Gå til innhold

40% av dansker mener menn bør ha rett til "juridisk abort"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns jeg svarte deg ganske greit:

Du, husker ikke om jeg har lest den, men jo det var et greit svar.

Skrevet

Det var i hvert fall slik jeg forstod Spagetti, men ikke sikkert at jeg forstod det riktig altså.

Jeg ser at det kan være en bedre tanke for X at pengene går direkte til barnet enn til Y, så den er jeg med på. X får jo mer kontroll med pengene, ettersom han da vet at de ikke går til sko ;)

Ja, det var jo kun tankegangen om at pengene er nødt til å bli brukt til barnet som jeg likte.

Normalt sett så burde jo denne ideen være greit for de fleste. Hvem ville ikke ha ønsket en sikret fremtid for barnet sitt angående utdanning og en god jobb?

Man er jo to om å ha sex, forutsatt at den ene parten ikke har blitt lurt/tvunget, så syns jeg det ikke er riktig å straffe mor ved å henvise til abort eller et liv i fattigdom (smøret litt tykt på her med ”fattigdom”), om samleie nå skulle fører til barn.

Har hun først blitt gravid, som følge av frivillig sex, så syns jeg vi som samfunn, og den hun har hatt sex, med bør bidra til at barnet får det best mulig, så hun ikke psykisk presses til en abort, fordi å få barnet vil føre henne i økonomisk vannføre, eller at hun får et mindre heldig liv grunnet økonomiske problemer.

Ja, dette med tvunget sex har vi jo lover og regler om fra før av. Her kommer erstatningskrav inn også, som jeg gjerne kunne sett økt enn det vi ser idag rundt blind vold, og voldtekter.

Og slik systemet fungerer i Norge, så er det et ytterst fåtall som virkelig sliter med å få dagene til å gå rundt. Da får man prioritere litt annerledes isåfall. Klarer man seg ikke uten de 2000kronene fra barnefaren, så burde en jo ha tenkt seg litt om to, tre ganger før man valgte å risikere alt ved å ha sex.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, det var jo kun tankegangen om at pengene er nødt til å bli brukt til barnet som jeg likte.

Normalt sett så burde jo denne ideen være greit for de fleste. Hvem ville ikke ha ønsket en sikret fremtid for barnet sitt angående utdanning og en god jobb?

Ja, dette med tvunget sex har vi jo lover og regler om fra før av. Her kommer erstatningskrav inn også, som jeg gjerne kunne sett økt enn det vi ser idag rundt blind vold, og voldtekter.

Og slik systemet fungerer i Norge, så er det et ytterst fåtall som virkelig sliter med å få dagene til å gå rundt. Da får man prioritere litt annerledes isåfall. Klarer man seg ikke uten de 2000kronene fra barnefaren, så burde en jo ha tenkt seg litt om to, tre ganger før man valgte å risikere alt ved å ha sex.

Det handler ikke om hva mødrene klarer seg uten, det handler om at barna har krav på å bli forsørget av mor og far mens de vokser opp og det forslaget om at penger fra far skal inn på en sperret konto til barnet er myndig er tuftet på en tankegang om at mor skal få forsørge ungene sine selv og at penger fra far er for godt for henne det, ikke at far vil gi den nymyndige en god start på livet. Ergo, forslaget er useriøst på sine grunnvoller.

Endret av Gjest
Skrevet

Det handler ikke om hva mødrene klarer seg uten, det handler om at barna har krav på å bli forsørget av mor og far mens de vokser opp og det forslaget om at penger fra far skal inn på en sperret konto til barnet er myndig er tuftet på en tankegang om at mor skal få forsørge ungene sine selv og at penger fra far er for godt for henne det, ikke at far vil gi den nymyndige en god start på livet. Ergo, forslaget er useriøst på sine grunnvoller.

Mor forsørger barnet i dets tidlige liv, mens far sørger for at barnet får et godt liv i utdannelse og jobb, noe man bruker mesteparten av sitt liv på å holde på med, så jeg ser ikke hva som er så galt i dette.

• Liker 1
Skrevet

Mor forsørger barnet i dets tidlige liv, mens far sørger for at barnet får et godt liv i utdannelse og jobb, noe man bruker mesteparten av sitt liv på å holde på med, så jeg ser ikke hva som er så galt i dette.

Nei, det gjør du vel ikke. Dog så er det jo også et argument for at det her vil øke offentlig byråkrati/NAV enda mer og det blir adskillig mer statlige overføringer til familier enn det det er i dag, men det er jo greit at vi skattebetalere tar regningen så lenge menn får pule uten kondom.

Skrevet (endret)

Nei, det gjør du vel ikke. Dog så er det jo også et argument for at det her vil øke offentlig byråkrati/NAV enda mer og det blir adskillig mer statlige overføringer til familier enn det det er i dag, men det er jo greit at vi skattebetalere tar regningen så lenge menn får pule uten kondom.

Man kan også argumentere for at barna det er snakk om som blir født under denne ordningen vil få pengene til å få en god utdannelse som i senere tid vil betale tilbake de pengene de "fikk" tidlig i livet tilbake, og med renter. Det er greit å tenke på resultatet av en slik ordning også, da den retter seg mot udannelse, samt få ungen ut i en godt betalt jobb.

18 år med litt penger inn, samt over 40-50 år i arbeidslivet med >36% skatt, gir en god avkastning.

Endret av Timza
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tenkte mer på de sakene hvor menn blir lurt av en kvinne, i form av at hun blir gravid med vilje og bevisst har lurt han til det. For de sakene er jeg også for en juridisk abort, om det er mulig å gjennomføre sånn rent praktisk.

Jeg tror også at man lever relativt greit, men tok utgangspunkt i at man kutter ned på stønadene og fjerner barnebidraget/det blir satt bort.

Edit: Dette med å tenke seg om flere ganger er jo lurt, men arbeidsulykker kan skje.

Endret av Evans
Skrevet

Man kan også argumentere for at barna det er snakk om som blir født under denne ordningen vil få pengene til å få en god utdannelse som i senere tid vil betale tilbake de pengene de "fikk" tidlig i livet tilbake, og med render.

18 år med litt penger inn, samt over 40-50 år i arbeidslivet, gir en god avkastning.

Vel, det kan man, men det man allerede vet om unge mennesker, pengebruk og evnen til langsiktig planlegging så vet man at i 9 av 10 tilfeller så vil pengene hurtig forsvinne, og det at de bare skal få en sum i mnd... Hallo, det blir svindyrt for Norge det, siden vi er nødt til å ha saksbehandlere til å forvalte formuene. Det går også imot all regler og rettigheter om at folk skal få styre pengene sine selv når de er myndige.

Skrevet

Jeg tenkte mer på de sakene hvor menn blir lurt av en kvinne, i form av at hun blir gravid med vilje og bevisst har lurt han til det. For de sakene er jeg også for en juridisk abort, om det er mulig å gjennomføre sånn rent praktisk.

Jeg tror også at man lever relativt greit, men tok utgangspunkt i at man kutter ned på stønadene og fjerner barnebidraget.

Ja, jeg syns juridisk abort kan være en lov, uansett hvor vanskelig det vil være å bevise dette, så føler jeg jo at en lov mot det faktisk vil hindre mange i å gjennomføre det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er som mann i første omgang positiv til idéen, lureri - eller som i saken fra Danmark - direkte bedrageri bør kunne frita mannen fra et uønsket farskap.

Men, hva med barnet?

Økomisk vil mange alenemødre være avhengig av støtte for å ta vare på barnet, denne må da komme fra det offentlige, altså skattebetalerne.

Er vi sikre på at skattebetalerne ønsker å dele denne byrden?

Og, mye mer alvorlig, hva med barnets rett til en far?

Spinner videre på denne.

Noen må åpenbart ta ansvar for at en ny verdensborger har sett dagens lys, og da er det mer nærliggende at en mann som frivillig har hatt sex med en kvinne, bærer dette ansvaret enn at det spres ut på skattebetalerne som ikke har hatt befatning med kvinnen i det hele tatt.

Tross alt, de fleste menn vet svært godt at sex kan medføre baby, og har man ubeskyttet sex med en kvinne er det alltid en viss risiko for at det ender med baby.

• Liker 1
Skrevet

Vel, det kan man, men det man allerede vet om unge mennesker, pengebruk og evnen til langsiktig planlegging så vet man at i 9 av 10 tilfeller så vil pengene hurtig forsvinne, og det at de bare skal få en sum i mnd... Hallo, det blir svindyrt for Norge det, siden vi er nødt til å ha saksbehandlere til å forvalte formuene. Det går også imot all regler og rettigheter om at folk skal få styre pengene sine selv når de er myndige.

Har du dokumentasjon på denne påstanden?

Anonymous poster hash: e3e0c...209

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette har jeg svart deg på tidligere. Først og fremst kan du dokumentere at 9 av 10 tilfeller kun sløser bort pengene sine når de er myndige.

Denne kontoen kunne ha fungert på samme måte som lånekassen, eventuelt en BSU konto. Ungen får ikke pengene automatisk når h*n er 18 år til odel og eie, men kan bruke den til å betale ned studier når h*n kommer inn, samt bostøtte hvis h*n flytter ut. Etter fullført studier med ståkarakterer, så får h*n eventuelt låst opp resten og kan bruke pengene som h*n vil. Uansett, slike formaliteter kan man diskutere videre for å finne den optimale løsningen.

På hvilken måte blir det svindyrt? Det handler om å lage et system, noe som er gjort på et par uker så kan man få dette til å gå rundt av seg selv. Vi er tross alt på vei inn i en digitalisert verden, der alt ikke trenger å gjøres manuelt, samt må passes på. Universiteter kunne ha lagt inn støtte for dette, på samme måte som de har støtten rundt lånekassa. Og saksbehandlere? Hvorfor må en ha saksbehandlere for å opprette en konto i en hvilken som helst bank? Banker ville jo ha konkurrert om mulighetene for å få disse sparekontoene så til de grader, og bankene har allerede systemer som overfører et gitt antall kroner i måneden mellom kontoer. Jeg ser ikke helt problemstillingen din.

Endret av Timza
  • Liker 1
Skrevet

Ja, jeg syns juridisk abort kan være en lov, uansett hvor vanskelig det vil være å bevise dette, så føler jeg jo at en lov mot det faktisk vil hindre mange i å gjennomføre det.

Vi har jo vært igjennom ganske mange gode, og mindre gode, forslag, så om det kommer på trappene bør de som skal utrede dette ta en tur i denne tråden :)

Jeg tror ikke muligheten til juridiske abort, vil hindre mange til å gjennomføre det, og jeg tror nok at det heller vil føre til flere medisinske aborter.

Skrevet

Det er jo allerede en del unger (18-åringer) som har en del penger. Jeg tror det går bra i de aller fleste tilfeller. Å lage systemer for at de fornuftig skal forvalte pengene sine tror jeg vi alle kan tjene på i det lange løp.

I utgangspunktet skal man kunne forvalte sine egne penger ja, men om det lages noen særregler om dette kan det kanskje unngås på en måte.

Skrevet

Når en mann blir lurt til å bli far, så synes jeg det er helt rett at han kan fraskrive seg dette ansvaret. I tillegg så har jo ikke mannen/faren noen rettigheter når det gjelder å si ja eller nei til abort. Det er kun moren som kan bestemme. Så om han ikke ønsker å beholde barnet (med mindre de har planlagt og avtalt å få barn), så synes jeg også de bør ha retten til å fraskrive seg dette.

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Vi har jo vært igjennom ganske mange gode, og mindre gode, forslag, så om det kommer på trappene bør de som skal utrede dette ta en tur i denne tråden :)

Vi har da "forhåpentligvis" smarte folk i regjeringen som kunne ha brukt et år eller to på å lage og finpusse forslag rund dette.

Jeg tror ikke muligheten til juridiske abort, vil hindre mange til å gjennomføre det, og jeg tror nok at det heller vil føre til flere medisinske aborter.

Det spørs jo hvor lett det er å vinne i sakene det gjelder det. Er jenta blitt tatt i å juge om dette, så må hun da ta konsekvensene av det. Jeg føler det ikke er rett å lure på noen en straff som gjør at personen må ut med en million kroner heller.

Skrevet (endret)

Dette har jeg svart deg på tidligere. Først og fremst kan du dokumentere at 9 av 10 tilfeller kun sløser bort pengene sine når de er myndige.

Denne kontoen kunne ha fungert på samme måte som lånekassen, eventuelt en BSU konto. Ungen får ikke pengene automatisk når h*n er 18 år til odel og eie, men kan bruke den til å betale ned studier når h*n kommer inn, samt bostøtte hvis h*n flytter ut. Etter fullført studier med ståkarakterer, så får h*n eventuelt låst opp resten og kan bruke pengene som h*n vil. Uansett, slike formaliteter kan man diskutere videre for å finne den optimale løsningen.

På hvilken måte blir det svindyrt? Det handler om å lage et system, noe som er gjort på et par uker så kan man få dette til å gå rundt av seg selv. Vi er tross alt på vei inn i en digitalisert verden, der alt ikke trenger å gjøres manuelt, samt må passes på. Universiteter kunne ha lagt inn støtte for dette, på samme måte som de har støtten rundt lånekassa. Og saksbehandlere? Hvorfor må en ha saksbehandlere for å opprette en konto i en hvilken som helst bank? Banker ville jo ha konkurrert om mulighetene for å få disse sparekontoene så til de grader, og bankene har allerede systemer som overfører et gitt antall kroner i måneden mellom kontoer. Jeg ser ikke helt problemstillingen din.

Jeg er egentlig litt for forslaget så fremt det innebærer at mor ikke lenger har forsørgeransvar i det hele tatt etter at barner har fyllt 18 år, bare far har, så hvis pengene av ene eller annen grunn forsvinner skal barnet gå til far og spørre om penger.

Endret av Gjest
Skrevet

Når en mann blir lurt til å bli far, så synes jeg det er helt rett at han kan fraskrive seg dette ansvaret. I tillegg så har jo ikke mannen/faren noen rettigheter når det gjelder å si ja eller nei til abort. Det er kun moren som kan bestemme. Så om han ikke ønsker å beholde barnet (med mindre de har planlagt og avtalt å få barn), så synes jeg også de bør ha retten til å fraskrive seg dette.

Vel, lurt til å pule også kanskje..... :daane:

Skrevet

Vi har da "forhåpentligvis" smarte folk i regjeringen som kunne ha brukt et år eller to på å lage og finpusse forslag rund dette.

Det spørs jo hvor lett det er å vinne i sakene det gjelder det. Er jenta blitt tatt i å juge om dette, så må hun da ta konsekvensene av det. Jeg føler det ikke er rett å lure på noen en straff som gjør at personen må ut med en million kroner heller.

Tror nok ikke diskusjonsforum er stedet de ser ;) Det kan nok være likså greit, hehe

Jeg er enig med deg i dette med løyn. Da syns jeg det godt kan være mulighet for juridisk abort, og dette til tross for at det kan føre til en medisinsk abort. Det høres veldig hardt ut, men jeg kan ikke se at man skal ha rett til stønad om man har lurt noen for å få det. Forutsatt at det kan bevises så klart.

I de andre tilfellene ligger det ikke en løyn til grunn, og Y har ikke gått inn for å lure X på noen måte, og da forsvinner behovet for en juridisk abort for min del.

Skrevet (endret)

Vel, lurt til å pule også kanskje..... :daane:

Man blir jo ikke lurt til å ha sex, men om den ene parten hardnakket hevder at hun går på prevensjonsmidler, men ikke gjør det for å kunne bli gravid med X, så er jo det å lure den andre parten. Ekstra ille om man har et forhold hvor man i utgangspunktet skal kunne stoler på hverandre.

Så kan du sikkert si at vi aldri kan stole på hverandre, men det syns jeg man bør kunne gjøre. Misbruker den andre parten den tillitten man gir, så syns jeg det må være greit å kunne fraskrive seg ansvaret for resultatet.

Endret av Evans
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...