Gå til innhold

Sjalusi og misunnelse

Gjest Violetta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette er jeg faktisk klar over, men jeg lurer på hvilket ord man skal bruke i stedet for "misunnelse". Si at noen har kjøpt noe du selv har veldig lyst på, eller skal reise et sted du alltid har lyst til å reise, men samtidig unner du vedkommende det nye innkjøpet/reisen. Hva skal man si?

Anonymous poster hash: 47012...dd0
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg faktisk klar over, men jeg lurer på hvilket ord man skal bruke i stedet for "misunnelse". Si at noen har kjøpt noe du selv har veldig lyst på, eller skal reise et sted du alltid har lyst til å reise, men samtidig unner du vedkommende det nye innkjøpet/reisen. Hva skal man si?

Anonymous poster hash: 47012...dd0

Da sier du "jeg unner ham/henne den ferien, men jeg er litt misunnelig", eller "jeg har vil også"

Anonymous poster hash: 2e3e9...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da sier du "jeg unner ham/henne den ferien, men jeg er litt misunnelig", eller "jeg har vil også"

Anonymous poster hash: 2e3e9...745

Blir ikke det du skriver helt feil?

Å misunne betyr vel å ikke ville unne en annen person noe. Altså, man kan ikke både si at man unner en venn en ferie samtidig som om man sier at man er misunnelig.

Blir det ikke mer rett om man sier at man unner en venn en ferie, samtidig som man er sjalu (oversatt: jeg unner deg ferien, men jeg vil også ha!).

Anonymous poster hash: 9406a...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge de to artiklene kan man vel ikke bruke noen av de dersom man unner vedkommende det?

Så hva kan man da bruke? "Å, det skulle jeg gjerne hatt også"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...