Gå til innhold

Hvordan fordele permisjon med eksen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min kjæreste har nå gått hver til vårt etter et veldig opprivende brudd. Vi skal ha barn nå til sommeren og jeg bekymrer meg for fordelingen av permisjonen. Vi er veldig uvenner, og det er mye følelser med i bildet. Vi vil nok begge prøve å få mest mulig permisjon, men min største bekymring er at jeg alltid har sett for meg at jeg skal amme hele første året, men dette tror jeg jeg kan glemme nå... Noen i samme situasjon? Hva har han evt. Krav på? Jeg vil jo ikke slutte å amme så tidlig!

Anonymous poster hash: d5808...b36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil få hele permisjonen, det skal vel noe veldig alvorlig til for at far får samvær alene når barnet er så lite.

• Liker 2
Skrevet

Jeg og min kjæreste har nå gått hver til vårt etter et veldig opprivende brudd. Vi skal ha barn nå til sommeren og jeg bekymrer meg for fordelingen av permisjonen. Vi er veldig uvenner, og det er mye følelser med i bildet. Vi vil nok begge prøve å få mest mulig permisjon, men min største bekymring er at jeg alltid har sett for meg at jeg skal amme hele første året, men dette tror jeg jeg kan glemme nå... Noen i samme situasjon? Hva har han evt. Krav på? Jeg vil jo ikke slutte å amme så tidlig!

Du søker om hele permisjonen, hvis du ønsker det.

Klarer dere og være venner da barnet kommer og samarbeide, så vil det kanskje gå an og amme samtidig som far har permisjon. Det vil da selvfølgelig innebære at han har mulighet til kanskje å overnatte hos deg eller være hos deg noe under permisjonen.

Jeg og min eks gikk fra hverandre da barnet var få uker gammelt. Jeg fikk hele permisjonen, og helsesøster og familieterapeut anbefalte ikke at barnet skulle overnatte hos far de første par årene (særlig ikke hvis mor og far er uvenner og ikke samarbeider veldig bra) og hvis du ammer, så skal ikke samvær hindre dette. De oppfordrer derimot til at far ser barnet ofte, at han kanskje kommer innom noen timer så mange dager i uken som han kan og det er realistisk.

Jeg mener ikke at far ikke skal få permisjon altså, det er ikke det jeg mener, for det er veldig positivt. Men hvis dere da fortsatt er så uvenner, så er det kanskje bedre at du tar hele permisjonen og at han heller kommer innom ofte ?

Anonymous poster hash: c5a29...98b

Skrevet

Du vil få hele permisjonen, det skal vel noe veldig alvorlig til for at far får samvær alene når barnet er så lite.

Kan jeg det? Har han ikke rett på pappaperm? Jeg ønsker jo å ha barnet mest mulig for meg selv om jeg kan...

Gjest Trøffel
Skrevet (endret)

Når foreligger det ikke rett til fedrekvote?

• Dersom mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne.

https://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Fedrekvote

Men husk nå å ikke bruke barnet som et våpen. Hold din sti ren, vær fornuftig og saklig og tenk på barnets beste. Og ta vare på all usaklig korrespondanse fra ham, om han f eks truer deg eller lignende via sms/facebook/mail eller lignende.

Jeg TROR det er slik at du skal være direkte uskikket som mor for at han skal kunne få delt foreldrerett før barnet er 7 år gammelt. I Norge er det slik at foreldre kan selv bestemme hvordan de velger å gjøre det, men ingen kan tvinge en skikket mor til å oppgi full foreldrerett før barnet er 7 år gammelt:

I de fleste sakene for domstolene vil konfliktnivået være såpass høyt at det ofte vil være betenkeligheter med å idømme delt bosted både på kort og lang sikt. Det er også uttalt i forarbeidene at man normalt ikke vil idømme delt bosted for barn under 7 år, og at bestemmelsen må betraktes som en snever unntaksregel. Således vil fortsatt hovedregelen i norsk barnerett være at delt bosted bare idømmes når det foreligger helt spesielle omstendigheter, som gjør det mer gunstig for barnet å ha delt bosted enn ikke."

http://www.barneford...773/814/782/788

Endret av Trøffel
Skrevet

Du søker om hele permisjonen, hvis du ønsker det.

Klarer dere og være venner da barnet kommer og samarbeide, så vil det kanskje gå an og amme samtidig som far har permisjon. Det vil da selvfølgelig innebære at han har mulighet til kanskje å overnatte hos deg eller være hos deg noe under permisjonen.

Jeg og min eks gikk fra hverandre da barnet var få uker gammelt. Jeg fikk hele permisjonen, og helsesøster og familieterapeut anbefalte ikke at barnet skulle overnatte hos far de første par årene (særlig ikke hvis mor og far er uvenner og ikke samarbeider veldig bra) og hvis du ammer, så skal ikke samvær hindre dette. De oppfordrer derimot til at far ser barnet ofte, at han kanskje kommer innom noen timer så mange dager i uken som han kan og det er realistisk.

Jeg mener ikke at far ikke skal få permisjon altså, det er ikke det jeg mener, for det er veldig positivt. Men hvis dere da fortsatt er så uvenner, så er det kanskje bedre at du tar hele permisjonen og at han heller kommer innom ofte ?

Anonymous poster hash: c5a29...98b

Ja jeg ønsker jo det også, jeg bare trodde at han hadde en lovmessig rett på pappaperm...? Hvis barnet ikke har overnattet hos far frem til han er to år så er det kanskje små sjansene for at han kan kreve 50-50 samvær etter det? Det er liksom min største skrekk!

Skrevet

• Dersom mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne.

Men husk nå å ikke bruke barnet som et våpen. Hold din sti ren, vær fornuftig og saklig og tenk på barnets beste. Og ta vare på all usaklig korrespondanse fra ham, om han f eks truer deg eller lignende via sms/facebook/mail eller lignende.

Jeg TROR det er slik at du skal være direkte uskikket som mor for at han skal kunne få delt foreldrerett før barnet er 7 år gammelt. I Norge er det slik at foreldre kan selv bestemme hvordan de velger å gjøre det, men ingen kan tvinge en skikket mor til å oppgi full foreldrerett før barnet er 7 år gammelt:

I de fleste sakene for domstolene vil konfliktnivået være såpass høyt at det ofte vil være betenkeligheter med å idømme delt bosted både på kort og lang sikt. Det er også uttalt i forarbeidene at man normalt ikke vil idømme delt bosted for barn under 7 år, og at bestemmelsen må betraktes som en snever unntaksregel. Således vil fortsatt hovedregelen i norsk barnerett være at delt bosted bare idømmes når det foreligger helt spesielle omstendigheter, som gjør det mer gunstig for barnet å ha delt bosted enn ikke."

Tro du meg, jeg har mange truende tekstmeldinger på han! Så du mener at han ikke nødvendigvis har rett til samvær før han er 7...?

• Liker 1
Skrevet

Kan jeg det? Har han ikke rett på pappaperm? Jeg ønsker jo å ha barnet mest mulig for meg selv om jeg kan...

Trøffel kommer med et bra innlegg over her :)

Nå er jeg ikke 100 % sikker på hvordan alle lovene og rettighetene er da jeg og far til mitt barn er sammen, så det er sikkert flere her inne på forumet som er bedre egnet enn meg til å hjelpe deg. Men som jeg har forstått det så er det i de aller fleste tilfeller slik at mor får hele permisjonen automatisk så lenge mor og far ikke ordner en privat avtale på egenhånd. Når du søker om foreldrepenger står det luker som aleneforsørgere kan krysse av slik at de får hele permisjonen. Samværet far får når ungen er under 1 år er vel også bare i tilsyn sammen med mor, eller noen timer alene i slengen.

Skrevet

Dere som kan mer om dette kan jo korrigere meg hvis jeg tar feil, men hvis far virkelig ønsker samvær (la oss si 50 %), er det ikke mulig at han kan få dette innvilget fra barnet er 3 år?

Skrevet

Kontakt nav og få ordnet med overføring av hans pappaperm til deg, ved samlivsbrudd så går all permisjon til deg. Du får også hjelp av nav til å søke om diverse stønader du har rett på som alenemor. Husk far skal betale barnebidrag og du får barnetrygd for et ekstra barn. Du kan også søke husbanken om bostøtte.

• Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

? Jeg ønsker jo å ha barnet mest mulig for meg selv om jeg kan...

For en trist innstilling. Du burde jo ønske at barnet får et godt forhold, og masse tid med pappaen sin også.

Hva skulle du gjort om du fortsatt var sammen med pappaen? Hadde ikke ammeprinsippet ditt vært så viktig da eller?

Endret av Magdalene
  • Liker 11
Gjest Trøffel
Skrevet

Tro du meg, jeg har mange truende tekstmeldinger på han! Så du mener at han ikke nødvendigvis har rett til samvær før han er 7...?

Samvær er noe helt annet enn å ha foreldreomsorg. Samvær har barnefar selvfølgelig krav på, og det skal du selvfølgelig heller ikke nekte ham. Om du er utrygg på intensjonene hans (da tenker jeg på alle disse truende meldingene som du sier at han sender deg), så krev at det er en nøytral tredjepart tilstede under samværene. Disse samværene mellom far og baby foregår som regel hjemme hos deg og med deg tilstede når barnet er så lite. Som jeg sa, ikke bruk barnet som et våpen. Ikke tro at du straffer faren ved å nekte ham å se barnet, den du straffer er jo barnet som ikke får lov til å bli kjent med faren sin.

Hold din sti ren, tenk på hva som er barnets beste. Og barnets beste er jo å kjenne både mamma og pappa (med mindre pappa eller mamma er direkte uskikket pga rus, vold osv). Avtal et felles møte for dere på Familievernkontoret og ta det derfra. Men ikke bli usaklig, og ikke terg ham. Nå må dere klare å samarbeide for barnets skyld. Det at han ikke har rett på forsørgeransvar betyr selvfølgelig ikke at han ikke har rett på å få bli kjent med barnet sitt.

• Liker 8
Gjest Trøffel
Skrevet (endret)

Dere som kan mer om dette kan jo korrigere meg hvis jeg tar feil, men hvis far virkelig ønsker samvær (la oss si 50 %), er det ikke mulig at han kan få dette innvilget fra barnet er 3 år?

Foreldre kan seg i mellom bestemme delt foreldreansvar fra barnet er enda yngre enn tre år, men ut i fra hvordan jeg forstår www.barnefordelingssaker.no så har ikke far krav på delt foreldrerett for barn under 7 år dersom mor nekter. Forutsatt at mor er skikket og det ikke foreligger tungtveiende grunner for delt foreldrerett. Men vanlig samvær er en ettermiddag i uken, annenhver helg, tre ukers sommerferie og annenhver høytid som f eks jul, påske osv.

Endret av Trøffel
Gjest Lite nytt
Skrevet

Foreldreansvar og samvær er to helt forskjellige ting. I lovens forstand er det ikke noe som kalles foreldrerett lenger.

Barnet har krav på samvær med den andre foreldren, men det skal alltid tas hensyn til barnets alder, tilknytning osv.

For spedbarn anbefales det korte, men hyppige samvær. De første månedene gjør spedbarn lite utenom å spise, drite og sove (satt litt på spissen ja).

Men en 50/50 ordning er ikke å anbefale før barnets er minst 3 år, men da under forutsetning at man har bodd sammen fram til nylig og barnet har veldig god tilknytning til begge.

I retten vil far aldri få 50% samvær, eller delt bosted med mindre det skorter veldig på mor.

Men, til ditt hovedspørsmål. Som aleneforeldre du har du krav på hele foreldrepermisjonen.

Skrevet

Ta for all del å ikke true han tilbake med den nye informasjon du har fått ts!

Dessuten, jeg skjønner du har mest lyst til å gjemme deg med babyen, men husk på at det er ganske fint å ha en pappa også. Men hadde nok ikke godtatt samvær over lengere tid jeg heller. Babyen kan jo bli kjent med pappaen sin selv om den ikke må drive å dra fram og tilbake hele tiden.

Hadde aldri godtatt overnatting eller samvær uten meg før minst 3 år. Fagpersoner anbefaler jo at hovedomsorgspersonen ikke skal overnatte uten barnet før da.

• Liker 1
Skrevet

Så en 1,5 åring kan overnatte en natt hos mormor, mens foreldre er på fest, men en toåring kan ikke sove hos pappa en nayt en gang i blandt?

• Liker 9
Skrevet

Du får, som flere nevner, hele permisjonen selv, inkl. pappapermen. Det anbefales at far har hyppig samvær med babyen hjemme hos mor, så dere bør jobbe med å legge konfliktene bak dere eller rydde opp i dem før babyen kommer.

Anonymous poster hash: be700...9d2
  • Liker 2
Skrevet

Tror du blandet foreldrerett og omsorg.

Foredrerett går på hvem som juridisk er ansvarlig for barnet. Det vil si: Valg av skole, valg av medisisnk behandling, flytting, pass, valg av religion osv. de store tingene i livet.

Far får foreldrerett dersom han ønsker det. Om mor ikke signerer papirene på det så vil retten tildele ham foreldrerett, bortsett fra i tilfeller der det er noe alvorlig galt med far.

Omsorg er en annen sak. Da snakker vi om dagliglivet og i hverdagen.

Hvem som skal ha hovedomosrg og hvem som skal ha samvær er noe mor og far skal bestemme sammen. For babyer anbefales det at baby har korte og hyppige samvær med far, hjemme hos mor, og så utvides dette etterhvert som baby og far blir kjent og trygg på hverandre. I hvilket tempo man tar dette er opp til foreldrene og babyen.

"7-års-grensa" er da skal barnet bli hørt. Et barn skal aldri måtte velge melleom sine foreldre og det er fortsatt de voksne som skal bestemme. Å bestemme bosted er en alt for stor oppgave for et barn, men barnet skal bli hørt og lyttet til dersom barnet har en mening.

Når det gjelder permisjon så får du denne selv, dersom du ikke ønsker at barnets far skal ha noe. Permisjonen er det du som bestemmer over når dere ikke bor sammen.

Ang. 50/50-deling så er det mye som skal ligge til rette for det. Det er ikke anbefalt med en slik deling før barnet er minst 3 år og tingretten dømmer ikke 50/50 når ikke begge parter er enige (fordi et lavt konfliktnivå er noe som skal ligge til grunn for at ordningen kan bli god for barnet og er det kommet så langt at man er i retten er konflikten allerede høy).

Eneste ganger de dømmer en slik ordning er når ordningen har blitt praktisert tidligere. Da kan retten fastsette at ordningen skal være permanent. Og så finnes det en kinkig regler som kan dømme 50% samvær, men jeg har ikke så mye kjennskap til den.

Dra på familievernkontoret og få tak i brosjyrer så setter du seg inn i ting og tang. Det burde far også gjøre. Kanskje dere lettere kan komme til enighet om da.

Anonymous poster hash: be700...9d2

• Liker 1
Skrevet

For en trist innstilling. Du burde jo ønske at barnet får et godt forhold, og masse tid med pappaen sin også.

Hva skulle du gjort om du fortsatt var sammen med pappaen? Hadde ikke ammeprinsippet ditt vært så viktig da eller?

Hvis faren hadde vært et godt menneske så skulle jeg jo ønske det, dessverre er det ikke situasjonen... Hadde vi vært sammen så kunne han vært villig til å komme til min jobb når jeg skulle amme.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...