Gjest Reza08 Skrevet 6. januar 2014 #1 Skrevet 6. januar 2014 Mange er jegere, og har jakt som en av interessene sine. Men, en god del er også mot denne aktiviteten. Er du for eller mot jakt, og hvis du eventuelt er mot, hva er begrunnelsen?
Ragnhild H Skrevet 6. januar 2014 #2 Skrevet 6. januar 2014 (endret) Dersom byttet blir godt utnyttet (altså at de fleste delene av kroppen som er spiselige blir spist, og at man bruker det som kan brukes) i tillegg til at jaktbyttet erstatter kjøp av kjøtt fra butikken, er jeg for. Dyrene har jo et mye bedre liv i skogen/på fjellet enn det de har på en farm. Edit: Men dersom noen synes jakt er en gøy "sport" og ikke er interesserte i å bruke kjøtt eller annet fra dyret, er jeg mot. Endret 6. januar 2014 av Ragnhild H 16
Gjest avocadoen Skrevet 6. januar 2014 #3 Skrevet 6. januar 2014 Jeg er for selvsagt. Som i at man jakter for å spise dyret eller selge kjøttet da. Sånn som de gjør de som jakter på hjort. Det er mer humant å jakte på dyr enn å ha f.eks kyllinger på kyllingfarmer. 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #4 Skrevet 6. januar 2014 For. Vi kjører jo sikksakk mellom elger! Anonymous poster hash: 03285...792 1
HedvigR Skrevet 6. januar 2014 #5 Skrevet 6. januar 2014 Jeg er for jakt, men ikke den typen der man har et fanget dyr, slipper det løs og jakter på det. Sistnevnte er jo bare fryktelig, men er vel ingen som driver med det i Norge så vidt jeg vet? 4
Gjest *dragoon* Skrevet 6. januar 2014 #6 Skrevet 6. januar 2014 Jeg er for jakt så lenge det foregår på en human måte. Det å utnytte dyret mtp kjøttet osv tror jeg er noe de fleste jegere gjør! Jeg har i alle fall aldri hørt om noen som har skutt et rådyr eller en elg for bare å la det ligge igjen i skogen. De fleste jegere er ålreite folk som er ute etter en god naturopplevelse. Jeg jakter ikke selv, men er glad i å fiske og kan trekke mange paralleller. Jeg har aldri dratt på fisketur med eneste hensikt å drepe fisk hvertfall...
wilmap Skrevet 6. januar 2014 #7 Skrevet 6. januar 2014 For, å gå på jakt er noe av det beste som fins. 1
skruf Skrevet 6. januar 2014 #8 Skrevet 6. januar 2014 For jakt, og skal ta jegerprøven neste gang det holdes kurs her:) Mannen min er ivrig jeger, og jeg gleder meg til å være med å delta på høstjakta i år:)
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #9 Skrevet 6. januar 2014 Jeg synes det er helt grusomt, men ser nytteverdien i å regulere bestanden (bortsett fra rype da, som jeg har forstått er det "skummelt" lite rype igjen). Det skal ikke et eneste våpen i hus her, og jeg orker ikke å høre jakthistorier eller se dustete jegere som stolt poserer foran byttet sitt "se så flink jeg er, jeg greide å drepe et dyr". Hadde jeg vært politiker hadde jeg ikke gått inn for forbud av jakt, men jeg fatter ikke at noen kan underholdes av å drepe, og vil helst slippe å høre om det. Anonymous poster hash: e8e71...50f 5
Gjest New_Girl Skrevet 6. januar 2014 #10 Skrevet 6. januar 2014 For, så lenge dyret blir drept på en human måte, det er dyr det er mange av, og at man bruker mest mulig av dyret etterpå. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #11 Skrevet 6. januar 2014 Jeg synes det er helt grusomt, men ser nytteverdien i å regulere bestanden (bortsett fra rype da, som jeg har forstått er det "skummelt" lite rype igjen). Det skal ikke et eneste våpen i hus her, og jeg orker ikke å høre jakthistorier eller se dustete jegere som stolt poserer foran byttet sitt "se så flink jeg er, jeg greide å drepe et dyr". Hadde jeg vært politiker hadde jeg ikke gått inn for forbud av jakt, men jeg fatter ikke at noen kan underholdes av å drepe, og vil helst slippe å høre om det. Anonymous poster hash: e8e71...50f hm. idiot. Anonymous poster hash: 6c499...316 4
Gjest Sobril Skrevet 6. januar 2014 #12 Skrevet 6. januar 2014 Jeg ville aldri vært med på jakt selv. Hadde sikkert begynt å grine før noen rakk å løfte geværet. Er ikke i mot jakten i seg selv, så lenge det er for fangstens del og ikke forlystelse. Det jeg er i mot er disse mannfolka som slår seg ustanselig på den hårete brystkassen sin og tror at det gjør dem til mer MANN fordi de klarer å drepe et dyr. Kanskje til og med skadeskyte det først fordi de ikke har ferdighetene de egentlig trenger før de legger ut på jakt.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 6. januar 2014 #13 Skrevet 6. januar 2014 For. Men da for kjøttets del. Viltbestanden må ned enkelte steder og kjøttet er mye mer etisk enn kjøttproduksjon. Ikke for de som reiser rundt i hele verden og skyter for gøy. De som jakter på trofeer. Jeg poserer ikke på bilder med de dyra jeg har vært med å jakte på. Dyret skal respekteres. 4
Drizzt Skrevet 6. januar 2014 #14 Skrevet 6. januar 2014 Mange er jegere, og har jakt som en av interessene sine. Men, en god del er også mot denne aktiviteten. Er du for eller mot jakt, og hvis du eventuelt er mot, hva er begrunnelsen? Mot jakt for underholdning. Jakt som eneste måte å skaffe meg mat på - ja. 2
Vasilisa Skrevet 6. januar 2014 #15 Skrevet 6. januar 2014 Veldig i mot. Hvorfor? Fordi jeg er veldig glad i dyr og mener de har like mye rett til å leve som oss. 3
Equinox Skrevet 6. januar 2014 #16 Skrevet 6. januar 2014 Jeg er klart for jakt så lenge det bedrives humant og at det skjer i forhold til en bestand som overvåkes og reguleres, samt at kjøttet og annet tas nytte av. Det finnes vel såpass mye elg b.l.a i norge at man må jakte på det slik at bestanden ikke kommer ut av kontroll. Dessuten er jo jakt en fantastisk hobby og interesse for de som driver med det og selve fellingen av dyret er en liten del av totalpakken ved jegerinteressen. I tillegg skader det ikke å være våpenkyndig mener da jeg, jakt er jo også tradisjon i mange land og en del av mennesket fra fortiden.
debattanten Skrevet 6. januar 2014 #17 Skrevet 6. januar 2014 Jeg synes det er helt grusomt, men ser nytteverdien i å regulere bestanden (bortsett fra rype da, som jeg har forstått er det "skummelt" lite rype igjen). Det skal ikke et eneste våpen i hus her, og jeg orker ikke å høre jakthistorier eller se dustete jegere som stolt poserer foran byttet sitt "se så flink jeg er, jeg greide å drepe et dyr". Hadde jeg vært politiker hadde jeg ikke gått inn for forbud av jakt, men jeg fatter ikke at noen kan underholdes av å drepe, og vil helst slippe å høre om det. Anonymous poster hash: e8e71...50f Glad du ikke er politiker. Jakt er bra for dyrevelferd, miljø og helsa til de som jakter. Det er jo tross alt god trening. 4
Libertas Skrevet 6. januar 2014 #18 Skrevet 6. januar 2014 Mot jakt som sport/underholdning. For jakt som regulering av bestand og kjøttets del. 2
El Duderino Skrevet 6. januar 2014 #19 Skrevet 6. januar 2014 (endret) Jakt trengs i Norge. Det er mange dyrearter det er for mye av, og om ikke bestandene holdes ved et stabilt nivå oppnår det haugevis med problemer. Veldig i mot. Hvorfor? Fordi jeg er veldig glad i dyr og mener de har like mye rett til å leve som oss. Er du glad i flått og skabb? Siden du er så glad i dyr så går jeg utifra at du ikke vil at fuglearter skal dø ut- men det gjør de om vi ikke forhindrer at mink, mår, og rev spiser alt av reir de kommer over.. Endret 6. januar 2014 av El Duderino 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #20 Skrevet 6. januar 2014 Jeg er for, men det er fordi jeg er rasjonell og menneskelig. Anonymous poster hash: cc0f4...418 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå