Miss Undercover Skrevet 21. januar 2014 #21 Skrevet 21. januar 2014 Vi giftet oss i utlandet, bare vi to. Da kunne svigerinnen min fortelle meg at vi "snøt familien for et bryllup". Makan! Man gifter seg akkurat hvor og når og hvordan man vil. Men man kan på ingen måte forvente at familie og venner blir med på bryllup i utlandet. En slik forventning er selvsentrert og usympatisk. 6
Carazko Skrevet 21. januar 2014 #22 Skrevet 21. januar 2014 Vi giftet oss i utlandet, bare vi to. Da kunne svigerinnen min fortelle meg at vi "snøt familien for et bryllup". Makan! Man gifter seg akkurat hvor og når og hvordan man vil. Men man kan på ingen måte forvente at familie og venner blir med på bryllup i utlandet. En slik forventning er selvsentrert og usympatisk. Veldig enig her! Man gifter seg for din egen del, og gjester er jo egentlig kun heldige som har muligheten til å oppleve det. Snøt familien for et bryllup... Makan.
The Kitten Skrevet 22. januar 2014 #23 Skrevet 22. januar 2014 Jeg syns det er fryktelig egoistisk og ikke så rent lite frekt. Folk vil jo gjerne feire de man er glad i og vil anstrenge seg for å få det til. For mange betyr det da at andre ting må vike. Anonymous poster hash: 35e4a...1df Er du seriøs? 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #24 Skrevet 22. januar 2014 Om jeg skulle giftet meg i utlandet ville jeg valgt en av to løsninger. 1. Bare meg og kjæresten. 2. Invitere alle, dekke fly, opphold og mat for alle. Evt gaver må gjestene overrekke hjemme i Norge. For meg ville det ikke vært riktig at gjestene skulle betale opphold, reise og mat for å få lov til å overvære bryllupet (tenker på en annen tråd om dette tidligere). Og dersom det er behov for barnevakt, ville jeg selvfølgelig ha ordnet dette slik at alle ble fornøyde. Har du ikke penger nok til alternativ to, er det egoistisk å ikke å velge alternativ 1 istedenfor. Anonymous poster hash: 1e56f...dae 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #25 Skrevet 22. januar 2014 Om jeg skulle giftet meg i utlandet ville jeg valgt en av to løsninger. 1. Bare meg og kjæresten. 2. Invitere alle, dekke fly, opphold og mat for alle. Evt gaver må gjestene overrekke hjemme i Norge. For meg ville det ikke vært riktig at gjestene skulle betale opphold, reise og mat for å få lov til å overvære bryllupet (tenker på en annen tråd om dette tidligere). Og dersom det er behov for barnevakt, ville jeg selvfølgelig ha ordnet dette slik at alle ble fornøyde. Har du ikke penger nok til alternativ to, er det egoistisk å ikke å velge alternativ 1 istedenfor. Anonymous poster hash: 1e56f...dae Du verden... Anonymous poster hash: c915b...ff4 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #26 Skrevet 22. januar 2014 Ts her Det blir jo selvfølgelig noe annet hvis brudeparet tar med forlovere og stikker til utlandet! Jeg ville ikke følt meg snytt for et bryllup jeg ikke var invitert til! Jeg refererer til tilfeller hvor det nærmest er forventet at man kommer som gjest, og dekker store deler av oppholdet samt reise selv. Jeg presiserer igjen, ingen kan tvinge oss til å dra, men jeg vet brudeparet blir skuffet hvis vi sier nei, og nok vil synes at vi nedprioriterer dem. Forøvrig kjenner jeg en brud som ble veldig skuffet da førstevalget til forlover takket nei fordi hun ikke hadde råd eller tid til å bli med en uke på bryllupstur. Jeg tror nok de fleste ville kjent på skuffelsen i den situasjonen. Eller..? Dere som velger utenlandsbryllup med "full pakke", kan dere med hånden på hjertet si at dere ikke ville blitt skuffet hvis dere fikk nei fra den aller nærmeste familie eller spesielt nære venner? Ville dere valgt utenlandsbryllup dersom dere visste det var stor sannsynlighet for at noen av disse ikke hadde anledning til å delta av økonomiske / praktiske årsaker?Anonymous poster hash: 9ac41...e48 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #27 Skrevet 22. januar 2014 Nå er det ikke så mange i mine kretser som gifter seg, men jeg trodde i min enfoldighet at man dro til utlandet for å gifte seg for å unngå det store selskapet med mange gjester? Anonymous poster hash: 1e1d4...6d5 3
Pimpel Skrevet 22. januar 2014 #28 Skrevet 22. januar 2014 Vi spurte alle på forhånd. Hadde noen vært i mot det, hatt dårlig råd e.l hadde vi kanskje reist alene, kanskje betalt fly bill for de med dårlig råd eller giftet oss hjemme.
Gjest Mary Quant Skrevet 22. januar 2014 #29 Skrevet 22. januar 2014 Jeg trodde folk giftet seg i utlandet for å slippe gjester og alt maset ved et stort bryllup - det har i hvert fall de gjort som er i min omgangskrets. Man må i hvert fall ikke bli fornærmet for at folk ikke velger å prioritere masse penger og ferie på andre menneskers bryllup til steder i utlandet.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #30 Skrevet 22. januar 2014 Ts igjen Det er selvfølgelig greit når man spør på forhånd, dersom man ikke legger unødig press på gjestene til å svarre ja. I min omgangskrets er det helt vanlig å invitere like mange til utenlandsbryllup som til bryllup hjemme, så det er mer fordi det er "stas", samt at det i flere tilfeller har vært for at brudeparet skal spare penger (ergo punger gjestene ut for at brudeparet skal få den festen de ønsker). Dette er også tilfellet for min svoger. Bryllup i herskapshus i kroatia eller på samfunnshuset hjemme, liksom Anonymous poster hash: 9ac41...e48
Melodey Skrevet 22. januar 2014 #31 Skrevet 22. januar 2014 Litt avsporing, men er nysgerrig. Hvor i kroatia skal de holde bryllupet?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #32 Skrevet 22. januar 2014 Det er irrelevant, og jeg vil helst ikke gi ut for mange detaljer mtp gjenkjennelse. Du kan jo starte en egen tråd hvis du ønsker tips.Anonymous poster hash: 9ac41...e48
Pimpel Skrevet 22. januar 2014 #33 Skrevet 22. januar 2014 Ts igjen Det er selvfølgelig greit når man spør på forhånd, dersom man ikke legger unødig press på gjestene til å svarre ja. I min omgangskrets er det helt vanlig å invitere like mange til utenlandsbryllup som til bryllup hjemme, så det er mer fordi det er "stas", samt at det i flere tilfeller har vært for at brudeparet skal spare penger (ergo punger gjestene ut for at brudeparet skal få den festen de ønsker). Dette er også tilfellet for min svoger. Bryllup i herskapshus i kroatia eller på samfunnshuset hjemme, liksom Anonymous poster hash: 9ac41...e48 Bryllupet vårt i utlandet koster mye mer enn hvis vi hadde hatt det hjemme. Jeg tror alle vil bli fornøyd med turen. Vi setter vår ære i at gjestene skal ha det bra. Det er ikke en tur for oss (brudeparet), men for hele familien (nærmeste familie)
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #34 Skrevet 22. januar 2014 Ts her Jeg prøver ikke å skjære alle under en kam. Det er mange som får til flotte opplegg som passer for alle, og som lykkes i å finne balansen mellom forventninger overfor gjestene og hva de stiller opp med selv. Det jeg vet er bare at vi har brukt mye (!) penger over de siste årene for å delta i utenlandsbryllup til både nære og ikke fullt så nære. Det er sikkert ulikt i forskjellige kretser, men hos oss er det litt "in" å gjøre det på den måten. Og når en av grunnene er for å spare penger selv, og dermed delvis dumper regningen i fanget på gjestene (som man regner med vil komme), så blir det problematisk. Jeg gjentar spørsmålet mitt fra tidligere: ville dere helt oppriktig ikke blitt skuffet dersom noen av deres aller nærmeste takket nei til å være med av praktiske hensyn? (Iom dere mener man ikke har rett til å bli skuffet dersom man planlegger utenlandsbryllup). Ville dere uansett valgt utenlandsbryllup hvis det var mulighet for at noen av disse ikke kunne komme av samme årsak? (Dere som ikke har spurt gjestene på forhånd)?Anonymous poster hash: 9ac41...e48
Pimpel Skrevet 22. januar 2014 #35 Skrevet 22. januar 2014 Ts her Jeg prøver ikke å skjære alle under en kam. Det er mange som får til flotte opplegg som passer for alle, og som lykkes i å finne balansen mellom forventninger overfor gjestene og hva de stiller opp med selv. Det jeg vet er bare at vi har brukt mye (!) penger over de siste årene for å delta i utenlandsbryllup til både nære og ikke fullt så nære. Det er sikkert ulikt i forskjellige kretser, men hos oss er det litt "in" å gjøre det på den måten. Og når en av grunnene er for å spare penger selv, og dermed delvis dumper regningen i fanget på gjestene (som man regner med vil komme), så blir det problematisk. Jeg gjentar spørsmålet mitt fra tidligere: ville dere helt oppriktig ikke blitt skuffet dersom noen av deres aller nærmeste takket nei til å være med av praktiske hensyn? (Iom dere mener man ikke har rett til å bli skuffet dersom man planlegger utenlandsbryllup). Ville dere uansett valgt utenlandsbryllup hvis det var mulighet for at noen av disse ikke kunne komme av samme årsak? (Dere som ikke har spurt gjestene på forhånd)?Anonymous poster hash: 9ac41...e48 Nei, jeg hadde ikke blitt skuffa. Men hvis søsken ikke hadde mulighet til å bli med, hadde vi gjort noe annet. Jeg ville aldri forventet at alle skulle si ja, hvis jeg ikke hadde spurt først. Uansett hvor mye vi betaler, vil det likevel koste i både tid og penger. + at jeg forstår at noen vil velge selv feriested + tidspunkt for ferie. Man kan ikke planlegge bryllup i utlandet, og ta for gitt at det passer for alle!!
Lemuren Skrevet 22. januar 2014 #36 Skrevet 22. januar 2014 Jeg snur det litt på hodet; Jeg hadde aldri valgt å gifte meg i utlandet hvis det viste seg at noen av mine nærmeste ikke kunne, jeg ville da mye heller hatt mine nærmeste der. Jeg ville heller ikke forevnte at folk skulle brukt store summer og feriedager på å reise avgårde for min skyld, og hadde selvfølgelig godtatt at noen ikke kunne. Det føler jeg er en risiko med å legge bryllup langt unna, og da må man også ta avslag med godt humør. Hvis det var ekstremt viktig for meg å ha med enkelte personer, ville jeg forhørt meg med de før vi hadde bestilt. Da for å forsikre oss om at de er med, har råd og lyst! Evt betalt alt selv, og spandert på de vi virkelig ville ha der! Nå er ikke dette aktuelt for meg, jeg bare lufter hva jeg synes om saken
Portvinpiken Skrevet 22. januar 2014 #37 Skrevet 22. januar 2014 Ts her Jeg prøver ikke å skjære alle under en kam. Det er mange som får til flotte opplegg som passer for alle, og som lykkes i å finne balansen mellom forventninger overfor gjestene og hva de stiller opp med selv. Det jeg vet er bare at vi har brukt mye (!) penger over de siste årene for å delta i utenlandsbryllup til både nære og ikke fullt så nære. Det er sikkert ulikt i forskjellige kretser, men hos oss er det litt "in" å gjøre det på den måten. Og når en av grunnene er for å spare penger selv, og dermed delvis dumper regningen i fanget på gjestene (som man regner med vil komme), så blir det problematisk. Jeg gjentar