Gå til innhold

JA TIL EU . .

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Da er det mye billigere å arrangere en behendig "ulykke" som rydder deg av veien. Der er eksempler fra både Belgia og Nederland på at folk er tatt av dage på denne måten, også regelrett skutt av leiemordere!  

Når gjesten her hiver seg inn i debatten med "argumenter" om at dette skjer i EU-regi, så slår meg at nei-siden nå begynner å bli rimelig desperat...

:ler:

Hva med å angi linker til kilder, bare sånn for å få en liten, bitteliten, flik av troverdighet?

Dere på nei-siden har jo drøssevis av troverdige argumenter mot EU, hvorfor trekker da noen av dere nei-seriøsiteten ned i søla hele tiden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Her får du en link:

Geneve (NTB-AFP): De nye EU-landene opplever en strøm av personer som ønsker politisk asyl.

I det andre kvartalet i år økte antallet asylsøknader med 90 prosent i Kypros, 52 prosent i Slovakia og 34 prosent i Polen, viser tall fra FNs Høykommissær for flyktninger (UNH). De tre landene ble alle medlemmer av EU ved utvidelsen 1. mai i år.

Seks av ti nye EU-medlemmer har levert tallmateriale til statistikken. I gjennomsnitt har landene mottatt 26 prosent flere asylsøknader i forhold til første kvartal i år.

Forøvrig fatter jeg ikke HVORFOR vi skal la EU overta styringen over våre ressurser? Noe som med logisk tankenødvendighet vil intreffe ved medlemskap.

NORGE SOM OVERSTYRT,UTBYTTET OG RUNDLURT I EU!

Det er hva som skjer når norskehavet og ressursene der blir EU-hav.

Og ingen vei ut igjen! Ingen angrefrist om vi erkjenner at dette var en kjempetabbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt til å argumentere voldsomt, det har sikkert andre gjort allerede.

Det jeg vil si er dette:

Hva er vitsen med å stå utenfor EU. ALLE regler EU lager som påvirker eksport/import av varer og tjenester og ALLE bedrifter som driver med dette MÅ allerede følge EU direktivene. På den annen side har IKKE Norge NOE Å SI i EU. NEI folk hevder selvfølgelig at vi "står friere" utenfor EU, noe som er helt feil. Klart at EU ved et medlemsskap vil ha større påvirkning på norges innenrikspolitikk enn nå, men vi vil fortsatt være et suverent land. Når det gjelder utenrikspolitiske ting blir vi i de fleste saker allerede "diktert av USA eller EU. Dessuten utgjør EU 80% av det norske eksportmarkedet.

Da synes jeg det er bedre å ha LITT makt og innflytelse i EU enn å stå helt utenfor og bare ha observasjonsstatus. Norge er snart det eneste landet i Europa som ikke er medlem eller har ytret et sterkt ønske om å bli det. Alle andre land i Europa unntatt Island og Albania(to land ingen andre kan sammenligne seg med, selv ikke Norge) er enten medlem allerede eller har ytret et ønske om å bli det. Hvorfor er det ¨å vanskelig for folk å innse at å bli medlem, og helst så fort som mulig er den eneste veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Norge har på mange måter motsatt næringsgrunnlag til landene i EU, og i kraft av dette, MOTSATTE INTERESSER TIL EU.

Sveits for sin del så dette klart, og takket nei til EØS-avtale i 2001.

Norge burde gjøre det samme.

EØS avtalen har ett års oppsigelsestid, så er vi kvitt! hele EU-regelverket!

Vi, dvs. Norge står fjellstøtt på økonomisk trygg grunn utenfor EU.

Flere og flere næringslivsledere og politikere ser dette klart, og er havnet på NEI-sida :Hehe:

"Grønn er ikke din fiende!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere og flere næringslivsledere og politikere ser dette klart, og er havnet på NEI-sida :Hehe:

...og disse er..??? ...tror ikke engang jeg gidder ramse opp alle de nei-politikere som de siste par årene har gått i tenkeboksen, eller endret sitt standpunkt.

Hvis du med grønn, mener Senterpartiet, eller bondeorganisasjonene, så meler disse dessverre sin kake så bastant, at de er på kant med de fleste av oss andre.

Jeg sier det nok en gang: NEI-siden må skaffe seg troverdige debattanter! Som ikke har en skjult agenda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norge har på mange måter motsatt næringsgrunnlag til landene i EU, og i kraft av dette, MOTSATTE INTERESSER TIL EU.

Sveits for sin del så dette klart, og takket nei til EØS-avtale i 2001.

Norge burde gjøre det samme.

EØS avtalen har ett års oppsigelsestid, så er vi kvitt! hele EU-regelverket!

Vi, dvs. Norge står fjellstøtt på økonomisk trygg grunn utenfor EU.

Ja det ville jo vært kjempelurt. Kutte ned på samarbeidet med den organisasjonen Norge er MEST avhengig av for å kunne drive god eksport/import politikk. Tror du Norge er verdens ENESTE fisk, olje og gasseksportør???? NEI vi er bare en bitte liten dråpe i oljehavet. Norge har KANSKJE nok olje for 100 år til dersom vi utvikler flere felt. Vi har gass en god del lenger. MEN, Saudiarabia ALENE har nok olje til å forsyne hele kloden i 3000 år dersom forbruket holder seg stabilt på dagens nivå. Fisk er det også mange andre land som driver med.

Når det gjelder andre produkter som blir produsert i Norge MÅ de produseres etter EU-regler enten vi vil eller ikke eller om vi er med i EØS,EU eller ikke. Hvorfor skal vi da YTTERLIGERE redusere vår påvirkningskraft overfor EU???? Norge er ikke et stort land. Vi er bare en fjellraus på 4.5 millioner innbyggere som har 3 brukbare naturressurser. Vi har neppe makt til å sloss med de store, så derfor bør vi heller samarbeide med dem.

(If you can't beat them, join them) Gammelt jungelordtak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for 10 år siden var det enkelt å være raddis og eu-motstander - nå er det ikke fullt så enkelt. Som Kjellebasse sier :"If you can't beat them, join them"

(trodde det var mitt pro eu-slagord, jeg..!)

Ambi

:smoke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ganske utrolig, at en gjeng stutum'er fra FrP, pluss en del nasjonalister, og en bøling erke-sosialister, alle tungt supplert med en bondestand som ønsker å fortsette å loppe den norske forbruker, har klart å holde Norge utenfor EU fram til nå.

Hadde ikke landbruksorganisasjonene spyttet inn alle de hundrevis millioner, som de har loppet av oss forbrukere, for å finansiere motstanden for ovenstående nei-folk, så hadde vi nok forlengst vært EU-medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske utrolig, at en gjeng stutum'er fra FrP, pluss en del nasjonalister, og en bøling erke-sosialister, alle tungt supplert med en bondestand som ønsker å fortsette å loppe den norske forbruker, har klart å holde Norge utenfor EU fram til nå.

Hadde ikke landbruksorganisasjonene spyttet inn alle de hundrevis millioner, som de har loppet av oss forbrukere, for å finansiere motstanden for ovenstående nei-folk, så hadde vi nok forlengst vært EU-medlemmer.

Fra FRP??????????????????????????????

Carl I Hagen sa ved forrige EU valg (1994) at han var 60% for EU og 40% mot og at partiet ville stemme det samme i stortinget som folket bestemte ved valget, noe de gjorde. Dengang ble det nei. Det er 10 år siden. Situasjonen har forandret seg mye etter det. Flere østeutopeiske land har blitt medlemmer, resten av norden (Untatt Island) har vært medlemmer en stund og EU har innført felles valuta osv.

Min egen grunn til at jeg vil at Norge skal bli EU medlem er som nevnt over at det er bedre å ha LITT direkte innflytelse enn LITT indirekte innflytelse.Dessuten har de nordiske landene mange felles interesser de kan samarbeide om innad i EU. Litt morsomt at de som påberoper seg å være "solidaritetens beskyttere" (SV,RV,SP) skal være de største motstanderne av et internasjonalt mellomnasjonalt samarbeid for bedre økonomi, forsvar og solidaritet i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for 10 år siden var det enkelt å være raddis og eu-motstander - nå er det ikke fullt så enkelt. Som Kjellebasse sier :"If you can't beat them, join them"

(trodde det var mitt pro eu-slagord, jeg..!)

Ambi

"If you can´t beat them, LET THEM EAT YOU", burde bli Ambis og Kjellebassens nye slagord.

Det er da utrolig ynkelig, at folk i Oslo-området hausser seg selv og hverandre opp i troen på at vi MÅ inn i EU, og at dette er det eneste rette, mens resten av landet stort sett er imot!

Hva er det vi (Norge) kan oppnå ved medlemskap???

Selv Romano Prodi, EU-kommisjonens formann, sier i klartekst (BT 02.07.04) ". . at han forstår nordmenns skepsis, og AT NORGE NOK KOMMER TIL Å TAPE NOE PÅ EU-MEDLEMSKAP."

93 % av jordens folk lever utenfor EU, og vi . . .

. . vi klarer utmerket godt å handle både med dem og med EU, uten å underkaste oss i et medlemskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

"If you can´t beat them, LET THEM EAT YOU", burde bli Ambis og Kjellebassens nye slagord.

Det er da utrolig ynkelig, at folk i Oslo-området hausser seg selv og hverandre opp i troen på at vi MÅ inn i EU, og at dette er det eneste rette, mens resten av landet stort sett er imot!

Selv Romano Prodi, EU-kommisjonens formann, sier i klartekst (BT 02.07.04) ". . at han forstår nordmenns skepsis, og AT NORGE NOK KOMMER TIL Å TAPE NOE PÅ EU-MEDLEMSKAP."

. . vi klarer utmerket godt å handle både med dem og med EU, uten å underkaste oss i et medlemskap!

Her ser vi et eksempel på oppkonstruerte argumenter, blottet for internasjonale vyer og visjoner. Typisk nasjonal-egoistisk ståsted.

"Resten av landet er stort sett i mot", skriver du. Det er drømmetenkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi EU suger Norge!

Ifølge SSB´s beregninger taper vi 9 milliarder kroner årlig på gass-avtalen med EU.

For ikke å snakke om kraftutvekslings-avtalen.

Hvorfor tror dere vi hadde strømkrise i 2003?

Norge har en annen nærings-struktur og motsatte interesser enn EU.Sklir vi inn der nå, overtar EU vårt enorme hav-område; 7 ganger større enn fastlands-Norge. Og alle nye olje og gass-funn i EU-havet forvaltes da av??? Hvem tror dere?

Sky EU som pesten! STEM NORGE UT AV EØS.

Hva mener du, gjest? At man kan stemme seg ut av EØS også? Såvidt jeg har fått med meg koster det ganske mye penger å være medlem av EØS også, akkurat som EU. Norge bør jo i det minste være EØS medlem da, i og med at vi tross alt ikke lever i et isolert land. Norge driver jo med handel: eksport og import. Da er det greit å få nyte av de samme reglene som de andre landene i Europa? Eller er du uenig i det?

Jeg ser på EU som en god idé. Det startet jo med en kull-og stålunion blant Benelux-landene og økonomisk gevinst var målet. Nå er unionen utvidet kraftig og jobber med flere felt enn bare økonomi.

Jeg er imidlertid usikker på om det er økonomisk lønnsomt for Norge å bli medlem av EU. Jeg stemte "ja" ved forrige valg, men nå er jeg usikker og vil sannsynligivs stemme "nei" ved neste valg. (Jeg er ikke sosialist!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OSLO-OMRÅDET??????????!!!!!!!!!!!!!!! Jeg bor definitivt IKKE i Osloområdet. Faktisk er Oslo den byen i Norge jeg liker meg MINST I. Jeg bor i nedre Østfold og det er DEFINITIVT IKKE I OSLO OMRÅDET. Det er i OSLOFJORDOMRÅDET og det er en vesetlig forskjell. "Stort sett resten av landet er imot"?? Det er det reneste sludder. En stor andel av folk på sørlandet og vestlandet er også EU tilhengere. Til og med "nord for Sinsenkrysset" er folket delt i meningen på EU-medlemskap.

Når det gjelder Romano Prodi's uttalelse så gjalt den den økonomiske siden av å bli med i EU, at Norge blir netto bidragsyter til EU og ikke netto bidragsmottaker. Det har heller aldri EU-tilhengerne sagt at vi ikke blir. Det er bare det at EU er mye mer enn penger ut/penger inn, men det forstår du kanskje ikke.

Når du sier at 93% av verden lever "fint" på utsiden av EU, hva mener du med det??? Mener du at alle som ikke er medlem av EU har det fint??? 80-90% av menneskene i resten av verden lever under det som i Norge ville kvalifisert for å leve under fattigdomsgrensen, eller ihvertfall under "EU-standarden". Er det fint??? Norge er det eneste landet utenfor en union som klarer seg veldig bra utenfor en union så langt. Alle verdens beste land utenom Norge er i en eller annen form for Union. USA er en union, Canada er en Union og resten av vest-Europa er i en union.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til orientering,:

EØS svinebinder Norge til å følge en hel del av EU´s lover og direktiver, men hittil har Norge bare implementert ca 18% av EU´s direktiver!

