men det må gjøres på den måten. Ellers sitter du uten verktøy.

Selvfølgelig kan du nå bruke det du vet fra dagboken til å "brekke "det ut av henne, men selv om hun IKKE får vite at du har lest dagboken har du ikke nødvendigvis fått hennes tillit. Og da har du heller ikke tilgjengelig verktøyene til å gjøre noe, du bare får henne til å distansere seg mere og det går fra en vond hemmelighet til en vond hverdag.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...