Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt før påske (2014)

Elanore

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Wei Wei

Man skal vel ikke gå opp mye mer enn 1-2 kg til uke 12. I følge denne grafen skal du vel følge den røde streken.

bmi_2.gif

Jeg mener generelt man blir ikke tykk uansett hvor mye man går opp i vekt når man er gravid. Det er ikke tiden å tenke på vekten =)

Du er jo gravid, så kroppen reagerer vel annerledes enn det ellers kunne.

Nå går du i mot deg selv og den kommentaren du ga meg forrige uke ang. vekt og graviditet. :P

Jeg kjenner ikke graviditeten på kroppen enda, så det har ingenting med det å gjøre.

Måtte faktisk finne frem de kommentarene. Hvor går jeg inot meg selv? Når du sier du er full av luft og småsulten hele tiden, så kommenterte jeg bare at det kan være en normal tilstand for akkuratt din kropp under graviditet.

Endret av Wei Wei
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er egentlig ikke sikker på om jeg har gått ned i det hele tatt, for siden sist fredag har vekten fluktuert fra dag til dag med hhv 1,5 - 1,3 - 1,3 - 1,2 - 1,3 og 1,4 i går. :grine: Og jeg sover stadig dårlig med tommere mage enn vanlig.

Men jeg syns jeg har spist bra og har ingen synder å angre på...

Anonymous poster hash: 50a6e...d8c

Jeg tror ikke veien til suksess er å legge seg sulten. Det blir veldig lett å sprekke hvis man alltid føler seg sulten.

For jeg regner med at det er en livsstilsendring du er på jakt etter?

Kanskje du skal spise noe som har mer volum, men fortsatt har lite kalorier (for det er vel lavkalori du går for?), sånn at du ikke føler deg sulten hele tiden. Det er vondt å være sulten hele tiden.

Anonymous poster hash: e09ba...bb3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte faktisk finne frem de kommentarene. Hvor går jeg inot meg selv? Når du sier du er full av luft og småsulten hele tiden, så kommenterte jeg bare at det kan være en normal tilstand for akkuratt din kropp under graviditet.

Regnet med at du kom til å gjøre det :) Du er flink til å prøve å lete etter småpirk å kommentere. Hehe.. Vel, vel. Samme det. Jeg sa jo at jeg ikke visste hvor lenge jeg kom til å henge med her, fordi jeg var gravid - da kom du med 1-2 kg de første 12 ukene, som jeg er enig i at stemmer for gjennomsnittet.

Så kommer jeg én uke etter og synes det er leit at jeg har gått opp 3 kilo (helt uavhengig av graviditeten, men mangel på sunt kosthold), og da mener du det er graviditeten som gjør det. Det var bare det jeg mente ved at du gikk mot det :)

jeg ser ikke oppblåst ut, og de ekstra kiloene synes ikke, og det har ingenting med graviditeten å gjøre, slik du påpekte. Kan fort bli mange kilo om det er normal tilstand for min kropp å fyke opp 3 kg hver uke allerede før det er noe som veier mer enn noen gram der inne liksom. Hehe.. Dette kan jeg skylde på meg selv, ikkenoe annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke veien til suksess er å legge seg sulten. Det blir veldig lett å sprekke hvis man alltid føler seg sulten.

For jeg regner med at det er en livsstilsendring du er på jakt etter?

Kanskje du skal spise noe som har mer volum, men fortsatt har lite kalorier (for det er vel lavkalori du går for?), sånn at du ikke føler deg sulten hele tiden. Det er vondt å være sulten hele tiden.

Takk for innspill. Jeg kom akkurat til erkjennelsen etter i natt, at jeg er egentlig ikke sulten, det bare føles tomt i magen. I motsetning til når jeg føler sult, skriker ikke kroppen etter mat. Jeg er derimot egentlig ganske tilfredsstilt.

Jeg vet ikke hvordan andre har det, men sult kjenner jeg ikke først og fremst fra magen, men som om hele kroppen skriker etter næring. Og ja, da er faren ekstremt stor for overspising. Men nå føles ikke fristelsene som påtrengende uimotståelige. Så den biten går veldig greit.

