Gå til innhold

Har dårlig samvittighet i dag :o(


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Angrende mor

Datteren vår på 4 år og 2 måneder sluttet med bleier for snart et år siden. I perioder har det gått meget bra, men innimellom tisser hun seg ut. De seneste ukene har hun hatt daglig uhell og det hele toppet seg i helgen. Så i går tok jeg med ekstra skift ut på 17 mai samt et par bleier for å være på den sikre siden. Hun tisset seg ut etter et par timer så vi måtte skifte truse og strømpebukse. Da satte jeg på henne bleie til tross for store protester fra hennes side. Egentlig var det lurt for etter et par timer var bleia våt, og like etter at hun fikk tørr bleie igjen bæsjet hun på seg også :-(

I dag har jeg frytelig dårlig samvittighet fordi datteren min viser med all tydlighet at hun er fornærmet over å ha måttet gå med bleie på selveste 17 mai. Hun hadde lang kjole på da, så ingen kunne se at hun gikk med bleier. Hun boikotter meg og vil ikke snakke med mammaen sin :-(

Uff, lurer på om jeg gjorde en stor feil i går.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi må ta forskjellige valg. Barna liker ikke alt vi gjør, men det er vi som bestemmer alt i alt.

Se det slik. Hun hadde nok blitt mye flauere om hun hadde gjort på seg uten bleie.Og andre reagerte. Eller tisset slik at andre så det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angrende mor

Takk for tilbakemelding, ser at mange har lest tråden men du er den eneste som har kommentert noe. Skulle gjerne hatt flere kommentarer på om det virkelig var så galt at hun måtte gå med bleier.

Følte som du sier at vi bare måtte ta et valg, selv om vi viste det ville være upopulært. Hadde jo med skift til henne og lot henne få sjansen til å gå uten bleie fra starten på dagen i håp om at det skulle gå bra. Når det ikke gjorde det, så viste jeg med stor sikkerthet at hun kom til å tisse på seg igjen.

Problemet er jo at hun ikke ser ut til å bry seg noe om at andre kan se at hun har tisset på seg :-( Ikke sier hun i fra til oss, og ikke gjør hun noe for å skjule det heller. Men bleie, det er vist veldig flaut, selv under en stor og vid kjole hvor ingen kan se hva hun har under.

Siste gangen jeg skiftet på henne, når hun hadde bæsjet på seg, protesterte hun vilt. Nektet for at hun hadde bæsj i bleia og skulle overhode ikke skiftes på nei. Måtte gjøre det i en park, bak noen store busker før hun i det hele tatt gikk med på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du absolutt gjorde det rette! Det er ikke alle valg man tar som foreldre som er like populære, men det er av og til man må ta disse valgene allikevel!

Tror ikke hun tok så stor skade av å gå med bleie og hun kommer nok til å snakke til deg igjen om ikke så lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Danielle 73

Hei

Si unskyld til henne og forklar henne hva du føler, hvorfor du måtte gjøre det og hvilken konsekvenser det hadde fått om du ikke hadde gjort det. fortell henne at du vil at dere skal inngå en avtale som gjør det mye lettere for dere begge to. Bruk klistremerkeskjema. La henne få en klistre merke for hver dag hun ikke tisser på seg og gi henne deretter belønning for det.

Det vil oppmuntre henne. Og går det ikke med en hel dag så tar du bare timer omgangen. Og når din datter er flink til noe spesielt med det som har med avvenning av tissing å gjøre, så gi henne ros i vilden sky, men det må være konstruktiv kritikk i forhold til noe positivt hun har gjort.

¨Når hun har basjet på seg så tyder det på at nå får hun den "rette" oppmerksomhet" feil oppmerksomhet er bedre en ingen oppmerksomhet.

Håper ikke du misforstår meg fordi jeg mener absolutt ikke at du IKKE gir din datter ros, men man får aldri nok.

Som belønning system kan du: Leke ekstra med henne, spille, fortelle eventyr, gjøre noe gøy sammen osv.

Det vil hun huske. skal love deg at dette i de fleste tilfeller har en positiv effekt. Det viktigste er at dere som foreldre har tålmodighet med store bokstaver, for det er ikke gjort over natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Danielle 73

Du kan også ta henne på toalettet hver tredje time om mulig. Da setter dere henne inn i en fast rutine, hun etterhvert vil gå inn i. Om hun er vanskelig, så inngå et kompromiss med henne, men dere må være veldig konsekvent, og la henne få smake det også om nødvendig. Da mener jeg konsekvensene av at hun ikke lyer/hører etter.

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff da, må nesten smile litt av henne da - at hun er så fornærmet i dag. Du gjorde selvfølgelig akkurat det som var nødvendig i forhold til omstendighetene! Du får nesten bare prøve å forklare henne at dersom hun ikke greier å gå på do, så er bleie den eneste løsningen... :-?

Stedatteren min sluttet med bleie da hun var tre, og har hatt daglige uhell siden, både nr1 og nr2. Nå er hun over 6 år, og ble 'stueren' for bare noen måneder siden. Jeg tror mye av grunnen er at det alltid har blitt "oversett" når hun har hatt uhell, og hun syns overhodet ikke det er flaut. Da jeg derimot gikk til innkjøpt av bleier str.XXL har hun vist en helt annen iver etter å komme seg på do i tide. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate

Du gjorde det eneste rette syns jeg, og du fikk det bevist da du måtte skifte på henne første gangen før bleia kom på.

Jeg tror mye av grunnen er at det alltid har blitt "oversett" når hun har hatt uhell' date=' og hun syns overhodet ikke det er flaut. Da jeg derimot gikk til innkjøpt av bleier str.XXL har hun vist en helt annen iver etter å komme seg på do i tide. :wink:[/quote']

Helt enig. På et eller annet nivå må barnet få føle at det vil få konskevenser om hun/han ikke klarer å gå på do selv.

Ser du fulgte vårt eksempel ved å kjøpe inn bleier la Flaca og at det ga umiddelbare resultater :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjorde det eneste rette syns jeg, og du fikk det bevist da du måtte skifte på henne første gangen før bleia kom på.

Helt enig. På et eller annet nivå må barnet få føle at det vil få konskevenser om hun/han ikke klarer å gå på do selv.

Ser du fulgte vårt eksempel ved å kjøpe inn bleier la Flaca og at det ga umiddelbare resultater :wink:

Jepp! Resultatet lot ikke vente på seg... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er merkelig at så store barn gjør på seg... Når de er så gamle har de full kontroll rent fysisk, så da må det være viljen som mangler.

Dersom mitt barn med vilje hadde bæsja på seg hadde jeg blitt bekymra. (Og trolig relativt irritert.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at man ikke skal true ungene med bleier dersom de først har sluttet med det. Leser at noen av dere har truet barna med at de må begynne med bleier igjen om de tisser på seg og at dette ga resultater? Vi har en jente på 5 år og 10 måneder som har uhell flere dager enn hun er tørr (har alltid vært slik siden hun sluttet med bleier som 3 åring), og vi er nå mektig lei av å vaske klær unødvendig. Har dere noe tips om hvordan vi kan få slutt på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at man ikke skal true ungene med bleier dersom de først har sluttet med det. Leser at noen av dere har truet barna med at de må begynne med bleier igjen om de tisser på seg og at dette ga resultater? Vi har en jente på 5 år og 10 måneder som har uhell flere dager enn hun er tørr (har alltid vært slik siden hun sluttet med bleier som 3 åring)' date=' og vi er nå mektig lei av å vaske klær unødvendig. Har dere noe tips om hvordan vi kan få slutt på dette?[/quote']

Jeg er ingen ekspert på området, og siden alle barn er forskjellige er det ingen regel for hva som vil fungere for DITT barn.

Stedatteren min var ofte tydelig uinteressert i å gå på do, og ble overhodet ikke flau over uhell. Tvert imot nøt hun oppmerksomheten, eller brød seg ikke engang med å fortelle om uhellene slik at vi fikk byttet klær og tørket opp på sofa/ stuegulv. :-(

Det var en situasjon vi ikke kunne leve med, og jeg så ingenting galt i å sette frem bleieposen på badeværelset, ta henne for meg og forklare alvorlig at dersom hun ikke samarbeidet med oss om å bli renslig ble vi nødt til å bruke bleie på henne. Hun ble tross alt skoleunge snart, og stor jente! Det fungerte utmerket, og hun har ikke hatt uhell siden.

Du får selv vurdere. Det går ikke alltid på viljen. Hvis jenta di virkelig viser at hun ønsker å bli tørr og skammer seg over uhell, tror jeg at jeg ville tatt henne med til en lege. Det kan nemlig tenkes at hun har en fysisk begrensning, men normalt sett skal ikke barn i 5-6 årsaldere ha problemer med renslighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dårlig samvittighet? for hva? skal du drive å krype for barnet ditt som gjør seg ut? hun må lære seg å gå på do - eller bruke bleie. punktum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Når jeg var liten (4-6 år) var jeg av den typen som alltid hadde det så gøy at jeg aldri hadde tid til å gå på do. Og tisset på meg når jeg fikk latterkrampe. Gikk KUN på viljen. En gang ble mamma så sint at hun tok på meg bleie (vi var hjemme hos oss selv), og det husker jeg var KJEMPEflaut, og ga meg en skikkelig lærepenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Jeg syns det er merkelig at så store barn gjør på seg... Når de er så gamle har de full kontroll rent fysisk, så da må det være viljen som mangler.

Dersom mitt barn med vilje hadde bæsja på seg hadde jeg blitt bekymra. (Og trolig relativt irritert.)

Det er ikke gitt at så store barn har full kontroll rent fysisk. Men det er det jo lett å finne ut ved å dra fram bleiepakken! Jeg håper bare at de som prøver dette (bleier) gjør det på en ordentlig måte, dvs ikke setter på bleie som en slags straff, men som en naturlig konsekvens av at barnet ikke er tørt. Forklar barnet på en saklig og nøktern måte at man må bruke bleier hvis man ikke klarer å holde seg tørr, men legg minst mulig følelser og dramatikk i det (skjønner veldig godt at man blir oppgitt, sur og/eller lei seg, men prøv å tone ned dette i forhold til barnet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Jeg har hørt at man ikke skal true ungene med bleier dersom de først har sluttet med det. Leser at noen av dere har truet barna med at de må begynne med bleier igjen om de tisser på seg og at dette ga resultater? Vi har en jente på 5 år og 10 måneder som har uhell flere dager enn hun er tørr (har alltid vært slik siden hun sluttet med bleier som 3 åring), og vi er nå mektig lei av å vaske klær unødvendig. Har dere noe tips om hvordan vi kan få slutt på dette?

I de aller fleste tilfeller skyldes ikke disse problemene psykiske forstyrrelser eller fysiske årsaker. En stor andel (rundt 70%) av de som sliter med å tisse på seg har nære slektninger som har hatt dette problemet; det er mao en klar arvelig faktor. Ofte kan årsaken til problemet være en psykosomatisk reaksjon på belastende hendelser i småbarns liv, (for eksempel det å få søsken, etc) og problemet fortsetter ofte etter at belastningen er borte. Det kan også være en måte å få oppmerksomhet på, og noen ser rett og slett ikke til å bry seg med dette.

Bleier er ofte nødvendig, og vil i noen tilfeller virke prevantivt! Men det er viktig å ikke lage oppstyr rundt dette. Hvis barnet bruker dette for å få oppmerksomhet, vil oppstyret virke belønnende, i tillegg til at det er fryktelig feil å bli sint/tydelig oppgitt på barnet hvis dette er noe barnet ikke mestrer.

Ca 20 % av 6-åringene er sengevætere, dobbelt så mange gutter som jenter.

Når det gjelder tiltak mot sengevæting, er Alarm-matte effektivt. (kontakt PPT, lege eller helsesøster). Eventuelt i kombinasjon med medisinering (hvis matte ikke er tilstrekkelig). Nesespray (Minerin) kan også hjelpe, men effekten varer ikke (grei til bruk ved kortere perioder som overnatting, etc).

Når det gjelder tissing på dagtid, kan trening i å øve opp blærekontroll/blærekapasitet gi resultater. Man kan også bruke klokke (liten alarm som festes som et armåndsur). (disse tiltakene i kombinasjon med nattmatten).

Hvis man klarer å få en vellykket behandling av nattevæting, ser man ofte at dagvætingen forsvinner av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke gitt at så store barn har full kontroll rent fysisk. Men det er det jo lett å finne ut ved å dra fram bleiepakken! Jeg håper bare at de som prøver dette (bleier) gjør det på en ordentlig måte' date=' dvs ikke setter på bleie som en slags straff, men som en naturlig konsekvens av at barnet ikke er tørt. Forklar barnet på en saklig og nøktern måte at man må bruke bleier hvis man ikke klarer å holde seg tørr, men legg minst mulig følelser og dramatikk i det (skjønner veldig godt at man blir oppgitt, sur og/eller lei seg, men prøv å tone ned dette i forhold til barnet).[/quote']

Slik jeg tenkte også..... og når jeg ser hvor mange som jo har forsøkt det med hell, ja så får man jo lyst til å prøve ut dette. Lurer på om jeg skal kjøpe med en bleiepose hjem i kveld faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Nei det er ikke enkelt som det elskelige barnet man har, som man verdsetter mer enn livet selv og vil gjøre alt godt for, er snurt på en...

:veldigsur:

Huff....

Men alle barn er sinte på foreldrene av og til.. Jeg har blitt kalt mye rart opp gjennom årene fordi barna ikke fikk viljen sin.. men vi som foreldre må gota litt kjefting og smelling fra barna. husk at de bruker de virkemidlene og ordene din kan.. Så et ord som "idiot" kan klinge helt grusomt å våres ører, men bare være et utrykk for at barnet er misfornøyd.. og betyr ikke at du er idiot -s-

Barna sier også at de er glade i meg og at de ikke vil ha en annen mamme, selv om de sier det av og til.. (vi har pratet om ordbruken med barna ) De er bare så sinte fordi de ikke får viljen sin, at det bare "ramler" ut... - :ler:

La bare din datter være litt snurt, det går over.. vis henne at du er glad i henne likevel..og aksepter hennes sinne.. så lenge det ikke går ut over noen -s- jeg prøver å lære barna at det er lov å være sint, men også at det er lov å være glad Følelser er til for å bruke og jeg "samler" på de gode øyeblikkene, for de er det mest av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde du feil??? i følge mitt syn--- ja -- men det er ikke det samme som om det du gjorde var helt galt... -s-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate2
Slik jeg tenkte også..... og når jeg ser hvor mange som jo har forsøkt det med hell' date=' ja så får man jo lyst til å prøve ut dette. Lurer på om jeg skal kjøpe med en bleiepose hjem i kveld faktisk.[/quote']

Gjør det du Live, det er flere av oss her som har forsøkt det med stort hell. Vis henne bleieposen og forklar henne på en rolig og fornuftig måte slik Embla skrev at det blir konsekvensen av at hun ikke klarer å gå på do. Tipper på at problemet løser seg rimelig raskt.

Hvorfor gjorde hun feil? Skulle hun bare ha latt henne fortsette å gjøre på seg? Bleier er et hjelpemiddel for å holde klærne tørre, så hvorfor skal man ikke benytte seg av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...