Lutetium 71 Skrevet 9. januar 2014 #121 Skrevet 9. januar 2014 Det er jeg ikke enig i. Selve transporten, før slakten og måten de lever på i disse trange båsene, er ikke akkurat så hyggelig. Ta kyr f.eks. De står jo lenket fast til en stolpe, og står i sin egen drittlukt store deler av året. Dyrene som jaktes på, har i hvert fall levd et godt liv, i frie omgivelser. Tror også dette kjøttet er mye renere en den ekle genmodifiserte dritten vi får i butikkene. Men dette er bare sånn jeg ser det. Hvilket kjøtt snakker du om da, og hvor får du tak i det? 1
Gjest *dragoon* Skrevet 9. januar 2014 #122 Skrevet 9. januar 2014 Jeg personlig ser ikke problemet med at noen jakter kun for morro skyld heller, jeg! Så lenge det foregår humant og det faktisk er ville dyr de skyter. (Det er nok mange naive jegere som drar på jaktreiser for å skyte f eks antiloper og ender opp med å drepe et dyr som har gått hele livet i en innhegning og blir sluppet ut kun for å bli skutt.) Jakt handler om nærhet med naturen og urinstinktene våre. Det er en fantastisk opplevelse å få bruke kløkt og tålmodighet for å oppnå et resultat i form av et nedlagt byttedyr. Og jeg skjønner at jegere syns det er morro! Jeg vet jo selv hvor deilig det er å dra i skogen og komme seg vekk fra hverdagens mas og tjas. Bruke tid på å finne ut hvor storfisken står og hvem teknikk som med mest sannsynlighet vil ta'n. Så er det å være tålmodig og bare nyte livet helt til man forhåpentligvis får den på kroken og opp på land. Da er jeg stolt som en hane og kvelden blir perfekt med stekt fisk som gir en ekstra god smak ved at den er selvfanget. Jegere føler nok mye det samme og det skjønner jeg ikke at kan være en dum ting! 2
Mann 42 Skrevet 9. januar 2014 #123 Skrevet 9. januar 2014 Tror det ligger mye misandry i motforestillingene til jakt. Og det fikk de sentralområdekulturelle til å begynne å gneldre. Reaksjoner på jaktprogram: http://www.nrk.no/nordnytt/reaksjoner-pa-jaktprogram-1.11454174 http://www.nrk.no/nordnytt/_-responsen-har-vaert-overveldende-1.11457402 Det var et bra program. Fatter ikke hva det er å mislike med det. Disse to jentene har funnet en kilde til glede i livet som noen og enhver kan misunne dem. Det er kanskje det som er problemet for enkelte. 3
Alvina Skrevet 9. januar 2014 #124 Skrevet 9. januar 2014 (endret) Mange er jegere, og har jakt som en av interessene sine. Men, en god del er også mot denne aktiviteten. Er du for eller mot jakt, og hvis du eventuelt er mot, hva er begrunnelsen? Er for jakt hvis det er er for å forvalte i et område med f.eks. for mye elg, og ta hensyn av hvilken nytte elgen tilfører skogen og naturen ...og er i mot jakt på ulv, gaupe og bjørn osv. Men dette er ikke en rovdyrdetbatt håper jeg da. Endret 9. januar 2014 av Alvina 2
Alvina Skrevet 9. januar 2014 #125 Skrevet 9. januar 2014 Jeg spiser nesten bare vilt så klart jeg er for jakt. Det glemte jeg å nevne.
Anglofil Skrevet 9. januar 2014 #126 Skrevet 9. januar 2014 Hvorfor skal det liksom være så mye værre at mennesker dreper dyr for mat en at andre dyr gjør det ? Fordi jeg synes det er merkelig og litt absurd at det skal være "underholdning" å drepe dyr. Det forsvarer vel ikke en katt som dreper fordi den synes det er gøy, men vi mennesker kan ta et mer bevisst valg rundt det. Nå er jeg ikke vegetarianer, så jeg ser helt klart tosidigheten i denne diskusjonen for min egen del, jeg er ikke nødvendigvis prinsipielt i mot jakt. Jakt er i noen tilfeller helt nødvendig. Men jeg klarer altså ikke å forstå at det er "gøy" å gå på jakt og gjør det derfor heller ikke selv. Mvh Yvonne 1
Gjest Chlorophyll Skrevet 9. januar 2014 #127 Skrevet 9. januar 2014 Hvilket kjøtt snakker du om da, og hvor får du tak i det? Så og si alt av matvarer er jo tuklet med i butikken i dag
Gjest Absolutt Skrevet 10. januar 2014 #128 Skrevet 10. januar 2014 For jakt. Ikke noe men, ikke noe hvis. Menneskene er en del av naturen og vi er øverst i næringskjeden.
Gjest *dragoon* Skrevet 10. januar 2014 #129 Skrevet 10. januar 2014 For jakt. Ikke noe men, ikke noe hvis. Menneskene er en del av naturen og vi er øverst i næringskjeden. Så du bryr deg ikke om dyret blir humant avlivet engang? Synd det finnes mennesker som deg! Det er nettopp dere som ødelegger ryktet til resten og sørger for at det finnes så mange motstandere. 1
Gjest Absolutt Skrevet 10. januar 2014 #130 Skrevet 10. januar 2014 Så du bryr deg ikke om dyret blir humant avlivet engang? Synd det finnes mennesker som deg! Det er nettopp dere som ødelegger ryktet til resten og sørger for at det finnes så mange motstandere. Jakt foregår så vidt jeg vet humant. Det er ikke vanlig praksis plant jegere å torturere eller pine dyr.
Gjest Absolutt Skrevet 10. januar 2014 #131 Skrevet 10. januar 2014 Så du bryr deg ikke om dyret blir humant avlivet engang?Synd det finnes mennesker som deg! Det er nettopp dere som ødelegger ryktet til resten og sørger for at det finnes så mange motstandere. Synes det er fantastisk at finnes mennesker med forskjellige meninger, så er man sikret debatt i samfunnet, utvikling og en nogelunde balanse.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #132 Skrevet 10. januar 2014 Er for jakt. Anonymous poster hash: 6aa70...442
Gjest *dragoon* Skrevet 10. januar 2014 #133 Skrevet 10. januar 2014 Jakt foregår så vidt jeg vet humant. Det er ikke vanlig praksis plant jegere å torturere eller pine dyr. Nettopp mitt poeng i denne tråden. Men flere har skrevet "for jakt hvis det foregår humant" også kommer du og sier at det ikke er noe hvis eller men, da tolker jeg det som at du ikke bryr deg om slikt. Mulig jeg tolket feil, men da vil jeg gjerne høre hva du mener i ditt første innlegg som jeg siterte.
Gjest Absolutt Skrevet 10. januar 2014 #134 Skrevet 10. januar 2014 Nettopp mitt poeng i denne tråden. Men flere har skrevet "for jakt hvis det foregår humant" også kommer du og sier at det ikke er noe hvis eller men, da tolker jeg det som at du ikke bryr deg om slikt. Mulig jeg tolket feil, men da vil jeg gjerne høre hva du mener i ditt første innlegg som jeg siterte. Når det er heller normen og regelen enn unntaket at jakt foregår humant skjønner jeg ikke hvorfor jeg må spesifisere det. Jeg er ikke så opptatt av hvordan andre har formulert det. Jakt foregår humant, jeg er for jakt. Hvis du ikke har skjønt det nå foreslår jeg at du lar være å tolke så mye av det du leser.
Guybrush Skrevet 11. januar 2014 #135 Skrevet 11. januar 2014 (endret) Så du bryr deg ikke om dyret blir humant avlivet engang? Synd det finnes mennesker som deg! Det er nettopp dere som ødelegger ryktet til resten og sørger for at det finnes så mange motstandere. 1. Debatten gjelder jakt, ikke tortur. To forskjellige ting. Man diskuterer ikke missbruk når man snakker om man er for eller imot å få barn eksempelvis. 2. Det er ikke mange som er imot jakt, faktisk svært få. De bare lager svært mye bråk Endret 11. januar 2014 av Guybrush
Magnifique Skrevet 11. januar 2014 #136 Skrevet 11. januar 2014 Jeg synes det er helt grusomt, men ser nytteverdien i å regulere bestanden (bortsett fra rype da, som jeg har forstått er det "skummelt" lite rype igjen). Det skal ikke et eneste våpen i hus her, og jeg orker ikke å høre jakthistorier eller se dustete jegere som stolt poserer foran byttet sitt "se så flink jeg er, jeg greide å drepe et dyr". Hadde jeg vært politiker hadde jeg ikke gått inn for forbud av jakt, men jeg fatter ikke at noen kan underholdes av å drepe, og vil helst slippe å høre om det. Anonymous poster hash: e8e71...50f Helt enig med deg. Jeg er ikke for jakt, men kan se nytteverdien hvis bestanden er stor, osv. Selv har jeg aldri gått på jakt, og kommer aldri til å gjøre det heller.
Gjest Chlorophyll Skrevet 11. januar 2014 #137 Skrevet 11. januar 2014 Dette går jo gjerne hånd i hånd. Er nok ikke mange jegere som skyter dyr for maten som ikke samtidig har jakt som hobby. Akkurat sånn tenker jeg også. Jeg kommer til å drive med jakt, om jeg får anledning til det.
Lillemeg25 Skrevet 11. januar 2014 #138 Skrevet 11. januar 2014 Jeg er imot å drepe for moro skyld. Uansett om det gjelder dyr eller mennesker. Unødvendig. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #139 Skrevet 11. januar 2014 Sikkert full av myggstikk om sommeren, du da. Myggen må jo få lov å suge blod, det er jo den måte å leve på. Skal godt gjøres å fjerne en sugende mygg fra huden uten å klapse den. Anonymous poster hash: 3ba77...0fd Det er veldig enkelt å fjerne en mygg som suger blod uten å klapse til den. Dytt borti beinet den holder opp et par ganger så forsvinner den, har fått det for meg at myggstikket ikke klør så mye dersom man venter til den har sugd ferdig. Og ja, så flyr den legger masse masse egg som kan plage slike som deg etterhvert... Ikke at jeg akkurat synes synd på en mygg som blir klapset til og dør momentant, men like greit å dytte den bort eller vente, dreper dersom det er nødvendig ikke fordi det er enklest. Når det kommer til jakt så er jeg for, men kun for dyrenes ve. Jegere som hater rovdyr (useriøse jegere og bønder må ha skogen for seg selv fri for rovdyr må vite, bortsett fra jakthunden de glemmer hvor kommer fra da selvsagt...) Jegere som stolt poserer ved siden av "byttet" sitt. (Hva er det å være stolt av? Det er ikke jegerens fortjeneste at dyret er stort, eller om den har 12 takker, ikke var det en rettferdig kamp heller, respekt er tydelig et fremmedord) Folk som drikker mens de jakter, de som jakter kun for underholdningens skyld, jegere som tar lett på skadeskyting og som ikke vil sløse med ammunisjon, og ikke minst, "jegere" med null respekt for dyret og naturen, og ikke forstår hvor tilpasningsdyktig natur og dyr faktisk er burde aldri fått fullført jegerprøven. Derimot har jeg stor respekt for seriøse jegere som jakter for å regulere bestanden, som ikke ser på det som sport og underholdning, men noe som er nødvendig der det ikke finnes naturlige fiender. En jeger som ikke bryr seg om slaktvekt med mindre det dreier seg om mat, og som heller fokuserer på å ta de minste og syke dyrene som vil slite med å overleve vintertiden fremfor de store gulloksene som kan føre genene sine videre. En jeger som ikke bruker ordet "Disney" for å argumentere, for seriøse jegere havner ikke i slike tafatte diskusjoner, og de ser helheten og forstår at man ikke må være påvirket av tegnefilm for å ha respekt for naturen og dyr. Det finnes heldigvis utrolig mange seriøse jegere, men det er ikke de som roper høyest. Kunne godt tenke meg å ta jegerprøven selv. Viltkjøtt er jo mye bedre både moralsk og smaksmessig i mine øyne. Anonymous poster hash: fb167...b3e 1
Gjest Corto Maltese Skrevet 11. januar 2014 #140 Skrevet 11. januar 2014 Jeg er imot å drepe for moro skyld. Uansett om det gjelder dyr eller mennesker. Unødvendig. Men innsekter har du ikke noe i mot å drepe for moroskyld ? MORDER
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå