Kristianne Skrevet 15. mai 2004 #1 Del Skrevet 15. mai 2004 Hva mener dere om kontantstøtten? Som det ligger inne forslag om å heve. Er det riktig å bruke mange milliarder på en sånn liten aldersgruppe? Pengesekken er slunken sier politikerne. Men hva skjer egentlig videre - unger vokser fort og krever mer og mer: Skolene forfaller - Skolebøkene er gamle og utdaterte- Fritidstilbud blir nedlagt - Unger og lærere blir syke av sopp og dårlig luft- Lekeområder/fritidsområder på skolene betong og asfalt- MEN DET FINNES IKKE PENGER, sies det. Er det ikke mere rettferdig at disse pengene blir fordelt mere jevnt utover oppvekstårene? De jeg kjenner som får kontantstøtte bruker pengene til å betale for au pair eller dagmamma. Summen de mottar er rett og slett for liten til at de kan velge å være hjemme. En vanlig lønn holder ikke til utgitftene - en vanlig lønn pluss kotants- støtten dekker ikke boutgifter, studielån og alle disse fast utgiftene til mat etc. Jeg snakker ikke om luksus - 2 biler, hytte, etc., men helt vanlig økonomi. Bare de med ekstraordinær god økonomi har valget og de hadde antagelig greid det uten kontantstøtte. Men der er jo greit med litt ekstra lommepenger. Og jeg kan forsikre at utgiftene øker med barnas alder - spør foreldre med eldre barn og tenåringer - de tenker tilbake på småbarnsalderen med nostalgi - det var enklere da på mange måter. Samfunnsmessig burde det være mere økonomisk å fordele pengene bedre. En liten observasjon - Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 15. mai 2004 #2 Del Skrevet 15. mai 2004 Jeg mener ganske mye om kontantstøtte og mye av det finner du her: http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...t%F8tte&start=0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Letti Skrevet 15. mai 2004 #3 Del Skrevet 15. mai 2004 Venter nå vårt tredje barn og jeg har kun en 58 % stilling i kommunen. Har utbetalt ca. kr. 6 - 7 000,- pr. mnd. Vi har regnet på det og med barnetrygd for tre barn og med kontantstøtten vil jeg faktisk ha mulighet til og gå hjemme. Nå jobber både min mann og jeg turnus og vi kunne fint klart og få til det og jobbe begge to, motta kontantstøtte og allikevel ha minstemann hjemme med en av oss. Altså legge opp turnusen slik at en av oss alltid vil være hjemme. Men det er lettere sagt enn gjort. Det kan jo være sykdom på jobb eller at turnusen ikke lar seg ordne til våres fordel. Så jeg skal om et år vurdere ut i fra om jeg trives med og gå hjemme eller ikke, og velger jeg og gå hjemme skal jeg ta i mot kontantstøtte med glede. Vi har ikke behov for full barnehageplass og gutta våres er ikke på SFO, så vi vil ikke ha noen utbytte av at de prisene blir redusert og kontantstøtta fjernes. Men jeg kan skjønne at mange er negative til kontantstøtte. Men noen vil alltid synes noe er urettferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 15. mai 2004 #4 Del Skrevet 15. mai 2004 Jeg synes kontantstøtten er en veldig fin ting. Jeg håper den blir, for det er den som sørger for at vi har mat på bordet og ungene har bleier, osv osv fram til neste lønning. Alt som min mann tjener går rett ut igjen i utgifter, så vi ser nesten ikke snurten av de pengene. Jeg har ikke mulighet til å gå ut i jobb fordi jeg har en 3 mnd gammel baby og 2 eldre barn. Ingen av de eldre barna har barnehageplass og dagmamma finnes ikke i vårt område. Hadde det ikke vært for den så kunne ikke jeg gått hjemme med våre 3 barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristianne Skrevet 15. mai 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 15. mai 2004 Arbeidsgiverne viser ingen stor entusiasme når det gjelder slike lange permisjoner. Kvinnene kommer tilbake og oppdager at jobben de hadde er borte vekk på grunn av omorganisering etc. Det er ikke lett å komme tilbake. Ikke en ideell verden - men slik er det. Kontantstøtten varer ikke evig - etter den er slutt, hva da? Bare et spørsmål?? Hva med den gamle arbeidsplassen? Hva med fremtiden? Hva med pensjonen? Jada, jeg vet at årene går - og fortere enn noen unge kan forestille seg - og realitetene er der - . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 15. mai 2004 #6 Del Skrevet 15. mai 2004 Jeg er skikkelig motstander av KS. De aller fleste jeg vet om, som har hevet KS, har brukt den til å lønne sort dagmamma. Dermed forsvinner intensjonen (at man skal ha mulighet til å være hjemme med barnet sitt), og resultatet blir at mange velger bort pass i mer ordnede former til fordel for sort dagmamma. Hvis man skal trekke det langt, og tenke sosiale skiller, vil jeg tro at flere ressurssvake grupper vil se seg nødt til å velge en slik løsning, i forhold til barnehg. Differansen, økonomisk sett, er temmelig stor mellom å ha et barn i barnehage, kontra betale dagmamma med kontantstøtte. Skjønner godt at dette frister økonomisk, selv om det ikke alltid nødvendigvis er det beste valget for barnet (sier IKKE at det ikke er utrolig mange flotte dagmammaer som gir dagbarna en super start i livet!!! Poenget er bare at en dagmamma kan være så mangt). Sett utfra et likestillingsperspektiv er denne ordningen svært kvinnefiendtlig. Statistisk sett tjener kvinner langt dårligere enn menn, så det er liten tvil om hvem av de to som blir gående hjemme med barnet hos de som faktisk bruker kontantstøtten til å passe barnet sitt selv. Jeg har faktisk enda ikke hørt om en eneste FAR som er hjemme med barn og hever kontantstøtte. Og jeg kan ikke si jeg ikke skjønner det, det må jo være den med lavest inntekt som tar permisjon.. (har sikkert også mye å gjøre med at det ligger "mer naturlig" for kvinner å gå hjemme og passe barn). Resultatet blir uansett at mor sakker enda lenger akterut i forhold til jobb, lønn, karriere. Summa sumarum mener jeg hvis man skal ha kontantstøtte burde denne gis alle med små barn, (eller ingen), eller at den kun skulle gies til de som ikke har annen inntekt (dvs at de faktisk er hjemme med barnet sitt). Men skulle ønske de kunne avskaffe hele ordningen og heller øke utbygning og subsidiering til barnehager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 15. mai 2004 #7 Del Skrevet 15. mai 2004 Selvfølgelig er ikke kontantstøtten innført for å ivareta kvinners rettigheter, men det er ingen grunn til å videreføre ordninger som åpenbart svekker dem heller. Hvorfor skal vi støtte ordninger som gjør kvinner til de selvsagte omsorgspersonene? Og, hva med menns mulighet til å velge? (Det er vel god grunn til å anta at 50% av småbarnsforeldrene er menn). Slik jeg oppfatter det, har så og si ingen menn vurdert det dit hen at kontantstøtten, slik ordningen er utformet i dag, gir dem noe valg. En økning i den flate kontantstøtten vil kun bidra til at flere kvinner er ute av arbeidslivet i en lang periode mens barna er små. Dette er ikke heldig med tanke på kvinners deltakelse og status i arbeidslivet. På mange måter fratar det også kvinnene retten til å velge siden det for mange vil være naturlig og nødvendig å velge det mest økonomisk lønnsomme alternativet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 15. mai 2004 #8 Del Skrevet 15. mai 2004 Veldig enig med deg, Leo! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 15. mai 2004 #9 Del Skrevet 15. mai 2004 Jeg mener at kontantstøtten er bra om en av foreldrene går hjemme med barna. Men det er altterlig at folk får den når barnet er hos dagmamma. Så skal de bruke den til det som var meningen, bør de begynne å sjekke ligningen til folk. Det bør ikke være som det er nå, for da kan faktisk begge foreldrene være ute i arbeid, så lenge de har en dagmamma. Og det blir helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Muslingen Skrevet 15. mai 2004 #10 Del Skrevet 15. mai 2004 Det skulle vært slik at man måtte dokumentere at man går hjemme med barn for å få kontantstøtte. De færreste bruker kontantstøtten slik det er ment... De fleste bruker den vel til dagmamma. Og det er jo fullstendig idiotisk. Staten betaler barnepass! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 16. mai 2004 #11 Del Skrevet 16. mai 2004 Enig med Annbjørg. Men hele greia ble jo innført for at de skulle slippe å etablere masse nye barnehageplasser. Og jeg kan fortelle dere at de siste ukene på jobb har jeg ikke gjort så veldig mye annet enn å beklage til alle de hundrevis av foreldre som ringer oss og trygler om plass til barna sine.