spørsmålet mitt fra tidligere: ville dere helt oppriktig ikke blitt skuffet dersom noen av deres aller nærmeste takket nei til å være med av praktiske hensyn? (Iom dere mener man ikke har rett til å bli skuffet dersom man planlegger utenlandsbryllup). Ville dere uansett valgt utenlandsbryllup hvis det var mulighet for at noen av disse ikke kunne komme av samme årsak? (Dere som ikke har spurt gjestene på forhånd)?Anonymous poster hash: 9ac41...e48 Helt oppriktig; nei vi ble ikke skuffet. Vi har jo en ganske god idè om våre nærmeste, så nettopp fordi vi visste at noen ikke hadde mulighet/ønsket å reise, så hadde vi en bryllupsmiddag nr. 2 når vi kom tilbake til Norge. 1
Gjest Ciegus Skrevet 22. januar 2014 #38 Skrevet 22. januar 2014 Nå er det ikke så mange i mine kretser som gifter seg, men jeg trodde i min enfoldighet at man dro til utlandet for å gifte seg for å unngå det store selskapet med mange gjester?Anonymous poster hash: 1e1d4...6d5 Før ja, men det begynner å bli ganske vanlig med full pakke i utlandet også. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #39 Skrevet 22. januar 2014 Vi giftet oss i utlandet, av ulike årsaker, bl.a. Personlig tilknytning. Vi hadde "uformelle invitasjoner" og var veldig tydelig på at vi ikke forventet at noen skulle komme, både skriftlig og muntlig, men at vi ble kjempeglade og beæret hvis de kom for å feire dagen med oss. Det var viktig for oss at ingen skulle føle at det ble forventet. Ønsket oss ikke gaver (for oss en selvfølge, da det å komme ville være den største gaven). Vi hadde uformell invitasjon på facebook, heller enn "stive" invitasjoner i posten, tror det også gjorde litt til at gjestene ikke følte det var forventning om å komme. Ble overrasket over hvor mange som kom. Selv om det selvfølgelig også var en del som takket nei. Det ble en fantastisk uke. Nå er det ikke noen tradisjon for utenlandsbryllup i vår krets, og for mange ble det nok en mulighet for en flott ferieuke. Samtidig var det til et sted som er enkelt og relativt billig å reise til. Blir overrasket over at mange mener at det er egoistisk å ha bryllup i utlandet. Tror det er unntaket at noen brudepar stiller forventning om at gjestene kommer, jeg kjenner meg ihvertfall ikke igjen i det. Ang. Kostnader - jeg har vært i bryllup i annen by her i landet, og den reisen og oppholdet var mye dyrere enn det ville vært å reise i vårt bryllup. Anonymous poster hash: 5b486...0ff 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #40 Skrevet 23. januar 2014 Det kommer litt an på hvor nær relasjon du/mannen din har til brudeparet. Ja, jeg vet det er broren til din mann, men likevel. Hadde storebroren min takket nei til bryllup hadde jeg trukket på skuldrene, hadde lillebroren min takket nei - da hadde jeg blitt veldig skuffa. Som noen nevner her: kan det være et alternativ at bare mannen reiser? Kroatia er det jo ofte billige billetter til. Eller kanskje dere kan ta det som en ferie sammen med et vennepar eller dine foreldre? så har dere barnevakt til den dagen/natten. Jeg skjønner at dere helst vil spare til oppussing, men tenk deg om, hva er viktigst: et moderne hjem eller familie..? Anonymous poster hash: afc5d...7ab
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå