Gå til innhold

Far er gnien!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje litt bastant overskrift, men saken er som følger:

Jeg har en sønn som fyller 17 i år. Faren hans og jeg er skilt og har ikke bodd sammen siden gutten var 1 år.

Vi har hatt delt omsorg i ca 14 år og dette har i grunnen fungert veldig greit for alle parter.

Det eneste problemet er at det hele tiden sitter laaaangt inne for far å bruke penger på sønnen sin. Dette gjelder spesielt klær, frisør og lommepenger.

Han vil sjelden eller aldri handle klær til han. Gutten har vokst enormt siste åra, og jeg har kjøpt stort sett alt når han har trengt noe. Han forteller selv at han har bare èn ekstra bukse hos far og når den er til vask har han kun en hullete joggebukse. Jeg spurte pent om han kunne kjøpe sko til sønnen sin i høst, da de han hadde var hullete og gikk i oppløsning. Det var han positivt innstilt til der og da, men når sønnen spurte, hadde han ikke penger. Samme kveld var far på den lokale puben og koste seg...

Gutten har endel penger på sparekonto, men får heller ikke bruke av de for å kjøpe verken klær eller annet utstyr.

Han har også fått seg en hobby (endelig!!!) som han vil kjøpe utstyr for å starte med. Dette vil koste 3-4000,- og jeg har sagt det er greit at han bruker fra sparekontoen, men faren sier plent nei og ber han skaffe seg en jobb.

Jeg synes hele situasjonen er trist og har flere ganger prøvd å ta det opp med far på en varsom måte, men kommer ingen vei. Jeg har lenge vært uten fast arbeid og har desverre ikke råd til å stå for alt av klær/utstyr og synes heller ikke det er rettferdig. Jeg vet også med sikkerhet at far har mye høyere inntekt enn meg. Men han har en hobby han velger å bruke endel penger på... Gutten brukte faktisk penger han fikk til jul for å kjøpe seg litt klær han kunne ha hos faren sin...

For å ha det på det rene: Vi mottar begge hver vår barnetrygd (970,- pr mnd) og ingen av oss betaler barnebidrag.

Håper noen kan komme med innspill og gode råd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

FVK med en gang,

Signerer denne. Enkelte ser ikke at ungdom vokser, her har far kjøpt en jakke på 3 år, og da har ungdommen vokst 30 cm....

Foreslår at du sender en mail der du tar opp dette, og ber han komme med tilbakemelding, bedrer det seg ikke; fvk

Anonymous poster hash: 8b5bc...bf0

• Liker 4
Gjest Chloe87
Skrevet (endret)

Dette syntes jeg høres utrolig smålig ut. Han kan bruke penger på puben og hobbyen sin, men nye klær til sønnen sin gidder han ikke å betale for?! Forventer han liksom at du skal betale alt av slike ting? Er ikke gutten også han sin sønn?!

Endret av Chloe87
Skrevet

Han skulle flyttet til deg.slik at far må betale barnebidrag

Skrevet

Sønnen din må skaffe seg en jobb.

Anonymous poster hash: 39b37...e86
  • Liker 1
Skrevet

Gutten er 17! Han burde hatt en jobb for lenge siden!

• Liker 4
Skrevet

I teorien er jeg enig i at gutten kanskje burde fått seg en jobb, men nå må vi også huske på at det jaggu meg ikke er lett å få jobb alle steder - og særlig ikke for de under 18 år!

For øvrig bør far uansett betale et par frisørtimer i året, og være med på å sponse vinterjakke og litt mer klær generelt.

• Liker 11
Skrevet

I teorien er jeg enig i at gutten kanskje burde fått seg en jobb, men nå må vi også huske på at det jaggu meg ikke er lett å få jobb alle steder - og særlig ikke for de under 18 år!

For øvrig bør far uansett betale et par frisørtimer i året, og være med på å sponse vinterjakke og litt mer klær generelt.

Enig i alt utenom det, mannfolk trenger ikke frisør så lenge de har en dame i livet sitt (mor, søster, venninne, dame). 7-800 kr er mer enn nok til en kjempegod klipper med utstyr(saks og kam osv), og det sparer du inn på et år, eller et halvt hvis du liker å være velfrisert.

Penger rett i dass å betale noen ukjente for en jobb du omtrent kan gjøre selv. Går her utifra at 17-åringen ikke er metro.

Anonymous poster hash: 98e56...3c1

Skrevet

Har selv ei jente på 17, og det er jammen ikke lett å få seg jobb med mindre en har bekjente som kan fikse jobb.. Hun har virkelig prøvd, men får beskjed at hun må være 18. Hun tjener litt selv med å sitte barnevakt da, men ikke så mye.

Anonymous poster hash: 12e3e...4b4
  • Liker 5
Skrevet

Har selv ei jente på 17, og det er jammen ikke lett å få seg jobb med mindre en har bekjente som kan fikse jobb.. Hun har virkelig prøvd, men får beskjed at hun må være 18. Hun tjener litt selv med å sitte barnevakt da, men ikke så mye.

Anonymous poster hash: 12e3e...4b4

Det er sååå sant. Før var det mye enklere, men nå har arbeidsgiver ofte valget mellom kvalifiserte svenske i 20 årene med masse jobberfaring, eller en 17 år gammel videregående elev. Da skjønner jeg at valget er enkelt. Det er ikke enkelt å få seg jobb som 16,17,18 åring i Norge i dag.

• Liker 3
Skrevet

Bestill time hos Familievernkontoret og sørg for at far møter opp. Dette er ikke holdbart. Min mann har en lillebror vi har måttet kjøpe både klær, sko og vinterjakke til. Gutten gikk rundt og frøs mens begge hans foreldre brukte penger på ferie og alkohol i mengder.

Anonymous poster hash: ca9f1...ce6
  • Liker 4
Skrevet

Takk for innspill :blomst:

Er enig i at han kunne begynt å jobbe litt, så lenge det ikke går ut over skolen. Det er desverre, som andre har nevnt, vanskelig for de under 18. Og på en liten plass som her, går de jobbene først og fremst til famile/nære. Han har sjekket litt, men kunne nok gjort en større innsats der.

Han har en halvbror som også bor deltid hos far (far er skilt for 2 gang) Denne er 5 år yngre og har endel adferdsvansker. Min sønn har pga farens skiftarbeid hatt mye ansvar for sin halvbror, samt deres hund. Han forbereder middag, hjelper broren med lekser (ingen enkel oppgave!), lufter hund, tar ut av oppvaskmaskin og støvsuger mens far er på jobb. Dette får han ikke betalt/ukelønn for, men opparbeider seg goder ved å gjøre. Det er pc-tid o.l. For å få lommepenger må han gjøre annet husarbeid.

Er dette i overkant strengt?

Uansett, han har iallefall på denne måten gjort seg fortjent til klær og frisør? Jeg er IKKE i nærheten av frisør. Han har ekstremt tykt og krøllete hår, og det ser ut som et traktoregg trødd nedpå huet når det blir litt lengde, så han bør klippe seg hver 4 mnd. Det koster 300,- pr gang, så ikke den største utgiften. Det er 2 år siden sist far betalte klipp og da var det over et år siden det igjen...

Jeg har sendt far en mail i dag og spurt pent om han kunne kjøpe ny vinterjakke og sko til sønnen. Samt at han får bruke litt fra sparekontoen sin til å kjøpe utstyr til hobbyen han har fattet interesse for. Jeg regner ikke med positivt svar.

Så neste sted er i såfall fvk? Jeg har ikke nevnt noe om det til far, da jeg vet at han vil ta det som en trussel og da blir det krig...

Skrevet

Dette syntes jeg høres utrolig smålig ut. Han kan bruke penger på puben og hobbyen sin, men nye klær til sønnen sin gidder han ikke å betale for?! Forventer han liksom at du skal betale alt av slike ting? Er ikke gutten også han sin sønn?!

Jeg har vært dumsnill tidliger og sendt med gutten ekstra klær for å ha hos far. Så begynte far å ta dette som en selvfølge og etterspurte mer klær støtt. Jeg spilte dum og spurte hvor klærne ble av og om gutten kom naken fra mor..? Nei, svarte han, klærne har jo blitt slitt og for små... Javel, så han vokser og sliter ut klær hos deg også, svarte jeg. Og vet du, da må jeg faktisk kjøpe nytt til han. Og det burde du også gjøre! Men det hadde ikke han råd til, svarte han... Så ja, han forventer at jeg skal stå ansvarlig for dette :(

Skrevet

Han skulle flyttet til deg.slik at far må betale barnebidrag

Gutten er livredd for å skuffe far og far bruker dette mot han. Han har også en mindre bror han føler stort ansvar for. Jeg har sagt mange ganger at han er gammel nok til å selv bestemme hvor han vil bo og hvor mye. Men han er veldig opptatt av å ikke skuffe/såre noen...

Skrevet

Gutten din er selvutslettende og lider under det.

Her må du ta ansvar og kontakte FVK- det er dette de er til for.

Du har ikke tenkt over at de dårlige klærne kan gjør at han blir mobbet på skolen?

Skrevet

Gutten din er selvutslettende og lider under det.

Her må du ta ansvar og kontakte FVK- det er dette de er til for.

Du har ikke tenkt over at de dårlige klærne kan gjør at han blir mobbet på skolen?

Han er nok noe selvutslettende, ja... Jeg tror ikke han blir mobbet, men det er ikke sikkert han ville fortalt meg det om det skjedde.

Jeg avventer svar fra far nå. Om det er negativt tar jeg kontakt med familievernkontoret.

Skrevet (endret)

Ulike hjem har ulike regler. Dette er ingen sak for familievern kontoret.

Å være gnien ovenfor barna er egentlig veldig bra. Særlig det med å ikke betale for husarbeid.. Barnet er like mye med på å rote og spise mat osv. Husarbeid er en ubetalt jobb som barnet automatisk gjør når det flytter for seg selv om det er vandt med å ta del i dette hjemme.

Og bruker man penger(på hobby, godteri etc) bør man tjene dem selv. dette gjør at man får et fornuftig forhold til penger.

Når det er sagt så er det heller ikke feil om du er mer raus med pengene.. som sagt :ulike hjem - ulike løsninger...

Endret av Lexandra
Skrevet

Ulike hjem har ulike regler. Dette er ingen sak for familievern kontoret.

Å være gnien ovenfor barna er egentlig veldig bra. Særlig det med å ikke betale for husarbeid.. Barnet er like mye med på å rote og spise mat osv. Husarbeid er en ubetalt jobb som barnet automatisk gjør når det flytter for seg selv om det er vandt med å ta del i dette hjemme.

Og bruker man penger(på hobby, godteri etc) bør man tjene dem selv. dette gjør at man får et fornuftig forhold til penger.

Når det er sagt så er det heller ikke feil om du er mer raus med pengene.. som sagt :ulike hjem - ulike løsninger...

Ikke direkte uenig med deg her. Men nå gjelder dette i hovedsak at far ikke bidrar overhodet til helt nødvendige ting. Hadde det vært småting så hadde det ikke vært noe big deal. Men far har faktisk ikke kjøpt klær eller sko til sønnen sin på flere år...

Skrevet

Men om gutten er 17 år så går han vel på vidergående og får stipend?

Ja det er utrolig kjipt at far ikke vil bidra til å betale klær etc.. men det er dessverre ikke noe du får gjort med, det eneste du kan gjøre er å sørge for at gutten din har basic det han trenger.

hardt og brutalt ja.. men sånn er livet dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...