Og denne plagsomme magetomheten som gjør at jeg sover dårlig, plager meg ikke på dagtid. Jeg håper på at det kanskje bare kan være en vanesak...?

Jeg vet ikke om jeg er ute etter en livsstilendring. Hva skulle det være? Jeg syns egentlig at jeg normalt spiser ganske sunt. Jeg er bare interessert i å gå ned i vekt, og deretter bli bedre i stand til å vurdere matinntaket, slik at jeg ikke spiser for lite og plutselig blir oversulten med fråtsing som resultat.

SS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mia pia

Startvekt fra tidligere: --
Høyde (valgfritt): 167 cm

Startvekt for denne tråden: 61,5 kg *
Mål til påske: 57 kg

Januar 2014
03. januar, uke 1: *
10. januar, uke 2: *
17. januar, uke 3: *
24. januar, uke 4: *

31. januar, uke 5: 61,5 kg

Februar 2014
07. februar, uke 6: 60,7 kg (-0,8 kg)
14. februar, uke 7: 60,8 kg (+0,1 kg)
21. februar, uke 8: 61,5 kg (+0,7 kg)
28. februar, uke 9: 60,4 kg (-1,1 kg)

Mars 2014
07. mars, uke 10: 60,5 kg (+0,1 kg)
14. mars, uke 11:
60,5 kg
21. mars, uke 12: --
28. mars, uke 13: --

* brukeren ble med i uke 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Missi89

Høyde (valgfritt): 162 cm

Startvekt for denne tråden: 67,5 kg

Mål til påske: 60 kg

Januar 2014

03. januar, uke 1: *

10. januar, uke 2: *

17. januar, uke 3: *

24. januar, uke 4: *

31. januar, uke 5: *

Februar 2014

07. februar, uke 6: 67,5 kg

14. februar, uke 7: 65,7 kg

21. februar, uke 8: 65 kg

28. februar, uke 9: --

Mars 2014

07. mars, uke 10: 65,9 kg (?)

14. mars, uke 11: 69,9 kg

* brukeren ble med i uke 6

Lagt på meg en hel del. Skjønner ingenting lenger. Men jaja.

Endret av Missi89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må presisere min ros til deg, Elanore:

Jeg hadde opprinnelig ikke tenkt å gidd å poste vektloggskjema, men siden du etterspurte det, måtte jeg jo følge opp. :)

Og jeg merker at det at du passer på hver enkelt og tar jobben med å oppdatere oversikten, virker forpliktende.

Jeg prøvde å henge meg på en tråd tidligere, men der var det ingen følelse av forpliktelse, så din innsats er av stor betydning. Dette sammen med at jeg endelig gjør bruk av detaljert kaloritelling med MFP, gjør at jeg for første gang på flere år klart å følge opp egne ambisjoner om vektreduksjon.

Så tusen takk, Elanore!

Du er en helt. :dagens-rose:

SS

Takk, takk! :smilorange: Er i grunn ikke sånn at du MÅ oppdatere oversikten eller noe, for jeg fører det opp uansett, så du kan godt bare fortsette å skrive tall fra uke til uke dersom det passer deg. :wink: Om noen vil reservere seg mot å ha oversikten stående i den andre tråden, så funker det også - har ikke hørt noen be om det enda, bare.

Fint å se at du føler det er noe du virkelig brenner for å få til nå. Har for øvrig merket at du poster aktivt og virker veldig opptatt av detaljene rundt det hele, så vil bare minne om at det kan være lett å bli litt for opphengt i det - uten at jeg vet hvordan det egentlig er for deg nå. Husker det bare fra min første erfaring med VLCD og kaloritelling - tenkte, snakket og pustet diett til slutt. Håper du ikke føler det blir så mye fokus på det fra din side at det tar helt over hverdagen heller - som en liten påminnelse.

Regnet med at du kom til å gjøre det :) Du er flink til å prøve å lete etter småpirk å kommentere. Hehe.. Vel, vel. Samme det. Jeg sa jo at jeg ikke visste hvor lenge jeg kom til å henge med her, fordi jeg var gravid - da kom du med 1-2 kg de første 12 ukene, som jeg er enig i at stemmer for gjennomsnittet.

Så kommer jeg én uke etter og synes det er leit at jeg har gått opp 3 kilo (helt uavhengig av graviditeten, men mangel på sunt kosthold), og da mener du det er graviditeten som gjør det. Det var bare det jeg mente ved at du gikk mot det :)

jeg ser ikke oppblåst ut, og de ekstra kiloene synes ikke, og det har ingenting med graviditeten å gjøre, slik du påpekte. Kan fort bli mange kilo om det er normal tilstand for min kropp å fyke opp 3 kg hver uke allerede før det er noe som veier mer enn noen gram der inne liksom. Hehe.. Dette kan jeg skylde på meg selv, ikkenoe annet. :)

..? :klo: Tror ikke hun mente det opprinnelige innlegget vondt eller noe, det var vel bare mer som en mulig forklaring på hvorfor det kan være vanskelig å gå ned i vekt når man har blitt gravid... Hormoner og en kropp i endring ellers gjør jo at hele situasjonen endres rent kroppslig, tenker jeg.

Mulig jeg misforstår deg, men oppfattet den der som litt passiv aggressiv, så fikk nesten dårlig samvittighet på vegne av Wei Wei som blir svart slik.. :unsure: Jeg ville også gått over egne ord om jeg hadde motsagt meg selv, bare for å rette opp der jeg måtte ha tråkket i salaten.

Uansett høres det ut som om det er mye spennende som skjer hos deg for tiden, så dét er gledelig lesning! Vet ikke om jeg har husket å gratulere i farten, men får ha det dobbelt opp i såfall; GRATULERER! :bolledeig: Jeg har ikke erfaring med vekttap under graviditet, men vet at det ikke pleier å være noe i veien for det så lenge man har "litt å gå på" fra før. Det er jo viktigst at barnet vokser normalt og får nok av næringsstoffene? Kan se for meg at det er surt å føle at man har mistet "kontroll" på en ellers god nedgang når det virker som om det skjer for tidlig... Igjen, uten spesiell erfaring eller inngående kunnskap - er det ikke slik at man holder lettere på vann som gravid? Dét kan jo være en mulig årsak til det med vekten, hvis det hjelper på humøret - regner med at det å oppmuntre litt var hensikten til de andre som har kommentert det også. :)

Uansett håper jeg at du fortsetter å holde oss oppdatert om hvordan det hele går videre. Synes det er kjempespennende med graviditet! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..? :klo: Tror ikke hun mente det opprinnelige innlegget vondt eller noe, det var vel bare mer som en mulig forklaring på hvorfor det kan være vanskelig å gå ned i vekt når man har blitt gravid... Hormoner og en kropp i endring ellers gjør jo at hele situasjonen endres rent kroppslig, tenker jeg.

Mulig jeg misforstår deg, men oppfattet den der som litt passiv aggressiv, så fikk nesten dårlig samvittighet på vegne av Wei Wei som blir svart slik.. :unsure: Jeg ville også gått over egne ord om jeg hadde motsagt meg selv, bare for å rette opp der jeg måtte ha tråkket i salaten.

Uansett høres det ut som om det er mye spennende som skjer hos deg for tiden, så dét er gledelig lesning! Vet ikke om jeg har husket å gratulere i farten, men får ha det dobbelt opp i såfall; GRATULERER! :bolledeig: Jeg har ikke erfaring med vekttap under graviditet, men vet at det ikke pleier å være noe i veien for det så lenge man har "litt å gå på" fra før. Det er jo viktigst at barnet vokser normalt og får nok av næringsstoffene? Kan se for meg at det er surt å føle at man har mistet "kontroll" på en ellers god nedgang når det virker som om det skjer for tidlig... Igjen, uten spesiell erfaring eller inngående kunnskap - er det ikke slik at man holder lettere på vann som gravid? Dét kan jo være en mulig årsak til det med vekten, hvis det hjelper på humøret - regner med at det å oppmuntre litt var hensikten til de andre som har kommentert det også. :)

Uansett håper jeg at du fortsetter å holde oss oppdatert om hvordan det hele går videre. Synes det er kjempespennende med graviditet! :danse:

Da får jeg si tuusen takk, igjen :laugh::laugh: for ja, du har gratulerert meg i forrige uke. :blomst:

Enig med det du sier, og det som gror får i seg alt det riktig som skal. Pluss at jeg fikk i meg litt ekstra denne uken. ;) Jeg bare regnet ikke med at kroppen skal reagere slik så tidlig, når ikke engang symptomene har meldt seg på enda, og jeg føler meg ikke gravid! Meen, hva vet jeg. Får se neste uke hvordan det er da :fnise:

Ja, jeg vet jeg var litt kvass der, pleier ikke å være det, men Wei Wei vet godt hva jeg snakket om med nettopp den kommentaren, da det ikke er inne i dette forumet de kommentarene jeg nevnte stammet fra, så det kan se litt aggresivt ut for andre når det bare kommer ut fra de få kommentarene her inne. Beklager det! Uansett, jeg legger ballen død og stopper diskusjonen :) Var ikke ute etter noe sure miner.

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk, takk! :smilorange: Er i grunn ikke sånn at du MÅ oppdatere oversikten eller noe, for jeg fører det opp uansett, så du kan godt bare fortsette å skrive tall fra uke til uke dersom det passer deg. :wink: Om noen vil reservere seg mot å ha oversikten stående i den andre tråden, så funker det også - har ikke hørt noen be om det enda, bare.

Fint å se at du føler det er noe du virkelig brenner for å få til nå. Har for øvrig merket at du poster aktivt og virker veldig opptatt av detaljene rundt det hele, så vil bare minne om at det kan være lett å bli litt for opphengt i det - uten at jeg vet hvordan det egentlig er for deg nå. Husker det bare fra min første erfaring med VLCD og kaloritelling - tenkte, snakket og pustet diett til slutt. Håper du ikke føler det blir så mye fokus på det fra din side at det tar helt over hverdagen heller - som en liten påminnelse.

Neida, ingen fare. Jeg er ikke desperat med hensyn til vektnedgang. Det er bare gøy å se at en så enkel ting som MFP plutselig gjør det så lett å spise passe mengde. Og så håpet jeg selvfølgelig at noen hadde erfart det samme som meg med dårlig søvn, men det ser visst ut som jeg er alene om dette problemet, merkelig nok. Jeg finner nok ut av det, håper jeg... :)

Og selvsagt bør det være strengt forbudt for alle her å reservere seg, eller melde seg ut av tråden! :wink:

SS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Takk, Elanora.

Jeg var selv overrasket over å ha fått den kommentaren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Da får jeg si tuusen takk, igjen :laugh::laugh: for ja, du har gratulerert meg i forrige uke. :blomst:

Enig med det du sier, og det som gror får i seg alt det riktig som skal. Pluss at jeg fikk i meg litt ekstra denne uken. ;) Jeg bare regnet ikke med at kroppen skal reagere slik så tidlig, når ikke engang symptomene har meldt seg på enda, og jeg føler meg ikke gravid! Meen, hva vet jeg. Får se neste uke hvordan det er da :fnise:

Ja, jeg vet jeg var litt kvass der, pleier ikke å være det, men Wei Wei vet godt hva jeg snakket om med nettopp den kommentaren, da det ikke er inne i dette forumet de kommentarene jeg nevnte stammet fra, så det kan se litt aggresivt ut for andre når det bare kommer ut fra de få kommentarene her inne. Beklager det! Uansett, jeg legger ballen død og stopper diskusjonen :) Var ikke ute etter noe sure miner.

:hug:

Kan du forklare meg over PM? For jeg vet ikke hva du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Elanora.

