Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt før påske (2014)

Elanore

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis du trener på en mandag og får oppgitt at treningen var verdt så og så mange kcal, og neste mandag når du veier 1 kg mindre og får mindre antall kcal for den samme treningstype og mengden, så er det jo riktig. Den som veier mindre, forbruker også mindre ved trening (satt på spissen).

Eller mener du at MFP endrer også tallene tilbake i tid? Hvis det er bare de nye som blir endret etter hvert, så vil jeg tro det er riktig. Samtidig tviler jeg på at forskjellen skal være stor. Det er vel snakk om et par kcal.

Nei, den endrer ikke tilbake i tid, så ja, i prinsippet er det riktig. Men det er uansett bare et anslag over forbruk, så jeg ble litt skuffet, da jeg plutselig fikk mindre "gevinst".. :(

Jeg tipper det vil alltid være gigantiske feilmarginer når man anslår kaloriforbruk ved trening. Pulsklokken min viser mye høyere forbruk enn MFP, men jeg har aldri egentlig trodd på den. Pulsklokken er imidlertid grei for å sammenligne treningsintensitet for forskjellige økter.

Jeg tror også at det er store feilmarginer ved kaloritellingen for matinntak også. Men likevel føler jeg at MFP-tellingen gir meg bedre indikasjoner på riktig matinntak, enn mine egne kroppssignaler..

Jeg syns dette er et interessant eksperiment, egentlig, for å se om jeg klarer å oppnå og lære bedre tilpasning av riktig matmengde i forhold til mitt behov.

Jeg tar forresten i tillegg omega3 olje som skal gi ca 125 kcal pr dag. Det gidder jeg ikke en gang å føre.

SS

Anonymous poster hash: 50a6e...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror også at det er store feilmarginer ved kaloritellingen for matinntak også. Men likevel føler jeg at MFP-tellingen gir meg bedre indikasjoner på riktig matinntak, enn mine egne kroppssignaler..

Helt enig i dette - jeg bruker kaloritelleren som veiledning mens jeg trener opp sult- og metthetsfølelsen min. Jeg stoler inntil videre mest på MFP; håper dog at jeg en gang kan bli så trygg på egen appetitt at jeg kan klare meg uten. Men ser det ikke som noe nederlag å måtte "ty" til et hjelpemiddel - matmiljøet vi har nå er heller ikke særlig "naturlig", så vi må finne metoder for å kompensere.

Beklager innblandingen...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mia pia

Startvekt fra tidligere: --
Høyde (valgfritt): 167 cm

Startvekt for denne tråden: 61,5 kg *
Mål til påske: 57 kg

Januar 2014
03. januar, uke 1: *
10. januar, uke 2: *
17. januar, uke 3: *
24. januar, uke 4: *

31. januar, uke 5: 61,5 kg

Februar 2014
07. februar, uke 6: 60,7 kg (-0,8 kg)
14. februar, uke 7: 60,8 kg (+0,1 kg)
21. februar, uke 8: 61,5 kg (+0,7 kg)
28. februar, uke 9: 60,4 kg (-1,1 kg)

Mars 2014
07. mars, uke 10: 60,5 kg (+0,1 kg)
14. mars, uke 11: --
21. mars, uke 12: --
28. mars, uke 13: --

* brukeren ble med i uke 5

Endret av mia pia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i kollektivet baker sjokoladekake, og det lukter såå godt i hele huset. Rene torturen jo :(

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chloe87

En i kollektivet baker sjokoladekake, og det lukter såå godt i hele huset. Rene torturen jo :(

Jeg føler med deg! Foreldrene mine har vært i Sverige denne uken og igår kom de med ett godteri spann på 1 kg!.. :fnise:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chloe87

Hva er deres beste tips mot magefett? Kutte ned mye på sukker og karbohydrater? Jeg er så glad i spagetti! Hjelper det hvis jeg spiser fullkorn spagetti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyde: 155 cm

Startvekt for denne tråden: 66,3 kg

Mål til påske: 60 kg (Mål mot sommeren er nok 55 kg)

Januar 2014

03. januar, uke 1: 66,3 kg

10. januar, uke 2: 66,2 kg

17. januar, uke 3: 65,8 kg

24. januar, uke 4: 66 kg

31. januar, uke 5: 66 kg

Februar 2014

07. februar, uke 6: 65,2 kg

14. februar, uke 7: 65,1 kg

21. februar, uke 8: 65,7 kg

28. februar, uke 9: 65,9 kg

Mars 2014

07. mars, uke 10: 65,4 kg

Endret av MissStiles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er deres beste tips mot magefett? Kutte ned mye på sukker og karbohydrater? Jeg er så glad i spagetti! Hjelper det hvis jeg spiser fullkorn spagetti?

Magefettet er ikke annerledes enn resten av fettet på kroppen din, så du får det bort ved å gå ned i vekt generelt. Å kutte ut sukker kommer ikke til å ha en magisk effekt på akkurat den delen av kroppen din. Hvis du derimot mener at du er oppblåst, så har jeg hørt at å bytte til fullkornsprodukter kan hjelpe, men jeg er ingen ekspert. Har også hørt at å drikke masse og å ikke spise for fort skal hjelpe mot oppblåsthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg veier meg i morgen - glemte å ta det da jeg stod opp. :natti:

Merker at kroppen har endret seg mye de siste månedene. Har ikke flat mage enda, akkurat, men har blitt mye lettere å finne klær som passer godt nå. :biggrin: Får fremdeles muffin top i vanlige bukser, men gleder meg veldig til den er borte! :danse: Har følelsen av at fettprosenten min endelig er i det normale området igjen, og det er utrolig deilig! Har alltid hatt en tendens til å få mye fett på ryggen, nedre delen av magen og lårene, så er litt godt å se at også disse områdene følger på. Får dessverre litt for spinkle armer i mellomtiden, for der er det knapt fett å spore fra før... :glare:

Er det noen av dere som har erfaring med å redusere fettprosent? Jeg har gått ned veldig mye nå, føler jeg, men det virker som en del har vært muskelvekt også. De neste månedene har jeg tenkt til å fokusere på mål og muskler fremfor tallet, men føler meg litt rådvill... Det er "enkelt" å gå ned i vekt, men mye vanskeligere å gå ned i rett vekt! Har tenkt til å rådføre meg med legen min igjen, men føler det er lite konkret han gir meg annet enn å gå over fettprosenten...

Takk :blomst:

Startvekt for denne tråden: 61
Mål til påske:55,3

(...)

DA er det bare 200 gram igjen til jeg når målet mitt :icon_lol:

Kan jeg forresten få spørre om hvorfor du satte målet til akkurat 55,3 kg? Det var så ekstremt spesifikt! :icon_lol:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I dag viste vekten 61,5 (mot "normalen" 63).

Det snodige var at av alle ting syns jeg for første gang jeg følte mer plass i klærne, og det var vide treningsbukser!!! :fnise:

Treningen gikk dårlig i dag, da, men jeg la nå iallefall inn 2 timer, så det får jeg være fonøyd med. Pulsklokken min hevder at jeg tilsammen brukte 980 kcal, men det tar jeg med en stor klype salt. Jeg velger meg heller aktiviteter som ligner fra MyFitnessPals database.

Forresten i går viste vekten 62, så det er ikke tall jeg tar som særlig presis informasjon om vektnedgang.

SS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt enig i dette - jeg bruker kaloritelleren som veiledning mens jeg trener opp sult- og metthetsfølelsen min. Jeg stoler inntil videre mest på MFP; håper dog at jeg en gang kan bli så trygg på egen appetitt at jeg kan klare meg uten. Men ser det ikke som noe nederlag å måtte "ty" til et hjelpemiddel - matmiljøet vi har nå er heller ikke særlig "naturlig", så vi må finne metoder for å kompensere.

Beklager innblandingen...

Så hyggelig, Pringle. Da deler vi samme innstilling og samme problem, - og samme strategi for å løse det! :)

Jeg har vært litt spiseforstyrret helt siden tenårene, men jeg er vel helt sikkert ikke alene om det. Det hadde vært deilig om det å spise sunt og passe, kunne komme helt naturlig.

SS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da viste vekten 0,9kg mer enn for to uker siden. Ikke overrasket egentlig. Fant ikke oversikten så det ble sånn her denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tror jeg veier meg i morgen - glemte å ta det da jeg stod opp. :natti:

Merker at kroppen har endret seg mye de siste månedene. Har ikke flat mage enda, akkurat, men har blitt mye lettere å finne klær som passer godt nå. :biggrin: Får fremdeles muffin top i vanlige bukser, men gleder meg veldig til den er borte! :danse: Har følelsen av at fettprosenten min endelig er i det normale området igjen, og det er utrolig deilig! Har alltid hatt en tendens til å få mye fett på ryggen, nedre delen av magen og lårene, så er litt godt å se at også disse områdene følger på. Får dessverre litt for spinkle armer i mellomtiden, for der er det knapt fett å spore fra før... :glare:

Er det noen av dere som har erfaring med å redusere fettprosent? Jeg har gått ned veldig mye nå, føler jeg, men det virker som en del har vært muskelvekt også. De neste månedene har jeg tenkt til å fokusere på mål og muskler fremfor tallet, men føler meg litt rådvill... Det er "enkelt" å gå ned i vekt, men mye vanskeligere å gå ned i rett vekt! Har tenkt til å rådføre meg med legen min igjen, men føler det er lite konkret han gir meg annet enn å gå over fettprosenten...

Jeg sjekket deg på oversikten. Du veier jo ikke mye i forhold til høyden. Du må da være ganske slank? Og du har gått med mye! Godt gjort.

Og har du virkelig en lege som gidder å svare deg på slike spørsmål når du egentlig ikke har et vektproblem? Da er du heldig! Jeg syns leger aldri gidder å bruke tid på en, med mindre man er alvorlig syk. Snakke med legen "igjen"? Har du fått interessant informasjon før? (Beklager har ikke lest gjennom tråden, 64 sider!) :)

Ikke det at jeg har peiling på å redusere fettprosent, men hva er det egentlig du lurer på?

SS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da viste vekten 0,9kg mer enn for to uker siden. Ikke overrasket egentlig. Fant ikke oversikten så det ble sånn her denne gangen.

Alt i orden - jeg ser tallene deres uansett. :) Oversikten gir andre i tråden bedre bilde på hvordan utviklingen har vært, først og fremst.

Jeg sjekket deg på oversikten. Du veier jo ikke mye i forhold til høyden. Du må da være ganske slank? Og du har gått med mye! Godt gjort.

Og har du virkelig en lege som gidder å svare deg på slike spørsmål når du egentlig ikke har et vektproblem? Da er du heldig! Jeg syns leger aldri gidder å bruke tid på en, med mindre man er alvorlig syk. Snakke med legen "igjen"? Har du fått interessant informasjon før? (Beklager har ikke lest gjennom tråden, 64 sider!) :)

Ikke det at jeg har peiling på å redusere fettprosent, men hva er det egentlig du lurer på?

SS

Der har du det. Vekten min spiller ikke stor rolle for helsen min med unntak av en ting; leddplager. Jeg har sluttet med opiater pga. vektnedgangen gjør at jeg har mindre vekt på leddene nå enn jeg hadde for et halvt år siden. (stolt! :danse: ) Det med ledd er ikke hovedproblemet jeg går til lege for, men har du først minst ti spesialister på saken din, så kan man godt bruke to minutter på noe som helt klart er fordelaktig med tanke på redusert behov for sterke medisiner. Så jo, vekten for meg kan være et problem, men det er sånt man ikke vet av å lese tabeller over et forum... Angrer i grunn på at jeg skrev den estimerte høyden i utgangspunktet, for er litt stressende å måtte forsvare seg her såpass mye etterhvert... :sukk:

Er slank, ja, men ser dvask ut grunnet høy fettprosent og generelt mye som har gjort at jeg er avhengig av aggressiv opptrening de neste årene. Utfordringen min er å redusere fettprosenten uten å redusere muskelmassen. Å ha lav vekt i antall kg er gunstig for meg, som nevnt, men det er likevel viktig for meg at mye av vekten min er muskelvekt. Problemet er at jeg ikke aner hva som skal til for å få det til; altså mindre fett, men nok av alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt i orden - jeg ser tallene deres uansett. :) Oversikten gir andre i tråden bedre bilde på hvordan utviklingen har vært, først og fremst.

Der har du det. Vekten min spiller ikke stor rolle for helsen min med unntak av en ting; leddplager. Jeg har sluttet med opiater pga. vektnedgangen gjør at jeg har mindre vekt på leddene nå enn jeg hadde for et halvt år siden. (stolt! :danse: ) Det med ledd er ikke hovedproblemet jeg går til lege for, men har du først minst ti spesialister på saken din, så kan man godt bruke to minutter på noe som helt klart er fordelaktig med tanke på redusert behov for sterke medisiner. Så jo, vekten for meg kan være et problem, men det er sånt man ikke vet av å lese tabeller over et forum... Angrer i grunn på at jeg skrev den estimerte høyden i utgangspunktet, for er litt stressende å måtte forsvare seg her såpass mye etterhvert... :sukk:

Er slank, ja, men ser dvask ut grunnet høy fettprosent og generelt mye som har gjort at jeg er avhengig av aggressiv opptrening de neste årene. Utfordringen min er å redusere fettprosenten uten å redusere muskelmassen. Å ha lav vekt i antall kg er gunstig for meg, som nevnt, men det er likevel viktig for meg at mye av vekten min er muskelvekt. Problemet er at jeg ikke aner hva som skal til for å få det til; altså mindre fett, men nok av alt annet.

Det var ikke hensikt å angripe deg. Håper ikke du tolket det slik! Visste ikke at du hadde medisinske problemer. Så flott at vektnedgang har hjulpet deg med å slutte med medisiner!

Jeg har selv tro på at om man trives med det, er det ingenting i veien for å være på den litt tynnere siden. Selv utstår jeg ikke mitt eget fett, selv om jeg alltid får høre at jeg er slank og ikke trenger / må slanke meg. Jeg syns det er i veien, det hemmer meg fysisk og plager meg.

Problemet mener jeg først oppstår når man skal slanke seg tynn pga utseendepress og innbildt sosiale forventninger.

Men for å få mindre fett og mer muskler må du vel trene styrke (og kardio). For du er vel ikke interessert i å ta den helt ut og følge oppskriften til fitness-ekstremistene med spesialkosthold? Hvis du allerede trener en del styrke, merker du ikke at du får mer muskler? Det er mye skrevet om muskelvekst og reduksjon av fettprosent (også her på dette forumet), så hva slags informasjon søker du egentlig?

SS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ikke hensikt å angripe deg. Håper ikke du tolket det slik! Visste ikke at du hadde medisinske problemer. Så flott at vektnedgang har hjulpet deg med å slutte med medisiner!

Jeg har selv tro på at om man trives med det, er det ingenting i veien for å være på den litt tynnere siden. Selv utstår jeg ikke mitt eget fett, selv om jeg alltid får høre at jeg er slank og ikke trenger / må slanke meg. Jeg syns det er i veien, det hemmer meg fysisk og plager meg.

Problemet mener jeg først oppstår når man skal slanke seg tynn pga utseendepress og innbildt sosiale forventninger.

Men for å få mindre fett og mer muskler må du vel trene styrke (og kardio). For du er vel ikke interessert i å ta den helt ut og følge oppskriften til fitness-ekstremistene med spesialkosthold? Hvis du allerede trener en del styrke, merker du ikke at du får mer muskler? Det er mye skrevet om muskelvekst og reduksjon av fettprosent (også her på dette forumet), så hva slags informasjon søker du egentlig?

SS

Beklager, så den var litt uheldig formulert. Er mer det med å få anoreksi-bemerkninger etter seg slik som for en 4-5 sider siden, særlig når man har oppnådd noe såpass stort som å redusere omfattende smertebehandling grunnet vekttap. Synes den er litt sur, i hvert fall når det blir flere lignende henvendelser totalt sett - er ikke derfor man skal grue seg til veiedag, på en måte...

Jeg liker tanken på en sunn og sterk kropp, og har blitt enda mer motivert etter å ha kjent på endringene kroppen har vært gjennom. Å kunne hoppe rundt på zumbatime uten å falle sammen i utmattelse, er for eksempel som en drøm for min del. Det er min største motivasjon om dagen - at kroppen fungerer bedre med muskler. Hadde jeg bare ønsket å gå opp i muskelvekt uten å trekke fra noe, ville det neppe vært gunstig for leddproblemene, så derav vekttap som fokus enda.

Spesialkosthold gidder jeg ikke. Små endringer som null sukker kan jeg leve med, men ikke bakeprotein, mandelmel og fiberhusk... :fnise: Trener mye cardio og styrke fra før, men synes det er vanskelig å finne en optimal balanse med treningen og et kosthold med alt en trenger. For å miste fett må man vel ha kaloriunderskudd fremdeles, men hvordan kombinere det best mulig med trening? Hvor mye trening? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Jeg må droppe ut av denne tråden. Det er mye som skjer, både med skole, familie og jobb, og jeg har ikke mentalt overskudd til å takle dette mens jeg ligger i kaloriunderskudd. Kommer fortsatt til å følge alle dere flinkiser som fortsetter! Opprettes det en ny tråd etter påske, så snakkes vi der :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beklager, så den var litt uheldig formulert. Er mer det med å få anoreksi-bemerkninger etter seg slik som for en 4-5 sider siden, særlig når man har oppnådd noe såpass stort som å redusere omfattende smertebehandling grunnet vekttap. Synes den er litt sur, i hvert fall når det blir flere lignende henvendelser totalt sett - er ikke derfor man skal grue seg til veiedag, på en måte...

Jeg liker tanken på en sunn og sterk kropp, og har blitt enda mer motivert etter å ha kjent på endringene kroppen har vært gjennom. Å kunne hoppe rundt på zumbatime uten å falle sammen i utmattelse, er for eksempel som en drøm for min del. Det er min største motivasjon om dagen - at kroppen fungerer bedre med muskler. Hadde jeg bare ønsket å gå opp i muskelvekt uten å trekke fra noe, ville det neppe vært gunstig for leddproblemene, så derav vekttap som fokus enda.

Spesialkosthold gidder jeg ikke. Små endringer som null sukker kan jeg leve med, men ikke bakeprotein, mandelmel og fiberhusk... :fnise: Trener mye cardio og styrke fra før, men synes det er vanskelig å finne en optimal balanse med treningen og et kosthold med alt en trenger. For å miste fett må man vel ha kaloriunderskudd fremdeles, men hvordan kombinere det best mulig med trening? Hvor mye trening? :klo:

Har du hatt medisinske problemer som gjør at du stiller helt "utenfor normalen" og vært unormalt inaktiv før på grunn av sykdom?

Jeg har selv trent ca 3 (4) ganger i uken over flere 10-år, men jeg tror jeg er av den "treningsresistente typen". Jeg blir ikke særlig sprekere eller sterkere. Det er vel bare slik biologien min er.. (og jeg prøver å ignorere all pisspreik som treningsindustrien prediker, som lover gull og grønne skoger.)

Jeg tror kanskje det jeg selv ville trengt, er mer aktivitet hver dag. Jeg tror ikke jeg bør trene mer enn jeg gjør.

Jeg tenker at jeg bare får ta utgangspunkt i den kroppen jeg har. Jeg har selv i en periode trent alt for mye for noen år siden, og tror jeg fremskyndet slitasjeskader på grunn av det. Ikke ble jeg sprekere eller sterkere av det heller..

Hvor mye trening du tåler er vel avhengig av hva slags utgangspunkt du har hatt, ikke minst alder m.m. Jeg syns jeg så tilbake i tråden at du trente 2 timer, ofte/hver dag?

Jeg tror man skal være forsiktig. Better safe than sorry. Det er en del skader som er irreversible, og da kan man ikke annet enn å angre etterpå.

Men uansett, hvis vekten er så lav at du ikke plages med problemer, må du egentlig tenke på å øke muskelmassen? Kan du ikke bare trene det du liker (med fornuftige valg som utvikler kardio og styrke), passe på at vekten holder og la det utvikle seg naturlig? Siden du likevel ikke er utseendedrevet (hyggelig å se), trenger du vel ikke å tenke på det så teknisk som %fett og %muskler?

SS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mars 2014

07. mars, uke 10: 87,5 (-0,5)

Hurra!nendelig er vektn på vei nedover igjen! Håper dette fortsette!

Har også gått ned 6 cm rundt livet!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...