Gjest Summers Skrevet 19. januar 2014 #1 Skrevet 19. januar 2014 Er selv student og merker meg at mange som studerer prestisjeutdanninger ser ned på de som studerer fag som sosiologi, barnehagelærer, historie, osv. Så spørsmålet er til dere som både rakker ned på andres studier og sier at høyere utdanning er viktig for valg av partner, kunne dere vært sammen med en førskolelærer eller en med master i sosialantropologi uten veldig relevant jobb? 7
Gjest extra Skrevet 19. januar 2014 #2 Skrevet 19. januar 2014 Er selv student og merker meg at mange som studerer prestisjeutdanninger ser ned på de som studerer fag som sosiologi, barnehagelærer, historie, osv. Så spørsmålet er til dere som både rakker ned på andres studier og sier at høyere utdanning er viktig for valg av partner, kunne dere vært sammen med en førskolelærer eller en med master i sosialantropologi uten veldig relevant jobb? Ja, absolutt. Det er lærerikt og flott å kunne diskutere med en person som har hatt ex.phil/ex.fac, og som kan se sammenhenger uten å måtte ty til alternativbransjens definisjoner av fenomener i verden. 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #3 Skrevet 19. januar 2014 Jeg kunne gjerne vært sammen med en som er førskolelærer, er jo kjempefint at han er glad i barn! Det andre studiet du nevner vet jeg dessverre ikke noe særlig om til å uttale meg om Anonymous poster hash: faa10...9c2 2
Knirke Skrevet 19. januar 2014 #4 Skrevet 19. januar 2014 Jeg er sjeleglad for at det finnes folk som vil bli lærere, sykepleiere ol. Da slipper jeg Jeg kunne fint vært sammen med en Master i Sosialantropoliogi også. Regner med han skjønner selv at det ikke er så mange relevante jobber å få tak i.. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #5 Skrevet 19. januar 2014 Må ærlig talt si jeg driter i hva folk utdanner seg som, så lenge de trives med yrket sitt er det det viktigste. Utdanning eller ei. Anonymous poster hash: 8860c...555 18
Nettinettet Skrevet 19. januar 2014 #6 Skrevet 19. januar 2014 Det er vel ikke mange her inne som vil innrømme at de faktisk ser ned på andre mennesker fordi de ikke studerer det samme som dem? Samtidig må jeg si at jeg synes det er helt greit at enkelte sorterer mennesker ut i fra om de har studert, leier/eier, uføre/arbeidsledig/jobb osv for da blir det jo enklere for dem å finne noen som passer inn i det "perftekte" livet deres.. Så kan vi andre slippe å bli testet opp og ned i mente for å se om vi består. 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #7 Skrevet 19. januar 2014 Æsj helt ærlig nei. Sånne fattigmannsstudier holder jeg meg langt unna. Det man må tenke på er at man kanskje ender opp med å få barn med vedkommende, og da vil jeg ikke at min unge skal få så dårlige gener. Anonymous poster hash: 03e40...d17 4
fargestift Skrevet 19. januar 2014 #8 Skrevet 19. januar 2014 Jeg rakker ikke ned på andres utdanninger. Det viktigste for meg er at de er lykkelige og trives med sitt valg! Eksen min var ikke lykkelig i sin høyskoleutdanning og det ble litt slitsomt for min del. Han var pottesur hele tiden ;-) 1
Gjest Peanut Skrevet 19. januar 2014 #9 Skrevet 19. januar 2014 Det man må tenke på er at man kanskje ender opp med å få barn med vedkommende, og da vil jeg ikke at min unge skal få så dårlige gener. Anonymous poster hash: 03e40...d17 Dårlige gener? O_o Hæh? o_O
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #10 Skrevet 19. januar 2014 Æsj helt ærlig nei. Sånne fattigmannsstudier holder jeg meg langt unna. Det man må tenke på er at man kanskje ender opp med å få barn med vedkommende, og da vil jeg ikke at min unge skal få så dårlige gener. Anonymous poster hash: 03e40...d17 Det fins de som tjener masse penger, men som kaster pengen ut av vindeut. Jeg kommer fra en velstående familie, men jeg studerte et fattigmannsstudie, og jeg har mer penger å rutte med hver mnd enn mine venner som studerte høyere studier. Det handler ikke om hvor mye penger du har, men om du er flink med penger. Anonymous poster hash: 4d98d...f4e 3
Gjest Teta Skrevet 19. januar 2014 #11 Skrevet 19. januar 2014 Er selv student og merker meg at mange som studerer prestisjeutdanninger ser ned på de som studerer fag som sosiologi, barnehagelærer, historie, osv. Så spørsmålet er til dere som både rakker ned på andres studier og sier at høyere utdanning er viktig for valg av partner, kunne dere vært sammen med en førskolelærer eller en med master i sosialantropologi uten veldig relevant jobb? Mange mennesker har store vanskeligheter for å forstå hvordan andre kan ha veldig annerledes interesser/meninger/holdninger enn de selv har. Noen gir uttrykk for denne uforståeligheten på en måte som kan oppfattes som "nedrakking". For min del tiltrekkes jeg av menn som også har høyere utdanning, men jeg er ikke så opptatt av hva. Det er min erfaring i alle fall.
