Gå til innhold

Hvorfor ha jul og påskeferie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal vi ha jul og påskeferie? Dette er kristne høytider og har ikke noe i skolen å gjøre. Det er mange muslimer i Norge, men de får jo ikke automatisk fri i deres høytider. Bør vi begynne å ta mer hensyn til hverandre?



Anonymous poster hash: fc909...04d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Norge er et kristent land, dermed blir det slik. Hva muslimer får og ikke får har ikke Norge noe som helst med å gjøre. Om muslimer ikke får ferie i hjemlandet sitt er det heller ikke noe Norge har noe med å gjøre. Vær glad for at du har ferie i det hele tatt du!:)

Anonymous poster hash: ad617...8f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er et kristent land, dermed blir det slik. Hva muslimer får og ikke får har ikke Norge noe som helst med å gjøre. Om muslimer ikke får ferie i hjemlandet sitt er det heller ikke noe Norge har noe med å gjøre. Vær glad for at du har ferie i det hele tatt du! :)

Anonymous poster hash: ad617...8f0

Det er minst 100 000 registrerte muslimer i Norge. Sannsynligvis mange flere, tenker du ikke på dem?

Anonymous poster hash: fc909...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er et kristent land, dermed blir det slik. Hva muslimer får og ikke får har ikke Norge noe som helst med å gjøre. Om muslimer ikke får ferie i hjemlandet sitt er det heller ikke noe Norge har noe med å gjøre. Vær glad for at du har ferie i det hele tatt du! :)

Anonymous poster hash: ad617...8f0

Nei, Norge er ikke et kristent land. Vi var det tidligere, men ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi har våre tradisjoner og vår relgion i vårt land. Er ikke muslimene fornøyd her, så får de flytte. Vi kan ikke forlange juleferie hvis vi flytter til Iran, Irak, Afghanistan og andre muslimske land. De kan ikke forvente at våre verdier og tradisjoner skal endres på pga dem. Vi i Norge elsker julen og påske, og den ferien er veldig kjærkommen og et avbrekk i en hektisk hverdag. Fjerner de den så har vi ingenting, og hele landet blir psykisk syke av utmattelse og trøtthet. Husk vi bor i et land med mye mørke og lite sol, sol gir vitaminer og energi, vi får energi av 2 små ferie, julen og påsken. Ja vi elsker høytider!



Anonymous poster hash: a8d3d...868
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om høytidene er kristne i utgangspkt, så er feriene blitt tradisjon, og noe man har gjennom hevdvunnet rett, uavhengig av opphavet. Det er omtrent som med sommerferier. Det finnes ingen fornuftig grunn til å ha sommerferie, heller. Bortsett fra at man trenger å ta seg litt fri en gang i blant, og slappe av. Samle krefter og så videre. At høytider som påske, pinse og jul har religiøst innhold interesserer meg egentlig midt i ryggen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muslimer har "automatisk" rett til fri et visst antall dager fra skolen (og jobb tror jeg) på bakgrunn av sin religions helligdager. Et bestemt antall dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi har våre tradisjoner og vår relgion i vårt land. Er ikke muslimene fornøyd her, så får de flytte. Vi kan ikke forlange juleferie hvis vi flytter til Iran, Irak, Afghanistan og andre muslimske land. De kan ikke forvente at våre verdier og tradisjoner skal endres på pga dem. Vi i Norge elsker julen og påske, og den ferien er veldig kjærkommen og et avbrekk i en hektisk hverdag. Fjerner de den så har vi ingenting, og hele landet blir psykisk syke av utmattelse og trøtthet. Husk vi bor i et land med mye mørke og lite sol, sol gir vitaminer og energi, vi får energi av 2 små ferie, julen og påsken. Ja vi elsker høytider!

Anonymous poster hash: a8d3d...868

Helt enig. Hva er det med alle med iver for å fjerne det som er av høytider om dagen? (og da også muligheten til å ha litt fri)

Jobber det meste av døgnet ellers og hadde jeg ikke kunnet hente meg inn igjen iblant så hadde jeg gått på en smell for lengst.

Anonymous poster hash: c0442...441

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er tradisjon, er det ikke da på tide å kanskje lage nye tradisjoner?, som inkluderer ALLE?



Anonymous poster hash: fc909...04d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er tradisjon, er det ikke da på tide å kanskje lage nye tradisjoner?, som inkluderer ALLE?

Anonymous poster hash: fc909...04d

Kjenner du noen muslimer som ikke får ferie i jul og påske? Jeg er ateist, men får søren meg fri allikevel! Ser egentlig ikke problemet ditt, kanskje fordi det er oppkonstruert?

:heks:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er tradisjon, er det ikke da på tide å kanskje lage nye tradisjoner?, som inkluderer ALLE?

Anonymous poster hash: fc909...04d

Hvordan eksluderer jule-og påskeferie noen som helst? :klo: Du er klar over at man har like mye fri uavhengig av religion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er tradisjon, er det ikke da på tide å kanskje lage nye tradisjoner?, som inkluderer ALLE?

Anonymous poster hash: fc909...04d

Muslimene må ikke jobbe i jule f.eks.

Sjefen "Bare de som feirer jul får dra hjem idag! så det betyr Mohammed at du må jobbe 23, 24, 25 og 26 desember".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å klag, vi må være fornøyd med alle ferier vi kan få. Hade ikke gjort meg noe om både hanukka og eid kom på listen over offentlige helligdager.



Anonymous poster hash: 158aa...45d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...