Gå til innhold

Sammenheng mellom form og fødetidspunkt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nysgjerrig på om det er noen sammenheng mellom hva slags form dere var i mot slutten av svangerskapet, og hvorvidt dere fødte før eller etter termin.

Er det sånn at dere som var oppegående og i fin form, gikk på overtid? Og var dere i like god form helt fram til fødsel?

Selv er jeg høygravid med mitt første barn og i veldig fin form, og dette gir meg en slags følelse av at babyen umulig kan komme før leeeenge etter termin - akkurat som om kroppen "må" ha det skikkelig fælt før fødselen starter... Men dette er kanskje helt grunnløst?



Anonymous poster hash: ce332...9a8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var i veldig fin form hele veien, og trente tre ganger i uken frem til dagen før fødsel. Fødte akkurat tre uker før termin. Så tror ikke det er noe hold i det at "kroppen må ha det fælt før fødsel"!

Anonymous poster hash: 42fd1...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Var i kjempegod form under hele svangerskapet, merket ikke at jeg var gravid annet enn litt mage på slutten. Vesla kom 36 + 3 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i dårlig form (som i vondt i bekkenet, ikke kvalm - takk og lov!) omtrent fra uke 20 begge gangene. Syntes jeg hadde lidd nok da termin nærmet seg jeg altså, men jeg måtte allikevel bli satt i gang 41+3 første gang, og andre gang startet fødselen av seg selv 41+2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i kjempegod form under hele svangerskapet, merket ikke at jeg var gravid annet enn litt mage på slutten. Vesla kom 36 + 3 :P

Sparket ikke ungen?

Anonymous poster hash: 11d4e...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i elendig form fra uke 17, de siste ukene ble det litt bedre(alt utenom bekkenet). Så da jeg begynte å nyte graviditeten så kom han, luringen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikkje noko i det nei. Eg har vore i fin form i 1. og 2. trimester, men det har vore tungt på slutten . Både fysisk (inkl bekkenplager)og mentalt. (Slutten = 6 siste veker med nr 1, 9 siste veker med nr 2, og 12 siste veker med nr 3, sånn cirka) Har gått overtid med alle tre, to siste igangsatt.

Trur nok det kan vere meir hold i mors svangerskap, at me arvar våre mødres svangerskapslengde. Bortsett frå ved alvorlig sjukdom og særlige påkjenningar, sjølvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i finfin form og hadde vært på en lengre skitur samme dag. Fikk rier på kvelden og etter en svært rask, men ukomplisert fødsel kom babyen til verden. Det var i uke 39.



Anonymous poster hash: eb731...899
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ekstrem svangerskapskvalme hele graviditeten. I uke 28 fikk jeg premature rier og lå i ro fra uke 28 til 31. Fikk opp på do, dusje og lage meg mat, men ikke mer.

Synes tiden som høygravid var den enkleste tiden av svangerskapet. Var ikke så kvalm da.

Føler jeg hadde et vanskelig og tøft svangerskap. Fødte 13 dager før termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Sparket ikke ungen?

Anonymous poster hash: 11d4e...a16

Hehe. Joda! My bad 😜 tenkte formmessig, slapp unna alt av plager 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i kjempefin form hele svangerskapet, og gikk lange turer i skog og mark helt frem til to dager før fødsel og siste dagen før fødsel gjorde jeg kroppsarbeid i form av at jeg gjorde rent hele leiligheten (70kvm). Jenta kom 9 dager før termin.



Anonymous poster hash: e890b...2d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det kan være arvelig? Både min mor og mormor gikk 3 uker over termin. Får se hva som skjer med meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bekkensmerter fra uke 8 og alltid sliten pga søvnmangel pga bekkenet. Vannet mitt gikk 39+0 kl. 1 på natta etter ca en time med søvn, og frem til babyen kom ut 60 timer etter sov jeg et par timer første natta og og neste sov jeg ikke pga rier. Sov bittelitt første natta etter fødselen og så nesten ikke noe søvn hver natt i noen uker. Gutten begynte å bra om natta når han var litt over en mnd gammel, så da fikk jeg endelig sove mer. Så ca.9 mnd med dårlig søvn, dvs sliten.

Endret av Yesterday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i rimelig god forn, litt bekkenløsning og kynnere, fødte dagen før OUL-termin. Jeg ble født ca en uke før selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkensmerter fra uke 8 og alltid sliten pga søvnmangel pga bekkenet. Vannet mitt gikk 39+0 kl. 1 på natta etter ca en time med søvn, og frem til babyen kom ut 60 timer etter sov jeg et par timer første natta og og neste sov jeg ikke pga rier. Sov bittelitt første natta etter fødselen og så nesten ikke noe søvn hver natt i noen uker. Gutten begynte å bra om natta når han var litt over en mnd gammel, så da fikk jeg endelig sove mer. Så ca.9 mnd med dårlig søvn, dvs sliten.

Jeg fødte 8 dager før termin og min mor fødte alle sine på nesten to uker overtid. Men jeg kunne ha gått overtid om ikke vannet gikk. Men min mor har bare hatt lange fødsler (bortsett fra et ks) og min varte i 24 timer, måtte settes i gang da jeg ikke fikk rier av at vannet gikk.

ops jeg skulle redigere

Endret av Yesterday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har født både mer enn to uker over termin, og en uke før termin. Var i best form da jeg fødte før. Men hadde jeg gått tre uker til er det mulig jeg ikke hadde følt meg så topp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Jeg var i skikkelig fødemodus med craaaaaap form lenge før fødselen - gikk under kallenavnet "fødekvinnen" både på sjekker, overtidskontroll og under fødselen. Eneste er at kroppen min tydeligvis ikke skjønner det ;)

Ble strippet også uten effekt overhodet.

Ble igangsatt dag 11(dag 12 er vanlig, men jeg tryglet desperat om 1 dag tidligere fordi jeg holdt på å gå på veggen mentalt, fysisk, åndelig og sjelelig) - kom inn med 5 cm åpning, og var visstnok både da og på sjekk før termin "supermoden til førstegangsfødende å være, kom neppe til å gå over termin".

Men dengang ei.

Så in my case; nope :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i super form hele veien, faktisk i så god form at vi dro på fjellet en måned før termin ... og måtte dra igjen for å komme oss til fødeavdelingen i tide ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Jeg var i super form hele veien, faktisk i så god form at vi dro på fjellet en måned før termin ... og måtte dra igjen for å komme oss til fødeavdelingen i tide ...

Bare off topic; jeg har vært litt nysgjerrig på de som er veldig bevegelige og i friskusform(fysisk) fra midten og utover mot slutten av graviditeten.

Er det sånn at magen føles litt vektløs og bare som en "litt ekstra vekt"? Og ellers at man ikke har kynnere/nedpress/ligamentsmerter osv?

Slik at om du reiste deg/Bøyde deg/snudde deg i sengen osv og generelt beveget deg så fikk du ikke spesielt med smerter men følte det var som å ikke være gravid, bare med en synlig mage på et vis?

Sjøl rakk jeg liksom ikke engang over gangfeltet før den grønne mannen gikk over til rødt, såpass trægt og vondt gikk det :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...