Gå til innhold

Er du for eller mot jakt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For jakt inntil en viss grense. Det er bra å bruke dyrene vi har så vi får i oss variert mat. Så lenge vi ikke skyter alle dyr slik at et helt dyreslag går bort er det helt ok.

Anonymous poster hash: ccdeb...915
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja vet ikke helt.

Som køtteter så kan jeg jo ikke være imot å drepe dyr. Det er et nødvendig onde.

Når det gjelder selve avlivingen så er helt klart slakteri en mye mer human måte enn jakt. Selv med et perfekt hjerteskudd kan dyret løpe ganske langt etterpå i full panikk full av adrenalin. Mens på slakteri merker ikke dyra noe som helst. De blir ofte sjokket med elektrosjokk rett i hjernen/nakkesylen og blir dermed umiddelbart bevisstløs før de avlives.

Mens når det gjelder hvordan dyra lever før de skal avlives så er det mer som kan diskuteres. Først så er den romantiske fremstillingen om at dyr i det fri har det så bra helt feil. Livet i naturen er hardt brutalt og hensynsløst. Dyra fryser, sulter blir utsatt for rovdyrsanngrep, all slags vær, osv.

Mens når det gjelder dyr i fangenskap er det veldig forskjellig hvordan de har det. F.eks dyr som har ganske romslige båser/stall hvor de blir foret om vinteren og får beite fritt ute om sommeren har det etter min mening mye bedre enn ville dyr i naturen. Men på den annen side så har man de dyra som står stuet inni trange båser og bur hele sitt korte liv, og de har det etter min mening mye dårligere enn dyra ute i naturen.

Anonymous poster hash: ce159...941
  • Liker 2
Skrevet

I mot og for. Mot fordi jeg synes det er en merkelig greie å synes det er gøy å drepe og jakte på dyr. Samtidig er jeg også for i de tilfellene hvor jakt er nødvendig for bestanden/andre arter.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest gnækvåg
Skrevet (endret)

Ja, jakt og fangst er bedre for dyr (og planter) enn industriell matvareprodukjon.

Syntetiske tekstiler (kjemikalier) er heller ikke bra for dyr og natur.

merkelig greie å synes det er gøy å drepe og jakte på dyr.

Det er helt naturlig i dyreriket, som mennesket bare er en liten del av. Det er mye fokus på selve drepingen, det er egentlig mer naturopplevelsen og aktiviteten før fellingen som greia

Endret av Vanemagi
Gjest Polyektues
Skrevet

I mot og for. Mot fordi jeg synes det er en merkelig greie å synes det er gøy å drepe og jakte på dyr. Samtidig er jeg også for i de tilfellene hvor jakt er nødvendig for bestanden/andre arter.

Mvh Yvonne :heiajente:

Hvorfor skal det liksom være så mye værre at mennesker dreper dyr for mat en at andre dyr gjør det ?

• Liker 1
Gjest Sobril
Skrevet

Hvorfor skal det liksom være så mye værre at mennesker dreper dyr for mat en at andre dyr gjør det ?

Fordi dyra ikke kan dra i butikken selv og si "gi meg den biffen der"?

Vi mennesker har et valg.

Skrevet

..og hvordan havner biffen i butikken? Enten det slaktes eller jaktes må et dyr dø. Jeg mener at dyr som jaktes og skytes på en forsvarlig måte etter et godt liv i fri natur er helt OK. Jeg har sett dyr (sau) dø på en fryktelig måte -i et slakteri, der tidspress for slakteren gikk ut over vettskremte dyr. Dette aktuelle slakteriet er nedlagt for mange år siden nå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for.

Fordi det er mye bedre for dyra enn sauer, kyr, griser, kyllinger som blir slaktet i hopetall. Dyra en jakter på har en sjanse til å stikke av. Og de lever i frihet.

Anonymous poster hash: 7a240...e6e
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Mange er jegere, og har jakt som en av interessene sine. Men, en god del er også mot denne aktiviteten.

Er du for eller mot jakt, og hvis du eventuelt er mot, hva er begrunnelsen?

Å være "imot jakt" i form av å ikke like å utføre det selv er en ting. Å være det på andres vegne er dyreplageri. De som mener jakt er en uting burde sette seg inn i hva harepest, skabb og sult medfører for en populasjon ute av kontroll.

De fleste av oss som minst har gått grunnskole lærte om økosystemer. En del av dette er faktisk menneskeheten, og eksempelvis elg og hjort lider svært stor nød via sykdommer og sult hvis det ikke utføres jakt.

Det verste er de som missliker jakt samtidig som de kjøper kjøtt i butikken. Jeg ville mye heller vært elgen som lever i frihet til den evt blir skutt av en jeger, enn kyllingen eller grisen som aldri ser dagslys mens den holdes i små innhengninger med knapp plass før den skysses rett til slakteriet iløpet av få måneder.

Min holdning er at en motstand mot jakt skyldes ene og alene naive følelser og manglende livserfaring.

Skabb:

563349-8-1365344116439.jpg

800px-Street_dog-Gianyar_Bali-2009.jpeg

Elgvorter:

CIMG0881.jpg

Hjortelus:

hjortelusflue_elg2.jpg

Munn og klovsyke:

980x.jpg

Antallet elg og hjort har eksplodert i Norge de siste 100 år. Uten jakt vil antallet slike sykdommer samt sult plage store deler av populasjonen, som igjen medfører kraftig smitte da mange vil omkomme og forurense vannkilder.

Endret av Guybrush
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Svarer jo fortsatt ikke på spørsmålet mitt: hvordan kan noen med hjerte og samvittighet skyte søte, vakre, uskyldige dyr?

Det er vel fordi mennesker er skapt til å spise byttedyr som alle andre rovdyr. Mat er et primær behov, så å ikke ville drepe andre dyr for mat vil jo stride mot fornuft og naturen.

Endret av GudSelv
Skrevet

Tja vet ikke helt.

Som køtteter så kan jeg jo ikke være imot å drepe dyr. Det er et nødvendig onde.

Når det gjelder selve avlivingen så er helt klart slakteri en mye mer human måte enn jakt. Selv med et perfekt hjerteskudd kan dyret løpe ganske langt etterpå i full panikk full av adrenalin. Mens på slakteri merker ikke dyra noe som helst. De blir ofte sjokket med elektrosjokk rett i hjernen/nakkesylen og blir dermed umiddelbart bevisstløs før de avlives.

Mens når det gjelder hvordan dyra lever før de skal avlives så er det mer som kan diskuteres. Først så er den romantiske fremstillingen om at dyr i det fri har det så bra helt feil. Livet i naturen er hardt brutalt og hensynsløst. Dyra fryser, sulter blir utsatt for rovdyrsanngrep, all slags vær, osv.

Mens når det gjelder dyr i fangenskap er det veldig forskjellig hvordan de har det. F.eks dyr som har ganske romslige båser/stall hvor de blir foret om vinteren og får beite fritt ute om sommeren har det etter min mening mye bedre enn ville dyr i naturen. Men på den annen side så har man de dyra som står stuet inni trange båser og bur hele sitt korte liv, og de har det etter min mening mye dårligere enn dyra ute i naturen.

Jeg anbefaler deg å sette deg inn i prosessen for produksjon av svin eksempelvis. Du kan rett og slett lukte stress av kjøtt i norske butikker, noe du ikke finner i vilt. At skadeskyting forekommer er en ting. At et dyr løper mange meter selv etter et perfekt skudd er noe du ville forstått og skjønt ikke skyldes skadeskyting - men at det er helt normalt, om du hadde noe kunnskap om biologi og jakt.

Heller ett sekund enn et helt liv med stress.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja vet ikke helt.

Hva med tiden FØR de slaktes på slakteriet? De lukter død og frykt. Veien bort til slakteriet er også alt annet enn behagelig da de blir stuet sammen tett i tett.

En vesentlig forskjell på dyr i fangenskap og i naturen er FRIHET. Hadde du vært lykkelig innestengt på et lite begrenset område, hvor du kun fikk mat, vann og trygghet? Dyra vil leve de også, ikke bare eksistere.

• Liker 1
Skrevet

Jeg anbefaler deg å sette deg inn i prosessen for produksjon av svin eksempelvis. Du kan rett og slett lukte stress av kjøtt i norske butikker, noe du ikke finner i vilt. At skadeskyting forekommer er en ting. At et dyr løper mange meter selv etter et perfekt skudd er noe du ville forstått og skjønt ikke skyldes skadeskyting - men at det er helt normalt, om du hadde noe kunnskap om biologi og jakt.

Heller ett sekund enn et helt liv med stress.

Dette høres ut som propaganda. Vilt lever også en stresstilværelse uten like, så at det liksom skulle være mer stressende å feites opp og huses som avlsgris kontra å leve totalt i det uvisse der beinbrudd, kamp, flukt, slit osv er en den av hverdagen, har jeg vanskelig for å tro.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet var hva jeg syns om det, jeg sa ingenting om at jeg ville diskutere videre på det.

Du er altså motstander men klarer ikke å argumentere hvorfor. Dette er vel ganske beskrivende..... :murvegg:

Anonymous poster hash: 649c7...3ab

• Liker 3
Skrevet (endret)

Dette høres ut som propaganda. Vilt lever også en stresstilværelse uten like, så at det liksom skulle være mer stressende å feites opp og huses som avlsgris kontra å leve totalt i det uvisse der beinbrudd, kamp, flukt, slit osv er en den av hverdagen, har jeg vanskelig for å tro.

Isåfall burde et menneske oppleve det samme. Det er faktisk en enorm forskjell på å leve i den situasjonen som er naturlig for et dyr men hvor de er fri, kontra det å konstant oppleve mangle på plass, knuffing, biting, mangle på lys, konstant høy støy etc og det å bevege seg ute i det fri. Det er gjort målinger på hjerterytme, mengde av stresshormoner i kjøttet etc og nei - det er ingenting som støtter din hypotese eller antagelser.

Dette er forresten uttalt av en odelssønn og jeger. Hvis du tror at jeg er mostander av en av delene.

Endret av Guybrush
  • Liker 1
Gjest Polyektues
Skrevet

Tenk litt over det du skrev der.

Så tenker du over hva som skjedde for og få biffen til butikken.

Skrevet

Hva med tiden FØR de slaktes på slakteriet? De lukter død og frykt. Veien bort til slakteriet er også alt annet enn behagelig da de blir stuet sammen tett i tett.

En vesentlig forskjell på dyr i fangenskap og i naturen er FRIHET. Hadde du vært lykkelig innestengt på et lite begrenset område, hvor du kun fikk mat, vann og trygghet? Dyra vil leve de også, ikke bare eksistere.

Frihet i naturen er en illusjon. De har ingen frihet, det er et menneskelig konsept der man ser totalt vekk fra hva det koster å leve i naturen. Tilfredsheten kommer bare det de har klart å rive seg løs fra en synkemyr eller en sjelden gang å kjenne noe i magen som demper den evinnelige sulten samtlige dyr i naturen sliter med.

Gjest Sobril
Skrevet

Tenk litt over det du skrev der.

Så tenker du over hva som skjedde for og få biffen til butikken.

Det er jeg selvsagt klar over - men dyr jakter ikke etter mat for forlystelsens skyld heller, eller fordi de synes det er "gøy". Det er det mange mennesker som gjør.

Skrevet

Det er jeg selvsagt klar over - men dyr jakter ikke etter mat for forlystelsens skyld heller, eller fordi de synes det er "gøy". Det er det mange mennesker som gjør.

Haha da har ikke du hatt en huskatt før.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...