Gå til innhold

Wow! Signal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hørt om det og oppdagelsen av det. Husker ikke detaljene. For meg er det ikke mer enn en interessant anektdote fra søken etter utenomjordisk liv. Jeg tar det absolutt ikke som bevis at dette er et signal fra utenomjordiske. Noe heller ikke oppdageren selv gjør (men en god del andre gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ganske mange referanser i den artikkelen, så jeg skulle tro at dersom du leser det hele, så vil du selv være blant de bedre opplyste om saken. Vi avventer en oppdatering.

Arbeidsgiveren min er nok ikke så fornøyd, men har tatt oppfordringen fra deg og lest alle referensene fra wikipedia artikkelen. Veldig mye av det var teori som jeg ikke helt forsto, men skal komme med en best mulig oppsummering.

Signalet ble mottatt av Big Ear radio teleskopet, et teleskop som er plassert på jorden og bruker jordens rotasjon til å scanne himmelen.

Frekvensen på signalet var helt likt det som tidligere er blitt teorisert til at aliens mest sannsynlig vil bruke, ca. 1420MHz. Dette var pga. noe med at hydrogen resonerer på denne frekvensen.

Båndbredden på signalet var på 10KHz, varigheten på minst 72sek. og styrken var 30 sterkere enn vanlig radiostøybakrunn. Disse faktorene gjør visstnok at man kan utelukke naturlige forklaringer som pulsarer osv. Og alle faktorene stemmer perfekt overens med et radiosignal aliens ville sendt.

Spørsmålet da er om signalet kunne kommet et sted fra jorden. Mange forskjellige ting er blitt foreslått som f.eks fly, refleksjon fra satelitter/romvrak. Men alle tingene som hittil har vært nevnt har enten blitt utelukket, eller at det var forsvinnende liten sannsynlighet for at skulle være årsaken.

Har ikke tid til å forklare hvorfor de diverse tingene ble utelukket, hvis dere vil kan dere jo søke opp selv.

hørt om det og oppdagelsen av det. Husker ikke detaljene. For meg er det ikke mer enn en interessant anektdote fra søken etter utenomjordisk liv. Jeg tar det absolutt ikke som bevis at dette er et signal fra utenomjordiske. Noe heller ikke oppdageren selv gjør (men en god del andre gjør).

Hadde vært fint med en begrunnelse på hvorfor du mener dette.

Dette sier oppdageren selv:

Thus, since all of the possibilities of a terrestrial origin have been either ruled out or seem improbable, and since the possibility of an extraterrestrial origin has not been able to be ruled out, I must conclude that an ETI (ExtraTerrestrial Intelligence) might have sent the signal that we received as the Wow! source. Of course, being a scientist, I await the reception of additional signals like the Wow! source that are able to be received and analyzed by many observatories. Thus, I must state that the origin of the Wow! signal is still an open question for me. There is simply too little data to draw many conclusions. In other words, as I stated above, I choose not to "draw vast conclusions from 'half-vast' data".

Anonymous poster hash: e09f9...6a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte forresten å nevne at det er og var forbudt å bruke denne frekvensen(1420MHz), nettopp pga. av at det ikke skal forstyrre med astronomiforskning.



Anonymous poster hash: e09f9...6a5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt facinert av teorien som diskuteres her (Benford Beacon). Som i korthet går ut på at det wow signalet vi plukket opp, kanskje kan ha stammet fra en sk. "burst". Et kortvarig, men veldig tettpakket signal. Sannsynligvis også veldig retningsstyrt (tenk parabolantenne som peker mot et veldig lite område)

Edit: På toppen av det hele virker det som en veldig fornuftig måte å kommunisere på, og det er akkurat det samme vi også gjør i mindre skala her på kloden, og de lokale traktene (kommunikasjon mellom jorda og div. prober på utforskning i solsystemet). Skal man kommunisere over lang avstand, sprayer man ikke signalet i alle retninger, man sender mest mulig av signalet rett mot mottagerantenna til de man vil "snakke" med.

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt facinert av teorien som diskuteres her (Benford Beacon). Som i korthet går ut på at det wow signalet vi plukket opp, kanskje kan ha stammet fra en sk. "burst". Et kortvarig, men veldig tettpakket signal. Sannsynligvis også veldig retningsstyrt (tenk parabolantenne som peker mot et veldig lite område)

Edit: På toppen av det hele virker det som en veldig fornuftig måte å kommunisere på, og det er akkurat det samme vi også gjør i mindre skala her på kloden, og de lokale traktene (kommunikasjon mellom jorda og div. prober på utforskning i solsystemet). Skal man kommunisere over lang avstand, sprayer man ikke signalet i alle retninger, man sender mest mulig av signalet rett mot mottagerantenna til de man vil "snakke" med.

Trur du signalet var ment for oss, eller trur du vi tilfeldigsvis bare var i veien for et signal aliens sendte til hverandre? Jeg heller mot det siste.

Anonymous poster hash: e09f9...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du signalet var ment for oss, eller trur du vi tilfeldigsvis bare var i veien for et signal aliens sendte til hverandre? Jeg heller mot det siste.

Anonymous poster hash: e09f9...6a5

Jeg tror også vi kan ha sniffet en liten bit av en "telefonsamtale" mellom to andre. Kanskje noen kolonier som holder kontakt seg imellom?

Eller kanskje det bare var jordbasert støy av et eller annet slag, det er visst ikke helt utelukket. Uansett, jeg tror Benford er inne på noe vesentlig når det gjelder aliens radiosendinger. Hvorfor i allvideverden skulle de bælme ut signaler i alle retninger, samtidig? Doesn't make sense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det var ganske mange referanser i den artikkelen, så jeg skulle tro at dersom du leser det hele, så vil du selv være blant de bedre opplyste om saken. Vi avventer en oppdatering.

Nå kom jeg med en oppdatering, venter fortsatt på innspill fra deg :)

Anonymous poster hash: e09f9...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...