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Letti Skrevet 16. mai 2004 #12 Del Skrevet 16. mai 2004 Det er godt dere ikke kritiserer meg som kanskje kommer til og velge og gå hjemme og i tillegg motta kontantstøtte. Hos oss vil det absolutt ikke gå til noen dagmamma. Det ville bli helt feil for meg. Og skulle jeg velge og gå ut i jobb, så vil min mann og jeg bytte på og gå hjemme, så hos oss vil det heller ikke være noen selvfølge at det er jeg som skal gå hjemme full tid og motta KS. Vi vil jo da bytte på og være hjemme og da føler jeg at det er oss begge som mottar KS. Men jeg er helt enig i at det burde vært sjekket om at de som mottar faktisk bruker det på å være hjemme. Flere vi kjenner bruker det på dagmamma og så jobber begge 100 %. På en måte misbruk av støtte. Andre blir straffet for småting og så er det andre som snylter som dette og ingen reagerer. I tillegg mener jeg at de som har råd til og spare barnetrygden ikke burde fått barnetrygd. Kaster jeg bensin på bålet nå? Et vennepar av oss har spart siden jentungen var nyfødt og hun har flere hundretusen på konto. Hun er ikke mere enn 10 år, men foreldrene har i tillegg til barnetrygden spart penger på sperret konto og jeg kunne ikke unngå og se beløpet på en kontoutskrift som lå på spisestuebordet dems og det var et sinnsykt beløp. Det er så mange i vårt land som kunne trengt disse pengene mye mere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 16. mai 2004 #13 Del Skrevet 16. mai 2004 I tillegg mener jeg at de som har råd til og spare barnetrygden ikke burde fått barnetrygd. Lurer på hvordan dette skulle være gjennomførbart? Hvordan kontrollere om de har råd til å spare barnetrygden da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. mai 2004 #14 Del Skrevet 16. mai 2004 Jeg synes det er helt greit at man får kontantstøtte for barn som ikke tar opp barnhageplass, uansett om man er hjemme selv eller lønner dagmamma med pengene. De barna som går i barnehage får indirekte minst like stor støtte fra staten som de som ikke er i barnehage. Ja, man må betale noen tusenlapper pr måned for en fulltidsplass i barnehage, men denne plassen hadde vært langt dyrere dersom staten ikke hadde bidratt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. mai 2004 #15 Del Skrevet 16. mai 2004 En skriver at kontantstøtten gjør at de har mat på bordet og til bleier. Hun har ingen mulighet til å jobbe og alt mannen tjener går ut. Var det tre barn og to voksne? Hvordan klarer du det på kontantstøtten? Hva spiste dere før den kom og hvor fikk du bleier fra? Hva gjør du når støtten tar slutt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mari Skrevet 16. mai 2004 #16 Del Skrevet 16. mai 2004 Andre blir straffet for småting og så er det andre som snylter som dette og ingen reagerer. Dette er faktisk fult lovlig og det og si at de slipper unna er jo rent vås!! Vi hadde kontantstøtte et år med sønnen vår. Jeg er student og syntes det var deilig å studere igjen. Barnhageplass til en gutt på 1 er/var umulig å få. Derfor betalte vi en dagmamma. HELT lovlig! Nå har vi vært så heldig å få barnhageplass til begge barna nå, så da slipper vi å ha dagmamma, men jeg hadde tatt i mot de pengene og betalt en dagmamma hvis jeg ikke hadde noe annet alternativ. Når det kommer til det med at man ikke kjenner noen menn som er hjemme med barna,så har jeg et vennepar med trillinger hvor de lurer på om de skal jobbe turnus begge to så de får kommet seg ut i arbeidslivet begge to, men at de får vært hjemme med barna på dagtid. Så der skal mannen også være hjemme! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ide Skrevet 17. mai 2004 #17 Del Skrevet 17. mai 2004 Hvis kontantstøtten hadde blitt fjernet hadde barnehagen blitt til en instutisjon. Da hadde ihvertfall ikke jeg fått flere barn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 17. mai 2004 #18 Del Skrevet 17. mai 2004 ???????? Skjønte ikke helt hva du mente Ide. I utgangspunktet mener jeg at kontantstøtten kunne vært en fin ordning dersom det i realiteten var valgfrihet. Men så lenge det ikke er full barnehagedekning, så har ikke jeg full frihet til å kunne velge det som passer meg/oss best. At den benyttes til å betale dagmamma synes jeg er helt greit, da det innebærer at staten støtter barnepass uansett om du er i barnehage eller hos dagmamma. Et alternativ kunne jo vært å la all støtte følge hvert barn, så ville alle fått like mye og måtte betale hva en barnehageplass/dagmammaplass koster. Men ved full barnehagedekning så kunne det jo vært et kriterium at du måtte passe barnet selv for å få kontantstøtte. Da ville det ikke gitt full valgfrihet likevel, siden det faktisk er noen som ØNSKER at barnet er hos dagmamma. Hvorfor skulle de være de eneste som ikke ble støttet av staten????? De som har en barnehageplass er jo uansett de som mottar mest statsstøtte, og som i tillegg betaler mest. (Rart det der egentlig!!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 18. mai 2004 #19 Del Skrevet 18. mai 2004 En skriver at kontantstøtten gjør at de har mat på bordet og til bleier. Hun har ingen mulighet til å jobbe og alt mannen tjener går ut. Var det tre barn og to voksne? Hvordan klarer du det på kontantstøtten? Hva spiste dere før den kom og hvor fikk du bleier fra? Hva gjør du når støtten tar slutt? Når støtten er slutt skal jeg ut i jobb selvfølgelig. Neste år begynner vår eldste barn på skolen. Da skal vi søke henne inn på SFO og de to andre barna inn i barnehage. Jobben til min samboer har avtale med en barnehage, så de som jobber der og har barn, får plass ganske kjapt. Vi klarer oss fint på kontantstøtte for 1 barn og barnetrygd for 3 barn. Ok, alt som han tjener går ikke rett ut igjen da, så det ble jo litt feil. For det lille som han har igjen etter alle utgifter ( og det er ikke mye ), bruker vi på 1 mnds forbruk av bleier og toalettpapir. Vi kjøper inn masse brød på rema 1000 siden det er veldig billig der. Så bruker vi resten på vanlig mat, shampoo o.l. Ellers så handler vi på tilbud og der det er billigst. Før vi fikk kontantstøtten for vårt 1 barn, så gikk det også greit. Det er sånn at det er 2 år mellom barn nr 1 og barn nr 2, så når kontantstøtten for barn nr 1 gikk ut, så gikk vi bare 1-2 mnd uten kontantstøtten før vi fikk den for barn nr 2. Og så er det 2 år og 2 mnd mellom barn nr 2 og barn nr 3. Kontantstøtten slutter for barn nr 2 i desember og vi vil få kontanstøtte for barn nr 3 fra mars 2005. Da blir det bare 2 mnd uten den der og, så det blir ikke noe stort problem sånt sett. I fjor fikk jeg også rehabiliteringspenger pga sykdom og operasjon, selv om jeg var gravid. Spør meg ikke hvorfor, trygdekontoret visste at jeg var gravid på det tidspunktet, men de fortsatte å gi meg rehabiliteringspenger. Så der fikk vi litt ekstra. Jeg visste at jeg var "syk", noe jeg var født med, men ikke fant ut før i fjor, etter ca 4 år med plager og smerter. Jeg fikk først beskjed om at jeg falt mellom 2 stoler pga at jeg var hjemmeværende, men etter litt graving fant jeg ut at jeg hadde rett på rehabiliteringspenger. Så vi var vel heldige der, tenker jeg. Vi trenger heller ikke å kjøpe så mye klær eller sko til de, fordi de har en bestemor som kjøper en del klær og sko til de, + at barn nr 1 og barn nr 2 har fødselsdag rett før jul. Så da får de naturligvis en haug med klær. Det samme får de til jul. Det blir en del klær det. Så vi klarer oss selv og det er vel bra? Til tross for at vi har 3 unger og bare 1 inntekt. Personlig synes jeg ikke det er så aller verst jeg. Har ikke så lyst til å gå til sosialkontoret og bli gående der liksom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. mai 2004 #20 Del Skrevet 18. mai 2004 Idag mottar hun kontantstøtte og barnetrygd for 3 barn og har nesten ikke penger... Hvordan i alle dager har dere da råd til å sende en unge på SFO og 2 i barnehagen neste år da??? Da mister de ihvertfall kontantstøtten, og SFO er omtrent like dyrt som en barnehageplass... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå