Gå til innhold

Vedtaksbrev fra NAV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om alle skal få vedtaksbrev fra Nav angående foreldrepenger? Jeg har ikke mottatt noe som helst, men det er jobben som har ordnet alt siden de gir meg lønn som vanlig. Nå trenger vi tydeligvis dette brevet pga mannen skal søke om permisjon, men jeg har jo ikke dette. Ble veldig redd for at det har skjedd noe feil her, men jeg burde vel ha hørt noe om jeg fikk avslag også?

Jeg fikk heller ikke noe vedtaksbrev når jeg fikk svangerskapspenger.

Nå er Nav stengt for helgen, derfor spør jeg her om noen andre har opplevd dette?

Anonymous poster hash: 86138...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal søke NAV om permisjon selv om jobben betaler lønn.

Ja, jeg har søkt, det glemte jeg å skrive. Har søkt som vanlig, men ikke fått noe brev.

Anonymous poster hash: 86138...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle stønader som blir innvilget gjennom NAV skal bekreftes gjennom et vedtaksbrev i posten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring nav på tlf 55553333 og få de til å sjekke, om du har søkt skal du ha fått vedtak både på foreldrepenger og svangerskapspenger... Har du fylt ut nav skjemaene eller bare interne skjemaer til jobben? Høres mystisk ut at du ikke har hørt noen ting... Håper for din del at alt er i orden men jeg har vært borti en del som tror de har søkt men som bare har søkt til jobben - dermed får ikke jobben refusjon og den ansatte kommer i en klemme der de ikke får penger fra nav (får kun for 3 mnd før man søker) og blir skyldig mye penger hos arbeidsgiver...



Anonymous poster hash: 718ff...35c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja jeg må si jeg blir skeptisk nå. Jeg fylte ut skjema til både nav og arbeidsgiver sammen med sjefen, dette ble sendt av arbeidsgiver til nav (lønnskontoret på jobb gjorde det). Jeg fikk beskjed av sjefen om at det er de som må sende alt... Håper ikke det er de som tuller! Men det er jo flere måneder siden permisjon startet så jeg hadde vel hørt noe fra arbeidsgiver om de ikke fikk penger fra nav? Jeg skal ringe nav, men de har som sagt stengt nå :(

Anonymous poster hash: 86138...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, ja jeg må si jeg blir skeptisk nå. Jeg fylte ut skjema til både nav og arbeidsgiver sammen med sjefen, dette ble sendt av arbeidsgiver til nav (lønnskontoret på jobb gjorde det). Jeg fikk beskjed av sjefen om at det er de som må sende alt... Håper ikke det er de som tuller! Men det er jo flere måneder siden permisjon startet så jeg hadde vel hørt noe fra arbeidsgiver om de ikke fikk penger fra nav? Jeg skal ringe nav, men de har som sagt stengt nå :(

Anonymous poster hash: 86138...533

Du må nok bare vente til mandag og ringe mellom 08-15.30...... Oppdater når du får vite noe da!

Anonymous poster hash: 718ff...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte i begynnelsen av november, og fikk først vedtaket i posten forrige uke. Fikk pengene utbetalt på konto da, derfor skjønte jeg at vedtaket var godkjent, hvis ikke ville jeg purret på det.

Anonymous poster hash: 81eef...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm, nå ble jeg litt skeptisk her..

Jeg har sendt søknad om permisjonspenger til nav. Men er det noe jeg må sende jobben også??

Anonymous poster hash: fde8a...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, dette gav meg hodepine. Hvis det faktisk har seg sånn at jeg ikke har søkt om foreldrepenger/den ikke har kommet fram; hva skjer da med min permisjon, fars permisjon og alt, mister vi alle rettigheter? Dette kan bli dyrt for oss! Jeg skjønner ikke hvorfor min sjef sa jeg ikke skulle sende inn noe hvis det faktisk ikke stemmer? Det var to før meg som søkte om permisjon så det er rart hvis hun er feilinformert.

Anonymous poster hash: 86138...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, dette gav meg hodepine. Hvis det faktisk har seg sånn at jeg ikke har søkt om foreldrepenger/den ikke har kommet fram; hva skjer da med min permisjon, fars permisjon og alt, mister vi alle rettigheter? Dette kan bli dyrt for oss! Jeg skjønner ikke hvorfor min sjef sa jeg ikke skulle sende inn noe hvis det faktisk ikke stemmer? Det var to før meg som søkte om permisjon så det er rart hvis hun er feilinformert.

Anonymous poster hash: 86138...533

Som sagt, om søknaden ikke er kommet frem vil du kun kunne få foreldrepenger for 3 mnd før kravet blir fremsatt.. Om du startet permisjonen for mange måneder siden og søkte før den tid BURDE du ha fått vedtak. Om noe manglet ved søknaden ville du fått brev om det.. Enkelte steder er det lang saksbehandlingstid akkurat nå (f.eks 12 uker i Oslo) og om arbeidsgiver har vært trege med å sende søknadene inn til nav KAN jo det være en forklaring.. Vedtaket ditt kan ha kommet bort i posten, nav kan ha en gammel postadresse i systemet som gjør at brev sendes feil - det er mange ting som kan ha skjedd.. Dessverre er det umulig å få svar på noe av dette før på mandag så du må nok pent bare smøre deg med tålmodighet....

OM det skulle være at arbeidsgiver har rotet bort søknaden eller har glemt å sende den inn - så må jo de ta tapet på sin kappe. Om de har sendt inn søknaden og den har kommet bort i posten er det verre - de vil jo da forvente at du holder kontroll på at vedtak kommer.. Mange arbeidsgivere er vante til å vente på refusjon til nav og venter derfor mange måneder før de etterlyser penger - men man kan argumentere for at de burde purret på betaling før...

Huff.. Ingen grei situasjon.. Får håpe det viser seg at alt er ok..

Anonymous poster hash: 718ff...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, om søknaden ikke er kommet frem vil du kun kunne få foreldrepenger for 3 mnd før kravet blir fremsatt.. Om du startet permisjonen for mange måneder siden og søkte før den tid BURDE du ha fått vedtak. Om noe manglet ved søknaden ville du fått brev om det.. Enkelte steder er det lang saksbehandlingstid akkurat nå (f.eks 12 uker i Oslo) og om arbeidsgiver har vært trege med å sende søknadene inn til nav KAN jo det være en forklaring.. Vedtaket ditt kan ha kommet bort i posten, nav kan ha en gammel postadresse i systemet som gjør at brev sendes feil - det er mange ting som kan ha skjedd.. Dessverre er det umulig å få svar på noe av dette før på mandag så du må nok pent bare smøre deg med tålmodighet....

OM det skulle være at arbeidsgiver har rotet bort søknaden eller har glemt å sende den inn - så må jo de ta tapet på sin kappe. Om de har sendt inn søknaden og den har kommet bort i posten er det verre - de vil jo da forvente at du holder kontroll på at vedtak kommer.. Mange arbeidsgivere er vante til å vente på refusjon til nav og venter derfor mange måneder før de etterlyser penger - men man kan argumentere for at de burde purret på betaling før...

Huff.. Ingen grei situasjon.. Får håpe det viser seg at alt er ok..

Anonymous poster hash: 718ff...35c

Ja, jeg må bare vente. Men betyr det at jegkan få foreldrepenger mer enn tre mmåneder, eller er det kun tre måneder jeg får da? Bare lurer på om jeg da må betale for et helt år uten lønn minus de tre månedene eller om det blir "forskjøvet" hvis du skjønner. Beklager hvis det er rotete forklart. Er litt rotete i hodet mitt nå. Jeg må jo være hjemme til hun begynner i bhg uansett hva...

Takk for at dere gidder å svare meg :)

Anonymous poster hash: 86138...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk dere inn på Nav og hentet ut dokumentene som skal fylles derfra? Det høres litt snodig ut at arbeidsgiver sender inn din søknad. Her sendte jeg inn søknad selv, med kopi til arbeidsplassen. Arbeidsplassen betaler lønnen mens man er i permisjon.

https://www.nav.no/skjema/Skjemaer/Privatpersoner/Skjemaveileder11/SkjemaveilederPrivatperson?key=267385&languagecode=53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arbeidsgiver har da ingenting med permisjonssøknaden å gjøre, den må du ordne med og signere selv.

Det arbeidsgiver sender inn er inntektsopplysninger, og det skal ikke du signere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er rart at du ikke har fått noenting fra NAV. Jeg får også lønn av arbeidsgiver. De rakk å sende inn innteksopplysninger før jeg fikk sendt søknaden, og da fikk jeg varselbrev fra NAV om at de hadde mottatt info om inntekt, men savnet søknad. Så hvis du ikke har fått det, vil jeg tro at arbeidsgiver enten har sendt alt de skal eller ingenting....

Du kan vel få for 3mnd. bak i tid + det som da gjenstår av permisjonen din, så hvis du gikk ut for 3mnd siden får du får hele selv om det ikke allerede er levert søknad (forutsatt at du leverer nå selvsagt), er det mer enn 3mnd siden du gikk ut i permisjon, "mister" du det som er for mer enn 3mnd siden.

Men ring NAV på mandag ja, håper det løser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er rart at du ikke har fått noenting fra NAV. Jeg får også lønn av arbeidsgiver. De rakk å sende inn innteksopplysninger før jeg fikk sendt søknaden, og da fikk jeg varselbrev fra NAV om at de hadde mottatt info om inntekt, men savnet søknad. Så hvis du ikke har fått det, vil jeg tro at arbeidsgiver enten har sendt alt de skal eller ingenting....

Du kan vel få for 3mnd. bak i tid + det som da gjenstår av permisjonen din, så hvis du gikk ut for 3mnd siden får du får hele selv om det ikke allerede er levert søknad (forutsatt at du leverer nå selvsagt), er det mer enn 3mnd siden du gikk ut i permisjon, "mister" du det som er for mer enn 3mnd siden.

Men ring NAV på mandag ja, håper det løser seg.

Det er lenger enn tre måneder. Men mister far mulighet for permisjon eller kan han få det hvis jeg søker igjen nå og han snart må ta sin kvote?

Jeg skal prøve å ikke tenke på dette i helga, men det blir ikke lett. Men jeg får vel ikke gjort så mye før mandag uansett.

Æsj, at jeg ikke var mer betenkt på det vedtaksbrevet.

Anonymous poster hash: 86138...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis ikke jeg husker feil er det slik at far må søke senest siste dag i din permisjon, så så lenge du fortsatt er i permisjon mister ikke far muligheten.

Og dette er jo uansett i verste fall,m forhåpentligvis er det bare blitt noe krøll i utsending av vedtaksbrevet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen arbeidsgivere sender inn alle skjemaene selv, noen gir den ansatte inntaktsskjemaet og så er de ansvarlig for alt selv, og noen gjør en blanding. Hva som er praksis på din arbeidsplass kan ikke vi vite, men dersom det har gått lang tid ville de nok ha etterlyst det dersom de ikke hadde fått pengene fra NAV.

Du skal ha fått et brev fra NAV, men som andre sier så er det mange grunner til at du kanskje ikke fikk dette. Skulle det være så galt at du ikke har søkt så har dere fortsatt rett på permisjon begge to, fom tre måneder tilbake i tid fra dere sender inn skjemaet (som da blir på mandag vil jeg tro ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver har da ingenting med permisjonssøknaden å gjøre, den må du ordne med og signere selv.

Det arbeidsgiver sender inn er inntektsopplysninger, og det skal ikke du signere på.

Det er ikke så helt uvanlig at arbeidsgiver (spesielt "store" arbeidsgivere, jeg har selv opplevd dette én gang som ansatt i Statoil og én gang som ansatt i Storebrand) ber den ansatte om å fylle inn alle papirer og levere dem hos personalavdelingen i bedriften, og så videresender de alt samlet til NAV.

Så dersom dette er tilfelle også hos TS' arbeidsgiver, vil jeg anta at det er noen på lønningskontoret der som har rotet med søknaden.

Anonymous poster hash: a7c49...ed9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så helt uvanlig at arbeidsgiver (spesielt "store" arbeidsgivere, jeg har selv opplevd dette én gang som ansatt i Statoil og én gang som ansatt i Storebrand) ber den ansatte om å fylle inn alle papirer og levere dem hos personalavdelingen i bedriften, og så videresender de alt samlet til NAV.

Så dersom dette er tilfelle også hos TS' arbeidsgiver, vil jeg anta at det er noen på lønningskontoret der som har rotet med søknaden.

Anonymous poster hash: a7c49...ed9

Det er en stor arbeidsgiver, det er oslo kommune. .. de har surra tidligere så skulle ikke forundre meg om det skjer igjen.

Anonymous poster hash: 86138...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...