Sapientia Skrevet 14. januar 2014 #81 Del Skrevet 14. januar 2014 (endret) Har du en link til isubredelsen i Antarktis også? Er jo den som er relevant i forhold til havnivå ihvertfall.Anonymous poster hash: 92c0c...4ed Skal finne en frem når jeg kommer hjem seint i kveld om ingen andre har funnet en god link før den tid. Nå har jeg bare mobilen, og forumet fungerer ikke helt topp fra den red: er litt trøtt etter dobbeltvakt på jobb, men her i er i alle fall en link: http://ossfoundation.us/projects/environment/global-warming/antarctic-ice-melt Endret 14. januar 2014 av AUG---UAG Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #82 Del Skrevet 15. januar 2014 Skal finne en frem når jeg kommer hjem seint i kveld om ingen andre har funnet en god link før den tid. Nå har jeg bare mobilen, og forumet fungerer ikke helt topp fra den red: er litt trøtt etter dobbeltvakt på jobb, men her i er i alle fall en link: http://ossfoundation.us/projects/environment/global-warming/antarctic-ice-melt Den linken din viste jo bare en periode over 6 år, de første 3 årene så vokste jo tilogmed isen? På toppen av det sa den at isutbredelsen i areal øker. Anonymous poster hash: 92c0c...4ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sapientia Skrevet 15. januar 2014 #83 Del Skrevet 15. januar 2014 Den linken din viste jo bare en periode over 6 år, de første 3 årene så vokste jo tilogmed isen? På toppen av det sa den at isutbredelsen i areal øker. Anonymous poster hash: 92c0c...4ed Ja det er jeg fullstendig klar over. Den sier at havisen øker i areal, men at landisen blir tynnere. Så totalt sett har man tap av is. Antarktis er et stort kontinent dekket av km med is, det er ikke like lett å forutse hvordan denne ismassen vil oppføre seg ved økt global temperatur som med isen i Arktis. Fant en lang forskningsrapport som tar for seg ulike ting i 92 punkter, dette er dens konklusjon: Concluding remarks 92. The climate of the high latitude areas is more variable than that of tropical or mid-latitude regions and has experienced a wide range of conditions over the last few million years. The snapshot we have of the climate during the instrumental period is limited in the long history of the continent, and separation of natural climate variability from anthropogenic influences is difficult. However, the effects of increased greenhouse gases and decreases in stratospheric ozone are already evident. The effects of the expected increase in greenhouses gases over the next century, if they continue to rise at the current rate, will be remarkable because of their speed, and because of polar amplification of the global warming signal. It should be borne in mind that equally rapid change was also typical in past deglaciations, for example 20,000 years ago at the end of the LGM. Removal of the surface cooling effect of the ozone hole as it diminishes in extent will accelerate the increase in surface temperature. We can make reasonably broad estimates of how quantities such as temperature, precipitation, acidification of the ocean and sea ice extent might change, and consider the possible impact on marine and terrestrial biota. We cannot yet say with confidence how the large ice sheets of Antarctica will respond, but observed recent rapid changes give cause for concern - especially for the stability of parts of West Antarctica. Hele rapporten finner du her: han ene bidragende forskeren sier litt om rapporten i denne videoen http://youtu.be/ixChRFvBmdE og mye mer om vitenskap i Antarktis finner du her: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå