Gjest Ikke-egoist Skrevet 24. mai 2004 #41 Del Skrevet 24. mai 2004 Ikke- egoist: hva med å komme med noen gode argumenter selv' date=' i stedet for å latteliggjøre andre?[/quote'] Denne idiotiske tråden er startet av en Nei-velger, med et useriøst og flåsete ståsted. Hadde det vært invitert til en seriøs debatt om Norge,s plass i forhold til det nåværende og framtidige Europa, så kunne jeg bidratt med ganske mye, tror jeg. Men slik denne trådens utgangspunkt er, og slik Nei-folkene her "argumenterer" så blir det uansett bare tøys og tull. Men jeg tar gjerne imot en invitt til debatt, men ikke med utgangspunkt i den tradisjonelle, og noe ekle, nasjonalismen og egoismen som preger så mange på Nei-siden. Men hvis noen vil diskutere hvorfor Norge ikke bør gå sammen med sine nære naboer i et fruktbart samarbeid for å bygge det nye Europa, og argumenterer seriøst, og uten innslag av det jeg skriver i forrige avsnitt, så er jeg veldig klar til debatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 24. mai 2004 #42 Del Skrevet 24. mai 2004 Men slik denne trådens utgangspunkt er' date=' og slik Nei-folkene her "argumenterer" så blir det uansett bare tøys og tull.[/quote'] Jeg kan ikke se andre "nei-folk" enn trådstarter og h*n ser ikke ut til å ha dukket opp igjen. Den som har stått for "tull og tøys" i denne tråden er først og fremst deg. Du mister retten til å klage over andres usakeligheter og useriøsitet når du ikke selv forsøker å diskutere orntlig. Dersom du krever at andre skal starte en debatt med et innlegg som er akkurat slik du vil ha det kan du måtte vente lenge. Dersom du vil diskutere noe, synes jeg du skal ta det opp selv, på en orntlig og seirøs måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke-egoist Skrevet 24. mai 2004 #43 Del Skrevet 24. mai 2004 Det har vel vært noen andre enn trådstarter innom også, ser jeg, uten at seriøsiteten er vesentlig hevet. Som sagt, jeg har aldri tenkt å være noe annet enn "useriøs" i denne tråden, så lenge det er det nivået som råder. Jeg krever ikke at andre heller skal være seriøse her heller, men inviterer gjerne noen til å være det, så skal jeg nok tilpasse meg. Jeg kan ikke se at det foreløpig er særlig inspirerende på mitt initiativ å bringe denne tråden over i en seriøs diskusjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2004 #44 Del Skrevet 24. mai 2004 Ikke-egoist skriver: Men hvis noen vil diskutere hvorfor Norge ikke bør gå sammen med sine nære naboer i et fruktbart samarbeid for å bygge det nye Europa, og argumenterer seriøst, og uten innslag av det jeg skriver i forrige avsnitt, så er jeg veldig klar til debatt. Ikke så veldig tolerant det du påstår. Grunnen til at mange folk velger å stemme nei, er da fordi de ikke mener at EU er noe "fruktbart samarbeid". Ikke det at de for enhver pris vil unngå det. Jeg får meg ikke til å tro at du vil holde deg saklig i en såkalt seriøs debatttråd, men du er jo fri til å motbevise det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2004 #45 Del Skrevet 24. mai 2004 Ikke-egoist skriver: Ikke så veldig tolerant det du påstår. Grunnen til at mange folk velger å stemme nei, er da fordi de ikke mener at EU er noe "fruktbart samarbeid". Ikke det at de for enhver pris vil unngå det. Jeg får meg ikke til å tro at du vil holde deg saklig i en såkalt seriøs debatttråd, men du er jo fri til å motbevise det. Er ikke sterk samhandel, fredlig sameksistens, nedbrutte grenser mellom europeere, og inkludering av 10 nye øst-Europeiske land, fruktbart samarbeid, mener du? Forklar det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke-egoist Skrevet 24. mai 2004 #46 Del Skrevet 24. mai 2004 Den over var selvfølgelig fra undertegnede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2004 #47 Del Skrevet 24. mai 2004 Men jeg tar gjerne imot en invitt til debatt, men ikke med utgangspunkt i den tradisjonelle, og noe ekle, nasjonalismen og egoismen som preger så mange på Nei-siden.. Dersom du skal vente på en "invitt" gjort på den måten du ønsker fra noen som ikke har holdninger du ikke liker før du kan begynne å oppføre deg orntlig i en debatt, kan du måtte vente lenge. Den kommentaren som er sitert her er et godt eksempel på hvorfor du ikke har fått seriøse svar. Dersom du ønsker en saklig diskusjon kan du ikke vente på at andre skal dra debatten opp på et saklig nivå før du følger etter selv, da må du ta tak i deg selv og se hva du gjør som holder debatten nede. Dine innlegg er nemlig ikke veken passive eller nøytrale. De er pr i dag toneangivende i denne debatten og nettopp det som hindrer debatten i å komme videre. Å tro at alle som ikke er enige med deg er egoister, ekle osv er barnehagementalitet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke-egoist Skrevet 24. mai 2004 #48 Del Skrevet 24. mai 2004 Dersom du skal vente på en "invitt" gjort på den måten du ønsker fra noen som ikke har holdninger du ikke liker før du kan begynne å oppføre deg orntlig i en debatt, kan du måtte vente lenge. Den kommentaren som er sitert her er et godt eksempel på hvorfor du ikke har fått seriøse svar. Dersom du ønsker en saklig diskusjon kan du ikke vente på at andre skal dra debatten opp på et saklig nivå før du følger etter selv, da må du ta tak i deg selv og se hva du gjør som holder debatten nede. Dine innlegg er nemlig ikke veken passive eller nøytrale. De er pr i dag toneangivende i denne debatten og nettopp det som hindrer debatten i å komme videre. Å tro at alle som ikke er enige med deg er egoister, ekle osv er barnehagementalitet! Du mener vel ikke at det er umulig å diskutere EU-spørsmålet, og ha ulike meninger, uten at man bringer inn nasjonalistiske og egoistiske hentydninger? Det mener hvertfall jeg, og det er slike diskusjoner jeg definerer som saklige og seriøse. Det er når slike aspekter bringes inn, at jeg ikke finner det verdt å delta på en seriøs måte. Det er vel ikke så rart, og Nei-siden er vel dessuten heller ikke tjent med at slike motiver bringes inn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2004 #49 Del Skrevet 24. mai 2004 Du mener vel ikke at det er umulig å diskutere EU-spørsmålet' date=' og ha ulike meninger, uten at man bringer inn nasjonalistiske og egoistiske hentydninger? [/quote'] Jo, det er jo nettopp det jeg sier jo (kan du lese???) Jeg sier at det dersom man ønsker seg sakelighet så holder man seg unnå kalle andre mennesker egoister osv. Det er vel ikke så rart, og Nei-siden er vel dessuten heller ikke tjent med at slike motiver bringes inn? Og så forsetter du på samme galeien.. Usakelig drittslenging! Skjerp deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2004 #50 Del Skrevet 24. mai 2004 Ikke-egoist skriver: Er ikke sterk samhandel, fredlig sameksistens, nedbrutte grenser mellom europeere, og inkludering av 10 nye øst-Europeiske land, fruktbart samarbeid, mener du? Forklar det! Alt jeg sier er at ikke alle mener at EU er fruktbart samarbeid. For alt du vet, kunne jeg vel vært EU-tilhenger på min hæl, uten at jeg nødvendigvis beskylde alle nei-folk for å være verken nasjonalister, egoister eller motstandere av internasjonalt samarbeid, solidaritet osv. Men siden du spør, og siden jeg tilfeldigvis er EU-motstander, kan jeg jo forklare litt om hvorfor jeg ikke mener at EU er noe fruktbart samarbeid. Norsk EU-medlemskap blir innskrenking av demokratiet, fordi de fleste av de høye maktorganene i EU ikke er folkevalgte. EU oppfyller ikke en gang sine egne minstekrav til demokrati - EU ville ikke kommet med i EU hvis de hadde søkt medlemsskap... Norge vil miste sin selvstendige stemme i mange saker i FN og WTO om vi blir medlem - så mye for at Norge skal få påvirke... EU har traktatfestet at alt som hindrer den frie flyten av varer, tjenester, kapital og personer er forbudt. Det gjør blant annet at det blir ulovlig for medlemsland å stille miljøkrav som hindrer fri konkurranse. Gjennom Verdensbanken, WTO, og IMF har EU stått steilt på krav om mer marked og mindre demokrati. Dette får alvorlige konsekvenser for velferd, arbeidsrettigheter og arbeidsplasser både i og utenfor EU. EU fører en politikk som gir massearbeidsledighet og redusert velferd - EUs arbeidsledighet ligger på det dobbelte av det vi har her i Norge. Når enkeltland må stramme inn budsjettet for å imøtegå EU-kravene er det offentlig sektor, arbeidsplasser og lønnstakere som må ta støyten. Frihandel er, som tidligere sagt i tråden, ikke bra for miljø og heller ikke solidarisk. Nedbrutte grenser for europeere - jepp, men EU har skaffet seg en av de strengeste asyl- og innvandringspolitikken i verden. EU har blant annet innført visumplikt for de 130 fattigste landene i verden. Dette gjør at politiske flyktninger som forfølges av egne myndigheter ikke har sjanse til å få beskyttelse i EU. Å glorifisere dette er vel, for å bruke dine favorittutsagn, nasjonalisme og egoisme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malcolm Skrevet 24. mai 2004 #51 Del Skrevet 24. mai 2004 På begge sider i EU-debatten, så er det en utbredt tendens til å framsette påstander, uten pålitelige linker eller pålitelig dokumentasjon. Slik vi ser fra Nei-gjest over her. Det kan da vel ikke være så vanskelig å legge inn dokumentasjon for sine påstander, slik at de blir noe mer troverdige? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2004 #52 Del Skrevet 24. mai 2004 På begge sider i EU-debatten, så er det en utbredt tendens til å framsette påstander, uten pålitelige linker eller pålitelig dokumentasjon. Sånn er det vel i diskusjoner generelt og over alt. Jeg kan godt henvise til et par linker jeg - www.umeu.no og www.neitileu.no. Men det spørs om det er det du definerer som "pålitelig informasjon", ettersom den ikke er objektiv. Men si meg, er det noe objektiv informasjon der ute da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandman Skrevet 25. mai 2004 #53 Del Skrevet 25. mai 2004 For å bringe inn litt balanse, så bør folk få en link til.... http://www.jatileu.no/?pid=1&sid=1 Her ligger all den objektive EU-informasjonen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. mai 2004 #54 Del Skrevet 25. mai 2004 Her ligger all den objektive EU-informasjonen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. mai 2004 #55 Del Skrevet 25. mai 2004 For å bringe inn litt balanse, så bør folk få en link til.... http://www.jatileu.no/?pid=1&sid=1 Her ligger all den objektive EU-informasjonen... Ja-siden,som han linker til, har så lenge den har eksistert representert et ynkelig forsøk på hjernevasking, UTEN mulighet for diskusjon! Skjerp deg, Sandman. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandman Skrevet 25. mai 2004 #56 Del Skrevet 25. mai 2004 Ja-siden,som han linker til, har så lenge den har eksistert representert et ynkelig forsøk på hjernevasking, UTEN mulighet for diskusjon! Skjerp deg, Sandman. Spy-rier....javel...er det det eneste du har å by på i debatten? Tungt argument. Forøvrig er det vel ikke sant at EU-spørsmålet ikke gir mulighet for diskusjon, hvis du ikke har registrert dette faktum i media, så må du ha sovet i timen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke-egoist Skrevet 25. mai 2004 #57 Del Skrevet 25. mai 2004 Ja-siden,som han linker til, har så lenge den har eksistert representert et ynkelig forsøk på hjernevasking, UTEN mulighet for diskusjon! Her legges det stadig nye standarder for debatt-nivå, ser jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. mai 2004 #58 Del Skrevet 25. mai 2004 Her legges det stadig nye standarder for debatt-nivå, ser jeg. Ditt sakelighetsnivå! Jeg sier ikke at denne fanatiske gjesten er det spor sakelig.. men det er du sannelig ikke selv.. Og menensker som kritiserer andre for nettopp det de selv gjør uten å ville ta selvkritikk er noe av det tåpeligste jeg vet om.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IKke-egoist Skrevet 25. mai 2004 #59 Del Skrevet 25. mai 2004 Det er jo ikke så svart-hvitt at alt med EU-tanken er bare ræva, og at alt er ræva for Norge hvis vi går med, eller at alt bare er rosenrødt i EU i dag, eller for Norge med et framtidig norsk medlemskap. Slik blir det bare når det er kun de vulgær-sosialistiske meninger som framføres i debatten, og fantasien etter å grave fram både troverdige og ikke troverdige Nei-vinklinger, er veldig tilstedeværende. Totalt sett, så er EU-tanken glimrende, selv om det også finnes minussider, slik som tungrodd administrasjon, men det jobbes jo frenetisk med avbyråkratiseringen i Bryssel for tiden. Totalt sett, for Norge, er vi tjent med et medlemskap. Både handelsmessig, for norske bedrifter, og ikke minst at vi som nasjon viser at vi ønsker å delta i utviklingen av freds- og sikkerhetsvisjonen EU, sammen med våre naboer. Det bør ikke bety at alle er enige det. Særinteresser som er uenig vil vi alltid ha. Hvorfor tror du det ikke har gått til helvete med svenskene, finnene og danskene i EU? Moro er det nå, at det svenske sosialistiske Vänsterpartiet, nå er en av de mest ivrige partiene i Sverige for å delta i utformingen av det nye EU. De er ikke NEI-NEI-NEI lengre. Moro også at Kristin Halvorsen nærmest har nedlagt forbud mot at SV-folk benytter nasjonalistiske og egoistiske argumenter når de deltar i EU-debatter. Det er nok en riktig strategi. Åslaug Haga derimot, er nok ikke spesielt hissig på å legge tilside nasjonalismen, og de sementerte landbruks-egosentriske tesene sine. Det er de hun holder liv i bermen med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. mai 2004 #60 Del Skrevet 25. mai 2004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå