Gå til innhold

Kan man bruke palestinaskjerf uten å ha et politisk budskap?


tratrins

Anbefalte innlegg

Skal snart til Egypt og kunne tenke meg å kjøpe et stort og godt skjerf i egyptisk bomull. Ville anta at det finnes type skjerf der nede som vi her oppe kalles "palestinaskjerf". Der nede bruker de slikt som beskyttelse mot sol og sand. Ser jo inmari deilig ut, men kan jeg gå med slikt mønster uten å bli stemplet som spesielt venstrevridd og som støtter palestina i den konflikten? Er ikke særlig politisk interessert og har heller ikke tatt noe standpunkt i konflikten. I tillegg er jeg i midten av tjueårene og har en jobb hvor jeg bør framstå som litt seriøs :P

Hva tenker dere moteeksperter der ute? Er det bare å kjøre på eller bør jeg finne noe annet å bruke penger på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var jo veldig trendy for noen år siden. Jeg ville bare tenkt at du var sent ute med å følge moten.

Anonymous poster hash: 54d57...e14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok tenkt du var litt "raddis" ja. Det gjør selvsagt ikke noe, men forstår at det kanskje ikke er ønskelig om du ikke er politisk engasjert eller interessert.



Anonymous poster hash: 27eca...52a
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt du var en venstrevridd palestinavenn.



Anonymous poster hash: 69ec3...46e
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville funnet et skjerf med et annet mønster men som likevel gjorde nytten som der opprinnelige palestinaskjerfet. Hadde følt meg tryggere og mer vel med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du finner sikkert skjerf i andre mønstre som du kan kjøpe? :-)



Anonymous poster hash: 9f0d5...30b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt at det var en politisk tanke bak. Hvis jeg oppdaget at du ikke hadde tenkt over meningen som tradisjonelt legges i bruken av skjerfet, ville jeg sett på deg som litt tankeløs.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik den politiske situasjonen er nå bør du velge et annet skjerf, og i tillegg selger de bare skjerf i polyester. Ekte vare skal være i bomull.



Anonymous poster hash: 02c9e...c47
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blodharry hvis man ikke er politisk engasjert.

Det er blodharry hvis man er politisk engasjert, ettersom at det er et palestinsk symbol først og fremst gjort kjent av terrorister. Hvit rutete shemagh var og er fortsatt bort i mot varemerket til palestinske militser og terrorister.

Endret av meh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dere bekrefter tanken jeg også har hatt. Da utgår palestinaskjerf ;) satser på at det finnes andre mønstre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, seff er det harry ifølge kg.

Anonymous poster hash: cc59e...00a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Tror du må regne med at folk antar det er politisk. Vi har skjerf kjøpt som suvenir liggende, men vi bruker dem jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er blodharry hvis man er politisk engasjert, ettersom at det er et palestinsk symbol først og fremst gjort kjent av terrorister. Hvit rutete shemagh var og er fortsatt bort i mot varemerket til palestinske militser og terrorister.

Om du reiser til et arabisk land, går så å si alle med sånne skjerd...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg meiner det er litt misforstått å kalle det harry, altså, men i praksis er det ikkje mogleg å bruke palestinaskjerf utan at ein trur det ligg noko politisk bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville bare tenkt: Hun har kjøpt seg et palestinaskjerf. På samme måte som jeg tenker: Hun har kjøpt seg et acne-skjerf. Ikke mer enn det.



Anonymous poster hash: cc59e...00a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pfft, mønsteret på et Keffiyeh symboliserer enten fiske eller korn/jordbruk, orginalt har det fint lite med politikk å gjøre. Et sort/hvitt keffiyeh brukes i moderne tid ofte som et symbol på at man føler solidaritet med de sivile i Palestina, og har blitt et slags nasjonalsymbol for landet. Det røde og hvite skjerfet symboliserer opprinnelig Jordan, men brukes også av enkelte for å vise tilhørighet til kommunismen ("lånt" symbolikk av vestlige som har null og niks med det orginale jordanske skjerfet å gjøre). Mange har også tilegnet mening til disse skjerfene i andre farger, feks er grønt/sort eller grønt/hvitt symbol for miljøvern og lilla/hvit eller lilla/sort for feminisme.

Ellers skal det ikke være laget av polyester, et ekte keffiyeh er en blanding av bomull og ull, ikke ren bomull som noen skriver over her. Det er effektiv beskyttelse mot vind, tørker raskt og varmer godt i norsk klima. Jeg har gått med mitt (sort/hvitt) i mange år, både for å vise solidaritet med palestinerne og for å holde varmen. Beste skjerfet jeg noensinne har hatt :)



Anonymous poster hash: 198e5...50c
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Jeg ville ha tenkt at du hadde et politisk budskap hvis du gikk med et sånt skjerf. Hvorfor kjøper du ikke et annet skjerf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ville ikke tenkt du hadde et politisk budskap, jeg ville tenkt du hadde dårlig smak. Palestinaskjerf er stygt, harry, smakløst osv



Anonymous poster hash: b1b17...5a4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt at du enten var politisk radikal eller tankeløs. Som en annen sier, det må du forsåvidt gjerne være, men jeg hadde ikke tenkt at det bare var et plagg du likte. Palestinaskjerf er politisk ladet når brukt her til lands.



Anonymous poster hash: f830b...860
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...