Gå til innhold

muskel/senesmerter i rompa og litt nedover etter trening, vart lenge.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Håper noen kan hjelpe meg litt her.

Jeg har i to-tre uker nå hatt smerter i høyre rumpeballe og litt nediver baksiden av låret. Jeg kjenner ikke dette når jeg går eller sitter, men kjenner det veldig godt når jeg skal reise meg eller det kommer litt strekk i rumpe/lår.

Jeg hadde tidligere smerte i høyre side på korsryggen som jeg sleit med i to uker men det gikk bort, jeg tenker dette kanskje kan være fra denne korsryggsmerten men jeg er usikker.

Noen som har litt peiling på hva det kan være?



Anonymous poster hash: 5e7cb...c2b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hadde sånn en stund jeg å, å fikk høre av en jeg trener med at jeg antageligvis hadde rivd en muskel. det kunne komme av feil løfting og for tungt osv. muskelen blir på en måte strekt og fillete som når du river i en ulltråd (bare ikke sååå dramastisk, bare et bilde). det kan ta tid å bygge den opp igjen vistnok. men jeg var smertefri etter en mnd.



Anonymous poster hash: fd62a...193
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en strekk. Den kommer nødvendigvis ikke av at du har tatt for mye vekt på en øvelse. Det går fint an å få strekk ut av det blå, men vanligvis skyldes det at muskelen ikke var forberedet. F.eks. ved at oppvarmingen ikke har vært tilstrekkelig.

At du har hatt smerter i korsryggen på samme side behøver ikke å bety noe.

Om du har en prolaps som trykker på nerven så kan det stråle nedover beinet, men det du beskriver høres mer ut som en vanlig strekk i festet av en av hamstringsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde sånn en stund jeg å, å fikk høre av en jeg trener med at jeg antageligvis hadde rivd en muskel. det kunne komme av feil løfting og for tungt osv. muskelen blir på en måte strekt og fillete som når du river i en ulltråd (bare ikke sååå dramastisk, bare et bilde). det kan ta tid å bygge den opp igjen vistnok. men jeg var smertefri etter en mnd.

Anonymous poster hash: fd62a...193

Hvordan ble du bedre? måtte du ta treningsfri i en mnd?

Anonymous poster hash: 5e7cb...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en strekk. Den kommer nødvendigvis ikke av at du har tatt for mye vekt på en øvelse. Det går fint an å få strekk ut av det blå, men vanligvis skyldes det at muskelen ikke var forberedet. F.eks. ved at oppvarmingen ikke har vært tilstrekkelig.

At du har hatt smerter i korsryggen på samme side behøver ikke å bety noe.

Om du har en prolaps som trykker på nerven så kan det stråle nedover beinet, men det du beskriver høres mer ut som en vanlig strekk i festet av en av hamstringsene.

Ja det føles stramt ut når jeg strekker eller gjør en bevegelse som strekker det stedet.

Men det gjør veldig vondt når jeg reiser meg fra sofaen eller fra sitting. føles ikke ut som vanlig strekk i en muskel men er nok gjerne det da.

Anonymous poster hash: 5e7cb...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ble du bedre? måtte du ta treningsfri i en mnd?

Anonymous poster hash: 5e7cb...c2b

nei jeg kunne trene. men måtte ikke trene så hardt at jeg kjente at det gjorde vondt. å så måtte jeg bygge meg opp igjen på det nivået jeg var sakte så den ikke ble overbelastet. men nå er det helt fin igjen :) kunne være at jeg en dag bare kunne trene overkroppen fordi muskelen trengte hvile.

Anonymous poster hash: fd62a...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan høres litt ut som falsk isjas. Kan i noen tilfeller komme av at nerven kommer i klem under piriformismuskelen. Det kan ofte bedres av å strekke denne muskelen. Om du søker på "piriformis stretch" på youtube vil du finne en del gode øvelser.

Fysioterapi-Oslo-birkebeinerklinikken-fa

Endret av studerende
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres litt ut som falsk isjas. Kan i noen tilfeller komme av at nerven kommer i klem under piriformismuskelen. Det kan ofte bedres av å strekke denne muskelen. Om du søker på "piriformis stretch" på youtube vil du finne en del gode øvelser.

Fysioterapi-Oslo-birkebeinerklinikken-fa

Tusen takk

Jeg skal youtube med en gang :)

Anonymous poster hash: 5e7cb...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takkJeg skal youtube med en gang :)Anonymous poster hash: 5e7cb...c2b

Lykke til :). Dersom det ikke blir bedre, eller dersom du får uvanlig vondt under strekking vil jeg anbefale deg å besøke en fysioterapaut eller lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres litt ut som falsk isjas. Kan i noen tilfeller komme av at nerven kommer i klem under piriformismuskelen. Det kan ofte bedres av å strekke denne muskelen. Om du søker på "piriformis stretch" på youtube vil du finne en del gode øvelser.

Fysioterapi-Oslo-birkebeinerklinikken-fa

Nå prøvde jeg disse stretchene og fytti helv... det var vondt!

https://www.youtube.com/watch?v=tFtUgS69rPk

jeg klarte såvidt å strekke foten ut på den andre øvelsen, men etterhvert fikk jeg beinet mer og mer opp, nå er muskelen/senen bak i rumpa utrolig vond, men håper det blir bedre da :)

Anonymous poster hash: 5e7cb...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...