Gå til innhold

Studenter: Har du en favoritt notatblokk/skriveblokk? Hvordan organiserer du notatene og skolearbeidet ditt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynner på skolen igjen førstkommende tirsdag, og jeg har bestemt meg for at i år skal jeg IKKE falle ut av det med notater osv. Jeg begynner alltid bra, og skal ha en notatbok til hvert arbeid, men så blir det bare rot etterhvert, og jeg sitter og skriver ting under forelesningene i helt tilfeldige notatblokker. Under eksamenstiden har jeg ingenting å hjelpe meg med.

Ei jente i klassen bruker en notatblokk, og så har hun en perm med skilleark for hvert fag, og så river hun utav arkene og setter inn i i permen etterhvert, sammen med evt. skriv osv som vi har fått utdelt av foreleser/studiestedet. Egentlig en metode jeg liker, men den permen blir jo så tjukk og tung på slutten av året, og jeg som har dårlig rygg må tenke litt på det også.

Så da lurer jeg på tips og anbefalinger! Hvilken notatbok bruker du, og hvordan organiserer du arbeidet?



Anonymous poster hash: 038cc...42d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ikke ha med en tynn perm med skilleark og sette inn notatene her og heller sette det inn i hovedpermen en gang i uka eller hver dag? Da slipper du jo å bære tungt hver dag.



Anonymous poster hash: 40609...808
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte ipaden og skrev notatene der jeg. Utskriv som vi fikk på skolen hadde jeg i en perm hjemme.

Hadde en app som er et skriveprogram og en app som man kan lage tankekart. De brukte jeg flittig. Får forferdelig vondt i håndleddene av å skrive for hånd og det blir kjempe stygt så følte det ble bedre oversikt når jeg skrev på ipad eller data :)

Anonymous poster hash: c8f5d...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle notater i A4 spiralhefte med blanke ark (fordi jeg måtte skissere mye, i tillegg var jeg friere til å skyte inn ekstra, skrive referanser i ettertid osv). ALLE ark merket i toppen med fagkode, type notat (f forelesning, e tidligere eksamensoppgaver, ø øvingsoppgaver osv), dato. På forelesning skrev jeg i tillegg f1 f2 f3 osv for å vite rekkefølgen til senere. Selvfølgelig oppgavenr/år på eks/øveoppgaver. Overførte til perm med ujevne mellomrom.

Gevinst av nummereringssystem: ingen krise å ha tatt med feil skrivebok, og jeg kan finne tilbake i notater ti år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke ha med en tynn perm med skilleark og sette inn notatene her og heller sette det inn i hovedpermen en gang i uka eller hver dag? Da slipper du jo å bære tungt hver dag.

Anonymous poster hash: 40609...808

Jo det kan jeg jo selvsagt, men jeg har en tendens til å rote det til iløpet av semesteret, så tenkte jeg skulle høre her hvordan andre gjør det :)

Brukte ipaden og skrev notatene der jeg. Utskriv som vi fikk på skolen hadde jeg i en perm hjemme.

Hadde en app som er et skriveprogram og en app som man kan lage tankekart. De brukte jeg flittig. Får forferdelig vondt i håndleddene av å skrive for hånd og det blir kjempe stygt så følte det ble bedre oversikt når jeg skrev på ipad eller data :)

Anonymous poster hash: c8f5d...0fd

Men rakk du å sitte og skrive på ipaden da? Hvilken app brukte du?

-ts

Anonymous poster hash: 038cc...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det kan jeg jo selvsagt, men jeg har en tendens til å rote det til iløpet av semesteret, så tenkte jeg skulle høre her hvordan andre gjør det :) Men rakk du å sitte og skrive på ipaden da? Hvilken app brukte du? -ts Anonymous poster hash: 038cc...42d

Jeg er ganske god på å skrive med tastatur og trenger ikke se noe særlig på tastaturet mens jeg skriver så det var ikke noe problem for meg. Dette er for meg selvlært ved at jeg har brukt mye data, men finnes også programmer man kan bruke for å lære seg det om man ønsker å skrive fortere.

Brukte trådløst tastatur til ipaden ettersom det er litt mer vanskelig å bruke touchpaden på ipad når man skal skrive fort.

Brukte pages som er apple sin versjon av word også brukte jeg simplemind+ som er tankekart program

Anonymous poster hash: c8f5d...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bustyvel

Har alle notater i ei a5 notatbok, spiralbundet. Liten, praktisk og har klistret på egne bilder på fremside/bakside for en litt inspirerende look :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske god på å skrive med tastatur og trenger ikke se noe særlig på tastaturet mens jeg skriver så det var ikke noe problem for meg. Dette er for meg selvlært ved at jeg har brukt mye data, men finnes også programmer man kan bruke for å lære seg det om man ønsker å skrive fortere.

Brukte trådløst tastatur til ipaden ettersom det er litt mer vanskelig å bruke touchpaden på ipad når man skal skrive fort.

Brukte pages som er apple sin versjon av word også brukte jeg simplemind+ som er tankekart program

Anonymous poster hash: c8f5d...0fd

Åå okei, da skjønner jeg :) Tenkte ikke på at du hadde tastatur, så jeg trodde du satt og skrev rett på ipaden. Har en Samsung tablet som jeg kan kjøpe tastatur til, men jeg er ikke komfortabel med nettbrett egentlig. Kanskje jeg skal begynne å ta med pc. Klarer ikke å bestemme meg for hva jeg synes er best, å skriver notater for hånd, eller notater på pc.

Anonymous poster hash: 038cc...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alle notater i ei a5 notatbok, spiralbundet. Liten, praktisk og har klistret på egne bilder på fremside/bakside for en litt inspirerende look :)

Men skriver du alle fag hultert i bultert i notatboken da? Den må vel bli fort full?

Anonymous poster hash: 038cc...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Men skriver du alle fag hultert i bultert i notatboken da? Den må vel bli fort full?

Anonymous poster hash: 038cc...42d

En bok for hvert fag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jente i klassen bruker en notatblokk, og så har hun en perm med skilleark for hvert fag, og så river hun utav arkene og setter inn i i permen etterhvert, sammen med evt. skriv osv som vi har fått utdelt av foreleser/studiestedet. Egentlig en metode jeg liker, men den permen blir jo så tjukk og tung på slutten av året, og jeg som har dårlig rygg må tenke litt på det også.

Så da lurer jeg på tips og anbefalinger! Hvilken notatbok bruker du, og hvordan organiserer du arbeidet?

Anonymous poster hash: 038cc...42d

Tviler på at det er kun én jente i klassen som gjør det, for dette er vel den mest normale måten å gjøre det på? Alle jeg kjenner har permer som de setter inn forelesningsnotater/powerpointslides i og andre notater osv. Permen(e) er det jo normalt å ha hjemme eller på lesesalen, man trenger jo ikke å dra den med seg overalt, og hvis man er nødt til å ha med seg en del av det går det jo an å ha en mindre, lettere perm man kan frakte ting i.

Jeg skriver på PC på forelesningene, og er veldig fornøyd med det, fordi jeg rekker å skrive ned mer og det blir penere enn om jeg skriver for hånd, jeg kan evt fjerne notater eller legge til mer senere, og jeg har full kontroll på hvor jeg har de forskjellige forelesningene slik at det går kjapt å åpne opp, søke gjennom hvis det er noe jeg lurer på, eller printe ut på nytt hvis jeg har rotet bort den første utskriften av det...

Forelesningsnotatene er vel stort sett de eneste notatene jeg skriver. Resten av tiden bruker jeg på å lese gjennom disse og/eller lese i bøker (og gjør eksamensoppgaver). Har gitt opp å skrive sammendrag/notater fra det jeg leser, hvis ikke det er noe som er veldig, veldig viktig (og som i tillegg er dårlig dekket på forelesning) eller som jeg sliter med å forstå. Forelesningene fungerer som veldig greie oppsummeringer/sammendrag av det jeg (eventuelt) leser i bøkene.

Jeg printer ut forelesningene underveis og setter dem i perm. Klarer meg som regel med én perm til hvert fag, men da blir den som regel veldig full mot slutten av semesteret. Hater å lese på skjermen, derfor printer jeg, og å ha orden og oversikt i permen er helt gull når eksamen nærmer seg. Da jeg var fersk student hadde jeg gjerne kilovis med notater, forelesninger og annet rask, og hadde null kontroll på hva/hvor noe var. Nå har jeg full kontroll, og hvis jeg lurer på yyy vet jeg at "ja, det finner jeg jo på forelesning xxx" og så er det bare å bla opp.

Anonymous poster hash: f21a2...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå okei, da skjønner jeg :) Tenkte ikke på at du hadde tastatur, så jeg trodde du satt og skrev rett på ipaden. Har en Samsung tablet som jeg kan kjøpe tastatur til, men jeg er ikke komfortabel med nettbrett egentlig. Kanskje jeg skal begynne å ta med pc. Klarer ikke å bestemme meg for hva jeg synes er best, å skriver notater for hånd, eller notater på pc.

Anonymous poster hash: 038cc...42d

Nå spørs det jo hva du lærer best av, men hva med å ta med en notatblokk på forelesninger, for så å oppsummere denne etter hver forelesning på data? Jeg lærer best av å skrive for hånd under forelesning, av en eller annen grunn, samtidig er det lettest å ta frem igjen notater på data for å lese før eksamen ;) Da får man jo også repetert alt stoffet rett etter forelesning, noe som i seg selv kan være en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper en linjert spiralbok som er delt inn med slike skilleark. Den jeg kjøper har som regel fem deler, og da har jeg en del til hvert fag :) har skrevet fagkode for hver del på forsiden. Synes det fungerer veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar alle notater på PC på forelesninger, da dette går raskere og jeg følger bedre med.

Til daglig har jeg med en perm (i mykere material enn de store permene) som ikke tar så stor plass. Denne setter jeg alle notater inn i til det faget jeg holder på med akkurat da. Lettere å ta med seg på skolen. Etter eksamen setter jeg disse over i større ringperm og plasserer de i hylla. :)

Bruker PC en del til skriving, men liker å ha alt i "papirform" når jeg pugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper en linjert spiralbok som er delt inn med slike skilleark. Den jeg kjøper har som regel fem deler, og da har jeg en del til hvert fag :) har skrevet fagkode for hver del på forsiden. Synes det fungerer veldig greit.

Det gjorde jeg også (på videregående) men nå har jeg en skrivebok til hvert fag. De "restene" som blir igjen av bøkene pleier jeg å spare opp og bruke igjen, i og med at arkene tas ut og settes i perm uansett. Markerer øverst med fag, dato og forelesningsnummer. Liker best den type spiralbøker som har en rett linje man kan rive ut, så man slipper disse frynsene...

Anonymous poster hash: 171fa...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har måttet erkjenne at det å ha med seg mac eller nettbrett på forelesning ikke fører så mye godt med seg for min del. Det blir til at jeg surfer på nettet hvis forelesningen er ørlitt uinteressant (noe de ofte er..), pluss at det er tungt å drasse rundt på macen hele dagen. Har med iPaden noen ganger for å se på slides på den under forelesning (ikke alle steder det er så lett å se forelesningsskjermen pga dårlig lys og lignende), men jeg noterer for hånd i en sånn Moleskine-bok. De er superdigge. Og små. Tar jo ikke opp noe plass i veska omtrent! Jeg skriver hulter til bulter i én bok per semester - men har ikke noe problem med å finne igjen ting av den grunn. Store overskrifter med fagkode, forelesningsnr. og tittel + sted og navn på foreleser får lett plass i headingen. Orker ikke ha x antall notatbøker å holde styr på, selv om jeg ser at rent organisatorisk er det sikkert fint, men det blir for mye styr for meg, og da er jeg over på macen igjen ganske kjapt, for da blir det for tungvint til at jeg gidder å holde det ved like.

Dessuten er det digg å bare ha én notatbok å forholde seg til.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har én spiralblokk for hvert fag og bruker overskrifter, for eksempel "Forelesning 6.1.2014" og "Oppgaver kapittel 10", sånn at jeg lett kan se om det er notater fra forelesning, oppgaver jeg har løst eller repetisjon/notater underveis mens jeg leser.

Tar mye notater og jobber generelt mye med studiene, men synes likevel ikke det blir vanskelig å finne fram hvis det er noe spesielt jeg leter etter. Dessuten så tenker jeg at det er god repetisjon hver gang jeg blar fram og tilbake i notatene. :)



Anonymous poster hash: 8ceea...921
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å ha en skrivebok til hvert fag, men jeg faller også alltid ut av systemet iløpet av semesteret. Jeg har en perm hjemme som jeg samler alt i etterhvert, så notatene blir sortert og jeg har de på rett sted til eksamenstiden.

En annen metode jeg har brukt endel er en litt større skrivebok som er delt inn i 5, med skilleark. Da kan man ta notater til 5 fag i den samme blokka og likevel ha system :) Eneste problemet med dette er at når du da skriver ut delen til det ene faget så må du plutselig ha en ekstra blokk likevel og det blir surr igjen ;) For min del ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bok til hvert fag. Er jeg riktig så flink, renskriver jeg notatene mine opp mot pensum og forelesning på PC etterpå, men det er noe jeg pleier å gjøre de to første forelesningene hvert semester før jeg ikke gidder lengre. Men de notatene jeg har da er gull verdt mot eksamen. Jeg burde ta meg tid til å gjøre det hver gang, men jeg er såpass realistisk at jeg vet at det ikke faktisk kommer til å skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...