Gå til innhold

Far er gnien!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Selvfølgelig er ikke det riktig, men det er enda mindre riktig at gutten skal måtte gå i ødelagte klær fordi du som mor skal statuere et eksempel!

Anonymous poster hash: 41d2e...942

Hvor har du det fra at hun statuerer et eksempel? Hun skriver jo at økonomien er trang.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor har du det fra at hun statuerer et eksempel? Hun skriver jo at økonomien er trang.

Ja, men samtidig skriver hun at klærne gutten har hos henne er hele og fine. Hun skriver også at gutten tidligere tok med seg klær i mellom hjemmene, noe som tyder på at dette er stoppet.

Skrevet

Ja, men samtidig skriver hun at klærne gutten har hos henne er hele og fine. Hun skriver også at gutten tidligere tok med seg klær i mellom hjemmene, noe som tyder på at dette er stoppet.

Hvorfor skal mor holde begge hjemmene med klær til gutten når far har mye bedre råd enn henne og gutten er 50/50 til begge to? Det blir jo ekstra dyrt for mor da.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal mor holde begge hjemmene med klær til gutten når far har mye bedre råd enn henne og gutten er 50/50 til begge to? Det blir jo ekstra dyrt for mor da.

Men les hva jeg skriver. Jeg er fullstendig enig i at far skal betale sin del av klær, fritidsaktiviteter og alt annet det koster å drifte gutten. Jeg er også enig i at mor skal ta kontakt med familievernkontor og eventuelle andre instanser slik at far tvinges til å ta sin del av forsørgeransvaret.

Men frem til far faktisk gjør dette MÅ gutten få lov til å bruke klærne han får hos mor også hos far, slik at han ikke tvinges til å gå i ødelagte, utilfredsstillende klær den tiden han er hos far. Gutten er den tapende part i dette uansett og mor, som tydeligvis er den eneste oppgående forelderen, må gjøre det hun kan for at gutten skal komme best mulig ut av det.

• Liker 1
Skrevet

Men les hva jeg skriver. Jeg er fullstendig enig i at far skal betale sin del av klær, fritidsaktiviteter og alt annet det koster å drifte gutten. Jeg er også enig i at mor skal ta kontakt med familievernkontor og eventuelle andre instanser slik at far tvinges til å ta sin del av forsørgeransvaret.

Men frem til far faktisk gjør dette MÅ gutten få lov til å bruke klærne han får hos mor også hos far, slik at han ikke tvinges til å gå i ødelagte, utilfredsstillende klær den tiden han er hos far. Gutten er den tapende part i dette uansett og mor, som tydeligvis er den eneste oppgående forelderen, må gjøre det hun kan for at gutten skal komme best mulig ut av det.

Så lenge mor fortsetter å sende med klær så blir det ei hvilepute til far, og da gidder han iallefall ikke å kjøpe klær, garantert.

Det beste ville vært om mor og far hadde satt inn en lik sum hver på kontoen til gutten, så har gutten selv kjøpt klær som han har hatt i begge hjem. Rettferdig for begge parter.

• Liker 2
Skrevet

Vel, nå har jeg litt problemer med å skjønne at foreldrene legger seg i hva gutten går i hvor. Selv har jeg liten kontroll på hva som blir liggende igjen hos far med min 16-åring, og har han lagt igjen noe han trenger får han gå og hente det.

Jeg bestemmer ikke hva han skal kle på seg hver dag....

• Liker 1
Skrevet

Så lenge mor fortsetter å sende med klær så blir det ei hvilepute til far, og da gidder han iallefall ikke å kjøpe klær, garantert.

Det beste ville vært om mor og far hadde satt inn en lik sum hver på kontoen til gutten, så har gutten selv kjøpt klær som han har hatt i begge hjem. Rettferdig for begge parter.

Nei vel, men nå er det ingenting som tyder på at han gidder det til tross for at gutten har ulike garderober heller. Det er akkurat dette jeg mener, dette er et problem, men det må løses uten at gutten skal brukes i kampen mellom foreldrene!

• Liker 1
Skrevet

Niks, for da ser faren det at det å snylte på mor går og han vil fortsette som før.

• Liker 1
Skrevet

Niks, for da ser faren det at det å snylte på mor går og han vil fortsette som før.

Og dette er den vanligste måten foreldre bruker barna sine i kampen mot eksen på.. Det er så ufattelig trist.

