Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Den utstøtte
Skrevet

Jeg tror vi må se på EU og dets proposjoner for å forstå. Hvis man tenker seg en ring rundt Hamburg med en radie på 80km. Innen for ringen produseres det verdier tilsvarende Norges BNP, excl. olje.

EU representerer et marked på 450mill. kunder. Skal vi være fornyd med vårt næringsliv som til stor del består av RIMI, REMA, kaffebrer, frisørsalonger, klesforretninger med billig asiatisk konfeksjon som slett ikke er billig. Pizzeriar, utesteder, mobilforretninger, landbruk med alle mulige støtteordninger. En betydelig aluminiumindusri som kun produserer råvarer til europeiske fabrikker. På plussiden: Møbelindusrti på Vestlandet med suksess på verdensmarkedet. Lakseoppdrett med variabel suksess. Og olje, så lenge den varer.

Hva hadde Norge vært uten oljen? Jeg er uenig i detaljstyringen pålagt av Bussel. På den annen side sies det at vi er den fliknkeste gutten i klassen til å efterleve EØS-direktivene, som vi bare må godta.

Hadde vi vært medlem, kunne vi sammen med Danmark, Sverige og Finnland danne en interesseblokk og påvirke. Idag må norske representanter stå på gangen. Vi kan ikke i lengden stå utenfor EU, og få direktiver tredd nedover hodet med lua i hånden.

Før EU hadde de enkelte land sine egene industristandarder. Det skapte store problemer. England hadde tommer og at utall gjengetyper på skruer og muttere. Fargkodingen på kabler var BS. Tyskland hadde sin DIN-norm som var fornuftig og har vært toneangivende i EU idag. Frankrike hadde sine merkelige normer. Norge er ved siden av Albania det eneste land i Europa med en type el-distribusjon for 3-fasstøm fra tidlig på 1900 tallet. Det skaper store problemer og er en av gunnene til at vi har Europarekord i branner. Alle mulige skjemaer og formularer er til en viss grad standrdisert. Innføringen av Euro har gjort betalig av varer mye lettere.

Norge har i alle år vært dominert av Fellesmeieriet som i sin visdom har fortalt oss hvilke oster vi liker. Vi må godta 100% toll på franske oster, men synes det er fint å selge Jarlsberg til EU.

Jeg har store betenkligheter med Tyrkia som medlem. 80mill. arbeidsøkende tyrkere som strømmer inn i EU.

Med EUs østgrense mot Irak og Syria er jeg redd det kan bli en smule fargerikt for meg. Nedkjørt og umoderne tyrksk landbruk vi kreve milliardoverføringer.

Dessuten ligger 90% av Tyrkia i Asia, så jeg håper det ikke blir aktuelt. (Ikke ett ord om muslimer denne gang)

Videoannonse
Annonse
Gjest FRA JA TTIL NEI
Skrevet

Her også kan argumentasjonen plukkesi filler ;

"Jeg er uenig i detaljstyringen fra Bryssel" sier du, og i neste nu: "vi kan ikke i lengden stå utenfor EU.."

(dette må da være selvmotsigende).

Forøvrig lever 93% av jordens folk UTENFOR EU.

".. og få direktiver tredd nedover hue,med lua i hånden"sier du.

Norge har kun godtatt ca 18% av EU´s direktiver.

Trefase-strøm eksisterer IKKE i norske husholdninger lenger, og er skjaltet ut også i det meste av industrien.

Standarder som tommer, DIN-normer og GBP (Britiske pund) eksisterer i beste velgående innenfor EU, og er i denne forbindelse irrelevante som argumentasjon FOR Norsk medlemskap. Kom med noe bedre.

Med 1% representasjon i EU,får vi 1% innflytelse!

Vi har nemlig helt andre ressurser og derfor MOTSATTE interesser til EU-landa, inklusive våre skandinaviske naboer.

Gjest Den utstøtte
Skrevet

Det er bra med amatøreksperter. Uten inflytelse må vi godta en del dumme detaljreguleringer. At 93% av jordens befolkning er ikke så merkelig. India og Kina er ikke medlemmer. Jeg var sikker på at Norge var den flinkeste i klassen til å implementere EØS direktiver. Bare 18% , du verden. Du kan sikkert dokumentere. 3-fase strøm har vel aldri vært aktuelt for husholdninger.

At du forteller at det sjaltes ut av industrien viser at du ikke har peiling på hva du snakker om. 415V er enerådende innen industri i Europa. 220-380V i Norge.

220V 3-fase finnes ikke i andre Europeiske land.

Tommer brukes i Norge på treverk og rør. England angir disse i mm. BS, betyr British Standard. At DIN lever i beste velgående innen EU er innlysende, efter som det betyr Deutsche Industri Normale.

Hva betyr at vi får 1% representasjon? Et samarbeide med Sverige, Danmark og Finland om aktuelle saker vil gi Skandinavie en helt annen styrke.

Hvilke resurser har Norge ved siden av Olje? Rimeilge landbruksprodukter?

Gjest Anonymous
Skrevet

Selv er jeg ikke i stand til å se annet enn luftige floskler om den enorme innflytelse vi kan få i EU, og/eller "det viktige prosjekt i europa. ." som vi ikke tar del i, og som vi snarest må inn i.

Det er så vidt jeg har lest ingen som har sagt at vi kommer til å få enorm innflytelse i EU. Men i motsetning til nå hvor vi står helt utenfor, og bare må ta inn alt EU bestemmer uten å ha noe vi skulle ha sagt, så vil vi i det minste ha vært med på bestemmelsen om vi blir med. Kanskje vår stemme ikke betyr så mye, men det gjør den jo ikke nå heller.

Prøver du å finne gode argumenter for å skifte side, eller mener du - som en typisk nei-velger - at folk ikke bør få bestemme selv.....

Gjest iakttager
Skrevet

Må si at jeg har gjort en interessant iakttagelse:

De som er nei-folk, er også de største rasistene når det temaet kommer på bane. Tilfeldig? Neppe.

Det er de samme mekanismer som herjer hos rasistene, som herjer i hodet på Nei-folket. Faktisk ganske trist.

Gjest iakttager
Skrevet
Finner ingen rasisme i denne tråden. :fy:

Nei, ikke direkte, selv om det ytres ting som viser at nei-folk følger noe av de samme strømningene/mekanismene som rasistene.

Poenget mitt var hva jeg registrerer utenfor denne nettsiden, av sammenfallende eller beslektet argumentasjon hos EU-motstandere og rasister.

Skrevet

Der er meget mere rasisme INNENFOR EU, med sine 450 millioner innbyggere, enn hos oss. :sjarmor:

Gjest Den utstøtte
Skrevet

Siste innlegg er uten særlig respekt å melde; tull.

Blandt 450 mill. er det antagelig flere rasister enn blandt Norges 4,5mill. Innlysende?

EU har felles regler for reaksjoner med hensyn til rasistiske ytringer. Hvis en dansk nettside har rasistiske ytringer, kan vedkommende som har siden stilles for retten i Tyskland.

EU-lovgiverne er like bevistløse som de norske. Det er faktisk forskjell på rase og religion.

Gjest iakttager
Skrevet
Der er meget mere rasisme  INNENFOR EU, med sine 450 millioner innbyggere, enn hos oss. :sjarmor:

Enig med "Den utstøtte", som argumentasjon er dette rett og slett vrøvl.

Poenget er at vi i den norske EU-debatten, finner til dels sterke innslag av rasisme-lignende argumentasjon fra Nei-siden. Det er faktisk et problem for den seriøse andelen av Nei-velgere.

Gjest Den utstøtte
Skrevet

Jeg er gammel nok til å huske EF-dabattene på 70tallet.

Ikka faen om vi skal bli oversvømmet av degoser og annet dritt fra Spania og Italia, var tonen den gang.

Men det var før rasismebegrepet ble oppfunnet. Når en handicapet ikke kommer inn på et utested i Oslo, fordi trappen er for smal for rullestolen, kalles det også rasisme.

Normenn er rare.

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette er da direkte USANT!

Ingen ansvarlige debattanter brukte "degoser og annet dritt" i EU debattene, hverken i 1972 eller 1994.

Forøvrig preges innleggene fra "Iakttager" og "Den utstøtte", på fullstendig fravær av argumenter når det gjelder EU-spørsmålet!

Gjest Anonymous
Skrevet

Enig med forrige innsender.

Hva er det egentlig Norge kan oppnå i EU? :hoho:

Skrevet

At det finns noen gamle stabeiser som stemmer nei, er ikke overraskende, men at unge mennesker, som kommer til å leve sitt liv i en verden der grense etter grense brytes ned, og der fred, forsoning og samkvem på tvers av gammelt fiendeskap, er en viktig del, skjønner jeg lite av.

Hvorfor skal spørsmålet være hva EU kan gjøre for oss? Uhyre defensiv og nasjonalistisk holdning. Kan vi ikke selv gå inn å ta del i den verden som nå formes i et stadig raskere tempo?

Skrevet
Dette er da direkte USANT!

Ingen ansvarlige debattanter brukte "degoser og annet dritt" i EU debattene, hverken i 1972 eller 1994.

Forøvrig preges innleggene fra "Iakttager" og "Den utstøtte", på fullstendig fravær av argumenter når det gjelder EU-spørsmålet!

Hvem snakker om ansvarlige debattanter? På 60-taller var det mange spanjoler og italienere i Oslo, som hadde drittjobbene innen restaurantbransjen. Degoser, ble de kalt. De ble uglesett og mobbet. Forferdelig at vi skulle ha slikt her hos oss.

Fremdelse er mange skeptiske til Europa, men folk fra Afrika og Asia er helt OK. Forstå det den som kan.

Gjest Anonymous
Skrevet

Mener dere virkelig at argumentene deres gir noen mening for standpunkttagen til EU? :klø:

Gjest saltimaten
Skrevet
Mener dere virkelig at argumentene deres gir noen mening for standpunkttagen til EU? :klø:

Vanlig argumentasjon går ikke inn hos nei-folket. De står for en ekkel erkenasjonalisme som ikke brytes ned så lett. Det er ikke tilfeldig at nynazistene er EU-motstandere.

Skrevet

Hvor mange nynazister snakker vi om? 100 stk? En pressgruppe vi må ta alvårlig?

Gjest Anonymous
Skrevet

Feil! Nynazister ser EU som fullbyrdelsen av Hitlers verk; samling av Europa MED STOR-TYSKLAND I SENTRUM! :redd:

Gjest annen-gjest
Skrevet
Feil! Nynazister ser EU som fullbyrdelsen av Hitlers verk; samling av Europa MED STOR-TYSKLAND I SENTRUM! :redd:

Du har tydeligvis mangelfulle kunnskaper om nynazistenes standpunkt til EU. De har flyttet nasjonalsosialismen, som de dyrker, hit til Norge. De har absolutt ikke noe til overs for det moderne Tysklands politiske ståsted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...