Gå til innhold

Er du for eller mot jakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden du siterte mitt innlegg så antar jeg at du fikk med deg at jeg skrev at man må kontrollere bestanden.

Det er nettopp det du sier der. Stolt. Det er jo det det går på. Hvorfor er man stolt av å ha drept dyr? Det er som vi er enige i, nødvendige for å redde bestanden, men da kan man vel heller prate om glede over å faktisk kunne hjelpe bestanden, ikke glad for at man måtte skyte dyra. Om de stiller opp med bilde som faktisk viser litt mer nødvendigheten av å jakte og ikke fremstiller det som en konkurranse, hadde jeg holdt kjeft. Stille opp på bilde og artikler i lokalavisa hvert år om at ja denne gangen var det Olaf som var så "heldig" å skyte den største elgen i distriktet noensinne, mens Tellef fikk elgen med flest tagger.

Diskutere om det å skyte dyr er en hobby eller ei skal jeg ikke gi meg inn på da det er en annen diskusjon.

Hvis man har gjort noe som krever dyktighet, forberedelser, trening og en viss dedikasjon, som f.eks å ta seg ut i marka, finne et egnet sted for å ta en hjort eller en elg, eller enda bedre, snike seg innpå en, så har man all verdens grunn til å være stolt. Jakt er en ferdighet, og siden det er både spennende, utfordrende og nyttig både på et personlig, økonomisk og økologisk plan, så er stolthet mer enn rettferdiggjort.

Dette med bestandsivaretaking er mer enn noe annet et spm om å ivareta bestandene slik at man kan jakte på dem også i fremtiden. La oss ikke lure oss selv her. Norge er et temmet land, ikke en villmark. Det er ikke av hensyn til dyra eller naturen at vi forvalter bestander av vilt og rovvilt. Det er av hensyn til at vi i fremtida skal kunne fortsette å høste av naturen, bl.a gjennom jakt. Da vil vi ikke ha en stor bestand av syke, utmagrede dyr som knapt klarer å komme seg gjennom vinteren. Vi vil ha en passende bestand av dyr som er i godt hold. Og det er for å nå det målet, at jaktkvotene settes. Ikke for å "passe på naturen". Eller av hensyn til dyra eller noe slikt.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Chlorophyll
Skrevet

Hvis man har gjort noe som krever dyktighet, forberedelser, trening og en viss dedikasjon, som f.eks å ta seg ut i marka, finne et egnet sted for å ta en hjort eller en elg, eller enda bedre, snike seg innpå en, så har man all verdens grunn til å være stolt. Jakt er en ferdighet, og siden det er både spennende, utfordrende og nyttig både på et personlig, økonomisk og økologisk plan, så er stolthet mer enn rettferdiggjort.

Dette med bestandsivaretaking er mer enn noe annet et spm om å ivareta bestandene slik at man kan jakte på dem også i fremtiden. La oss ikke lure oss selv her. Norge er et temmet land, ikke en villmark. Det er ikke av hensyn til dyra eller naturen at vi forvalter bestander av vilt og rovvilt. Det er av hensyn til at vi i fremtida skal kunne fortsette å høste av naturen, bl.a gjennom jakt. Da vil vi ikke ha en stor bestand av syke, utmagrede dyr som knapt klarer å komme seg gjennom vinteren. Vi vil ha en passende bestand av dyr som er i godt hold. Og det er for å nå det målet, at jaktkvotene settes. Ikke for å "passe på naturen". Eller av hensyn til dyra eller noe slikt.

Bra sagt :)

Gjest Chlorophyll
Skrevet

Nei. (Siden du skriver norsk og poster på et norsk forum, regner jeg med du mener Norge?)

Gjorde det ja, og takk for opplysningen :)

Leser linken senere.

Skrevet

Jeg er for jakt på dyr som ikke er utrydningstruet, så lenge dyret blir brukt på en grei måte (altså, at mest mulig av dyret brukes til mat osv). Det å jakte for å jakte er jeg ikke noe fan av - da kan du like så godt skyte på blink/lerdue.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...