Gå til innhold

Aseksuell

Fremhevede innlegg

Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg er enig med AB #40 her. Seksuell legning krever en seksualitet. Det blir som å kalle ateisme for en religion.

Det er jo ikke dermed sagt at det er noe galt i å være aseksuell (eller ateist! ;) ).

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

there is significant debate over whether or not it is a sexual orientation.[4][5]

Anonymous poster hash: a9348...5dc

Vel, du sier ekspertene ikke blir enige, men du har da jaggu kommet til en konklusjon i hvert fall. ;)

Anonymous poster hash: dffd2...3d0

Skrevet

Jeg er enig med AB #40 her. Seksuell legning krever en seksualitet. Det blir som å kalle ateisme for en religion.

Det er jo ikke dermed sagt at det er noe galt i å være aseksuell (eller ateist! ;) ).

Men hele poenget var at AB snakket først om legning uten å presisere at det var seksuell legning AB snakket om.

Skrevet

Dessuten, hvis man skal snakke om legning, så hjelper det jo ikke å bare si f.eks homoromantisk, for folk kan jo for eksempel tro at personen da er heteroseksuell. Derav presisering homoromantisk aseksuell.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Men hele poenget var at AB snakket først om legning uten å presisere at det var seksuell legning AB snakket om.

I en diskusjon som handler om sex (eller mangelen på sådan), tar vel de fleste det for gitt at man mener seksuell legning når man snakker om legning? Man må vel ikke presisere det?

Skrevet

Jeg kler meg pent, men tildekket. Jeg er fullstendig klar over at bar hud tiltrekker oppmerksomhet, så jeg pakker meg inn. Om sommeren går jeg aldri i skjørt og kjoler f.eks., bl.a. fordi jeg ikke liker at folk ser på huden eller kroppen min. Jeg har også langt hår som jeg ikke har utslått andre steder enn hjemme. Bruker gjerne høye sko, men unngår de som lager mye lyd eller typsik "horesko". Ellers er jeg blid og hyggelig, men møter eller gjengir sjeldent blikk fra ukjente menn. Jeg tror ukjente kan oppleve meg som en litt pen grå mus, muligens kald. Anonymous poster hash: 1b9ab...f8e

Takk for oppklarende svar :)

Anonymous poster hash: 369e4...2aa

Skrevet

I en diskusjon som handler om sex (eller mangelen på sådan), tar vel de fleste det for gitt at man mener seksuell legning når man snakker om legning? Man må vel ikke presisere det?

Vel akkurat der skal du få et poeng. Sånn går det når man er litt sliten og sur. :wink:

Gjest Riskjeks
Skrevet

Vel akkurat der skal du få et poeng. Sånn går det når man er litt sliten og sur. :wink:

:5:

• 4 uker senere...
Skrevet

Noen andre her som er aseksuelle? Er dere åpne om det, og har dere noen gang truffet noen andre som er det?

Hei, jeg tenkte å svare litt mer direkte på hva du spurte om. Ja, jeg er personlig aseksuell, og er åpen om det i min vennekrets. Jeg har møtt flere som er det via www.asexuality.org. Det arrangeres møter innimellom (til nå bare i Oslo, men snart Bergen også), der vi henger og snakker... og forrige gang spilte vi bowling :). Men jeg foreslår som nevnt lengre oppe å bli med på den nevnte nettsiden. Det er flere enn du tror! Der kan du lese om andres opplevelser og fortelle om din egen + masse mer.

Håper dette kan være til hjelp.

Trine :)

Skrevet

Eg veit ikkje heilt om eg er aseksuell eller om eg berre ikkje liker å verte berørt.

Skrevet

Eg veit ikkje heilt om eg er aseksuell eller om eg berre ikkje liker å verte berørt.

Ja, det er ikke alltid like lett å finne ut av slikt. Som jeg har nettopp skrevet så er nettsiden jeg skrev lengre oppe veldig bra. Den oppklarte mye for min del.

Skrevet

Til TS, vil bare ønske deg lykke til på veien med å finne ut av hvem du er :) for noen av oss, som ikke passer inn i de vanlige A4-boksene må det mere grubling og sjelegransking til. Kjenner veldig igjen det ønsket om å finne en merkelapp som passer, når en føler seg annerledes. Håper du via det forumet som er nevnt her i tråden kan finne et sted å lufte tanker og finne mennesker som skjønner deg. Jeg falt utenfor A4-boksen på en litt annen måte, og det var utrolig fint å finne andre :)

Vil også legge til at jeg har lært et par asexuelle å kjenne gjennom forum, og de har lært meg at også dem kan danne parforhold og ha glede av det - du er ikke dømt til et liv alene. Det blir nok litt vanskeligere å finne en partner, men det er fullt mulig :)

Anonymous poster hash: a9d0a...51a
  • Liker 1
Gjest GirlDreamer
Skrevet

Råd? Ingen som kom med råd, bortsett fra at jeg anbefalte en tur til legen. Ser virkelig ikke på aseksualitet som en legning, da de fleste som sier de har det enten har blitt utsatt for overgrep eller er 15 år gammel med null seksuell erfaring.

Da vet du lite om temaet. Er ingen flere aseksuelle enn seksuelle som har blitt utsatt for overgrep. Hvis man mister seksuelle lyster pga overgrep, medisiner, sykdommer osv, så er man ikke aseksuell. Grunnen til at mange blir fornærmet av folk som sier sånn er fordi du rett og slett sier det må være noe galt med oss som er aseksuelle. Ville du sagt det samme til en homofil? Hvorfor skal man gå til legen hvis man er frisk og lykkelig? Selvfølgelig hvis man sliter med dette, skal man selvsagt søke hjelp, men det behøver ikke å bety at noe er noe medisinsk bak.

En person som velger å avstå fra sex er sølibat, ikke aseksuell. Definisjonen av aseksuell er at man ikke er seksuelt tiltrukket av et annet menneske. Man kan fint ha lyst på sex fordi, selv om de fleste aseksuelle ikke har interesse for det. Aseksuelle har akkurat som seksuelle forskjellig grad av sexlyst.

Men har du vært i et forhold da? Vil ikke spørre om du har hatt sex, for det er kanskje litt usensitivt av meg å spørre og grave om, og jeg mener ikke du må ha det dersom du ikke har lyst. Men det må da være fryktelig kjipt å "gå glipp av"/ikke like noe som er så gøy... Ikke tro det er noe feil med deg, men kanskje du er som meg; jeg blir først og fremt tent av en jeg er følelsesmessig involvert med. Og de kommer ikke hver dag, for å si det slik. :)Anonymous poster hash: f14ec...ea5

Men bare fordi du synes det er gøy, betyr vel ikke at alle synes det? Noen synes det er gøy å ha seg med dyr, betyr det at alle burde like det? Og for de typiske kommentarene om at du vet ikke hva du har gått glipp av, la meg bruke et ypperlig eksempel fra AVEN: la oss si at du får servert et glass med kublod. Mest sannsynlig vil du synes det er ekkelt å ikke prøve å smake, men hvordan kan du vite at du ikke liker det uten å prøve?

Selv er jeg aseksuell med veldig lav libido. Jeg kan like å kose med kjæresten, men ikke for mye eller for ofte. Det litt som en type mat man liker godt, men som man ikke spiser så mye av fordi man rett og slett ikke er fysen på det så ofte.

Og for dere som nevnte det at det er litt rart at man mangler sexuell lyst av naturlige grunner; hvorfor det? Er det ikke også rart med folk som er seksuelle som aldri ønsker seg barn? Eller hva med å huske at det finnes aseksuelle som også ønsker seg barn? Noen argumenterer at dette kan ha noe med evolusjonen og gjøre siden det er så mange mennesker på jorda nå.

Folk kan argumentere det de vil, vi har hørt det meste før: "du må bare finne den rette", "du er ikke gammel nok til å vite enda", "du trenger bare å bli kullet", "det du trenger er å bli voldtatt. "

Er det rart at aseksuelle er redde for å stå fram? Jeg prøvde å fortelle noen av mine venner, men ikke f**n om jeg gjør det igjen.

Beklager om dette ble rotete, poster fra iPad...

• Liker 1
Gjest GirlDreamer
Skrevet

Er bare litt nysgjerrig: Hvordan kler du deg og hvordan er den ytre fremtoningen? Er det nøytrale klær, eller kan du kle deg kvinnelig/litt sexy? Kan man se det på deg, at du ikke er interessert i sex?

Anonymous poster hash: 369e4...2aa

Kan du se det på henne?

1622077_493137164125735_1188546093_n.jpg

Skrevet

Kan noen forklare hvordan det er å være aseksuell?

Anonymous poster hash: a575c...dca
Skrevet

Kan noen forklare hvordan det er å være aseksuell?

Anonymous poster hash: a575c...dca

Vanskelig spørsmål, og varierer fra person til person. For min del er det bare en del av hvem jeg er. Jeg vet ikke om jeg ble født det eller om det har med arv og miljø å gjøre, men for å være ærlig burde det ikke ha noen som helst betydning. For min del vil det si at jeg har aldri vært interessert i å ha et seksuelt forhold. Jeg blir ikke tiltrukket seksuelt av andre. Om folk synes det er rart eller ikke tror på aseksualitet er deres problem, fordi dette er min virkelighet. Hvorfor tvinge meg selv til å være noen jeg ikke er?

Så for å svare mer direkte: «Kan noen forklare hvordan det er å være aseksuell?» Det varierer fra person til person. Det finnes ulike typer aseksuelle. Det er blant annet bi-romantiske aseksuelle som er interessert i å ha et romantisk forhold med begge kjønn (uten seksuell lyst) eller hetero-romantisk som er interessert i romantisk forhold med det motsatt kjønn. Det finnes også Demi-romantisk som har romantisk tiltrekning etter å ha utviklet følelsesmessige bånd på forhånd, og det finnes også andre typer (dette ble veldig generelt, og det er nok ulike oppfatninger av de ulike definisjonene). Les gjerne opp på www.asexuality.org, dersom du er interessert i å vite mer. For min del handler det om å kjenne til sin egen identitet, og være den man er. Det tok lang tid for min del å finne ut av det, og litt tid å akseptere det. Men nå som jeg har gjort begge deler så hipp, hurra for min del :). Å være usikker på seg selv og sin seksualitet er aldri en enkel sak.

Skrevet

Med tanke på at denne gruppen er lite representert, så nei, da er det ikke like mulig som alle andre legninger. Sannsynligheten for at man er et seksuelt vesen, enten hetero, bi eller homo er overhengende sannsynlig.

Er ikke meninga å være respektløs overfor aseksuelle, men for meg er det utenfor fatteevne.

Like mye mulig, ikke like stor sannsynlighet. Det er en forskjell.

Anonymous poster hash: 4825d...d85

Skrevet

Jeg er mann på 33år ...er også aseksuell.

Når alle menn blir forhåndsdømt til at de bare vil *en* ting så blir alt ganske *feil*

Anonymous poster hash: 16a5e...94e
Skrevet

Aseksuell er så unaturlig at det svært sjeldent forekommer til vanlig. Ofte ligger det et slags traume bak det, seksuelt misbruk er nesten garantert. Hvis du ser på menn og kvinner så forekommer det overveiende i blant kvinner. Tror ikke jeg personlig har sett eller hørt om en mann som er aseksuell, eller om det i det hele tatt virkelig finnes, eller er en reell mulighet.

Anonymous poster hash: eb9b3...c7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...