Jeg var selv overrasket over å ha fått den kommentaren.

Jeg ble også overrasket. Jeg kjenner deg bare fra denne tråden, Wei Wei, men jeg oppfatter deg som en hyggelig, sympatisk person. Og slike personangrep går bare utover den som kommer med dem.

Men Studentprøver er full av hormoner nå, så la oss gi henne litt slakk :-)

Jeg syns det er viktig at vi bevarer en god tone i denne tråden, så det fortsatt blir hyggelig å komme hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

AnonymBruker (signerer: Allima)

Høyde (valgfritt): 163 cm

Startvekt for denne tråden: 55 kg *

Mål til påske: 50 kg

Januar 2014

03. januar, uke 1: 55 kg *

10. januar, uke 2: --

17. januar, uke 3: 54,1 kg **

24. januar, uke 4: 53,4 kg

31. januar, uke 5: 54 kg

Februar 2014

07. februar, uke 6: 53,9 kg

14. februar, uke 7: 52,6 kg

21. februar, uke 8: 53,1 kg

28. februar, uke 9: 53,5 kg

Mars 2014

07. mars, uke 10: 53,5

14. mars, uke 11: 52,4

Hæ? :klo: hvorfor har jeg gått ned så mye nå? Jeg har jo spist masse godteri i forrigårs, masse vin i helgen, ikke trent... Merkelig. Sikkert forbigående. Men er jo blid og fornøyd da!

Veide meg igjen i dag. Jeg har pleid å veie meg på lørdagsmorgenen, ikke fredag, men jeg veide meg i går. Da veide jeg altså 52,4, men i dag veide jeg igjen 53,5. som jeg har veid de siste to veingene også.

Hvordan kan jeg ha gått opp 1,1kg på et døgn? Jeg spiste smågodt og sjokolade i går altså, men det var ikke store mengder. Middagen var sunn.

Ble litt demotivert nå.. Siden jeg var så fornøyd i går.

Hvorfor går det så mye opp og ned egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Veide meg igjen i dag. Jeg har pleid å veie meg på lørdagsmorgenen, ikke fredag, men jeg veide meg i går. Da veide jeg altså 52,4, men i dag veide jeg igjen 53,5. som jeg har veid de siste to veingene også.

Hvordan kan jeg ha gått opp 1,1kg på et døgn? Jeg spiste smågodt og sjokolade i går altså, men det var ikke store mengder. Middagen var sunn.

For å beholde motivasjonen ville jeg regnet at vekten er 52,4 kg. En dag frem eller tilbake betyr ikke noe.

I motsettning, hvis du fører opp 53,5 kg denne uka, så blir resultatet for neste uke mer synlig.

Det blir jo positivt uansett hvisdan du vender på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange grunner til at vekten svinger opp og ned, til og med i et så kort tidsrom. En av de største faktorene er vann i kroppen. I programmet The biggest loser, for eksempel, snakket en av deltagerne ut i media om hvordan de ble "tvunget" til å bli dehydrert for å få mest mulig utslag på vekta. Hvor mye vann kroppen holder kommer an på hva slags type mat du har spist, og ikke kun hvor mye væske du har drukket. Hormoner spiller også inn i forhold til hvor mye vann kroppen holder. Og dersom du spiste et stort måltid kvelden før veing, og ikke har gått på do i mellomtiden, kan dette også gi utslag.

Det er så å si umulig at den kiloen du gikk opp er fett, altså faktisk vektøkning. Dette er grunnen til at mange anbefaler å ikke veie seg hver dag, fordi slike svingninger er helt normalt, men det kan være veldig demotiverende. Det virker som at dette er tilfellet for deg også, så hvis jeg var deg ville jeg droppet alle "snikveinger" - eller eventuelt veie deg over 2-3 dager og regne ut et gjennomsnitt for å prøve å overkomme disse daglige svingningene. Og ta mål! :) Mange ting påvirker vekta, mens mål er mer pålitelige. Så ikke heng deg for mye opp i vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er mange grunner til at vekten svinger opp og ned, til og med i et så kort tidsrom. En av de største faktorene er vann i kroppen. I programmet The biggest loser, for eksempel, snakket en av deltagerne ut i media om hvordan de ble "tvunget" til å bli dehydrert for å få mest mulig utslag på vekta. Hvor mye vann kroppen holder kommer an på hva slags type mat du har spist, og ikke kun hvor mye væske du har drukket. Hormoner spiller også inn i forhold til hvor mye vann kroppen holder. Og dersom du spiste et stort måltid kvelden før veing, og ikke har gått på do i mellomtiden, kan dette også gi utslag.