EØS gir allerede EU stor makt over styringen av våre ressurser. På finurlige måter har EU lurt våre styresmakter til å underskrive traktater om : kraftutveksling, - gass-avtale og avtale om fiskeri som er tapsbringende for norge, i mange milliard-klassen.

Til gjengjeld har EU forpliktet seg til, å gi oss kolmule !

EØS-avtalen har ett års oppsigelsestid.

Sier vi den opp, så er vi kvitt hele EU åket.

Så kan EU komme til oss og be om handelsavtale!

FOR VI HAR DE RESSURSENE EU TRENGER SÅRT.

Norge er ung som selvstendig nasjon.

I 2005 skal vi feire hundre år UTEN UNION.

La dem gå i union som trenger det.Vi trenger det definitivt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel. Da jeg bodde i Oslo(der jeg også er født) stemte jeg nei ved EU-avstemmingen. Nå som jeg har bodd midt i tykkeste nei-land i noen år er jeg sikker i min sak: JA til EU!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Og hva begrunner DU ditt standpunkt med da ? :tunge1:

(som du ser,er jeg sulten på å høre hvilke fordeler vi kan ha av medlemskap. Sev ser jeg ABSOLUTT INGEN fordeler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering,:

EØS svinebinder Norge til å følge en hel del av EU´s lover og direktiver, men hittil har Norge bare implementert ca 18% av EU´s direktiver!

EØS gir allerede EU stor makt over styringen av våre ressurser. På finurlige måter har EU lurt våre styresmakter til å underskrive traktater om : kraftutveksling, - gass-avtale og avtale om fiskeri som er tapsbringende for norge, i mange milliard-klassen.

Til gjengjeld har EU forpliktet seg til, å gi oss kolmule !

EØS-avtalen har ett års oppsigelsestid.

Sier vi den opp, så er vi kvitt hele EU åket.

Så kan EU komme til oss og be om handelsavtale!

FOR VI HAR DE RESSURSENE EU TRENGER SÅRT.

Norge er ung som selvstendig nasjon.

I 2005 skal vi feire hundre år UTEN UNION.

La dem gå i union som trenger det.Vi trenger det definitivt ikke.

Mener du med dette å si at Norge klarer seg fint utenfor de økonomiske/handels- reglene som gjelder for alle de andre europeiske landene?

Dersom Norge sier fra seg EØS-avtalen, hvilke konsekvenser vil dette konkret medføre for Norge?

Dersom Norge klarer seg fortreffelig uten EØS og EU, hvorfor innser ingen politikere dette da? Har du et godt svar på det?

Er det fordi norske politikere er kåte på en stilling i EU-byråkratiet? Er det derfor "vi" vil inn i EU? Vi husker Kristin Krohn Devolds higen etter en NATO-stilling...hun fikk den selvfølgelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Og hva begrunner DU ditt standpunkt med da ? :tunge1:

(som du ser,er jeg sulten på å høre hvilke fordeler vi kan ha av medlemskap. Sev ser jeg ABSOLUTT INGEN fordeler).

Hovedsaklig de samme argumenter som andre ja-folk her har brukt.

Dessuten kunne godt selvgode bygdefolk få seg en på trynet. Da hovedstadavisene skrev om at Karl-Johans gt. så ut som en svinesti etter lørdagsutelivet kan du tro lokalavisene fikk blod på tann...Oslo er jo kun Karl-Johan..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

"Hovedsaklig de samme argumenter som andre ja-folk her har brukt" sier du.

DET ER BARE DET, AT JA-SIDEN´S ARGUMENTASJON MANGLER REELLT INNHOLD!

Om du analyserer ja-argumentene i denne debatten, vil du finne alt fra fleip til angrep på nei-sidens argumenter. Men du finner lite innholdsmessig i argumentasjonen, om hvorfor Norge på død og liv MÅ inn i eu.

Selv er jeg ikke i stand til å se annet enn luftige floskler om den enorme innflytelse vi kan få i EU, og/eller "det viktige prosjekt i europa. ." som vi ikke tar del i, og som vi snarest må inn i.

Kan andre se noe reellt innhild i ja-argumentasjonen som jeg ikke ser?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...