Skrevet

Og dette er den vanligste måten foreldre bruker barna sine i kampen mot eksen på.. Det er så ufattelig trist.

Det er mange som velger minste motstands vei, dvs. at en av foreldrene gir etter for den andres urimielighet.

Men hvordan skal en løse det når det ikke lar seg gjennomføre i praksis?

• Liker 1
Skrevet

FVK med en gang,

Nå vet jeg ikke hva det betyr, men jeg regner med at det betyr fordel for deg og din gruppe?

Skrevet

Jeg må si jeg synes du har vært ganske unnvikende hvis du har latt dette pågå i åresvis uten å ta ordentlig grep, men gjort er gjort. Bra du tar tak i det nå.

Din sønn bør få slippe å bære med seg masse klær mellom sine to hjem, og du skal ikke måtte dekke alle hans behov bare fordi far driver med uthalingstaktikk. Han er gnien, ja.

Nå er det uansett SALG, mye til 70 %, så om sønnen din trenger klær/sko/utstyr så sørg for handle nå, ikke la faren trekke dette ut så ingen av dere får benyttet dere av salget. Ender du opp med utgiftene igjen, spar på alle kvitteringer og legg press på faren til å vise frem tilsvarende kvitteringer for nødvendige innkjøp.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Faren har en vanlig lavtlønnet jobb, ca 450,000,- i året. Jeg har vært mye opp og ned, pga ustabil jobb med liten stillingsprosent og har i perioder ikke hatt nok vakter til at det går rundt. Får hjelp fra NAV når det trengs. Har nå praksisplass samtidig som jeg søker på andre jobber. Det går såvidt rundt, men NAV hjelper med strømutgifter.

Jeg har ikke familie på stedet vi bor, men far har store deler av sin familie her, Har vurdert å snakke med besteforeldre om problemet. Men tar først kontakt med fvk.

Jøss, 450 000 er lavtlønnet... hva er middels lønn, og hva er høy lønn?

Jeg tenker at 250 000 er lavtlønnet, og 450 000 er middels...

Hans lønn burde være nok til å kjøpe klær til barnet. Enig i forslaget at dere spleiser på klær 50/50 f.eks ved å gi pengene til sønnen. Så tar du han med på shopping.

Endret av ViljaH
  • Liker 1
Skrevet

Hans lønn burde være nok til å kjøpe klær til barnet. Enig i forslaget at dere spleiser på klær 50/50 f.eks ved å gi pengene til sønnen. Så tar du han med på shopping.

Middels er vel 600-800 000.

Skrevet

Takk for innspill :)

Jeg har tatt kontakt med familieverkontoret og vil få en innkalling dit. Da må jeg selv "innvitere" far til å delta, de kan ikke kalle han inn eller pålegge han å møte. Så tar vi det derfra.

Skrevet

Joda, du har kanskje rett. Han jobber i barnehage (!) og det er vel sett på som lavtlønnet yrke..?

Skrevet

Nå vet jeg ikke hva det betyr, men jeg regner med at det betyr fordel for deg og din gruppe?

Familievernkontoret står det for.

Skrevet

Joda, du har kanskje rett. Han jobber i barnehage (!) og det er vel sett på som lavtlønnet yrke..?

Hvis lønna i bhg er 450 000 så skjønner jeg ikke all sytinga over dårlig lønn.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner at det er vanskelig, nå som dere har hatt denne ordningen i så mange år. Jeg er selv i samme situasjon. Men det skorter litt på kommunikasjon her innimellom, så i stedet for å bli enig om hvem som kjøper hva når barnet trenger noe, ender vi ofte opp med å kjøpe to av alt. Ellers prøver jeg å handle på salg, uten sesong, også satser jeg på at han tenker det samme.

Nå skal det sies at jeg ikke hadde hatt noe imot å få hovedomsorg, så han her har ikke noe valg når det gjelder å følge opp med ting som barnet må ha.

Snakker dere bra sammen da? Går det ikke ann å ta det opp med han?

Anonymous poster hash: 0b111...805
Skrevet

Når jeg ser barn/tenåringer som er dårlig kledd så synes jeg det LYSER av omsorgssvikt. Ja, jeg er klar over at mange ungdommer ikke kan kle seg etter forholdene men nå er jo skikkelige vinterjakker mote som bare det og da kommer man ikke i ei tynn utvaska fleecelefse på skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...