Det er så å si umulig at den kiloen du gikk opp er fett, altså faktisk vektøkning. Dette er grunnen til at mange anbefaler å ikke veie seg hver dag, fordi slike svingninger er helt normalt, men det kan være veldig demotiverende. Det virker som at dette er tilfellet for deg også, så hvis jeg var deg ville jeg droppet alle "snikveinger" - eller eventuelt veie deg over 2-3 dager og regne ut et gjennomsnitt for å prøve å overkomme disse daglige svingningene. Og ta mål! :) Mange ting påvirker vekta, mens mål er mer pålitelige. Så ikke heng deg for mye opp i vekta.

Jeg pleier ikkeå snikveie faktisk. Har hatt fast veiedag på lørdager, siden jeg er så trøtt at jeg glemmer å veie meg på fredager. Men i går husket jeg det, så jeg veide meg bare i dag fordi det er i dag jeg "egentlig" skal veies. Men nå få jeg jo lyst til å veie meg i morgen og. Siden den i dag må jo bare være feil.. Håper jeg.

Jeg spiste sukker i går kveld, og det gjør kanskje at jeg holder på ekstra vann? Pleier egetlig ikke å spise godteri på fredagskveldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta går opp og ned innenfor hvert døgn og hver uke. Det er vann, avføring, hormoner. Ingen har en eksakt vekt, den ligger innenfor et spekter. Husk at en halvkilo er bare en prosent av kroppsvekten for en som veier femti kilo. Jeg har opplevd å plutselig ha samme vekt som ti dager tidligere, før den to dager etter var helt i rute igjen. Jeg hadde ikke gjort noe spesielt. Har man en god plan og spiser og mosjonerer etter planen, går man ned. Egentlig burde vi bare veid oss en gang i måneden. I grunnen er det ikke nødvendig å veie seg heller, for vi kjenner godt på kroppen og klærne hvordan det ligger an. Men vi liker det tallfestbare og nøyaktige. Som altså slett ikke er så nøyaktig.

Endret av Pringle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg ser at flere her har biltt "truffet" av min negative kommentar her inne. Beklager det, var ikke meningen og skape konflikter og dårlig stemning.
Jeg tar med mine hormoner og flytter ut av formumet og ønsker dere andre lykke til med fortsettelsen :)

Elanora: Du kan bare ta vekk vektsammendraget mitt i hovedinnlegget, da jeg avslutter det nå. :)
Takk for god hjelp siden start! :blomst:

edit: skrivefeil

Endret av studentprøver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg ser at flere her har biltt "truffet" av min negative kommentar her inne. Beklager det, var ikke meningen og skape konflikter og dårlig stemning.

Jeg tar med mine hormoner og flytter ut av formumet og ønsker dere andre lykke til med fortsettelsen :)

Elanora: Du kan bare ta vekk vektsammendraget mitt i hovedinnlegget, da jeg avslutter det nå. :)

Takk for god hjelp siden start! :blomst:

edit: skrivefeil

Huff... :sukk: Leit at du ikke ønsker å fortsette, men det er selvfølgelig helt opp til deg hva du orker å forholde deg til... Jeg tar vekk tabellen fra oversikten straks.

Du får ha lykke til videre, i hvert fall, og så får du heller gi beskjed hvis du bestemmer deg for å hoppe inn igjen på et senere tidspunkt. :5: Lykke til med graviditet og alt! :duskedame:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...