SiriSuri Skrevet 15. januar 2014 Forfatter #61 Skrevet 15. januar 2014 Faren mener han ikke har råd til å kjøpe klær til sønnen og mener også det er unødvendig å ha mer enn f.eks 2 bukser. Jeg har prøvd i nesten 16 år å få han til å kjøpe iallefall det mest nødvendige til sønnen. Han har kjøpt maks 1/10 av klærne gutten har hatt. Et par ganger har han handlet f.eks fjellsko og regntøy, men så oppdager jeg at han har tatt penger fra sparekontoen til gutten, så da har jo gutten betalt for nødvendig utstyr selv...! Tidligere hadde jeg mye bedre råd og kjøpte mye klær, da fikk han med seg ekstra til faren og lillebroren har fått arvet masse av det. Nå har jeg ikke råd til å kjøpe særlig mer enn det mest nødvendige og synes det er veldig trasig at far ikke kjøper noe i det hele tatt. Men jeg må poengtere at dette er ikke noe vi krangler høylytt over og gutten selv vet jo hvem som kjøper klær og utstyr tiø han. Så dette er ikke noe drakamp eller jeg som skal statuere et eksempel. Han går ikke i fillete klær såvidt jeg vet iallefall.
altflyter Skrevet 15. januar 2014 #62 Skrevet 15. januar 2014 Han er 17år og fullt i stand til å tjene penger selv. Syntes du virker litt for snill, jeg. Da jeg fylte femten fikk jeg ikke penger til noe fordi jeg fikk meg jobb, og det var helt greit. Det var ikke fordi foreldrene mine var kjipe, men fordi de syntes jeg var gammel nok til å ta det ansvaret selv. Jeg sier ikke at du burde gjøre det samme, men du kan jo oppmuntre ham til å få seg en jobb... Klær og slikt er det forsåvidt om at dere betaler for ham, men når du nesten er voksen må du kunne betale hobbyene dine selv
altflyter Skrevet 15. januar 2014 #63 Skrevet 15. januar 2014 Jeg er enig i dette! Far har sørget for at stipendet går på låst konto? Det er noe av det dummeste jeg har hørt, stipendet skal gå til den personen som mottar det, altså gutten. Tror ikke foreldrene mine visste hva jeg fikk i stipend på VGS engang. Dette er hans penger og nå syns jeg du skal slutte å være så tafatt og ta tak i dette. Hvordan kan kontoen være låst når far kan ta ut penger fra den? Stipendet skal jo gå med til ting han trenger her og nå. Det er jo derfor han får det!
Gjest Marillia Skrevet 15. januar 2014 #64 Skrevet 15. januar 2014 Hvordan kan kontoen være låst når far kan ta ut penger fra den? Stipendet skal jo gå med til ting han trenger her og nå. Det er jo derfor han får det! Sparekonto kan være låst for gutten, eller den kan være låst for mor og gutten (det siste er litt rart i og med at stipendet settes inn)
SiriSuri Skrevet 15. januar 2014 Forfatter #65 Skrevet 15. januar 2014 Sparekonto kan være låst for gutten, eller den kan være låst for mor og gutten (det siste er litt rart i og med at stipendet settes inn) Far sørger for at stipendet kommer inn på sparekonto. Det er utrolig vanskelig for ungdom å få jobb, han har prøvd på butikker o.l. men der er det håpløst. Uansett synes jeg foreldre kjøper basis av klær og utstyr så lenge de er under utdanning. Han har 2 forskjellige sparekontoer, hvor jeg styrer den ene. Der er det penger fra f.eks. konfirmasjon. Far sier at han må få ifra den kontoen jeg styrer. Den andre skal det kun spares... Nå har han fått lov å få litt penger fra den jeg styrer til startutstyr til hobby. Hvis ikke hadde han måttet oppgi den pga far.
Kontormus Skrevet 15. januar 2014 #66 Skrevet 15. januar 2014 Han er 17år og fullt i stand til å tjene penger selv. Syntes du virker litt for snill, jeg. Da jeg fylte femten fikk jeg ikke penger til noe fordi jeg fikk meg jobb, og det var helt greit. Det var ikke fordi foreldrene mine var kjipe, men fordi de syntes jeg var gammel nok til å ta det ansvaret selv. Jeg sier ikke at du burde gjøre det samme, men du kan jo oppmuntre ham til å få seg en jobb... Klær og slikt er det forsåvidt om at dere betaler for ham, men når du nesten er voksen må du kunne betale hobbyene dine selv Droppet du ut av skolen når du var 15? En skal ikke behøve å fullforsørge seg selv når en er under 18 år og går på skolen. (Annet alternativ er ikke reelt i dag). Og det hun forteller om er behovet og tilskaffelsen av nødvendige klær og sko. Hobby er jo ikke nevnt, annet enn fjellutstyr som er belastet ham selv. 2
altflyter Skrevet 15. januar 2014 #67 Skrevet 15. januar 2014 Droppet du ut av skolen når du var 15? En skal ikke behøve å fullforsørge seg selv når en er under 18 år og går på skolen. (Annet alternativ er ikke reelt i dag). Og det hun forteller om er behovet og tilskaffelsen av nødvendige klær og sko. Hobby er jo ikke nevnt, annet enn fjellutstyr som er belastet ham selv. nope. Fullførte VGs med helt akseptable karakterer
AryaUnderfoot Skrevet 15. januar 2014 #68 Skrevet 15. januar 2014 Far sørger for at stipendet kommer inn på sparekonto. Det er utrolig vanskelig for ungdom å få jobb, han har prøvd på butikker o.l. men der er det håpløst. Uansett synes jeg foreldre kjøper basis av klær og utstyr så lenge de er under utdanning. Han har 2 forskjellige sparekontoer, hvor jeg styrer den ene. Der er det penger fra f.eks. konfirmasjon. Far sier at han må få ifra den kontoen jeg styrer. Den andre skal det kun spares... Nå har han fått lov å få litt penger fra den jeg styrer til startutstyr til hobby. Hvis ikke hadde han måttet oppgi den pga far. Det er IKKE far sitt stipend! Dette er gutten sine penger. Hadde jeg vært sønnen din så hadde eg meldt ifra til Lånekassen at foreldrene mine hindrer meg i å bruke penger som er mine. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå