Gå til innhold

Hjerne og hjerte sier to vidt forskjellige ting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er nå 19 år og har nå tatt et friår mellom VGS og videre utdanning for å tjene litt penger, samt reflektere og bestemme meg for hva og hvor jeg skal studere videre. Jeg har bare ett problem: hjernen og hjertet mitt sier to forskjellige ting.

Hjertet mitt sier at jeg bør studere film og TV-produksjon og ta ekstrakurs i kreativ skrivning. Jeg skriver mye på fritiden og jeg elsker å fortelle historier, derfor ønsker jeg å studere noe som muliggjør dette. I tillegg er film og TV to ting jeg virkelig engasjerer meg for, og som jeg alltid har likt (over gjennomsnittet).

Hjernen min sier at jeg burde tenke mer på hva som gir god lønn og store muligheter for arbeid. Jeg oppfyller alle krav for å bli flygeleder, og er flink til å ta beslutninger og å holde hodet kaldt når jeg blir satt i stressende situasjoner. Jeg har tenkt på flygeleder flere ganger, med jevne mellomrom - men det er ikke der hjertet mitt ligger.

Jeg er redd for at jeg aldri vil tilgi meg selv og blir fornøyd om jeg ikke følger hjertet mitt, men samtidig vet jeg at det smarte valget vil være å følge hjernen min.

Hva hadde dere gjort om dere var i min situasjon?



Anonymous poster hash: fb886...f30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flygelder er jo en betalt utdannelse på bare 2 år eller noe, er det ikke? Ta den utdannelsen du, også kan du studere film og skrive ved siden av. Sikkert mulig å jobbe deltid/turnus som flygeleder også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som over her sier. Sørg for å sikre deg en utdannelse du vet du får jobb i og godt betalt. Det andre kan du gjøre ved siden av :-)

Anonymous poster hash: 5e6e2...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvordan det er å ha hjertet og hjernen fortelle deg to forskjellig ting.

Følg hjertet ditt. Hvis ikke penger er uhyre viktig for deg, så følg hjertet ditt, eller så kommer du til å angre. Noen ting er man ikke ment til å bare gjøre ved siden av.

Jeg tror folk som sier "Gjør det fornuftige" ikke har store drømmer.



Anonymous poster hash: 273df...4a4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det samme som deg og valgte hjernen. Angrer dessverre veldig på det i dag. Jeg fikk riktignok en god utdannelse og kunne vært sikret jobb med god lønn resten av livet. Men - hjertet mitt var hele tiden i et helt annet yrke. Resultatet for min del ble at jeg fullførte utdannelsen og deretter startet på den utdannelsen jeg egentlig hadde lyst på. Dette er snart 20 år siden og jeg har aldri brukt papirene fra "hjerneutdannelsen" min. Er endelig snart ferdig med å nedbetale studielånet mitt fra et studie jeg altså ikke hadde lyst til å gå.

Min anbefaling er derfor at du følger hjertet ditt. Du skal jobbe i mange år fremover - da er det viktig at du har noe du virkelig trives med etter min mening. Se på din fremtidige karriere som en lang stige. Du kan velge å klatre mot toppen eller du kan stanse på et trinn der du vet du vil trives. Jeg har mange venner som trives helt greit nok i jobben sin, mens jeg gleder meg til jobb hver eneste dag. De fleste vennene mine tjener mer enn meg, men jeg klarer meg likevel bra og er fornøyd med at jeg til slutt fulgte hjertet.



Anonymous poster hash: 57e18...cad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte hjertet. Ferdig for snart 5 år siden, har fortsatt ikke relevant jobb.

Fins det ingen mellomting, noe som er et tryggere valg i ditt interessefelt?

Anonymous poster hash: 4f89c...103

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fulgte hjertet. Ferdig for snart 5 år siden, har fortsatt ikke relevant jobb.

Fins det ingen mellomting, noe som er et tryggere valg i ditt interessefelt?

Anonymous poster hash: 4f89c...103

Jeg vil vel tro at jeg har noen muligheter innen film og TV-produksjon, for jeg MÅ jo ikke jobbe med film - jeg kan jo jobbe bak kulissene i TV2/NRK og lignende. Et fagstudie eller en bachelor gir meg mulighet til å være innom flere sider (regi, produsent, kamera, lyd, redigering). Det er vel et tryggere studie enn mange kunststudier som går ut på maling osv..

- TS

Anonymous poster hash: fb886...f30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg tror ganske enkelt at jeg søker på begge deler, så har jeg litt tid å tenke på.

Som jeg skrev over her: (Heldigvis) Jeg har ikke drøm om å studere et av disse overkunstneriske fagene hvor talent og det å være heldig er viktig, flere skoler som tilbyr film og tv-produksjon har også avtaler med firmaer som Monster angående praksisplass slik at man letter får en fot innafor.

- TS



Anonymous poster hash: fb886...f30
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du synes flygeleder også høres interessant ut.

Jeg synes du skal ta en utdanning som er sikrere med tanke på å få jobb (men det må ikke være p.g.a. lønn). På fritiden kan du ta skrivekurs og prøve deg som manusforfatter, være frivillig på sett o.l.. Det er ufattelig vanskelig å leve av å skrive, og det er derfor lurt å ha en stabil inntekt ved siden av. Dersom du har stor interesse for film/tv og liker å skrive, kan du også prøve deg som journalist. Du kan kontakte ulike magasiner og prøve å få solgt inn artikler, eller du kan kontakte studentmagasiner/-aviser og levere skriveprøver i håp om å etter hvert få noe på trykk. Det kan være et steg på veien mot å leve av skriving.

Jeg kjenner noen som tok utdanning i TV- og filmproduksjon, og jobbet noe år med innspill av tv-serier/realityserier. Dessverre var det vanskelig å få noe fast, og h*n utdannet seg derfor til lærer og arbeider med skriving/tv/film på fritiden.

En annen jeg kjenner tok en fornuftig utdanning, men holdt hele tiden på med film/tv og innspilling, noe h*n hadde gjort som frivillig gjennom hele ungdomstida. I dag er h*n suksessrik og en av de som klarer å leve av å produsere/regissere. Til tross for et stort nettverk og riktige kontakter, har h*n flere ganger bare så vidt klart seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du synes flygeleder også høres interessant ut.

Jeg synes du skal ta en utdanning som er sikrere med tanke på å få jobb (men det må ikke være p.g.a. lønn). På fritiden kan du ta skrivekurs og prøve deg som manusforfatter, være frivillig på sett o.l.. Det er ufattelig vanskelig å leve av å skrive, og det er derfor lurt å ha en stabil inntekt ved siden av. Dersom du har stor interesse for film/tv og liker å skrive, kan du også prøve deg som journalist. Du kan kontakte ulike magasiner og prøve å få solgt inn artikler, eller du kan kontakte studentmagasiner/-aviser og levere skriveprøver i håp om å etter hvert få noe på trykk. Det kan være et steg på veien mot å leve av skriving.

Jeg kjenner noen som tok utdanning i TV- og filmproduksjon, og jobbet noe år med innspill av tv-serier/realityserier. Dessverre var det vanskelig å få noe fast, og h*n utdannet seg derfor til lærer og arbeider med skriving/tv/film på fritiden.

En annen jeg kjenner tok en fornuftig utdanning, men holdt hele tiden på med film/tv og innspilling, noe h*n hadde gjort som frivillig gjennom hele ungdomstida. I dag er h*n suksessrik og en av de som klarer å leve av å produsere/regissere. Til tross for et stort nettverk og riktige kontakter, har h*n flere ganger bare så vidt klart seg.

Jeg er enig med Grønt Blad her, ikke velg å bli flygeleder bare for pengene. Om du har interesse for det er det bra, men om du ikke har det ville jeg ikke valgt det. Å velge å jobbe som noe man ikke har interesse av, bare for å tjene penger, er ikke noen god idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel tro at jeg har noen muligheter innen film og TV-produksjon, for jeg MÅ jo ikke jobbe med film - jeg kan jo jobbe bak kulissene i TV2/NRK og lignende. Et fagstudie eller en bachelor gir meg mulighet til å være innom flere sider (regi, produsent, kamera, lyd, redigering). Det er vel et tryggere studie enn mange kunststudier som går ut på maling osv..

- TS

Anonymous poster hash: fb886...f30

Mener ikke å knuse drømmene dine her, for det er sikkert mulig å gjøre det som du sier :) Men jeg tror NRK har hatt ansettelsesstopp i mange år nå, og at de fortsetter å kutte årsverk. Jobber i de store selskapene som TV2 og TVN tror jeg også er veldig vanskelig å få, med mindre du kjenner noen som kjenner noen, eller du er datteren til noen som gjør at du får sommerjobber og deltidsjobber der, og jobber som kaffelager og farrishenter i mange år. Men det er mulig jobber innen f.eks lyd og redigering er lettere å få, det vet jeg ikke :)

Hvis du velger et slikt studium må du være forberedt på å jobbe veldig hardt for det, og prøve å skaffe deg relevant erfaring tidlig. Og det er veeeeeeldig mange som liker å fortelle historier og som vil jobbe som tekstforfattere o.l. Her er det også fryktelig vanskelig å få jobb. Søk litt rundt på finn.no etter stillingstitler du kunne tenke deg å ha, da får du inntrykk av hvordan jobbmarkedet er :)

Samtidig ville jeg heller ikke utdannet meg som flyveleder hvis det ikke er noe du er interessert i i det hele tatt. Men du har jo fått idéen fra et sted...? ;)

Anonymous poster hash: 4f89c...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å trives med det man gjør, men du bør tenke etter om du vil trives med måten det kan utvikle seg også. Vær realistisk og se for deg hvordan en gjennomsnittlig arbeidssituasjon i faget du tenker deg vil være. At du liker film og TV-produksjon er ikke enbetydende med at du vil like å ha fire korte engasjementer i året (med en eller to måneder arbeidsløshet mellom hvert oppdrag), for eksempel. Kanskje er du typen som helst vil ha fast jobb og vite hva som kommer inn hver måned, kanskje ikke. Kanskje ønsker du økonomisk frihet, kanskje er det ikke så viktig for deg. Kanskje er du typen som tilpasser deg lett og kan trives mange steder, kanskje er det bare en eneste ting som gjelder for deg. Det er utrolig mange elementer som spiller inn, og du kan ikke redusere det til et spørsmål om hjerte eller hjerne eller la deg lure av folk som snakker som om man bare kan trives med en ting i livet. Folk har gjort mange dumme valg ved å følge hjernen, men de har virkelig gjort mange dumme ting ved å følge hjertet også.

Anonymous poster hash: c4dd9...aed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du burde søke begge deler. Du har kun én sjanse til å bli flygeleder - om du ikke klarer testene eller ikke kommer inn så er løpet kjørt. Hvis du ikke kommer inn kan du da følge hjertet. Hvis du kommer inn ville jeg fullført utdannelsen (takker du nei får du heller ingen ny sjanse), og heller fulgt hjertet siden.



Anonymous poster hash: 3ded2...54d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker ikke hvor ideen om å bli flygeleder kom fra, men jeg syes det virker interessant. Jeg har også fått inntrykk av at mange trives i den jobben (har snakket med flere forskjellige som er i gang med praksis eller er ferdig utdannet).

Som noen nevner over her, så er jeg klar over at jeg kan ha en usikker tid i vente om jeg velger å studere film og TV. Likevel, jeg har ikke problemer med ubekvemme arbeidstider, og jeg er forberedt på at lønna vil være ustabil og at jeg i perioder kan måtte gå hjemme fordi jeg ikke finner noe.

-TS



Anonymous poster hash: fb886...f30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke hvor ideen om å bli flygeleder kom fra, men jeg syes det virker interessant. Jeg har også fått inntrykk av at mange trives i den jobben (har snakket med flere forskjellige som er i gang med praksis eller er ferdig utdannet). Som noen nevner over her, så er jeg klar over at jeg kan ha en usikker tid i vente om jeg velger å studere film og TV. Likevel, jeg har ikke problemer med ubekvemme arbeidstider, og jeg er forberedt på at lønna vil være ustabil og at jeg i perioder kan måtte gå hjemme fordi jeg ikke finner noe. -TS Anonymous poster hash: fb886...f30

Hvis du har tenkt grundig igjennom ting, ikke bare på hvordan ting er som 25-åring når man er ganske fri og uten bindinger, men også ti år senere, er det jo bare å kjøre på. Det viktigste er å tenke nøye over hva slags liv du vil ha. Jeg kjenner flere som oppdaget at det ble for vanskelig å kombinere en slik jobb og livet de ønsket. Boliglån kunne de glemme fordi inntekten var for ustabil, det var vanskelig å ha små barn med arbeidstidene, pensjon er en evig hodepine (tjener ikke nok til å sikre seg en god pensjon, hverken gjennom pensjonstrekk eller ekstra innbetalinger), å gå uten arbeid er en ting, men å gå uten inntekt noe helt annet når man har familie, osv. Men det er jo ikke noe problem å begynne med noe nytt hvis man når dit :)

Jeg skal være ærlig og si at med det jeg vet om arbeidsmarkedet i dag, hadde jeg aldri anbefalt noen som ikke hadde vist en sterk interesse og vilje for slike fag å satse på det. Det er en ting hvis man har gått aktivt ut og skaffet seg erfaring som ungdom, bygget nettverk og dermed fått en head start, for da viser man at man brenner for det. Men er man bare sånn litt over gjennomsnittet interessert, men har aldri drevet aktivt med det før det plutselig er tid for å velge studium, vil jeg anbefale noe annet.

Anonymous poster hash: c4dd9...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min fulgte hjerte. Dårlig idè. Han har brukt masse tid og penger på et studium hvor han ikke får seg jobb. Nå har han i tillegg fått barn og må jobbe med noe helt annet for å forsørge barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

følg hjertet ditt! det er mye viktigere å trives med det man gjør enn å tjene masse penger :) jeg har selv fulgt hjerte og går på et studie hvor det er dritvanskelig å få relevant jobb med en gang etterpå, men det er verdt det fordi det er dette jeg vil!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...