SiriSuri Skrevet 13. januar 2014 Forfatter #21 Skrevet 13. januar 2014 Stipendet går rett inn på sparekonto som gutten ikke har tilgang til...
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #22 Skrevet 13. januar 2014 Stipendet går rett inn på sparekonto som gutten ikke har tilgang til... Får studenter stipend når de bor hjemme? Og hvordan har det seg at dette i såfall går inn på en konto som er sperret? Skurrer... Men, bra for ungdommen å ha sparepenger Anonymous poster hash: e9af3...02f
SiriSuri Skrevet 13. januar 2014 Forfatter #23 Skrevet 13. januar 2014 Ja, alle får en viss sum i stipend. Far har sørget for at dette går rett inn på sparekonto.
xinnia Skrevet 14. januar 2014 #24 Skrevet 14. januar 2014 Ja, alle får en viss sum i stipend. Far har sørget for at dette går rett inn på sparekonto. Men far kan da ikke gjøre dette alene?
Genesis Skrevet 14. januar 2014 #25 Skrevet 14. januar 2014 Ulike hjem har ulike regler. Dette er ingen sak for familievern kontoret. Å være gnien ovenfor barna er egentlig veldig bra. Særlig det med å ikke betale for husarbeid.. Barnet er like mye med på å rote og spise mat osv. Husarbeid er en ubetalt jobb som barnet automatisk gjør når det flytter for seg selv om det er vandt med å ta del i dette hjemme. Og bruker man penger(på hobby, godteri etc) bør man tjene dem selv. dette gjør at man får et fornuftig forhold til penger. Når det er sagt så er det heller ikke feil om du er mer raus med pengene.. som sagt :ulike hjem - ulike løsninger... Husk at barnet også skal ha tid til å holde på med denne hobbyen, og faktisk er på skolen fra 8-4. Da er det ikke fryktelig mye som skal jobbes før all tid går med til skole, jobb og lekser. Det er forunderlig hvordan enkelte voksne ser på skolegang, studier, unge menneskers tid, og alt den skal romme, mens de selv dumper ned i sofaen etter å ha flyttet papir i åtte timer og døøøøøøøør fordi de er så slitne etter jobb. Hva hvis den unge er seriøs med idrett som tar mye tid, har høye ambisjoner på skolen, eller trenger ekstra tid til å mestre de faglige utfordringene for den saks skyld? 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #26 Skrevet 14. januar 2014 Nå har jeg veldig lite peiling på akkurat dette, men har dere delt rett? Altså at ingen av dere har mer rett til å ta avgjørelser for gutten enn den andre? Og får dere virkelig ingenting annet enn barnebidraget? Er dette fordi dere har det likt delt...? Om ingen av dere har råd til å betale den andre om man IKKE har delt 50/50, så får man vel uansett penger, men at NAV betaler dette i stedenfor? Dette ville vel vert gunstig for dere å gjøre, siden det uansett bare er ett år igjen til gutten er 18, så får dere i hvert fall ett år der dere får litt mer penger så han kan få litt mer å rutte med? (Vet jeg skriver rotete av og til. Det jeg mener er at dere burde svelge noen kameler å ta bort 50/50, slik at en av dere får støtte i steden for at begge bare får 970,- viss det er slik at dere virkelig har lite inntekt begge to. ) Og forresten, om man virkelig har så lite at en ikke kommer rundt, har en da ikke rett på hjelp fra sosialen? Når jeg hadde en vanskelig periode i livet mitt etter jeg ble singel og inntektene ikke strakk til utgiftene, hørte jeg med sosialkontoret (Hette det den gang, nå er det vel under NAV trygd...? ) Der fikk jeg vite at en enslig person skulle ha 4200,- til overs etter faste utgifter som husleige og strøm var betalt. Dette var for 10 år siden, så vil tro denne summen har økt? Jeg fikk i hvert fall hjelp til å betale regninger med dem, de mnd jeg ikke hadde fått jobbet noe ekstra, og derfor ikke kom opp i disse 4200,- oppigjenpå faste utgifter. Men de skal gå igjennom alt, de skal ha lønnsslipper og kontoutskrifter, så her må en vere ærlig! Jeg hadde en billig leilighet, ingen bil, og omtrent ingen goder utenom telefon og internet. Før en får hjelp må en vere klar over at de kan be deg om å flytte til en billigere leilighet om du pr i dag har en dyr en, de kan be deg bytte til en billigere bil. be deg selge campingvogn/hytte osv.) Jeg har betalt skatt så lenge jeg har vert voksen, så jeg ser ikke på det som en skam å få hjelp når jeg trenger det! Ordet "sosialen" skremmer vist mange, men de er der jo bare for å hjelpe så skjønner ikke det! Anonymous poster hash: a17ab...050 1
Antoinette Skrevet 14. januar 2014 #27 Skrevet 14. januar 2014 Tenk å la en ung gutt gå rundt i utvokste filler mens foreldrene krangler. Dere virker like håpløse begge to.
AryaUnderfoot Skrevet 14. januar 2014 #28 Skrevet 14. januar 2014 Tenk å la en ung gutt gå rundt i utvokste filler mens foreldrene krangler. Dere virker like håpløse begge to. Jeg er enig i dette! Far har sørget for at stipendet går på låst konto? Det er noe av det dummeste jeg har hørt, stipendet skal gå til den personen som mottar det, altså gutten. Tror ikke foreldrene mine visste hva jeg fikk i stipend på VGS engang. Dette er hans penger og nå syns jeg du skal slutte å være så tafatt og ta tak i dette. 4
SiriSuri Skrevet 14. januar 2014 Forfatter #29 Skrevet 14. januar 2014 Tenk å la en ung gutt gå rundt i utvokste filler mens foreldrene krangler. Dere virker like håpløse begge to. Han har hele og fine klær hos meg (type Cubus og HM, men greie dog), men hos faren har han kun de klærne han har på seg når han kommer fra meg. Han har ikke fått nye klær hos sin far på flere år. Vi krangler heller ikke, faren bare snur det døve øret til når jeg spør om han kan kjøpe noe til sønnen sin. Men i dag tar jeg kontakt med fvk.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2014 #30 Skrevet 14. januar 2014 Ja, ja, men sånn som det her kan det gå når det ikke er noen som tar hovedansvar og begge to er interessert i å ta letteste veien ut for å få barnetrygd og skattelettelser. Delt omsorg.. Hallo, det er bare teit det.
SiriSuri Skrevet 14. januar 2014 Forfatter #31 Skrevet 14. januar 2014 Nå har jeg veldig lite peiling på akkurat dette, men har dere delt rett? Altså at ingen av dere har mer rett til å ta avgjørelser for gutten enn den andre? Og får dere virkelig ingenting annet enn barnebidraget? Er dette fordi dere har det likt delt...? Om ingen av dere har råd til å betale den andre om man IKKE har delt 50/50, så får man vel uansett penger, men at NAV betaler dette i stedenfor? Dette ville vel vert gunstig for dere å gjøre, siden det uansett bare er ett år igjen til gutten er 18, så får dere i hvert fall ett år der dere får litt mer penger så han kan få litt mer å rutte med? (Vet jeg skriver rotete av og til. Det jeg mener er at dere burde svelge noen kameler å ta bort 50/50, slik at en av dere får støtte i steden for at begge bare får 970,- viss det er slik at dere virkelig har lite inntekt begge to. ) Og forresten, om man virkelig har så lite at en ikke kommer rundt, har en da ikke rett på hjelp fra sosialen? Når jeg hadde en vanskelig periode i livet mitt etter jeg ble singel og inntektene ikke strakk til utgiftene, hørte jeg med sosialkontoret (Hette det den gang, nå er det vel under NAV trygd...? ) Der fikk jeg vite at en enslig person skulle ha 4200,- til overs etter faste utgifter som husleige og strøm var betalt. Dette var for 10 år siden, så vil tro denne summen har økt? Jeg fikk i hvert fall hjelp til å betale regninger med dem, de mnd jeg ikke hadde fått jobbet noe ekstra, og derfor ikke kom opp i disse 4200,- oppigjenpå faste utgifter. Men de skal gå igjennom alt, de skal ha lønnsslipper og kontoutskrifter, så her må en vere ærlig! Jeg hadde en billig leilighet, ingen bil, og omtrent ingen goder utenom telefon og internet. Før en får hjelp må en vere klar over at de kan be deg om å flytte til en billigere leilighet om du pr i dag har en dyr en, de kan be deg bytte til en billigere bil. be deg selge campingvogn/hytte osv.) Jeg har betalt skatt så lenge jeg har vert voksen, så jeg ser ikke på det som en skam å få hjelp når jeg trenger det! Ordet "sosialen" skremmer vist mange, men de er der jo bare for å hjelpe så skjønner ikke det! Anonymous poster hash: a17ab...050 Faren har en vanlig lavtlønnet jobb, ca 450,000,- i året. Jeg har vært mye opp og ned, pga ustabil jobb med liten stillingsprosent og har i perioder ikke hatt nok vakter til at det går rundt. Får hjelp fra NAV når det trengs. Har nå praksisplass samtidig som jeg søker på andre jobber. Det går såvidt rundt, men NAV hjelper med strømutgifter. Jeg har ikke familie på stedet vi bor, men far har store deler av sin familie her, Har vurdert å snakke med besteforeldre om problemet. Men tar først kontakt med fvk.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #32 Skrevet 14. januar 2014 Han har hele og fine klær hos meg (type Cubus og HM, men greie dog), men hos faren har han kun de klærne han har på seg når han kommer fra meg. Han har ikke fått nye klær hos sin far på flere år. Vi krangler heller ikke, faren bare snur det døve øret til når jeg spør om han kan kjøpe noe til sønnen sin. Men i dag tar jeg kontakt med fvk. Da må gutten ta med seg klær fra deg når han skal til faren. Det er hans klær og han skal stå fritt til å ta med disse frem og tilbake som han ønsker. Anonymous poster hash: 41d2e...942
SiriSuri Skrevet 14. januar 2014 Forfatter #33 Skrevet 14. januar 2014 Ja, ja, men sånn som det her kan det gå når det ikke er noen som tar hovedansvar og begge to er interessert i å ta letteste veien ut for å få barnetrygd og skattelettelser. Delt omsorg.. Hallo, det er bare teit det. Har du barn selv? Man TJENER ikke penger på å ha barn.... Vi har hele tiden samarbeidet bra, gutten har hatt en fin oppvekst og synes det er greit med gåavstand mellom foreldre. Når vi foreldre ikke fikk det til å fungere oss imellom, har vi iallfall prøvd å gjøre det best mulig for gutten. Han er en flink far, men når det gjelder penger er han helt umulig. Det er ikke bare når det gjelder sønnen han er gnien. Det er kun sin egen hobby han er villig til å bruke på....
SiriSuri Skrevet 14. januar 2014 Forfatter #34 Skrevet 14. januar 2014 Da må gutten ta med seg klær fra deg når han skal til faren. Det er hans klær og han skal stå fritt til å ta med disse frem og tilbake som han ønsker. Anonymous poster hash: 41d2e...942 Det har han til tider også gjort, men verken jeg eller noen andre jeg kjenner synes det er riktig at jeg skal være den eneste som sørger for klær og sko til gutten...
Antoinette Skrevet 14. januar 2014 #35 Skrevet 14. januar 2014 En far som ikke sørger for helt elementære behov for klær og sko er ikke en flink far. Og nei, jeg er enig i at det ikke bare er ditt ansvar å kjøpe inn. 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #36 Skrevet 14. januar 2014 Det har han til tider også gjort, men verken jeg eller noen andre jeg kjenner synes det er riktig at jeg skal være den eneste som sørger for klær og sko til gutten... Selvfølgelig er ikke det riktig, men det er enda mindre riktig at gutten skal måtte gå i ødelagte klær fordi du som mor skal statuere et eksempel! Anonymous poster hash: 41d2e...942 1
xinnia Skrevet 14. januar 2014 #37 Skrevet 14. januar 2014 Det først du bør gjøre er jo å sørge for at gutten får tilgang til sine egne stipend kroner som han faktisk har rett på!!
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2014 #38 Skrevet 14. januar 2014 Det først du bør gjøre er jo å sørge for at gutten får tilgang til sine egne stipend kroner som han faktisk har rett på!! Kan være greit at de er på kontoen i tilfelle han stryker i noen fag og må gå om et år.
Kontormus Skrevet 14. januar 2014 #39 Skrevet 14. januar 2014 Ulike hjem har ulike regler. Dette er ingen sak for familievern kontoret. Å være gnien ovenfor barna er egentlig veldig bra. Særlig det med å ikke betale for husarbeid.. Barnet er like mye med på å rote og spise mat osv. Husarbeid er en ubetalt jobb som barnet automatisk gjør når det flytter for seg selv om det er vandt med å ta del i dette hjemme. Og bruker man penger(på hobby, godteri etc) bør man tjene dem selv. dette gjør at man får et fornuftig forhold til penger. Når det er sagt så er det heller ikke feil om du er mer raus med pengene.. som sagt :ulike hjem - ulike løsninger... Jovisst, er det vel det!! Har opplevd noe lignede, og slikt har FVK meninger om. Skulle bare mangle at begge foreldrene bidrar til at gutten har klær å gå i. At han selv må jobbe for å dekke basisbehov er helt på trynet. Han høres ut som en god og pliktoppfyllende gutt, og det burte ikke være så vanskelg for far å betale for det han trenger sammen med mor. Det er fint å ha en ekstrajobb ved siden av skolen, men dette er penger de burte få rå over selv.Som mange sier så er det vanskelig for de under 18 å få jobb, selv i hovedstaden er det det. 2
skruf Skrevet 14. januar 2014 #40 Skrevet 14. januar 2014 Så lenge det er 50/50, og ingen mottar bidrag fra den andre så har begge foreldrene plikt til å besørge for basisklær og utstyr i sitt eget hjem til barnet. Det er ikke mor som skal sørge for alt gutten trenger i begge hjemmene. Det er heller ikke riktig at gutten skal jobbe jobbe for å holde seg selv med basisplagg. Hvis gutten f.eks har lyst på et unødvendig moteplagg så synes jeg det er helt kurant at han sparer penger for å kjøpe det selv, men sånn som bukser, gensere, jakke, undertøy osv osv skal foreldrene betale likt for. Absolutt en sak for FVK ts. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå