Gå til innhold

gaver fra bestemødre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at besteforeldre pøser på med gaver til barnebarna? Nei jeg er ikke utakknemelig, overhodet ikke men jeg syns at svigermor har tatt helt av! Og jeg er ikke vant med så mye gaver, og får dårlig samvittighet for alle kr hun bruker. Og gaver er ikke det viktigste i livet syns jeg.

Siden jeg ble gravid har hun kjøpt gaver til babyen, mange ganger. Greit nok mange bestemødre gjør sikkert det, min mor litt og. Så ble babyen født i oktober og vi har fått utallige pakker siden. Så kom jula og hun kom med 20 (!) gaver til poden! Til en baby som ikke bryr seg. Samboer er overrasket han og, og litt lei. Og jeg gjentar, vi er ikke utakknemlige, vi syns bare at hun fokuserer for mye på gaver. At det å være bestemor er kun å gi gaver, å vise at hun er kjempe snill igjennom gaver. Hun har også sagt at vi må vende oss til det da hun skal gi gaver stadig vekk. Også er det det at både hun og svigerfar tjener dårlig, så jeg får litt dårlig samvittighet når jeg tar i mot alle gavene. Hva med i gå litt mindre gaver og heller fokusere på å være bestemor og gi av seg selv? Altså gi kos og omsorg, ikke ha så mye fokus på det materalistiske.

Eller er dette helt normalt? Mine foreldre er ikke sånn, de gir mye mer av seg selv føler jeg, de fokuserer ikke på alle gavene de gir. Svigermor minner oss også ofte på hva hun ha kjøpt. En annen ting er at babyen min er 2 mnd og gir blaffen i gaver, han er alt for liten til å bry seg. Så jeg ser for meg enda mer gavestyr når han begynner å skjønne ting, og at han kanskje vil bli så vant med gaver hver gang de møtes at han blir skuffet om det tar slutt eller at hun dropper det en gang. Klart besteforeldre skal få skjemme bort barnebarnet og, men hva med mer kos istedenfor? Jeg føler også litt at hun prøver å vise at hun er en bedre bestemor enn min mor, men jeg syns at det er feil av hennes å kanskje prøve på det. Man kan ikke kjøpe seg til å være best, og ingen av de skal være best.

Vi skal ikke konfontere henne med det da hun lett blir fornærmet, men jeg har sagt tidligere at hun ikke trenger å gi gave hver gang vi møtes. Og det er ikke snakk om en liten ting hver gang. Nei det er en innpakket gave med flere plagg og/eller leker. Dvs gaver til flere hundre kr hver gang.

Er dette helt normalt? Er det det så skal jeg slutte å ha dårlig samvittighet og prøve å lukke ørene når hun skryter av gavene.

Og jeg tar selvsagt alltid imot gavene med et smil og en takk :)

Anonymous poster hash: 07d6a...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner godt at dere finner det slitsomt og litt bekymringsfult. Her også har den ene bestemoren en tendens til å ha med gave HVER gang, og jeg nå innrømme at det irriterer meg. Jeg ønsker ikke at barnet mitt skal ha så mye leiker at han blir helt blasert. Jeg ønsker å lære ham måtehold. Og jeg har virkelug følelsen av at mye av poenget er å bli den mest populære bestemoren. Det provoserer meg skikkelig. Men hva kan man gjøre?

Anonymous poster hash: 87ca2...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker nok at det dabber litt av til neste jul, hun ble jo nylig bestemor om dere fikk i oktober, så hun er sikkert litt gira:) Så vent og se til barnet fyller 1år, og se det an med antall pakker da, er det fremdeles overveldende kan dere jo diskutere å ta en prat.



Anonymous poster hash: a9dc4...50e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at dere finner det slitsomt og litt bekymringsfult. Her også har den ene bestemoren en tendens til å ha med gave HVER gang, og jeg nå innrømme at det irriterer meg. Jeg ønsker ikke at barnet mitt skal ha så mye leiker at han blir helt blasert. Jeg ønsker å lære ham måtehold. Og jeg har virkelug følelsen av at mye av poenget er å bli den mest populære bestemoren. Det provoserer meg skikkelig. Men hva kan man gjøre?Anonymous poster hash: 87ca2...43f

Bra noen skjønner poenget mitt :) Det blir for mye og jeg håper at det er en fase bare, samboer mener det selv om at han aldri har opplevd henne før som så ivrig etter å gi gave. Jeg føler også at hun har forandret seg veldig etter jeg ble gravid, alt dreier seg om henne, innimellom begynte jeg å lure på om hun trudde at vi skulle gi barnet til henne, at hun var mora. Men det er en annen lang historie.

Anonymous poster hash: 07d6a...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker nok at det dabber litt av til neste jul, hun ble jo nylig bestemor om dere fikk i oktober, så hun er sikkert litt gira:) Så vent og se til barnet fyller 1år, og se det an med antall pakker da, er det fremdeles overveldende kan dere jo diskutere å ta en prat. Anonymous poster hash: a9dc4...50e

Ja, det er temmelig normalt å ta litt av i starten.

Det roer seg nok

Ja håper at det roer seg :)

Anonymous poster hash: 07d6a...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det absolutt ikke sånn. Svigermor maser om at hun tar helt av og skjemmer henne sååå bort, når hun i virkeligheten sjelden/aldri får noe utenom jul og bursdag. Alt hun kjøper kjøpes på supersalg så hun brenner ikke akkurat bort pengene sine på sitt eneste barnebarn. Det gjør oss ingenting at hun ikke kjøper mer for vi gir ikke gaver utenom jul og bursdag vi heller, det er bare at hun har så ekstremt behov for å skryte til oss og alle andre hvordan hun skjemmer henne bort når sannheten er noe helt annet.

Anonymous poster hash: 6da8d...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det absolutt ikke sånn. Svigermor maser om at hun tar helt av og skjemmer henne sååå bort, når hun i virkeligheten sjelden/aldri får noe utenom jul og bursdag. Alt hun kjøper kjøpes på supersalg så hun brenner ikke akkurat bort pengene sine på sitt eneste barnebarn. Det gjør oss ingenting at hun ikke kjøper mer for vi gir ikke gaver utenom jul og bursdag vi heller, det er bare at hun har så ekstremt behov for å skryte til oss og alle andre hvordan hun skjemmer henne bort når sannheten er noe helt annet.

Anonymous poster hash: 6da8d...41c

Pussige greier! Noen skal absolutt være best.

Så nettopp over alle gavene vi har fått til babyn og jeg sliter med å huske hva vi fikk av svigermor og hva vi fikk av andre, fordi hun ga så mye. Ikke big deal men hadde vært litt spesielt å kunne huske når jeg f.eks tar på en body på babyen at den fikk vi av ....... Jeg føler at vi har fått alt av svigers :fnise: Svigerfar er litt oppgitt han og men han lar henne holde på, han virket øitt flau når vi fikk alle de julegavene. Av foreldrene mine fikk babyen en gave, men den inneholdt mye. Kjenner at jeg setter mer pris på gavene vi får fra de som gir sjeldent, selv om jeg er takknemlig for alt vi får. Er tanken som teller!

Anonymous poster hash: 07d6a...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke helt normalt ut, men hun roer seg nok etterhvert. Ellers hadde jeg ville tatt en prat med henne om at tid, omsorg, aktiviteter og samtaler med barnet er mye mer verdt enn masse gaver. Men forstår at det ikke er lett altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke helt normalt ut, men hun roer seg nok etterhvert. Ellers hadde jeg ville tatt en prat med henne om at tid, omsorg, aktiviteter og samtaler med barnet er mye mer verdt enn masse gaver. Men forstår at det ikke er lett altså.

Glemte kanskje å nevne at den gangen jeg og samboet nevnte dette på en ordentlig måte så ble hun sint og mente at vi var slemme mot gutten fordi gaver et så viktig. Hyggelige ord å få fra en i familien sin :( Hun er veldig materialistisk, shopper mye til seg selv og, men akkurat det skal jeg ikke blande meg inn i.

Anonymous poster hash: 07d6a...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma lesser ned begge ungene mine med gaver :) Svigers kjøper dresser og dyre ullklær. Og begge to er veldig flinke å bruke tid på barna, så det har ingenting med å kjøpe seg fri fra tid med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...