Knirke Skrevet 20. januar 2014 #12 Skrevet 20. januar 2014 Mange mennesker har store vanskeligheter for å forstå hvordan andre kan ha veldig annerledes interesser/meninger/holdninger enn de selv har. Noen gir uttrykk for denne uforståeligheten på en måte som kan oppfattes som "nedrakking". For min del tiltrekkes jeg av menn som også har høyere utdanning, men jeg er ikke så opptatt av hva. Det er min erfaring i alle fall. Det var i grunn det jeg også forsøkte å si, men din formulering er bedre enn min
smilo Skrevet 20. januar 2014 #13 Skrevet 20. januar 2014 Hva folk har studert (eller om de har studert) er revnende likegyldig. Jeg velger etter personlighet. Selv har jeg vel et lavstatus-studie, og om noen velger meg bort av den grunn så er det helt greit, for da er det ikke en person jeg kan tenke meg uansett. 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #14 Skrevet 20. januar 2014 Æsj helt ærlig nei. Sånne fattigmannsstudier holder jeg meg langt unna. Det man må tenke på er at man kanskje ender opp med å få barn med vedkommende, og da vil jeg ikke at min unge skal få så dårlige gener. Anonymous poster hash: 03e40...d17 Vær så snill å fortell meg at det er en genetisk årsak til studievalg og inntekt som jeg ikke har fått med meg - ellers er det nemlig veldig pinlig for meg å tenke på min rikmannsutdannelse. Det må være noe jeg ikke fikk med meg i studiet.Anonymous poster hash: fb387...baf 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #15 Skrevet 20. januar 2014 Æsj helt ærlig nei. Sånne fattigmannsstudier holder jeg meg langt unna. Det man må tenke på er at man kanskje ender opp med å få barn med vedkommende, og da vil jeg ikke at min unge skal få så dårlige gener. Anonymous poster hash: 03e40...d17 Så det er bedre at noen som har dårlige gener velger seg et "rikmannsstudie"? Det her må være det dummeste jeg har hørt noensinne. DU kan umulig ha særlig til gener selv- hvem i all verden vil få unger med en idiot av ditt format. Anonymous poster hash: 2ddc0...72a 7
Cordelia Skrevet 20. januar 2014 #16 Skrevet 20. januar 2014 At folk generelt, eller ifølge KG i det minste, er såpass snobbete i forhold til utdanning er en uting. At noen unngår å date meg fordi de har "fordommer" i forhold til utdanningen min ser jeg ikke på som noe tap. Win-win situastion. Til en viss grad er det jo snakk om preferanser og.
alamigo Skrevet 21. januar 2014 #17 Skrevet 21. januar 2014 Ser ikke noe problem med å date folk som tar lærerutdanning eller noe sånt som fører til et "lavstatusyrke". Men det jeg hadde hatt problemer med ville vært sånne folk som tar ubrukelige utdannelser kun for gøy, uten noe fremtidige jobbplaner. Typisk folk som studerer historie, arkeologi, sammenlignende politikk, europastudier og sånt. 2
Cordelia Skrevet 21. januar 2014 #18 Skrevet 21. januar 2014 (endret) Ser ikke noe problem med å date folk som tar lærerutdanning eller noe sånt som fører til et "lavstatusyrke". Men det jeg hadde hatt problemer med ville vært sånne folk som tar ubrukelige utdannelser kun for gøy, uten noe fremtidige jobbplaner. Typisk folk som studerer historie, arkeologi, sammenlignende politikk, europastudier og sånt. Vi har ikke bruk for slike yrker mener du?I hvilken verden er det en uting å vite hva som skjer i Europa feks? Du tror ikke det kan kombineres med andre utdannelser og stillinger? Du tror ikke feks, en foretningsmann med europeiske land som reisemål eller samarbeidspartnere kan ha bruk for litt forståelse av de landene? Du tror ikke folk som jobber på museer, hos rikantikvaren kan ha bruk for litt historie og arkeologi? Du tror ikke en som ender opp som nyhetsjournalist kan ha bruk for å vite hva som skjer i politikken og ha de analytiske egenskapene til å tolke det? De fagene du ramser opp er jo ting som alle kan har bruk for i verden. Å ta zoologi hvis man ønsker å bli diplomat eller ingeniør er jo noe annet..... Endret 21. januar 2014 av Cordelia 8
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #19 Skrevet 21. januar 2014 Er det virkelig så ille å ønske seg en mann med en viss utdanning/jobb? Det er jo bare en preferanse - som alt annet. Du ønsker deg kanskje en kvinne med mørkt hår, eller en slank kropp, eller du ønsker deg en kvinne som elsker spontanitet. Kanskje jeg vil ha en mann som er høyt utdannet? Det er ingenting galt med lærere, sykepleiere, historikere, etc. Jeg innser jo at alle har lik verdi og betydning i samfunnet. Og takk lov for at disse stillingene fylles av andre som ønsker dem. Hva så om jeg foretrekker en ingeniør, advokat, revisor som kjæreste? Det gjør ikke meg til en dårligere person. Det gjør ikke meg mer overfladisk enn de som ser etter andre ønskede kvaliteter i en person. Jeg ønsker å dele livet mitt med en person som har en stabil og trygg jobb. Men også en jobb som gjerne betaler godt. Ikke fordi penger er alt her i livet, men det er selvfølgelig ikke en ulempe å kunne bygge drømmehuset, kjøpe drømmebilen, og sikre barna våre økonomisk i fremtiden. Og det faktum at jeg tenner på en mann som har mye ansvar i jobben sin, som er særdeles flink og lidenskapelig i det han gjør, er jo også viktig. Anonymous poster hash: 7b7d4...5e1 2
Inwe Skrevet 21. januar 2014 #20 Skrevet 21. januar 2014 Så lenge han har en plan med livet og jobb er det samme for meg om han har utdanning og iallefall hvordan utdanning han har. Men han må ha en jobb/studere og ha en god arbeidsmoral. Vært sammen med en som helst ville sitte hjemme å spille hele dagen og det endte med at han ikke hadde jobb i lengre perioder og jeg forsørga han, aldri igjen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå