Gå til innhold

Kan vekking av babyer ødelegge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da babyen min var nyfødt, ba jordmødrene meg vekke den for å mate. Hver 3. time, hele døgnet. Babyen ville helst sove, den. Så det holdt jeg da på med i endel uker.

Nå sover ikke ungen om natta!! Er det jordmødrenes feil? Eller har det ingenting å si?

:)

Anonymous poster hash: e3dad...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal aldri vekke en sovende baby om man ikke må. Man må hvis babyen veier for lite eller det er på dagtid om man har en viktig time som hos legen. Ellers aldri vekk en sovende baby. Min sover ca 10-12 timer i strekk hver natt, null problem da han legger på seg normalt.

Anonymous poster hash: 6aa3c...ace

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet forresten ikke om at dere vekket han har noe å si for at han sover dårlig nå. Tipper kanskje men kanskje ikke. Kanskje noen andre vet.

Anonymous poster hash: 6aa3c...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal aldri vekke en sovende baby om man ikke må. Man må hvis babyen veier for lite eller det er på dagtid om man har en viktig time som hos legen. Ellers aldri vekk en sovende baby. Min sover ca 10-12 timer i strekk hver natt, null problem da han legger på seg normalt.

Anonymous poster hash: 6aa3c...ace

Hvorfor sa jordmødrene det til meg da? (Ahus). De hadde ikke sjekket vektøkning engsng, de bare sa at vi må vekke og gi. Og så kom etterhvert helsesøstra hjem til oss, og først da sa HUN at vi kunne slutte å vekke babyen om natta..

Babyen er syv måneder, og sover ekstremt dårlig. Men er det pga vekkingen (sluttet med det da den var et par uker, men såhar sovet dårlig siden)? I så fall føler jeg for å saksøke helsevesenet for ødelagt søvn og depresjon :P

Anonymous poster hash: e3dad...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var baby gul? Vi fikk også beksjed om å vekke og mate, og det var slik jeg forstod det fordi hun var litt gulere enn hun burde være. Men ikke så gul at hun trengte behandling, og det ville gå vekk dersom hun fikk nok mat. Men det har jeg først forstått i ettertid at var derfor vi fikk beskjed om, og at vi kunne slutte med det så fort hun var normal i fargen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, baby var ikke gul :) frisk, normalvektig.. Født 1 dag etter termin.

Anonymous poster hash: e3dad...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I starten er det jo for å få igang melkeproduksjonen. Hyppig til bryst, jeg ble fortalt hver 3 time (kl 3 kl 6 kl 9) etc frem til melka kom for fullt.



Anonymous poster hash: ee242...867
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte også gi babyen min mat på natta hver tredje time for hvis ikke masa de om det og han la på seg bra. Men det var nok for å få melkeproduksjonen i gang, da den var elendig. Trur de gjør det sånn på alle sykehus da det tar tid å få i gang melka for de fleste også glemmer de å si at man kan slutte med det. Jeg fortsatte å pumpe hver tredje time så han fikk sove og våkne av seg selv.

Skjønner godt at det er bittert hvis dette er grunnen til at han sover dårlig nå. Trur ikke at du vil finne ut om det er grunnen da mange babyer sover dårlig i perioder. Det trenger ikke å ha noe med vekkingen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var baby gul? Vi fikk også beksjed om å vekke og mate, og det var slik jeg forstod det fordi hun var litt gulere enn hun burde være. Men ikke så gul at hun trengte behandling, og det ville gå vekk dersom hun fikk nok mat. Men det har jeg først forstått i ettertid at var derfor vi fikk beskjed om, og at vi kunne slutte med det så fort hun var normal i fargen igjen.

Min hadde forsåvit gulsott og fikk lysbehandling. Men mange sliter med melkeproduksjonen i begynnelsen. Gjorde du det TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten er det jo for å få igang melkeproduksjonen. Hyppig til bryst, jeg ble fortalt hver 3 time (kl 3 kl 6 kl 9) etc frem til melka kom for fullt.

Anonymous poster hash: ee242...867

Nei, de sa det var for at babyen skulle få i seg nok mat. Det hjalp nok på melka og, men det var ikke det de oppga som grunn til at jeg måtte vekke babyen.

Anonymous poster hash: e3dad...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de sa det var for at babyen skulle få i seg nok mat. Det hjalp nok på melka og, men det var ikke det de oppga som grunn til at jeg måtte vekke babyen.

Anonymous poster hash: e3dad...502

Ja, hvis babyen har lavere vekt enn normalt og ikke kan holde varmen selv så er det også anbefalt å vekke for å være sikker på at de legger på seg og at de etterhvert holder varmen selv.

Jenta vi var også ganske lav i vekt, men de sa at det med å vekke også for å amme hver 3 time ikke var kun pga vekten, men for å få igang god melkeproduksjon. Jeg kunne la babyen sove max 5 timer sammenhengende en gang i døgnet (men det gjorde hun ikke, hun var sulten hver 2-3 time) , etter ca 3 uker vekket vi henne ikke lenger. Jeg synes det er merkelig at du ikke fikk mer utdypende informasjon, for ja det er jo normalt at de går litt ned i vekt det første døgnet, og det er kombinert med at de skal legge på seg + at melkeproduksjonen skal øke at man legger til brystet ofte.

Vi vekker aldri babyen nå, ognå vet jeg ikke hvor gammel din er, men ca da hun var 10 uker begynte hun å sove natten igjennom, før det våknet hun fremdeles hver 3-4 på natten av seg selv.

Anonymous poster hash: ee242...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis babyen har lavere vekt enn normalt og ikke kan holde varmen selv så er det også anbefalt å vekke for å være sikker på at de legger på seg og at de etterhvert holder varmen selv.

Jenta vi var også ganske lav i vekt, men de sa at det med å vekke også for å amme hver 3 time ikke var kun pga vekten, men for å få igang god melkeproduksjon. Jeg kunne la babyen sove max 5 timer sammenhengende en gang i døgnet (men det gjorde hun ikke, hun var sulten hver 2-3 time) , etter ca 3 uker vekket vi henne ikke lenger. Jeg synes det er merkelig at du ikke fikk mer utdypende informasjon, for ja det er jo normalt at de går litt ned i vekt det første døgnet, og det er kombinert med at de skal legge på seg + at melkeproduksjonen skal øke at man legger til brystet ofte.

Vi vekker aldri babyen nå, ognå vet jeg ikke hvor gammel din er, men ca da hun var 10 uker begynte hun å sove natten igjennom, før det våknet hun fremdeles hver 3-4 på natten av seg selv.

Anonymous poster hash: ee242...867

Babyen hadde ikke lav fødselsvekt, normal fødselsvekt skrev jeg ;) med mindre du anser 3,8 kg (51 cm) som lav fødselsvekt da.

Og som jeg også skrev så er babyen syv måneder. Aldri sovet natten gjennom omtrent, på det verste har vi vært oppe ti ganger på åtte timer.

Anonymous poster hash: e3dad...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Det er nok ikkje vekkinga som gjer at du har fått eit uroleg barn. Nokre barn er berre slik. Brukar babyen smokk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Babyen bruker smokk, begynte med det rundt 1,5-2 mnd alder. Før det brukte den ikke smokk. Spytter den ut når den har sovnet da, men hender at den vil ha den igjen om natta, eller så tror den at det er på tide å stå opp kl 00.

Helsesøster kommer bare med de samme rådene hver gang, at vi skal fortsette som vi gjør. Gir smokk/mat, men viser at det er natta. Men det hjelper jo ikke, har forsøkt i syv mnd...

Anonymous poster hash: e3dad...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen hadde ikke lav fødselsvekt, normal fødselsvekt skrev jeg ;) med mindre du anser 3,8 kg (51 cm) som lav fødselsvekt da.

Og som jeg også skrev så er babyen syv måneder. Aldri sovet natten gjennom omtrent, på det verste har vi vært oppe ti ganger på åtte timer.

Anonymous poster hash: e3dad...502

Men herre....Hyggelig eller?

Jeg ville nå bare gi en positiv kommentar og at jeg synes det er rart at du ikke ble informert bedre, og har ikke nevnt noe som helst spesifikt over din baby.

Lykke til.

Anonymous poster hash: ee242...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men herre....Hyggelig eller?

Jeg ville nå bare gi en positiv kommentar og at jeg synes det er rart at du ikke ble informert bedre, og har ikke nevnt noe som helst spesifikt over din baby.

Lykke til.

Anonymous poster hash: ee242...867

Jeg visste alt du skrev, at babyer med lav fødselsvekt må vekkes, men det gjaldt ikke meg, derfor nevnte jeg ikke noe om det. Ikke meningen å være uhyggelig, men jeg foretrekker st de som svsrer leser det jeg skriver først :)

Anonymous poster hash: e3dad...502

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går over, men det kan ta tid. Ha det mørkt, minst mogeleg fuss om natta, berre mat og sove.

Ja, vi gjør det sånn. Men ikke gøy når den holder det gående til tre om natta :(

Og da tenkte jeg på vekkingen, om det ødela alt.

Anonymous poster hash: e3dad...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tre barn jeg har måtte vekke på natt pga. lav fødselsvekt men ingen av de har hatt problemer med å sove natten gjennom etter at vi sluttet å vekke.

Jeg tror ikke det er derfor barnet ditt ikke sover natten gjennom.



Anonymous poster hash: 72aa9...899
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke vekkingen har hatt noe å si for dårlig søvn hos din baby. Sover h*n på eget rom, hvis ikke så er kanskje det noe å prøve? Mange babyer sover også bedre om de får et grøtmåltid på kvelden. :)



Anonymous poster hash: 7ca0b...6b4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...