Elanore Skrevet 29. januar 2014 Forfatter #601 Del Skrevet 29. januar 2014 (endret) - Hovedinnleggene er oppdatert(e) til og med dette innlegget - Hvor lavt kaloriintak lå du på da du besvimte? Jeg har ikke hørt andre ha problemer med å svime av eller generelt ubehag av en lavkalori-diett, og har selv ikke hatt noen problemer. Jeg sjekket programmet jeg bruker, men siden jeg ikke kunne veie måltider, er det fornuftig å tenke +/- 100 kcal på alt jeg skriver. Uke 4: Mandag: 990 kcal Tirsdag: 986 kcal Onsdag: 463 kcal - ingen matlyst, lite aktivitet Torsdag: 1574 kcal - spiste mye etter å ha gått i gulvet da inntaket + dehydrering fikk ta skylden Fredag: 1362 kcal - forebyggende, enorm apetitt Lørdag: 1653 kcal - forebyggende, enorm apetitt Søndag: 882 kcal - stabil tilstand, ergo tilbake på diett Det skjedde altså sent på torsdagen, så jeg vet ikke hva jeg fikk i meg før det skjedde. Hvor mye kcal jeg til slutt endte opp med torsdag, fredag og lørdag, fikk jeg ikke regnet på før etter jeg kom hjem igjen, så det er ikke veldig sikre tall der. Ventet ( ) menstruasjon på mandag uke 5, så hadde god apetitt sist helg. TR på besøk og 2 kg rett opp Det kan jo være vann? Jeg gikk også opp mye tidligere denne uken, men det slipper nok taket innen neste uke - håper jeg. Høyde: 169 cm Startvekt for denne tråden: Mål til påske: - 12 KG Januar 2014 24. januar, uke 4: -0,6 31. januar, uke 5: -- Er du ny her? Fant deg ikke i oversikten, så må sjekke. Er det for seint for meg til å bli med på denne tråden ? Jeg har fulgt med dere, og synst dere alle er kjempe flinke, men jeg har ikke turd å "melde meg på" :-) Jeg har slanket meg lenge, men har vert vektstabil det siste året... Pluss 4kg som har sneket seg på.. Det er disse kiloene som er verst å få av! De sitter bom fast uansett hva jeg gjør! Jeg har veiedag hver fredag, akkurat som dere. Og på fredag så var jeg 55 kg (mye hormoner denne uken) så tror jeg veier 54. Målet mitt er 50 kg! Ikke så mye ned, men ,det er seeeeeige kiloer! Start uke 1: 55 kg (er 157 høy) Velkommen skal du være! Folk kan melde seg på når som helst - jeg trenger bare vite hvem som er nye så jeg ikke begynner å finkjemme tråden etter tidligere innlegg. glemte helt denne tråden, glemte helt pc'n og alt. Alt for masse fokus på skole og stress. Har ikke engang begynt å trene eller være sunn, blir deprimert av å lese folks framgang. Så vanskelig å få inn trening i hverdagene, når jeg nesten ikke får tid til å sove heller. Noen som kan gi meg noen tips?? trenger lettvint og sunn mat, ikke lettvin og usunn mat.. Hva med å ha ting som havregryn, fryst kyllingfilet, yoghurt og lignende liggende? Alt av god og relativt sunn mat er greit å ha, og jeg er en storfan av ting jeg kan lage i full fart når jeg først er sulten. Endret 29. januar 2014 av Elanore 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pippip Skrevet 29. januar 2014 #602 Del Skrevet 29. januar 2014 Snikveiing viser at vekten er på god vei nedover, krysser fingrene for at det holder til fredag. Føler også at jeg begynner å få kontroll på treningen. I dag dro jeg faktisk "frivillig" på trening etter jobb, bare fordi jeg hadde så mye ekstra energi. Den største utfordringen som jeg ser det er å holde fokuset oppe i perioder hvor vekten ikke går ned. Jeg blir veldig motivert når jeg ser resultater, men med en gang det står stille eller enda verre, går opp, mister jeg all troen på meg selv og kaster innpå med usunn mat. Humøret blir veldig påvirket av vekten. Men denne gangen har jeg troen på at det skal vare! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofus Skrevet 29. januar 2014 #603 Del Skrevet 29. januar 2014 Velkommen skal du være! Folk kan melde seg på når som helst - jeg trenger bare vite hvem som er nye så jeg ikke begynner å finkjemme tråden etter tidligere innlegg. Tusentakk for det :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofus Skrevet 29. januar 2014 #604 Del Skrevet 29. januar 2014 I dag har jeg trent 3 dagen på rad.. Skikkelig stolt :-p Kostholdet går det også veldig fint med :-) jeg har tante rød på besøk og har enormt sjokoladesug, men holder meg godt i skinnet :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xaphan Skrevet 29. januar 2014 #605 Del Skrevet 29. januar 2014 Jeg sjekket programmet jeg bruker, men siden jeg ikke kunne veie måltider, er det fornuftig å tenke +/- 100 kcal på alt jeg skriver. Uke 4: Mandag: 990 kcal Tirsdag: 986 kcal Onsdag: 463 kcal - ingen matlyst, lite aktivitet Torsdag: 1574 kcal - spiste mye etter å ha gått i gulvet da inntaket + dehydrering fikk ta skylden Fredag: 1362 kcal - forebyggende, enorm apetitt Lørdag: 1653 kcal - forebyggende, enorm apetitt Søndag: 882 kcal - stabil tilstand, ergo tilbake på diett Det skjedde altså sent på torsdagen, så jeg vet ikke hva jeg fikk i meg før det skjedde. Hvor mye kcal jeg til slutt endte opp med torsdag, fredag og lørdag, fikk jeg ikke regnet på før etter jeg kom hjem igjen, så det er ikke veldig sikre tall der. Ventet ( ) menstruasjon på mandag uke 5, så hadde god apetitt sist helg. Oi, det var lite kalorier, da kan jeg skjønne at kroppen reagerer. Sikter du på å ligge under 1000 kalorier eller var det bare noe som skjedde? Moderat lavkalori (som regel mellom 1200 og 1500 per dag) eller periodisk faste (som 5:2 dietten) burde være ufarlig, men å halvere det daglige kaloribehovet flere dager på rad bør man nok være litt forsiktig med om man ikke har fått det godkjent av en lege eller ernæringsekspert... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #606 Del Skrevet 29. januar 2014 Jeg dytter innpå godteri over en lav sko om dagen! Kom på i stad at jeg ikke har tatt krom-tablettene på rundt en uke. Så kanskje det er derfor. Har tatt en i kveld, så må jeg huske det i morgen tidlig igjen. Men jeg får pakke fra iherb i morgen med ingredienser til den sunne brownien som en eller annen linket til. Den med rundt 400 kcal på hele kaka! Så det skal jeg prøve å få til i helgen. For da kan jeg faktisk kose meg med kake når jeg vil uten at det er krise. Hvis den er god da Og jeg gleder meg ikke til veiing nei! -Allima Anonymous poster hash: e09ba...bb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
studenten Skrevet 29. januar 2014 #607 Del Skrevet 29. januar 2014 Tips til sjokoladeelskere: På blant annet Meny og Rema100 har de "sukkrefritt" mørk sjokolade. Altså Sukkerfritt AS som har produsert, og det er - NULL % sukker. Den er KJEMPE GOD!!!! Kjøp den neste gang dere får lyst på sjokolade. Den redder dagen min hvert fall. Nam. Sjokolade som er lovlig på lavkarbo kan man ikke si nei til :D Det står at det er 50 (ish, husker ikke helt) karbo i den, men dette er karbo som ikke påvirker blodtrykket, altså ikke sukkerkarbo - så ikke bli skeptisk når dere ser på innholdet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #608 Del Skrevet 29. januar 2014 Takk for tips - de skal jeg se etter! De smaker ikke stevia eller noe sånt? jeg synes det setter så innmari smak. Så håper ikke kaka mi får sånn smak heller. - Allima Anonymous poster hash: e09ba...bb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
studenten Skrevet 29. januar 2014 #609 Del Skrevet 29. januar 2014 Takk for tips - de skal jeg se etter! De smaker ikke stevia eller noe sånt? jeg synes det setter så innmari smak. Så håper ikke kaka mi får sånn smak heller. - Allima Anonymous poster hash: e09ba...bb3 Nei, den smaker absolutt ikke kunstig, det er det jeg liker med den. Synes den er mye bedre enn 70 % til Freia (den synes jeg er så bitter).. Men jeg prøvde å smelte den (sukkerfritt sjokoladen) for å ta på bær og kesam, og da kom den kunstig søtning litt fram. Så spis den iskaldt fra kjøleskapet - nam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elanore Skrevet 29. januar 2014 Forfatter #610 Del Skrevet 29. januar 2014 Oi, det var lite kalorier, da kan jeg skjønne at kroppen reagerer. Sikter du på å ligge under 1000 kalorier eller var det bare noe som skjedde? Moderat lavkalori (som regel mellom 1200 og 1500 per dag) eller periodisk faste (som 5:2 dietten) burde være ufarlig, men å halvere det daglige kaloribehovet flere dager på rad bør man nok være litt forsiktig med om man ikke har fått det godkjent av en lege eller ernæringsekspert... Jeg sikter vel på 1000 - så nære jeg kommer. Min diett blir nok heller en ekstremdiett, men jeg tar blodprøver konstant hvor de sjekker vitaminer også, så jeg får tett nok oppfølging til at jeg ikke har noen problemer med det. Jeg pleier bare å kalle det lavkalori fordi det ikke er "sosialt akseptert" å gå på ekstremdietter som denne, så vet egentlig ikke om det er helt tillatt å diskutere dem her engang... De dagene jeg trener, spiser jeg mye. Er jeg sengeliggende, sliter jeg med å få i meg 1000 kcal i det hele tatt, og dytter ned pepperkaker i stedet bare for å få i meg nok kalorier. Det beste hadde i grunn vært om jeg kunne trent normalt og jevnt, men helsen ellers gjør det vanskelig å spise 1300 f.eks. og samtidig trene nok til å gå ned i vekt. Jeg liker raske endringer, for min utfordring er å holde vekten stabil etterpå - der må jeg ha god tid. Å gå ned saaaakte over tid er ikke noe som har fungert så godt for meg. Men jeg får pakke fra iherb i morgen med ingredienser til den sunne brownien som en eller annen linket til. Den med rundt 400 kcal på hele kaka! Så det skal jeg prøve å få til i helgen. For da kan jeg faktisk kose meg med kake når jeg vil uten at det er krise. Hvis den er god da Og jeg gleder meg ikke til veiing nei! -Allima Anonymous poster hash: e09ba...bb3 Åh, den vil jeg gjerne høre om! Jeg elsker brownie, men de gangene jeg lager vanlig brownie, ender jeg bare opp med å spise hele greia. Husker jeg prøvde sånne "super"-varer som mandelmel, sukrin, bakepro og fiberfin for noen år siden, men det var helt katastrofe for min del. Jeg trenger protein, så er veldig interessert i sunne bakemikser og lignende. Den sjokoladekakemiksen de selger hos Sunkost er kjempegod! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xaphan Skrevet 30. januar 2014 #611 Del Skrevet 30. januar 2014 Jeg sikter vel på 1000 - så nære jeg kommer. Min diett blir nok heller en ekstremdiett, men jeg tar blodprøver konstant hvor de sjekker vitaminer også, så jeg får tett nok oppfølging til at jeg ikke har noen problemer med det. Jeg pleier bare å kalle det lavkalori fordi det ikke er "sosialt akseptert" å gå på ekstremdietter som denne, så vet egentlig ikke om det er helt tillatt å diskutere dem her engang... De dagene jeg trener, spiser jeg mye. Er jeg sengeliggende, sliter jeg med å få i meg 1000 kcal i det hele tatt, og dytter ned pepperkaker i stedet bare for å få i meg nok kalorier. Det beste hadde i grunn vært om jeg kunne trent normalt og jevnt, men helsen ellers gjør det vanskelig å spise 1300 f.eks. og samtidig trene nok til å gå ned i vekt. Jeg liker raske endringer, for min utfordring er å holde vekten stabil etterpå - der må jeg ha god tid. Å gå ned saaaakte over tid er ikke noe som har fungert så godt for meg. Ekstremdietter i seg selv er helt greit så lenge du er bevisst og vet hva du driver med. Problemet med dem er at mange tenker "hurra, snarvei til vektnedgang!" og slenger seg på uten å ha noe kunnskap om ernæring og da kan ting gå galt. Dessuten tror jeg også det er viktig å være veldig obs rundt muligheten til å utvikle en spiseforstyrrelse (dette gjelder i grunn alle dietter til en viss grad), da det å spise veldig lite "belønnes" med vektnedgang og noen ganger fortsetter den spiralen nedover til man ikke lenger har kontroll. Jeg kritiserer ikke deg og din metode, altså - det virker som du har kontroll, og det er bra. Jeg er enig i at ekstremdietter er ganske tabu, nettopp på grunn av det jeg nevnte over. Folk bruker dem rett og slett feil. Husker dere jenta som ble syk av å spise "for sunt"? Det er et godt eksempel på mangel på kunnskap og forståelse rundt hva som er bra for kroppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pippip Skrevet 30. januar 2014 #612 Del Skrevet 30. januar 2014 Fredag og ny veiing igjen i morgen. Snikveiing tidligere i uken viser nedgang, så er spent på hvor mye det blir. I kveld er det suppe som står på menyen, og jeg skal trene, så forhåpentligvis får jeg et bra tall i morgen tidlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #613 Del Skrevet 30. januar 2014 Åh, den vil jeg gjerne høre om! Jeg elsker brownie, men de gangene jeg lager vanlig brownie, ender jeg bare opp med å spise hele greia. Husker jeg prøvde sånne "super"-varer som mandelmel, sukrin, bakepro og fiberfin for noen år siden, men det var helt katastrofe for min del. Jeg trenger protein, så er veldig interessert i sunne bakemikser og lignende. Den sjokoladekakemiksen de selger hos Sunkost er kjempegod! Nå er den i ovnen!! Den er uten mel, med sukrin og noen steviadråper. Jeg skulle egentlig ha vanilje-stevia-dråper, men jeg klarte visst å bestille englsk toffie-stevia i steden. Men tenkte at det funker sikkert fint til brownies. Kanskje den oppleves mindre søt av det? Den så fin ut i røra, så jeg gleder meg til å smake om en times tid. Hvis jeg klarer å vente på at den skal avkjøle seg da Og det var forresten 600 kcal i en kake. Den er en sånn rundform i strl. Også er det masse proteiner i. 68gr proteiner. -Allima Anonymous poster hash: e09ba...bb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elanore Skrevet 30. januar 2014 Forfatter #614 Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Ekstremdietter i seg selv er helt greit så lenge du er bevisst og vet hva du driver med. Problemet med dem er at mange tenker "hurra, snarvei til vektnedgang!" og slenger seg på uten å ha noe kunnskap om ernæring og da kan ting gå galt. Dessuten tror jeg også det er viktig å være veldig obs rundt muligheten til å utvikle en spiseforstyrrelse (dette gjelder i grunn alle dietter til en viss grad), da det å spise veldig lite "belønnes" med vektnedgang og noen ganger fortsetter den spiralen nedover til man ikke lenger har kontroll. Jeg kritiserer ikke deg og din metode, altså - det virker som du har kontroll, og det er bra. Jeg er enig i at ekstremdietter er ganske tabu, nettopp på grunn av det jeg nevnte over. Folk bruker dem rett og slett feil. Husker dere jenta som ble syk av å spise "for sunt"? Det er et godt eksempel på mangel på kunnskap og forståelse rundt hva som er bra for kroppen. Jeg har hatt problemer med næringsstoffer, men sliter generelt med regulering av vitaminer i kroppen og behandles for det uansett, så for min del, blir næringsbiten rimelig slapp... Om jeg kjenner at kroppen trenger noe, så lytter jeg stort sett, og som du ser i den lille ukesoversikten, så kan det godt være mer enn planlagt noen dager dersom det blir nødvendig, og det er der skillet går for min del. Siden jeg uansett må få en del i sprøyteform, så stresser jeg minimalt. Aldri så ille at det ikke er godt for noe, eller hur? Edit: Allima - det hørtes fantastisk ut! Håper bare den holder det den lover av smak... Sliter sånn med å finne ting som er godt for kroppen og som jeg virkelig liker, så det å kunne lage gode desserter og ha et godt kosthold samtidig er slett ingen dum idé. Jeg liker tanken på å erstatte sukker og annet vi ikke bør fråste i, for jeg har mye håp for skikkelig I-landsløsninger på fedmepidemien vi står overfor... I en mindre skala skal jeg uansett være lykkelig om dette er en fin erstatter. Endret 30. januar 2014 av Elanore Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #615 Del Skrevet 30. januar 2014 Den smakte... sunt Den finnes ikke søt. Så det er litt rart med smak av sjokolade som ikke er søt. Den er saftig da. Kanskje jeg trenger litt tilvenning. Og litt melisdryss på toppen Men da var man kanskje like langt -Allima Anonymous poster hash: e09ba...bb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elanore Skrevet 30. januar 2014 Forfatter #616 Del Skrevet 30. januar 2014 Den smakte... sunt Den finnes ikke søt. Så det er litt rart med smak av sjokolade som ikke er søt. Den er saftig da. Kanskje jeg trenger litt tilvenning. Og litt melisdryss på toppen Men da var man kanskje like langt -Allima Anonymous poster hash: e09ba...bb3 Jeg har en mulig løsning! Hatet smaken av sukrin pga. bitter ettersmak og lite søtning... Løsningen? Sukrin+ Jeg brukte det til vafler, og det smakte som helt vanlig bakst. Brukte vanlige ingredienser sånn ellers, men søtningen ble i det minste helt fin av Sukrin+ Liker den ikke brukt til annet enn bakst, da, men det fungerer om man halverer mengden i en vaffelrøre, for eksempel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #617 Del Skrevet 30. januar 2014 Men det smaker ikke noe av sukrinen. Jeg var skeptisk, for eggedosisen smakte ikke godt. Men i kaka smaker det faktisk ikke. Jeg tror den er bedre når den er kald. Det er jo ikke akkurat sukrin-merket jeg har kjøpt da. For jeg har jo handlet på iherb. Kanskje den typen jeg har kjøpt er noe ala sukrin+? Jeg har ikke peiling på sånt, det er min første falsksukker-pakke. Det har samme konsistens som Farin. Trodde egentlig sukrin var mer pulver-aktig? -Allima Anonymous poster hash: e09ba...bb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elanore Skrevet 31. januar 2014 Forfatter #618 Del Skrevet 31. januar 2014 Men det smaker ikke noe av sukrinen. Jeg var skeptisk, for eggedosisen smakte ikke godt. Men i kaka smaker det faktisk ikke. Jeg tror den er bedre når den er kald. Det er jo ikke akkurat sukrin-merket jeg har kjøpt da. For jeg har jo handlet på iherb. Kanskje den typen jeg har kjøpt er noe ala sukrin+? Jeg har ikke peiling på sånt, det er min første falsksukker-pakke. Det har samme konsistens som Farin. Trodde egentlig sukrin var mer pulver-aktig? -Allima Anonymous poster hash: e09ba...bb3 Sukringreia jeg kjøpte "vanlig" av her i Norge, var mindre søt enn vanlig sukker, og ga meg mer bitter ettersmak enn noe annet. Er den ikke søt nok, fungerer den muligens ikke så bra i bakst. Husk også på at ting ikke hever som normalt når du ikke bruker sukker. Sukrin+ er dobbelt så søtt som vanlig sukker, og er en blanding av sukrin og stevia for å skape et søtere produkt. Denne smaker ikke spesielt lekkert, på lik linje med vanlig Sukrin, men i bakst blir det passelig hvis du halverer mengden, tror jeg. Det er min erfaring med det så langt, i hvert fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belki Skrevet 31. januar 2014 #619 Del Skrevet 31. januar 2014 Jeg vil veldig gjerne være med i denne tråden. Tror det vil være veldig motiverende å legge ut vekten hver uke, så alle kan se det. Høyde: 162 cm Startvekt for denne tråden: 63,9 kg Mål til påske: 52 kg Januar 2014 03. januar, uke 1: 10. januar, uke 2: 17. januar, uke 3: 24. januar, uke 4: 31. januar, uke 5: 63,9 kg Da jeg veide meg nå nettopp så viste vekten 63,9 kg, og jeg ble faktisk litt letta for trodde den skulle vise myyye mer. Jeg har satt meg et ganske hårete mål -målet mitt er å gå ned fra 63,9 kg til 52 kg til 9. april -altså 11,9 kg på 9 og en halv uke... Grunnen til at jeg ønsker så gjerne å gå ned så mye på såpass kort tid er fordi da skal jeg reise på ferie i to uker sammen med min søster, som jeg ikke har sett på 2 og et halvt år. Hun er veldig slank og fin, så jeg har alltid følt meg som en dundre i forhold til henne, og nå som vi ikke har sett hverandre på lenge, så mååå jeg gå ned i vekt. Vi har også tenkt til å shoppe masse, og allerede avtalt at vi kun skal ha med tilnærmet tomme kofferter begge to, så shopping blir det, og da vil jeg kjøpe klær som jeg føler meg vel i. Jeg har i alt for mange år kjøpt klær som er for små for jeg har tenkt til å slanke meg inn i dem, men det har ikke gått så bra for å si det slikt. Men denne gangen har jeg tenkt til å kjøpe klær som passer meg der og da, og som jeg ikke skal "vokse ut av" igjen. Siden det kun er 9 og en halv uke til vi reiser, så begynner jeg å få det veldig travet -mildt sagt... Derfor skal jeg først gå på PSMF i 30 dager, med oppkarbing en gang pr. uke, og etter det så skal jeg gå over til en variant av 5:2 dietten med 1300kcal i 5 dager og så max 800 kcal (psmf kosthold) i to dager, frem til vi reiser. Skal også trene masse -både cardio og styrke. Nå som jeg skal gå på PSMF så blir det naturligvis litt mindre trening, men skal allikevel trene styrke annenhver dag, gå masse og dra på spinning når jeg har energi til det. Det blir nok garantert veldig tøft og tungt, men jeg er veldig motivert på å klare det. Det er jo bare snakk om litt under 10 uker med et sånn sinnsykt regime, så det burde jeg klare. Eller jeg skal klare det, heter det! :D Når jeg er tilbake fra ferien så har jeg tenkt til å begynne på Fat Attack fra Silje Mariela, og da får jeg spise mere samtidig som jeg trener hard styrke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wei Wei Skrevet 31. januar 2014 #620 Del Skrevet 31. januar 2014 Wei WeiStartvekt fra tidligere: 64,1 kg (august 2013)Høyde (valgfritt): 170 cmStartvekt for denne tråden: 62,2 kgMål til påske: 56 kgJanuar 2014 03. januar, uke 1: 62,2 kg 10. januar, uke 2: 62,1 kg (-0,1 kg) 17. januar, uke 3: 61,9 kg (-0,2 kg) 24. januar, uke 4: 61,5 kg (-0,4 kg) 31. januar, uke 5: 61,4 kg (-0,1 kg) Totalt - 0,8 kg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå