Gå til innhold

Hva er satanisme?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest observatøren

Den satanistiske inspirasjonen er i alt vesentlig å finne i det kristne verdensbildet. Den skiller seg derfor fra andre paganistiske retninger som synes å historiske røtter som er eldre enn kristendommens. Satanisme kan ifølge religionsviterene Mikaelsson/Gilhus grovt skissert deles i fire hovedkategorier:

• Organisert satanisme

• Ad-hoc satanisme

• Bruk av løsrevne sataniske symboler

• Forestillinger om overgrep i satanisk kontekst.

De to mest kjente satanistiske organisasjonene er Satankirken og Seth tempelet. Førstnevnte ble opprettet i 1967 i California, og opphavsmannen var Anton LaVey. Satanisme betegner her mer en måte å leve på enn en personifisert guddom. Sethtempelet regnes som en utbrytergruppe av Church of Satan, og her blir den førkristne egyptiske guden Seth gjenstand for dyrking. På denne måten viser Seth-tempelet til eldre tradisjonelle røtter enn de kristne. For begge disse gruppene er individets selvutvikling viktig. Ad-hoc satanisme omfatter ofte mindre grupper av ungdommer som ikke er tilknyttet noen organisasjon. Satan som en motgud til den kristne kan synes som inspirasjon for denne gruppen. Ytterligheten for ad-hoc satanistene er de som har vandalisert gravstøtter og kirker, tatt livet av dyr og endatil mennesker. I Norge er den såkalte ”Greven” eller Varg Vikernes den mest kjente av disse. Satanistiske symboler er flittig brukt i vestlig underholdningsindustri. Blant annet i skrekkfilmer og fiksjonsbøker, og kanskje særlig som en del av rockekulturen. Rockestjernen Marilyn Manson er i dag leder av Satankirken. Påstander om overgrep i kontekst av satanisme, har vært mange de siste ti-tjue årene. Bevisene for at slike overgrep knytter seg til en organisert form for satanisme synes likevel vanskelig å oppdrive. Og det kan reises spørsmål ved om det til syvende og sist ikke dreier seg om fantasier heller enn virkelig praksis.

Kilde: Kulturens refortrylling, Ingvild Gilhus og Lisbeth Mikaelsson,universitetsforlaget. Oslo 1998.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje det bare er jeg som er dum og uvitende, men hvordan kan noen som dyrker Seth kalles satanister? Hvordan kan satanister fornekte Gud? Uten at jeg er særlig bevandret i kristendommen og bibelen, så er jeg av den oppfatning av at gud og satan er to sider av samme sak. På en veldig forenklet måte.

Jeg skjønner bare ikke dette, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den satanistiske inspirasjonen er i alt vesentlig å finne i det kristne verdensbildet. Den skiller seg derfor fra andre paganistiske retninger som synes å historiske røtter som er eldre enn kristendommens. Satanisme kan ifølge religionsviterene Mikaelsson/Gilhus grovt skissert deles i fire hovedkategorier:

• Organisert satanisme

• Ad-hoc satanisme

• Bruk av løsrevne sataniske symboler

• Forestillinger om overgrep i satanisk kontekst.

De to mest kjente satanistiske organisasjonene er Satankirken og Seth tempelet. Førstnevnte ble opprettet i 1967 i California, og opphavsmannen var Anton LaVey. Satanisme betegner her mer en måte å leve på enn en personifisert guddom. Sethtempelet regnes som en utbrytergruppe av Church of Satan, og her blir den førkristne egyptiske guden Seth gjenstand for dyrking. På denne måten viser Seth-tempelet til eldre tradisjonelle røtter enn de kristne. For begge disse gruppene er individets selvutvikling viktig. Ad-hoc satanisme omfatter ofte mindre grupper av ungdommer som ikke er tilknyttet noen organisasjon. Satan som en motgud til den kristne kan synes som inspirasjon for denne gruppen. Ytterligheten for ad-hoc satanistene er de som har vandalisert gravstøtter og kirker, tatt livet av dyr og endatil mennesker. I Norge er den såkalte ”Greven” eller Varg Vikernes den mest kjente av disse. Satanistiske symboler er flittig brukt i vestlig underholdningsindustri. Blant annet i skrekkfilmer og fiksjonsbøker, og kanskje særlig som en del av rockekulturen. Rockestjernen Marilyn Manson er i dag leder av Satankirken. Påstander om overgrep i kontekst av satanisme, har vært mange de siste ti-tjue årene. Bevisene for at slike overgrep knytter seg til en organisert form for satanisme synes likevel vanskelig å oppdrive. Og det kan reises spørsmål ved om det til syvende og sist ikke dreier seg om fantasier heller enn virkelig praksis.

Kilde: Kulturens refortrylling, Ingvild Gilhus og Lisbeth Mikaelsson,universitetsforlaget. Oslo 1998.

Så har man også de som definerer satan som "seg selv", og setter individet i sentrum. Disse mener ofte at individet må kjempe for å komme seg opp og frem i livet, det finnes ingen kraft som kan hjelpe deg eller noe annet dyr/ en annen artsfrende du kan stole 100 prosent på.

Er selvfølgelig vannskelig å definere noen som satanist utifra de kriteriene, men en del har dette som grunntanker for sin "satanisme"

(om jeg har forstått ting riktig)

Som kommentar til rockekulturen: Det finnes mye teater her, selv om det finnes ekte satanisme også.

Spennende tema, dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det bare er jeg som er dum og uvitende, men hvordan kan noen som dyrker Seth kalles satanister? Hvordan kan satanister fornekte Gud? Uten at jeg er særlig bevandret i kristendommen og bibelen, så er jeg av den oppfatning av at gud og satan er to sider av samme sak. På en veldig forenklet måte.

Jeg skjønner bare ikke dette, jeg...

Er vel dette med religion som fort kan bli litt for mye symbolbruk og for lite bokstavelig mente skrifter. Satan er for en del mennesker den krafta man sjøl har som person slik at man kan komme seg opp og frem. (se det andre innlegget mitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En brite som også hadde en utgave av satanismen. han holdt til i italia (tror det var tidlig 1900 tallet) og narkotika og seksuelle ritualer sto sentralt. FOr noen måneder siden ble utallige strømbrudd i denne italienske byen jeg ikke husker navnet på forklart med at Crowley's ånd vendte tilbake av diverse prester. Årsaken til strømbruddene og brannene som var utallige er ikke funnet!

Beklager at jeg delte opp dette i flere innlegg, men ting kom strømmende på ettervert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crowley, ja... *tenke på Good Omens*

Men jeg forstår fremdeles ikke hvorfor de da betegner det som satanisme. Satan, evt. djevelen er vel en figur som hører kristendommen til, om jeg ikke tar helt feil. På den andre siden, mulig jeg tar feil.

Problemet mitt er altså at de bruker en betegnelse som i utgangspunktet ikke har noen ting med troen deres å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Crowley, ja... *tenke på Good Omens*

Men jeg forstår fremdeles ikke hvorfor de da betegner det som satanisme. Satan, evt. djevelen er vel en figur som hører kristendommen til, om jeg ikke tar helt feil. På den andre siden, mulig jeg tar feil.

Problemet mitt er altså at de bruker en betegnelse som i utgangspunktet ikke har noen ting med troen deres å gjøre.

I følge en bok jeg leste for litt siden er et av de sataniske bud (husker ikke ordrett) at satanismen er kirkens beste venn fordi den har gitt den noe å gjøre i alle år.

Tror nok satan er oppfunnet av kristenfolket i utgangspunktet, som et bilde på det onde, så ja det virker rart. Crowley definerer jo seg selv som djevelen (om du har sett illustrasjoner av han hvor det er lagt til horn feks). Kanskje satan eksisterte som et bilde på ondskap i bibelen og har blitt "personifisert" (sliter med å finne et passende utrykk) av "Sataniske grupperinger" i ettertid? Vi skulle hatt noen satanister her nå, så vi kunne kommet videre med temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle hatt noen satanister her nå' date=' så vi kunne kommet videre med temaet.[/quote']

Jo, sant nok.

Problemet er at det er så vanskelig å få objektiv informasjon om sånt. Det er jo ikke akkurat noen stor religion, og det er vel like mange retninger i den som det er i kristendommen, tenker jeg.

Men det du sier høres iallfall fornuftig ut, så takk for det :)

Når det gjelder religioner, så er det viktig for meg å forstå grunnlaget, og ikke bare bli fortalt at det bare er slik. Men det siste innlegget gjorde at noen bjeller begynte å ringe, for jeg har hørt noe sånt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Nattsol
Ytterligheten for ad-hoc satanistene er de som har vandalisert gravstøtter og kirker' date=' tatt livet av dyr og endatil mennesker. I Norge er den såkalte ”Greven” eller Varg Vikernes den mest kjente av disse. [/quote']

Viktig å få med seg at Varg Vikernes aldri har erklær seg som satanist. Han har hele tiden sagt han er Odinist/nazist.

Gravskjending og drap må man nok skylde på noe annet enn satanismen som sådan.

Marilyn Manson ble utnevnt til 'priest' i Church of Satan fordi han forfektet mye av det samme synet gjennom bla. tekster. Det er LaVeys tidligere partner Blache Barton som i dag leder kirken, sammen med et par andre. Manson har ikke noe lederansvar som sådan.

http://www.churchofsatan.com/home.html

Ellers er Geir Winje veldig dyktig, og jeg anbefaler boka 'fra bønn til magi'. Ellers se link: http://www-lu.hive.no/ansatte/gw/satan-97.htm

Men det er viktig å være kritisk til hva som står i mediene. Av erfaring vet jeg at det er veldig mye misforståelser og feil ute og går når det gjelder okkultisme og satanisme. Sjekk ihvertfall flere kilder før dere gjør dere opp en mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattsol
Kanskje det bare er jeg som er dum og uvitende, men hvordan kan noen som dyrker Seth kalles satanister? Hvordan kan satanister fornekte Gud? Uten at jeg er særlig bevandret i kristendommen og bibelen, så er jeg av den oppfatning av at gud og satan er to sider av samme sak. På en veldig forenklet måte.

Jeg skjønner bare ikke dette, jeg...

Satan kan forstås som et prinsipp' date=' en grunnleggende kraft, og ikke en person. En slik tolkning er inspirert av moderne dybdepsykologi, og mange satanister henviser til Carl Gustav Jungs lære om arketypene eller Sigmund Freuds lære om id når dette synet skal forklares. Når Satan ikke er noen objektiv figur, men en psykisk kraft eller et slags menneskelig personlighetstrekk, spiller det egentlig ikke så stor rolle hva han heter, eller hvordan han tilbes eller dyrkes. [/quote']

Seth er en guddom kristendomme har gjort "ond". Og siden Seth representerer det kristendommen ser på som syndig, brukes han som et prinsipp av satanismen. En satanist herliggjør det kristendommen finner ondt og syndig, ikkesant? Ergo blir det naturlig å fremme de som symboliserer disse såkalte syndene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattsol

Problemet er at satanismen er like pluralistisk som kristendommen, selv om folk liker å tro at alle satanister tror det samme. :ler: Derfor er det vanskelig å få én satanist til å uttale seg på vegne av andre, siden de gjerne tar avstand fra visse grupperinger. Men sånn kort fortalt så har den gjengse satanist helt normale verdisyn og normer. Det er bare at andre tror det er kjempeskummelt, hehe. I prinsippet lever de bare som alle andre, bare at de gjør litt mer ut av det enn som så.

Se for eksempel hva Satankirken mener Satan representerer:

1 Nytelse i stedet for avholdenhet

2 Vitalitet i stedet for åndelige drømmer [d e religiøse lykke- og frelsesforestillinger]

3 Fordomsfri kunnskap i stedet for hyklersk selvbedrag

4 Godhet mot de som fortjener det i stedet for å sløse kjærlighet til utakknemlige

5 Hevn i stedet for å vende det andre kinnet til

6 Ansvarlighet for de ansvarlige i stedet for å bry seg om "psykiske vampyrer" [d e for eksempel "svake mennesker" som tiltrekkes av kristne miljøer for å få hjelp og støtte]

7 Mennesket er et vanlig dyr - bedre eller verre enn andre dyr - som på grunn av sine evner og muligheter er blitt det mest fordervede av alle dyr

8 Alle de såkalte "synder", fordi de leder til fysisk, mental eller følelsesmessig tilfredsstillelse

9 Satan har alltid vært kirkens beste venn, fordi han har sørget for at den har hatt noe å drive med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, da er det bare min egen ignorans og uvitenhet som slår til.

Skjønner en del mer nå.

Men en del ting er fremdeles litt meningsløse for meg. Det gjelder i hovedsak de som faktisk tilber satan og gjør helt meningsløse og "onde" ting. Brenne kirker og velte gravstein og slikt. De tingene der faller liksom litt på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje det bare er jeg som er dum og uvitende' date=' men hvordan kan noen som dyrker Seth kalles satanister? Hvordan kan satanister fornekte Gud? [/quote']

Seth er en egyptisk "fallen gud". Han ble forvist av det gode selskap etter at han prøvde å drepe sin bror, mener jeg å huske. Ikke så veldig ulikt historien om Lucifer med andre ord.

Ja, "raringer" finner man over alt, satanister eller ikke. Jeg mener å huske at det f.eks har vært enkelte tilfeller av missbruk i kirken også, selv om dette ikke er noe presteskapet akkurat vil bifalle. Jeg tror ikke du vil finne veldig mange satanister som støtter kirkebrenning eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattsol
Jepp, da er det bare min egen ignorans og uvitenhet som slår til.

Skjønner en del mer nå.

Men en del ting er fremdeles litt meningsløse for meg. Det gjelder i hovedsak de som faktisk tilber satan og gjør helt meningsløse og "onde" ting. Brenne kirker og velte gravstein og slikt. De tingene der faller liksom litt på sin egen urimelighet.

Vel, jeg påpekte flere steder at man skal være litt selektiv når det gjelder hva dagspressen skriver. :wink:

Kirkebrannene og gravskjending har knappast hatt noe som helst med satanismen som sådan å gjøre. Kirkebrannene som herjet Norge dreide seg om ganske andre krefter, det samme med gravskjending. Det gjengse, moderne satanist vil ta avstand fra slike handlinger.

Det er et bittelite fåtall som tror på Satan som et åndsvesen eller en gud. Det er mye rare mennesker i dette miljøet (i den grad det kan kalles et miljø) som det er alle andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et bittelite fåtall som tror på Satan som et åndsvesen eller en gud. Det er mye rare mennesker i dette miljøet (i den grad det kan kalles et miljø) som det er alle andre steder.

Ja, så vidt jeg har skjønt (uten å være noen ekspert på området) så har satanisme veldig lite med "satan" å gjøre. Satan er kun et symbol på moralsynet. Dvs. mennesket som et dyr, og en innbitt motstander av den "siviliserte" moral. Finnes onskap, eller er kun godskap/ondskap tillært ? Hva er egentlig menneskets naturlige adferd ?

Hvis man ser på f.eks moralkodeksen til "Church of Satan" som kanskje er den mest kjente satanistkirken pr. i dag med et litt objeketivt blikk, vil man se at i all hovedsak avviker dette strengt tatt ikke veldig mye fra f.eks et humanetiskt syn, med unntak av et noe sterkere fokus på egoet.

Kirkebrenning, svart magi og sataniske ritualer er noe som kirken og lettpårvirkelige "raringer" i stor grad har skylden for. Markeringsbehov ville jeg kalt det. For å vise sin motstand mot det etablerte trossamfunn finner desverre enkelte det nødvendig å dra det til det ekstreme. Ikke ulikt det reaksjonsmønstret lettpåvirkelige "raringer" hadde under oppblomstringen av nasjonalismen. For å vise tilhørighet gjør desverre enkelte slikt.

Satanisme slik jeg har forstått det, er lite annet en måte å si i klartekst at man forkaster gud, og velger å tro på mennesket, og sette seg selv i sentrum....

For å vise dette velger man gjerne guder (Seth/Lucifer) som var underdogs i forhold til Gud/Allah osv for å eksemplifisere sitt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De fleste som sto bak kirkebrannene i Norge på 90-tallet har sagt at de selv var umodne og ikke helt var klar over omfanget av hva de gjorde. Dette er med andre ord noe de tar avstand fra nå, selv om de fortsatt er harde på sin musikksjanger. :wink: Det hadde ingenting med religion å gjøre, men snarere, som Lestat sier, et markeringsbehov skjult bak et hat til en religion. Noen få unntak fantes selvsagt, men dette er ikke personer som blir respektert innen det aktuelle miljøet (snakker ikke om kirkebrennermiljøet ellerno nå :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattsol

Ja, så vidt jeg har skjønt (uten å være noen ekspert på området) så har satanisme veldig lite med "satan" å gjøre. Satan er kun et symbol på moralsynet. Dvs. mennesket som et dyr, og en innbitt motstander av den "siviliserte" moral. Finnes onskap, eller er kun godskap/ondskap tillært ? Hva er egentlig menneskets naturlige adferd ?

Tja, det er jo så enkelt som at 'Satan' er et prinsipp og et symbol.

Og dette med ondskap er jo ganske kompleks. Satanistene mener at barn og dyr er det reneste og mest uskyldige man kan tenke seg. Men man foretar jo valg i livet. Satanistene fremmer det som kristendommen ser på som 'ondt', men begrepet 'ondt' er jo noe som kommer i kjølvannet av nettopp kristne religioner. Satanismen opererer vel egentlig ikke med noen spesiell form for definering av det, annet enn at mennesket er destruktivt og "ondt" av natur. Så uten at jeg skal snakke på deres vegne, mener de nok at det er tillært på et vis ja.

Hvis man ser på f.eks moralkodeksen til "Church of Satan" som kanskje er den mest kjente satanistkirken pr. i dag med et litt objeketivt blikk, vil man se at i all hovedsak avviker dette strengt tatt ikke veldig mye fra f.eks et humanetiskt syn, med unntak av et noe sterkere fokus på egoet.

Jo, det avviker fullstendig! Den moderne satanismen er elitistisk, og basert rundt det destruktive. Mens humanismen fremmer toleranse, likeverd og 'det gode i mennesket'. Det de to deler er konsekvensetikken.

Satanisme slik jeg har forstått det, er lite annet en måte å si i klartekst at man forkaster gud, og velger å tro på mennesket, og sette seg selv i sentrum....

For å vise dette velger man gjerne guder (Seth/Lucifer) som var underdogs i forhold til Gud/Allah osv for å eksemplifisere sitt syn.

Du har rett i det første. De lever som de fleste lever i dag, men velger å gjøre mer ut av det enn som så.

Men, grunnen til at de velger disse guddommene som symboler, er fordi de står for det kristendommen ser på som syndig. Alle guddommene som kristendommen demoniserte, har blitt adoptert av satanismen nettopp fordi de symboliserer alt kristendommen finner syndig og "ondt".

Et eksempel på det er de greske naturgudene, satyrene and so on.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl

Jeg har litt problemer med å skjønne hvordan satanister kan påstå at de ikke er kristne, for Satan er jo et kristent begrep. Tror man på Satan så tror man på kristendommen, trodde jeg... Eller? Kanskje jeg har misforstått noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...